Stronghold 3 teszt

  • Írta: zoenn
  • 2011. december 12.
  • pc, stronghold 3, teszt
Link másolása
A Stronghold-széria mindig is különálló részegysége volt az RTS-ek műfajának, éppen ezért nagy becsben tartották a rajongói. Lássuk, hogy tíz évvel az első rész után vajon új szintre emelték-e az erődépítéssel és várostrommal kacérkodók szórakozását. Az alapelv mit sem változott, de ez még mindig kevés.

Pedig a londoni illetőségű Firefly Studios csak a rajongók kedvében szeretett volna járni – a kissé túlbonyolított, de teljesebb élményt produkáló Stronghold 2 után mindenki az első részt sírta vissza. A srácok ígéretet tettek arra, hogy a sorozat tízedik évfordulóján megjelent Stronghold 3 nekik fog igazán tetszeni. Ezzel viszont a ló túloldalára estek: egy évtized hosszú idő, s addig sem állt meg az élet – főleg a Starcraft 2 után –, így jó néhány alapból elvárható funkció hiányzik a játékból. A kezelőfelület olyan, mintha időutazáson estünk volna át. Tény, hogy az angolszász történelem már tényleg lerágott csont, van-e egyáltalán potenciál az ostromokban? Főleg, hogy a kiadott parancsaink sok esetben süket fülekre találnak. Lázadás, vagy hazaárulás? Egyik sem, csak hiba.


A történetet tekintve tíz évvel járunk az eredeti Stronghold befejezése után – lényegében a jelen epizódot tekinthetjük a közvetlen folytatásnak. Egyre jobban él bennünk a gyanú, hogy a készítők teljesen meg akarnak feledkezni a méltatlan fogadtatásban részesült második részről. A legyőzött Wolf most újra visszatér a biztos halálból és minden vágya az, hogy elpusztítsa a The Boyt, aki a béke követője. Már most tudjuk, hogy szimpatikus oldal egyértelműen a gonoszé, mivel a Fiú csupán szövetségesek után lohol és próbálja kiépíteni a védelmét, mielőtt bekövetkezik az ostrom. A sztori még érdekesnek is mondható, attól eltekintve, hogy néha faék egyszerűségű. A játék legélvezetesebb része a katonai kampány, számos átvezetővel és párbeszéddel – komolyabb középkori témák után teljesen unalmas hablatyolásnak tűnhet az egész – hiába, a Trónok harca kikezdhetetlen témája után már nem tudunk meglepődni.


Az egész játékmenet fő mozgatórugói a nyersanyaggyűjtés és a parasztok. A derék peonok nélkül mit sem ér a hadigépezet, főleg, ha képtelen vagyunk megtartani moráljukat a királyság felé. A hűséget pedig úgy érhetjük el, hogy csökkentjük az adókat, növeljük a fejadagokat és jobb lakhatási feltételeket biztosítunk számukra. Ha a munkásaink jól érzik magukat, minél több polgárt hasznosíthatunk céljaink eléréséhez. Először is legyen elég nyersanyag és élelem, valamint az utánpótlás se akadozzon, hiszen a háborúk során e tény sok esetben döntő fontosságú. Ha csökken a morál, a parasztok lassan elpártolnak tőlünk, és ha nem teszünk ellene, biztosra vehetjük, hogy csak vesztes csatákat vívhatunk.


A stratégiai szempontból megfelelő helyen felhúzott épületek elsődleges prioritást képviselnek, elvégre az ostromokon áll, vagy bukik az egész – függetlenül attól, hogy a várárok melyik oldalán állomásozunk. Ha minden feltétel adott, felépíthetjük a kívánt tornyot és falat, valamint az infrastruktúrát elősegítő gócpontokat – a szabadság elég nagy, szerencsére a terepviszonyok is elősegítik ezt. Lassan bővül a birodalmunk, a későbbiekben pedig már szinte átláthatatlan lesz az egész – a polgárok járnak-kelnek, ami rendkívül zavaró, ha tekintélyes populációt harácsolunk össze. Igazi stratéga legyen a talpán, aki pórázon tudja tartani a mihasznákat. S akkor még a civilekről beszélünk, a katonák csak utána jönnek képbe.
 

Aki a két kampányból a gazdasági szálra koncentrál, könnyen hoppon marad, mert itt mutatkoztak meg leginkább a Stonghold 3 betegségei. Alapesetben a háború utáni talpra állással kéne foglalkoznunk, nem csupán a nagy horderejű támadásokkal. De a háborús fejezet sem leányálom. Hiába választjuk ki derék egységeinket, ha éppen a nincs takarásban a furcsa kameraállásnak köszönhetően, számos alkalommal a fülük botját sem mozdítják. Az egységek mesterséges intelligenciája csapnivaló, hiába küldjük őket harcba, nem támadnak, így sok esetben vesztünk értékes katonát a kampány során. Ami viszont tényleg tetszett, az a női és férfi katonák és parasztok készítésének lehetőség, a férfiak erősebbek és kitartóak, míg a nők inkább a fürgeségükről híresek. Összességében mély stratégiának ad helyet a játék, ha elviseljük a gyengeségeit.


Habár a történet kiterjedt és nagy kanállal merít az a régi angol legendákból – túl vontatott ahhoz, hogy kiemelkedjen a felhozatalból. Lassan építjük ki fellegvárunkat, s végül Wolffal is szembenézhetünk; célkitűzéseink változatosak, sokszor hajtunk a túlélésre, mivel kevés a nyersanyag. Van, amikor be kell lopakodnunk egy várba és a harc a sztenderd RTS-sek vonalán mozog, csak itt sokkal nagyobb az ellenséges bázis. Bár logikus lenne, hogy csak ostromgépekkel tudnánk lebontani a masszív kőfalakat, mégis a legutolsó íjász is kárt tud tenni bennük, ami nem kicsit furcsa. A különböző környezeti tényezők is befolyásolják a harcok menetét, erősítve bennünk a bizonytalanságot – főleg az éjszakai küldetések folyamán. A fény tényleg nagy úr, kockázatot vállalunk-e, vagy a kivárásra alapozunk – csak rajtunk áll. Nem mellesleg baromi jól néz ki.


Összességében mindkét kampány elég tartalmas ahhoz, hogy le tudja kötni a stílus szerelmeseit, még akkor is, ha nem várják meg a hibák orvoslására kiadott patchet. Van egy olyan játékmód is, ahol a hírhedt, valóságban is létező/létezett várakban vívhatunk elképzelt és megtörtént ütközeteket is – legyünk akár támadók, vagy ostromoltak. Ha gyors, instant akciót szeretnél a gép ellen, akkor szeretni fogod. Többek között benne van a Wartburg is – íme itt az alkalom, hogy stílszerűen elégtételt vegyünk a szocreál kétütemű járgány gyártásának leállításáért. Ám ez az öt erőd igen kevés a hosszú távú boldoguláshoz, arra ott van nekünk a multiplayer is. Ha éppen nem dobál le folyton, a gépi ellenfelek hiányában igazi felüdülésnek mondható. Kapunk normál Deathmatch-et, de van a kalapban Capture the Flag és King of the Hill mód is. Bár jelen állás szerint kimondottan vadászni kell az ellenfeleket – lutri, hogy a mi képességeinknek megfelelő partner akad-e a horgunkra.


A Stronghold-játékok azért is voltak anno érdekesek, mivel fittyet hánytak az akkoriban divatos 3D-re, és két dimenzióban törtek babérokra. Az új motorral felszerelkezve a Firefly-nak sikerült azt elérnie, hogy teljesen más perspektívából tekintsünk a Stronghold 3-ra. Egyet fogadjunk meg: ne közelítsünk a kamerával, mert akkor a látvány tényleg elveszi a kedvünket. Függetlenül attól, hogy a várak gyönyörűek, az éjszakai látkép csodálatos, a grafika minősége csak közepes. Ne ijedjen meg senki, bőven elégedettek leszünk, főleg, hogy a célközönséget vélhetőleg nem a kőfalakon látható moha milyensége tántorítja el a vásárlástól. A fizika implementálása érezhető csavart visz a sorozatba, de gyakorlati szerepe nem sok van: a katapult még akkor is felgurul a dombtetőre, ha a valóságban sokkal több dolgos kéz kéne hozzá. A záporozó kőtömböktől elrepülő, magatehetetlen katonák tényleg jól néznek ki. A kezelőfelület puritán, sok információ hiányzik róla. Zenékből igen kevés van, de amik szólnak, legalább hozzák a kötelező, sejtelmes középkori dallamokat.


A Stronghold 3 nem a rushról szól, eléggé lassú és megfontolt játékmenetet képvisel, amivel nincs is baj, elvégre tényleg egyedi alkotásról van szó. Sokkal nagyobb gond az, hogy tengernyi hiányossággal küzd, a kezelőfelület használhatatlan, az intelligencia sekélyes, s hiába jönnek sorba a javítások, még nem tökéletes a játék. Az erődépítősdi, legyen bármilyen szórakoztató is, a stratégiák jelenlegi mezőnyében meglehetősen ingatag lábakon áll. Régi rajongók számára korrekt tartalmat vonultat fel, az újakat viszont elrettentheti, mivel folyamatosan adagolja a direkt szívatós részeket. Netán valaki attól lesz igazán nagyszerű várúr, hogy nincs a nép szájában kaja? Egy viszont biztos: várakat elfoglalni még mindig hatalmas öröm!

25.
25.
KőbányaKispest
Nézzétek meg Shirin tesztjét Otherworld-ön. Na mindent elárul erről a játékról a minőség.
24.
24.
tjanos
Nagyon hiányzik a játékból a skirmish, vagy micsoda... Van benne építgetős rész, de mi értelme? Sokkal jobbat nyújtott az első része... Bár a farkasok, medvék, időjárás nagyon jó ötlet, hogy belekerültek... Sokat dob a hangulaton....
23.
23.
=DeathGod=
Le a kalappal a játék előtt.

És ezt azért mondom mert:

Kiváló GRAFIKA!
Kiváló:JÁTÉKÉLMÉNY!
Kiváló:TÖRTÉNET!
Kiváló:VÉGIGJÁTSZÁS!

ez legalább nem egy elkapkodott fifa12-től a fifa13-ig
22.
22.
almapure
A patchet hol lehet letölteni ?
21.
21.
almapure
#20: Élelemmel én is tapasztaltam azt hogy 40 felett nem lehet ellátni a parasztokat normál adagon féld adagon lazán túl termelnek...
Azt az egyet nem értem h miért nem lehet az 1.-2. részhez hasonlóan több magtárat és raktárat csinálni megvan lőve a játék vagy csak én voltam olyan balfasz h nem tudtam többet csinálni?
20.
20.
JakiPeti
#19: a kinézete Jó lenne de sajna játszhatatlan szar, megfelelő mennyiségü nyersanyaggal 10 pékség képtelen ellátni 47 embert ehhez cak gratulálni tudok
19.
19.
strike19
A stronghold 1 nagyon szerettem.MAjd ezt is meglesem ha lesz időm.

Saints Row 3 teszt mikor lesz? (azért nem írtok róla mert csak a GTA szeretitek és nem akarjátok elismerni hogy végre valaki meg ingatta a trónját.(Én a Saints Row 3 jobban elszórakoztam mint bármelyik GTA 4-el)
18.
18.
3lectrik
Én személyszerint nagyon szeretem a Stronghold játékokat. amint megláttam a posztot a szivem dobbant. de nagyot csalodtma a játékba. Elöttem már leirták miért szóval nem ecsetelem!
17.
17.
Krist-off
Még itt porosodik a széria összes eredeti része a polcomon de ezzel úgy voltam először letöltöm és megnézem milyen lehet.Még azt is bánom hogy letöltöttem...siralmas egy játék lett...még a stronghold névre sem méltó.az meg hogy nem lehet a gép ellenne csatározni az meg egyszerűen pofátlanság volt a készítőktől....
16.
16.
adriano28
#13: ajj oly szívesen elolvasnám a kommentedet de olyan hosszú:D nem tömörítenéd le?:)
15.
15.
SLi
Az első rész mekkora jó volt, imádtuk. Nagy kár a sorozatért, de szerintem az elsőt bármikor elő lehet venni simán megállja a helyét ma is.
14.
14.
fityman
Én akkor töröltem le még az írmagját is a gépről miután a farkasok felmásztak a lőállásokba hogy szétszedjék az íjászaimat. Még leszedni sem érdemes
13.
13.
Sun9us
Mint Stronghold rajongó, én kijelentem, hogy ez az év csalódása. Ez a játék borzalmas. Egy kattintásra voltam, a Steam-es előrendeléstől, de gondoltam inkább várok, és megnézem milyen is lett. (Az évek, és a tapasztalat nem hazudott.) Feltelepítettem, indítottam. (Hál istennek volt eszem, és torrentről szedtem le előbb, és nem adtam érte pénzt.) Rögtön az első dal felcsendülésénél, már mosoly ült az arcomon, mert szinte azonnal beszippantott a Stronghold hangulat. 5 percre rá, azt hittem gépestül ba**om ki az ablakon. Bármit csináltam, akadt. Amellett, hogy olyan a grafikája, amilyet reggel fogmosás előtt, én is tudok alkotni, 17-25 FPS között zötyögött úgy, hogy a Skyrim max beállításokkal, szét mod-olva 30-40 között ingadozik. Kicsit lehűtöttem magam, gondoltam a Stronghold sosem volt szép, nem is értem mit vártam, bár a lagg, még mindig bökte az oldalam. Jöjjön akkor a játék. Egy óra játék után, valószínűleg 200-as vérnyomásnál töröltem a játékot. A Stronghold első részét, és a kiegészítő lemezét, azért szerettem\szeretem mert sosincs üresjárat. Építek, kereskedek, harcolok. 5 perc alatt olyan gazdaságot tudtam építeni, ami önellátó, és képes a túltermelésre, tehát volt profitom, a parasztokból.
De itt, egyszerűen képtelen voltam erre. Bármennyi gazdasági épületet építettem, a parasztok felélték a megtermett javakat. Nem tudtam megtalálni, az egyensúlyt, a parasztok száma, és az élelem között. Egy stratégiai játék halála az, amikor a gép előtt könyökölsz, és várod, hogy a munkás beérjen az adott nyersanyaggal, és tudod, hogy még 5X kell fordulnia a szerencsétlennek, mire valamit tudnék építeni. A Stronghold 3 90%-ban erről szól. Ez a játék tipikus esete annak, amikor a hülye gyerek nagyot akar fingani, de a végén beszarik...
3,5\10
12.
12.
Cooper911
Elég nagy gépigénye van a grafikájához képest.
Szerintem nem csúnya de lehetne szebb is.

A játékmenetben nem sok változást látok az 1 hez képest. Lehetett volna Stronghold 10th aniversary a neve :)

"a kezelőfelület használhatatlan"
Miii vaaan? Már miért lenne az?

Szóval nem rossz ez de az 1et és a Crusadert nem éri utol.
11.
11.
gogolbordello2
becsüljétek meg(PC-sek)hogy van egyantelán stratégiai játékotok,én ps3-as vagyok,igy a legszarabb pc-s stratégiai játékot is irigykedve nézem..
10.
10.
#9: pedig Zoenn mondta nem? :D most hirtelen én sem emlékszek rá hirtelen
9.
9.
Giga0509
Csak hogy egy kicsit idegesítsem a staffot: Saints Row 3 teszt mikor lesz? sajnos nem sikerült megjegyezni a talin elhangzott időpontot.Mondjuk nem is hallottam.
8.
8.
elfdefender
Kibaszott szar játék lett ez más oldalak sokkal jobban lehúzták és velük értek egyet.
Most félrelőttél Zoenn!
7.
7.
Netsu
#1: Nehogy azt hidd már, hogy ez engem bármiben is befolyásol..

Első!
6.
6.
nero66
#1: Szánalmas.... -.-" IQ szint befigyel... xD

Stratégiai játékokat sose szerettem és nem is emiatt fogom megszeretni :/ :D
5.
5.
Dercsi
Nekem sem a játékmenet, sem pedig a grafikája nem tetszik...Nálam ez a gém max 5 pont...2011-ben rts vagy nem(volt rá idejük kidolgozni) egy SC2 szintű grafika ami elfogadható, ha pedig rts-ről beszélünk, nálam a mai napig az AOE2 és a 3-ami ver mindent...utána az SC2 jön.
4.
4.
giga321
Szerintem ocsmány grafikája van mondjuk jó lehet nem ez a lényeg de olyan a grafikája mint a második résznek :/
2.
2.
venoom
#1: most akkor magadat köcsögözted le? :D lol
1.
1.
kalandorklubbja
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...