InSomnia bétateszt és előzetes

  • Írta: Arell
  • 2014. augusztus 8.
  • előzetes, insomnia, pc
Egy négyszáz éve úton lévő űrhajón ébredsz, amely a háború sújtotta noman civilizáció új otthona felé tart. A rejtélyes küldetés sikere vagy bukása pedig egyedül a te kezedben van... De nem mindenki osztozik a te céljaidban.

Retro-futurisztikus, Art Deco és dízelpunk stílusjegyeket viselő sci-fi sandbox szerepjáték. Így jellemzi közösségileg finanszírozott játékát a független Studio MONO, mely egymással ősi viszályban álló frakciók küzdelmével tarkított történetének főszereplőjévé avanzsál minket, a sötét, apokaliptikus hangulatú űrjármű – a Bárka – fedélzetén, mely a noman civilizáció maradványait szállítja az utolsó reményként számon tartott Evakuációs Pont névre hallgató planétára. A hányattatott sorsú faj a célállomástól az újrakezdés lehetőségét reméli a drámai következményekkel – anyabolygójuk lakhatatlanná válásával – végződő konfliktus után, mely a Noma köztársaság és a SORG-rezsim közt zajlott.

Az eredetileg milliók befogadására tervezett – de időközben félig kiürült – monumentális hajó fedélzetén karakterünk a lakott szektorban tér magához húsz évnyi kriosztázis után, és rögtön fürkészni kezdi a járművön ezalatt lezajló, megmagyarázhatatlan események sorát, amik végül majdnem a túlélés és újrakezdés egyetlen esélyét jelentő Bárka küldetésének bukásához vezettek. Hősünknek, aki döntésünk alapján szembeszegül vagy éppen segítségére siet a számos jelenlévő csoportosulásának, komoly terhet kell a nyakába vennie – választásai tudniillik gyakran valóban végleges és megmásíthatatlan következményekkel járnak majd, nem csak saját végzetére, de az egész űrjármű minden lakosára nézve is.

Az interaktív elbeszélés során feladványok és sokszor kirakós mini-játékok által kell kiderítenünk mi vezetett a Noma és a SORG frakciók viszályához, és végezetül az „utolsó háborúként” ismert sorsdöntő összecsapásához. A feladataink beteljesítéséhez jórészt az űrhajón kell majd tevékenykednünk, de időnként a múltban is akad majd dolgunk, sőt még a drámai konfliktus legendás csatáiban is részt vehetünk a Noman anyabolygón, ahol tetteinkkel kihatunk majd a jelen hatalmi egyensúlyára és így értelemszerűen az előtörténetre is hatással lehetünk. Mindezek mellett a lakosság körében cselekedeteink különböző reakciókat váltanak majd ki a hírnevünk elbírálásáért felelős karma rendszer által, így minden tettünk pozitív és negatív következményekkel jár majd karakterünk megítélését illetően az egyes csoportosulások felől.

Az egyedül és barátunkkal kooperációban is játszható RPG rengeteg alkalmat biztosít rá, hogy átvegyük egyedi hangulatát és beleéljük magunkat a gázolajszagú űrkaland részleteibe. A karakterünk megjelenését a műfajban megszokott módon alaposan személyre szabhatjuk, hátteret, sőt, jellemző viselkedésbeli stílusjegyeket is adhatunk neki. A későbbiekben kialakított aktív specializáció pedig igen fontos szerepet kap majd, merthogy az InSomniában lehetetlen lesz mindenhez érteni. A fejlődés ugyanis nem hagyományos szintlépésekkel történik, és kasztot sem választhatunk főhősünknek, ellenben – a Skyrimhez hasonlóan – a képességeink annak megfelelően lépnek előre, hogy mennyit használjuk őket.

Tevékenységeink buffokat adó és debuffokat ránk erőltető perköket egyaránt jellemünk részévé tesznek, így attól függően, hogy milyen stílusban szeretnénk végigvinni a játékot, érdemes lesz jó előre megtervezni, hogy mely képességek használatára szeretnénk hangsúlyt fektetni. Képzettségünket beállítottságunknak megfelelően több formában is bővíthetjük: a küzdelmet kereső játékosok valószínűleg a ballisztika, a kézifegyverek, a közelharc, és a nehéz fegyverzet fejlesztésére fókuszálhatnak majd, de lesz lehetőség a gépészeti, elektronikai, gyógyászati és túlélési szakértelmünk csiszolására is. Ha úgy döntesz, brutális harcosként dolgozol, aki nehéz páncélban osztja az ólmozott igét, de akár az árnyak közt megbúvó, besurranó ügynök szerepét is felveheted, aki az ellenség lábát is kicsempészi a szomszéd teremből, anélkül, hogy feltűnne neki.

Ha már az agresszív véleménycserénél tartunk: a fejlesztők alaposan megfontolták a dulakodás szabályait is, hogy egy olyan rendszert alakíthassanak ki a felhasználóknak, amiben egyszerre rejlik kihívás, szükség a stratégiai látásmódra, de élvezet és egyensúly is. Az időt igénylő mozdulatok megértése és használatának mérlegelése lesz a leginkább kulcsfontosságú szempont, ha csatáinkat nyertesként szeretnénk elhagyni. Egy nagyobb sebzést okozó támadás megindítása példának okáért sokkal több ideig tart, mint sok apró offenzív technika, ebből következik, hogy egy gyors ellenféllel szemben vesztes taktika lehet, ha rögtön egy nagy ütéssel szeretnénk kipréselni a lelkét. Ez a működés jellemző a fegyvereinkre is, hiszen például egy nehéz vértű rosszakaró ellen hatékony mordály szinte használhatatlan a fürge vetélytársainkkal szemben, de ennek a fordítottja is igaz: egy gyors tüzelésű, kiskaliberű gépkarabély jóformán meg sem karcolja majd a komótos, súlyos léptekkel közelítő, páncélba csomagolt dromedárokat.


A nemlineáris kampány és mellékküldetések mellett a játék bővelkedik feladványokban, megoldandó rejtélyekben, de túlélő- és sandbox-elemekben is, melynek részét képezi az éhség, és a fáradtság, a lehetőség tárgyak összerakására, továbbfejlesztésére, szétszerelésére és javítására is. Mindezen felül majdnem minden felszerelés és fegyver személyre szabható külső jellegzetességek és tulajdonságok szempontjából is. A gazdagon kiépített barkácsolás a vegyszerektől az elsősegélycsomagokon át az elektronikus eszközökig mindent elkészíthetővé tesz számunkra, de kontárkodhatunk majd túlélő felszerelések összerakásában és gépi alkatrészek legyártásában is, hogy így vagy úgy megküzdjünk az ellenfeleink széles spektrumával: a somniac néven is ismert mutánsokkal, a martalóc csapatokkal, automata ágyúkkal és egyebek mellett az űrhajó saját védelmi rendszerével is.

Az InSomnia Kickstarter-kampánya sikeresnek mondható, annak ellenére is, hogy a fejlesztőknek nem sikerült minden kitűzött mérföldkövet elérniük. Az alaptámogatásként megjelölt 70 ezer dollár hamar összegyűlt, de a számláló végül "csak" 92 ezren állapodott meg, ami a játék elkészítésének garanciáján felül csupán a karakterek hangját kölcsönző professzionális szinkronszínészek alkalmazására lett elegendő. További 18 ezer dollár távirányítható felszerelést, míg 38 ezer már realisztikusabb fizikát és rombolható környezetet is elérhetővé tett volna. Bár az összegyűlt összeg kevésnek tűnhet egy játék kifejlesztésére, a fejlesztők sem indultak üres kézzel. A két éve mindössze csak két emberből álló Studio MONO immáron nemzetközi összetételű csapata komolyan gondolta a projektet, és ehhez 80 ezer dollár saját pénzt is összeszedett.

A támogatás azért így is számos jellemző befoglalására elegendő volt, a kezdetben húsz fejezetből álló történet fő szála tudniillik 15-20, míg a mellékküldetések 20-30 órányi aktív szórakozásra használható időt tartogatnak a játékhoz tartozó – még a megjelenés napján is befejezetlen – sztoriban. Befejezetlen, ugyanis a bonyodalom idővel további néhány havonta megjelenő, ingyen letölthető részlet kiadásával bővül, melyek egyenként további 3-6 órát adnak a történethez, egészen addig a pontig, míg az végül le nem zárul. Ezen felül a közösség számára lehetővé teszik a modok készítését és használatát is, de az SDK-ra a kiadástól számítva úgy hat hónapot várni kell majd.

Az InSomnia kezdetben csak PC, Linux és Mac platformokon lesz elérhető, de a 2015 utolsó negyedévére időzített megjelenését követően fontolgatják a konzolos változatok elkészítését is, ehhez azonban további anyagi támogatásra lehet szükségük. Addig is a Steam Greenlight-ra mindössze két nap alatt regisztrált cím egészen biztosan részt vesz majd az Early Access programban, a béta verziót pedig már idén november, de legkésőbb december végéig beszerezhetjük. A várakozást könnyítheti, hogy a játék tech demója már ma is letölthető, igaz, az ebben található tartalmak oroszlánrésze még változni és javulni fog. Ha sikerült felkelteni az érdeklődést ehhez az izgalmasnak ígérkező gyöngyszemhez, mindenképpen próbáljátok ki a tech demót is!

1.
markoci555
Sajnálom, hogy nem jött össze jobb fizikára a pénz, nekem rohadtul felkeltette az érdeklődésemet.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...