Sega Rally

  • Írta: Daks
  • 2007. október 10.
Link másolása
Emlékeztek még, mikor ’95 táján megérkeztek az első Sega Rally Championship arcade játékgépek a Balaton parti büfékhez? A strandon vadul nyomtuk magunkba a sajtos tejfölös lángost, majd bedobtunk egy-egy Tutti Fruttit vagy Schöllert, és amíg apuék Dezső bácsival söröztek, mi betámadhattuk az autóversenyt. A léghoki és az ugróasztal egy csapásra unalmas lett, minden fiatal a Sega Rally gépekhez állt sorba.
Ennek már tizenkét éve. A balatoni siker meg is hozta gyümölcsét, nem sokkal később kijött a második rész, majd mindkettő olyan nagy masinákra, mint a Saturn, vagy a Dreamcast. A sorozat tavaly a Sega Rally 2006 című játékkal éledt újjá, most pedig megérkezett a néhol Revo alcímmel emlegetett új rész is. Az új Sega Rally PC-re, PSP-re, Playstation 3-ra és Xbox 360-ra jelent meg, a játékkupacból mi pedig az Xbox-os verziót szúrtuk ki tesztpéldánynak.


A játékba több mint 30 rally autó került bele, ezeket a készítők három csoportra osztották: Premier, Modified és Masters. A Premier osztályban olyan gyöngyszemek sorakoznak, mint a Subaru Impreza, a Mitsubishi Lancer, a Xsara, a Fabia, a Focus, vagy a 206-os, a Modified-ben pedig akad Octavia, Golf, C2, Punto és 207-es is. A Masters osztály az igazi klasszikus rally autókat hozta el, olyanokkal az élen, mint a Celica, a Lancia Delta, az Escort, az Audi Quattro, vagy a 205-ös. Nem semmi felhozatal, aki imádta a balatoni Sega Rally-t, az tutira megtalálja kedvencét a Masters-ek között!


Sok pálya nem került be a Sega Rally-ba, de legalább változatosak. Van sivatagos, mocsaras, jeges, és aszfaltos is, melyeken természetesen mind eltérően viselkedik versenyautónk. Összesen hat nagy helyszín és tizenhat pálya közül választhatunk, ezek nagy részét (ahogy az autókat is), a Championship-ben kell megszerezni. A pályák kidolgozottsága kellemes összképet mutat, és bár számomra kicsit túl élénk színű textrúrákkal lettek bevonva, azért gond nincs velük. Fontos megemlíteni, hogy a Sega Rally arcade játék, így lepattanunk még a beton- és fakerítésről is, a kocsink sem törik, de ami nem semmi, hogy a pályák deformálhatóak!


Mit értünk ez alatt? Ahogy haladunk a térdig érő sárban, vagy homokban, az autó nyomvonalat hagy maga után. Nem amolyan szokásos sötét textúra nyomvonalat, hanem a kerekei valóban belesüllyednek a sárba, igazi árkokat építve ezzel ki. Ha unalmas perceinkben megállunk egy kicsit farolgatni a mocsárban, akkor feltúrhatjuk azt teljesen, majd megvárva a leköröző ellenfeleket mosolyoghatunk, ahogy megdobják autóikat az általunk keltett hepe-hupák. Nagyszerű továbbá, hogy ha átmegyünk egy pocsolyán, akkor az lemossa a mocskot autónkról, de kerekünk ilyenkor is árkot hagy, és a víz átfolyik abba a két csíkba, ahol elhagytuk a tócsát. Fantasztikus lett ezeknek a fícsöröknek a kivitelezése, és akkor még alig említettük az autó koszolódását!


Kocsink mindig a talajnak megfelelő kosz színét veszi fel. Ha murvás talajon haladunk, akkor szürkés por tapad rá, ha átérünk a mocskos részre, akkor mélybarna sár lesz kasztninkon, a pálya szélén közlekedve pedig láthatjuk, ahogy a fűszálak repkednek mögöttünk. A sár nem csak textúra, tényleg ráragad a kocsira egy centinyi piszok, és akkor még nem is beszéltünk a kerekekről, melyek csak úgy vonzzák a dagonya alapanyagául szolgáló víz áztatta földet. Ha kiérünk a mocsárból, és sárgás homokon folytatjuk az utat, akkor a sárrétegre sárga homok tapad. Apró, ám igen jópofa érdekesség, hogy ha homokon csinálunk egy erősebb farolást, akkor nyomvonalunkban feltűnik a kicsit nedvesebb és sötétebb, nap által még ki nem szívott talajréteg. A készítők mindenre figyeltek, ilyen újdonságokat még a DiRT-ben sem láttunk!


A karrier játékmódként funkcionáló Championship hamar végigjátszható, elég hozzá pár délután, és már be is zsebeltük az összes serleget. A játékot igazán élvezetessé a multiplayer mód és a régmúltat idéző osztott képernyős meccsek varázsolják. Nem csak ez az egyetlen retro elem a Sega Rally-ban, a kommentátor hangja például azonos a tíz évvel ezelőttivel, és a futamok megnyerésekor is ugyanaz a nyolc bites dallam csendül fel, ami beüvöltötte anno egész Zamárdit. A hangokkal amúgy nincs semmi gond, teljesen jók lettek, és a grafikára se lehet sok panaszunk. Az autók nagyon jól kidolgozottak, gyönyörűen le lettek modellezve, fantasztikusan koszolódnak, és mint említettük, bár a pályák összképe nem 100%-os, azért komoly gond nincs velük. A játék nincs telenyomva speciális effektekkel, csak annyi tupírozás van, amennyi éppen kell egy rallys játékhoz. Azt említettük már például, hogy faroláskor igazi kavicsok és valódi, fröccsenő sárdarabok ugranak ki az autó kerekei alól? Az ilyen részletekre kevesen figyelnek, pedig ezek az adalékok tudják csak igazán élvezetessé tenni a játékkal töltött estéinket.


Hogy egy kis rosszat is említsünk a játékról, fontosnak tartjuk elmondani, hogy stílusa kicsit túl arcadera sikeredett, és bár sokan szeretik ezt az irányvonalat, a DiRT-ben például jobban megoldották, hogy ne legyenek ilyen látványos falról visszapattanások. Az irányítás közepes lett, könnyű manőverezni a kocsival, noha külső nézetben folyamatosan bezavar az, hogy a gép lassan reagál a kormányzásra, a kocsi pedig folyamatosan sréhen előre közlekedik. Fekete pontot érdemel még a hamar végigjátszható Championship, a mindössze egy screenshotból álló töltőképernyő, és a puritán menü is. A menüben van egy nagy kék háttér, és fényképek között lapozgathatva érjük el a kívánt lehetőségeket. Az egyetlen animáció, ahogy a következő fotó becsúszik a képernyő széléről. Hiányoljuk továbbá az autók teljesítményadatait és beállításait, ez utóbbiban csak annyi lehetőségünk van, hogy kiválasztjuk, off-road vagy road gumikat kívánunk-e ráapplikálni. Kicsit snassz még a visszajátszás is, semmi normális és látványos kameraállás nincs.


Mint látjátok, igencsak csípjük a játékot, de az értékelésnél szem előtt kell tartani az előbb felsorolt negatívumokat is. Jó játék lett a Sega Rally, hozza a régi hangulatot, és bár stílusa mostanában már nem annyira populáris, azért (ha pár napig is, de) fantasztikus szórakozást nyújt. Aki próbálta a régi Sega Rally-t, az imádni fogja a nextgen trónörököst is, minden kis hibájával együtt!

4.
4.
Vendu
Ennek az irányítása nagyon szar.
3.
3.
Sörivó
Ez 1 kaki ! Colin Dirt, Motorstorm , ezek a játékok a királyok ebben a kategoriában !
2.
2.
logoffmeister
Mitől lenne az? Nekem kifejezetten tetszik. Nem az a profiknak való játék, hanem olyan, amit nem csak a hardcore gamerek kezdhetnek el. Asszem én valamikor beruházok erre a játékra. Valahogy a jóóóóóó régi Network-Q RAC Rally-ra emlékeztet. Egy kevés beállítás és már jöhet is a sárdagasztás.
1.
1.
Sörivó
Nehogy megvegye valaki ez 1 sz,r !
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...