HWSW: Újra belökné a linuxos játékokat a Valve

  • Írta: fojesz
  • 2018. augusztus 22.
  • Hír
Nagyon érett már a linuxos-windowsos átjárást hozó kompatibilitási megoldások fejlettsége, a Valve most arra tett kísérletet, hogy ezeket olyan minőségi szintre hozza, ami már a népszerű játékok alá is megfelel - írja nagytestvérünk, a HWSW.

A Valve nagyon régóta viszi a linuxos játékosok zászlóját, a cég hosszútávú eltökélt szándéka, hogy ezt a platformot is elsőrendű gaming operációs rendszerré emelje. Ezt szolgálta korábban a SteamOS próbálkozás is, és ezt célozza az új, egyelőre bétás megoldás is: a Steam for Linux és a Steam Play egy új kompatibilitási réteget kap, amellyel a nem portolt Windows-játékok módosítás nélkül futnak majd Linuxon.

steam2

Az új projekt két évvel ezelőtt indult, azzal a céllal, hogy a hatalmas Steam-katalógust elérhetővé tegye Linuxon. Ez sok ezer olyan címet jelent, amelyek fejlesztése már régen, akár egy évtizede lejárt, a kiadó pedig nem költ arra, hogy portolja a játékot Linuxra. A fejlesztés neve Proton, a gyakorlatban ez a jól ismert Wine kompatibilitási réteg módosított, finomított, más kompatibilitási eszközökkel integrált változata, amely a várakozások szerint sokkal jobb élményt nyújt, mint a nyers eredeti.

Érdekelnek a megoldás további részletei? Olvasd el a teljes cikket a HWSW-n!

6.
mestermagyar
#5: Áhh, nem néztem teszteket. xd 50-60FPS-el futott a játék a videón, akkor gondoltam hogy kvázi 1:1-nek is lehetne nevezni.

Nem tudom hogy te mennyire látod át, mert leírás alapján nem derült ki hogy pontosan hogy mükszik, de én mindig is úgy képzeltem el hogy az utasításokat azonnal interpretálja vulkan-ban és a kifényezetlen részeket (d3dcompiler) a DirectX-el oldja meg.

Lehetne ez úgy is hogy a DirectX-el együtt kell dolgoznia, viszont továbbra is olyan összehasonlítani mint a GCC-t és a CLANG-ot. 2 fordító, ugyanarra jók és mind a kettőnek van "overheadje" compile-olásnál. Csak az a lényeg hogy ki optimalizálja jobban. Nekem az a tézisem hogy lehetséges az 1:1 ebben az esetben is, csak legyen jól megírva a program.

Yeah, nem tudom akkoriban pont mit mondtam. Valszeg arra céloztam hogy nem annyira bloatos, és HA még mellé normális platformként is van támogatva.Szerintem ez továbbra is igaznak tekinthető.
5.
ADMlN
#4: "Több vadiúj játék 1:1 sebességgel fut linuxon."
Ez simán lehetetlen. A DXVK mint transzlációs réteg mindig overhead-ként fog jelentkezni teljesítményben a natív futtatáshoz képest, a kérdés csak az, hogy mennyire. Néhány tesztet megnézve (Rise of the Tomb Raider, Ark, Project Cars, World of Warcraft) a DXVK átlagosan 60-80%-os teljesítményt nyújt natív Windows-hoz képest, ami mindenképp figyelemre méltó, csak jó messze van az 1:1-től.

Ne ess abba a hibába mint anno a SteamOS-nél. Ott is bevizionáltad, hogy még jobban fognak futni a játékok, mint Windows-on, aztán látod mekkora pofára esés lett a vége.
4.
mestermagyar
#3: Nem látom át teljesen a mondandódat, de lehet félreértettél. A DXVK fejlődik ennyire gyorsan. A wine évekig próbálkozott DX9-el, módszert is kellett váltaniuk mert nem haladtak előre. Viszont a DXVK fejlesztése durván idén indult lb 4-6 hónapja és már a DX10-et is implementálja a 11 mellett mert annyira jól halad az egész. Több vadiúj játék 1:1 sebességgel fut linuxon.

A legnagyobb probléma inkább az anticheat és a denuvo szokott lenni mostanság, esetleg a címek amik winstore-ban belterjeskedtek.

Igen, egy másik dolog, hogy a proton az kifejezetten játékokra lett készítve (DXVK fejlesztőt is vettek fel, Wine-ra is mennek upstream pull requestek) és továbbra is fennáll ezért annak a ténye hogy nem-játék szoftvereket csak csipegetni lehet. Igaz van egy Office és egy Photoshop amit sikerült indulásra bírna, bár nem a legújabbak.
3.
NemecsekErno
#1: Ezzel csak az a baj, hogy Wine kell hozzá.
Aki valaha próbálta, tudja, hogy mennyire gáz a kompatibilitása főleg az újabb Win programokkal.

Ha a DirectX tényleg ennyire gyorsan fejlődik, akkor érthető, hogy miért 10 éves játékok futtatásával tökölnek. Még akkor is, ha egy forkot használnak, amit attól még ugyanúgy fejleszteni, tesztelni kell valakinek.
1.
mestermagyar
Nem véletlen hogy most rakták beta-ba. A Directx-vulkan fordító rettenetes ütemben fejlődött. 3-4 hónapja kinevettem volna azt aki azt állítja hogy dx11 címeket tudsz futtatni 60+FPS-el natívan.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...