
Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian teszt
- Írta: Baraaju
- 2025. október 10.
A 2023-ban okoseszközökre megjelent Atelier Resleriana: Forgotten Alchemy and the Polar Night Liberator egy kissé ötlettelen, abszolút gacha-játékokra (pl. Genshin Impact) hajazó, online kapcsolatot igénylő alkotás volt. Nem is olyan meglepő, hogy végül eltűnt a mobilos store-okból, hiszen az Atelier-sorozat rajongói egyáltalán nem ilyen jellegű játékokat várnak a Gusttól.
Apropó, Gust. Ezúttal, a „gacha-Resleriana” névbéli örökösét a Gust fejlesztőcsapata a Team Ninja közreműködésével készítette. Ők pedig olyan vagány és kemény harcrendszereket tartalmazó játékokat hoztak össze korábban, mint például a Nioh vagy a Ninja Gaiden sorozat. Na de mit keres egy ilyen csapat egy cuki (japánosan „kawaii”), cozy hangulatú JRPG-nél?
Nos, a válasz talán az Atelier Resleriana egészen komplex harcrendszerében keresendő. Az ugyancsak idén megjelent Atelier Yumiában egy kellemesen fluid, valós idejű rendszer volt, itt viszont visszatért a körökre osztott formula. De ezt a hagyományos szisztémát a fejlesztőknek sikerült tök jól feldobniuk valós idejű blokkolással (ilyesmit láttunk a Clair Obscurben is) és baromi látványos csapatmunkával.
Néhány Atelier epizódban felbukkant már az a megoldás, hogy két főszereplő van, és most a Reslerianában is ez a helyzet. Rögtön az elején választhatunk, hogy a cicafülű, egyszerre szexi és aranyos Riasszal toljuk végig a játékot, vagy a haját hosszú lófarokban hordó úriemberrel, Slade-del vágunk bele a kalandokba. Persze a karakterek nagyon hamar csatlakoznak egymáshoz, szóval nem olyan nagy az eltérés, bárhogy is döntsünk. Habár én nehezen tudom elképzelni, hogy valaki Slade-et válassza a sokkal szimpatikusabb Rias helyett. Igazság szerint Rias karaktere annyira remekül sikerült, annyira jó a japán szinkronja (nagy taps Tachibana Hinának), hogy simán az egyik legnépszerűbb alkimistalány is lehetne belőle.
A játék története röviden összefoglalható úgy, hogy főszereplőink, Rias és Slade együtt próbálják helyreállítani Hallfein nevű kisvárosukat, miközben egy közeli katakombában egy alkimistaműhelyt (atelier) és egy dimenziókat átszelő átjárót találnak. A sztori bájos és hangulatos, helyenként jó humora van, és a régi szereplők cameo-felbukkanásai (kis easter eggek a sorozat korábbi részeiből) a veterán fanoknak plusz örömet okozhatnak. Viszont óriási, világmegváltó, bonyolult csavarokat tartalmazó történetre nem szabad számítani, mert ez nem olyan. Sajnos néha még a világépítés is felszínesnek érződhet, noha a lelkesebb játékosoknak van lehetőségük guide-okat olvasni a menüben.
Maga az alkímia viszonylag könnyűre, mégis egészen részletesre sikeredett. A különféle, félig-meddig nyitott (de részekre/szintekre tagolt) területeken és dimenziókban összegyűjtött anyagokat színek, típusok és osztályzatok szerint tudjuk kombinálni. Így a végeredmény egy adott céltárgynál eltérő tulajdonságokat, módosítókat okozhat. Vagyis a gyógyszer vagy egy fegyver más-más pluszt adhat a karaktereinknek a harcok közben. No de nem csak erről van itt szó: az Atelier Reslerianában ugyanis a cicafülű Riasnak van egy nagyapjától örökölt boltja, ahol tündérek segítségével árusíthatjuk az összegyűjtött cuccokat. Ebből pedig nemcsak sok pénz jön be, hanem még a város is fejlődhet, hiszen a vásárlók Hallfein felújításába invesztálják a megvásárolt holmikat. Lehet, hogy elsőre furcsán hangzik, de a játéknak ez a menedzselős része kimondottan addiktív lett.
Technikailag és grafikailag az Atelier Resleriana vegyes képet nyújt. Prímán fut PlayStation 5-ön 60 fps-sel, az animációk sokat fejlődtek a régebbi részek óta, a karakterek mimikája és kidolgozottsága remek lett; csakhogy a környezet már inkább elavultnak hathat egy-két komoly gamer szemében.
Az Atelier-sorozat a Yumiával egy sokkal komorabb, darkosabb irányba indult el, és az open world felé is tett egy hatalmas lépést, a Resleriana viszont inkább a klasszikus Atelier-életérzést hozta vissza. A cozy feeling, a fantasztikusan jól működő gameplay-loop, a nagyobb JRPG-k szintjét is megütő harcrendszer mind azt mutatja, hogy ezzel a résszel a Gust össze tudta hozni a leginkább Atelierszerű Atelier-játékot. Úgyhogy teljesen újoncoknak és veterán rajongóknak is simán ajánlható.
Az Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian 2025. szeptember 26-án jelent meg PC-re, PlayStation 5-re és Nintendo Switchre. Mi PlayStation 5-ön teszteltük.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.