ARK: Survival Evolved bétateszt

  • Írta: Daks
  • 2016. február 20.
Meztelenül ébredsz. Egy karodba ültetett implantátum és egy távolban lebegő fém toronyépítmény azt sugallja, hogy modern időket írunk, minden más viszont az őskorra emlékeztet. Az első éjszaka lesz a legnehezebb.

Nem tudod, hogy mi a neved, hogyan kerültél ide, de kezdesz fázni. És sötétedik is. Elhagynád a homokos partokat, azonban az erdőn túl óriás dinoszauruszok vadásznak prédára, lassan szemerkél már az eső, bogyókat csipegetsz. Az egyik viszont mérgező lehetett, mert azonnal elájulsz. Az ARK: Survival Evolved egy személyben egyesíti a Don’t Starve, a The Sims és a Minecraft minden elemét, keresztezve Sir Arthur Conan Doyle legendás regényével, az Elveszett világgal. A Studio Wildcard, az Instinct Games, az Efecto Studios és a Virtual Basement közös fejlesztésű MMO-jában egy ismeretlen szigeten ébredsz, célok és feladatok nélkül, magadra utalva a végtelen ismeretlenben. A vadon minden percben meg akar ölni, egyetlen dologért kell harcolnod, hogy ne sikerüljön neki. Tüzet gyújtasz, megtanulsz ruhát varrni, fegyvert készíteni, vadászni, és elhatározod, újra a táplálékpiramis csúcsára emeled magad.

Először éhen haltam, aztán megfagytam, majd kinyírt egy Dilophosaurus. Tudjátok, az a fejdíszes, fura kis jószág, ami a Jurassic Park kövér programozóját is szemen köpte, majd megette. Nem volt könnyű, de lassan rájöttem, hogyan lehet átvészelni az éjszakákat, menedéket építettem magamnak, majd nem csak én kezdtem vadászni a kisebb dinókra, de néhányat háziasítottam is, hátasként használva a hosszabb útjaimhoz. Az ARK világa 48 négyzetkilométernyi vadont nyit meg előttünk, melyből 12 víz alatti, és 36 szárazföldi, utóbbi megegyezik méretben San Andreas térképével. Itt kell boldogulnunk egyedül vagy MMO-s társainkkal közösen, felfedezve a sziget minden titkát, vadászva, nyersanyagokat gyűjtögetve, építkezve, vagy épp egymással háborúzva. A játék fejlődési rendszere hosszú és összetett. Minél több mindent csinálunk, annál jobb és hasznosabb dolgokra jövünk rá, tapasztalatpontjainkat felhasználva új dolgokat tanulhatunk meg elkészíteni, míg birodalmunk fejlődik és virágzik. 

A kőkorszakból lassan átléphetünk a középkorba, hatalmas várakat emelve, falvakkal, vízvezetékkel és kerítésekkel, majd jönnek a modernebb idők, melyben már gépfegyverekkel harcolunk, továbbra is óriás dinoszauruszok hátán lovagolva. A játék beállításunktól függően PvP, PvE és PvPvE orientált, a megjelenése 2016 júniusában várható, de korai hozzáféréssel már több mint fél éve játszható PC-n, december közepe óta meg Xbox One-on is. Én ez utóbbit próbáltam ki, a 730.1-es verzióval, a benne töltött órák pedig kétes érzelmeket keltettek bennem. Először is, a játék ötlete lenyűgöző. Egy dinoszauruszokkal teli szigeten ébredve nekünk kell felfedeznünk, és megtanulnunk mindent, ami a napi túlélésünkhöz, és fejlődésünkhöz szükséges. Nem kapunk segítséget, és feladatokat sem, csak elindulunk utunkon, és alakulnak a dolgok, másrészről viszont az egész éppen ezért egy kicsit céltalan, üres is.

Ez a kettősség viszont meglepően jól kiegészíti egymást. Az ARK: Survival Evolvedben a felfedezés élménye, és a fejlődés izgalmakkal teli napokat-heteket nyújt, a játékban több száz óra után is vannak újdonságok, melynek köszönhetően a folyamatos gyűjtögetés és farmolás is kényelmesebb. A kalandokat belső nézetből élhetjük át, egy idő után el se tudjuk képzelni, hogy honnan indultunk; hátizsákunk - illetve ládáink - tartalmának megtöltése mellett pedig figyelni kell magunkra is. Az inventory tartalmaz egy állapotjelzőt, melyen követhetjük hősünk állapotát, arról pedig, hogy ne legyen szomjas, éhes, fáradt, vagy ne fázzon, nekünk kell gondoskodnunk. De ahogy korábban már említettem, nem csak mi vagyunk a világban. Játékostársainkkal köthetünk szövetséget, de meg is támadhatunk másokat, a tribe-rendszer fejlett és sokoldalú, a megfelelő társakkal közösen jól megtervezett, stratégiailag fontos helyre épített, bevehetetlen erődítményeket építhetünk, illetve megoszthatjuk velük javainkat, élelmünket is.

A vadonban összesen hatvanféle emlőssel és dinoszaurusszal találkozhatunk. Vannak szárazföldi, kétéltű, repülő és úszó egyedek, háziasítani pedig úgy lehet, ha először leütjük őket, majd elkezdjük mindenféle kábító és gyógyhatású bogyókkal etetni. Amint kis kedvencünk elkezd ragaszkodni hozzánk, nyerget rakhatunk rá, megengedi, hogy a hátára üljünk, majd azt is, hogy terhet cipeltessünk, vagy harcba induljunk vele. Egy állat két embert is tud szállítani, miközben az egyik irányítja őt, a másik lőhet, de parancsolhatunk egyszerre több fenevadnak is, olyan utasításokat tanítva nekik, mint támadás, védekezés, vagy várakozás. Apró érdekesség pedig, hogy a játékban vannak, illetve lesznek szezonális események is, a halloweeni, a hálaadási és a karácsonyi már le is ment, és biztos, hogy kitalálnak még dolgokat, akár ünnepekhez köthetőt, akár sajátot, így újítva meg folyton a játékot, és lekötve érdeklődésünket.

Az ARK az Unreal Engine 4-et használja, és bár béta verziójú játéknál kidolgozatlanságból eredő hiányosságokat nem szoktam figyelembe venni, itt annyi van, hogy muszáj beszélni róla. Az Xbox One-os változat rettenetesen csúnya, az összkép lehangoló, nincs elsimítás, a táj a szemünk előtt rajzolódik ki, a framerate olyan alacsony, hogy minden fordulásnál behomályosodik a képernyő, a textúrák és az árnyékok pedig minden lépésünknél máshogy néznek ki. A dinoszauruszok sokszor beleakadnak a környezetbe, vagy átmennek a házakon, de rendkívül idegesítő még a kamera is. Belső nézetben olyan, mintha fél méter magasak lennénk, szinte a fűben járunk folyamatosan, jópofa viszont a külső nézet, lehet pózolni dinókkal, jó kis screenshotokat készítve. A felbontás botrányosan alacsony, minden homályos, sehol nem látunk egy szép részletet, ami pedig a designt illeti, szintén van még rajta mit csiszolni. Csak egy apróság: amikor haldoklunk, hatalmas vörös felhő kezdi négy oldalról birtokba venni a képernyőnket, hangosan lüktetve, mintha anélkül nem vennénk észre, hogy hamarosan vége mindennek. 

A betűtípusok és a képernyőn megjelenő üzenetek hányingert keltenek, kontrollerrel pedig lehetetlen a menüben jól kiigazodni, a kijelölő össze-vissza ugrál, egyenként kell ezer gombon végigmennünk, ha el akarunk valamit érni, szörnyű az egész. De nincsenek kidolgozva az interakciók se. Gyűjtögetésnél emberünk a levegőt markolássza, ha fát aprítunk, vagy követ fejtünk, akkor Minecraft-stílusban csak kalapálást látunk, miközben folyamatosan írja ki a játék, hogy miből mennyit sikerült összeszedni. De hasonlóan lehangoló minden, amit csinálunk a játékban. Az elejtett állatoknak vagy ellenségeknek felvehetjük például a tetemét, de hősünk igazából nem is fogja, mert mindkét keze szabad, a testet pedig valami erő tartja a levegőben, ide-oda lóbálva. Nem sorolok fel mindent. Ugyanez van építkezésnél, craftolásnál, és gyakorlatilag tényleg folyamatosan.

Minden hibától és bugtól függetlenül azonban nagyszerűen el lehet szórakozni a szigeten. Otthonunk felhúzása, és berendezése rendkívül jól eső dolog, először a parton építettem egy viskót pálmafából és nagylevelű páfrányokból, kellemes tábortűzzel a bejáratnál, majd egy idő után otthagytam, és a hegyekbe költöztem. A faházból szuper kilátás nyílt a szigetre, minden nap imádtam hazamenni, volt rendes ágyam, kandallóm, ládám, és állatom is. De jópofa még a barlangok felfedezése, és kifosztása, illetve a bossharc is. Amikor az ember egy szál semmiben ébred a tengerparton, magatehetetlenül reszketve az éhségtől, el se tudja képzelni, hogy mi minden vár rá, a játék nem fogja a kezünket, mindent nekünk kell felfedeznünk, kitalálnunk. És ez az, ami a legjobb az egészben.

Az eddig látottak alapján az ARK: Survival Evolved figyelemreméltó játék lesz, már csak az a kérdés, hogy mit tud majd nyújtani a teljes változat. Az alapötlet és a játékmenet meggyőző, a játékot már kétmillióan próbálták ki, amivel a Steam tavalyi harmadik legkelendőbb játéka lett, a Grand Theft Auto V és Fallout 4 után. A korai hozzáférés megvásárlását mégis csak annak ajánlom, aki tényleg érdeklődik az anyag iránt, technikailag annyira kezdetleges és kidolgozatlan még az egész. A megjelenés fél év múlva esedékes, a vészesen közelgő dátumot látva pedig kétséges, hogy a készítők egy felsőkategóriás, kerek egészet hozzanak ki belőle, de ki tudja. Ha már sci-fi nomád kalandozás, akkor most a Horizon: Zero Dawnt és a Far Cry Primalt jobban várom.

Az ARK: Survival Evolved PC-re, PS4-re és Xbox One-ra jelenik meg 2016 júniusában. A játék béta változatát Xbox One-on próbáltuk ki.

13.
Tr4nCe
#9: Jó volt nézni a kezdeti bénázásod! :D Mindenki így kezdi. Egyébként flint-et a nagy kövekből tudsz a pick-kel kiütni. A dilophosaurus-t meg mindenki beszívja az elején. :) Jó, hogy nem tudtál átmenni a szigetre. Annak az a neve, hogy Dead Island. Tele van Raptorokkkal. Carnotaurusokkal és T-Rexel. :D A fény amiket láttál, azok meg drop-ok. Vannak benne jó kis cuccok, viszont csak bizonyos szint felett tudod őket felszedni a színük alapján. A játék legzavaróbb része, az a spontán töltögetés. Nem egyszer haltam meg miattam, mert pont akkor támadt kedve töltögetni, amikor épp egy Raptor falkával hadakoztam, vagy egy Rex-el.
9.
Cooper Channel
Kipróbáltam és is, szerintem jól ki van találva. Még van mit javitani rajta, de hát még csak béta. Remélem a véglegesben lesz valami cél.
Akit érdekel a bénázásom itt megnézheti:
https://www.youtube.com/watch?v=CqXgGV9LU9o
8.
Tr4nCe
#7: lemaradt 1-2 betű, sry érte. :)
7.
Tr4nCe
#5: Itt inkább az a szokás, hogy telenyomják narcoberrivel, aztán elviszik egy ketrecbe,
ott pedig fajin kis gladiátor viadalokat rendeznek. Aki nyer, azt elengedik és kap extra cuccokat is, vagy a genyábbak bedobnak mellé pár Sabertooth-ot a szeretet kedvéért. :) Találkoztam olyan Tribe-al is, akiket senkit sem támadott meg, mert olyan szinte emelték az építés fogalmát, hogy senki sem volt szíve porig rombolni, inkább behívták őket építeni. :) Szerintem messze a legjobb túlélős gamma. Mondjuk én PC-n tolom, az Xbox-os verzió lehet picit butítottabb.
6.
Caleon
Na, de érdekesnek tűnik, ez a játék! Ezt is figyelemmel kell kísérnem, úgy tűnik. :-)
5.
mestermagyar
#4: Rustban az alvó embert kilootolhatod mialatt életben van. Úgylátom akkor az arknak is elkél egy ilyen fícsör. Bár úgyis megölnek rustban alvás közben xd.
4.
kindzsal
Erdekes jatek naXD Mai eset:
- Volt ket husom amit elkezdtem megfozni, de mivel mar ehes volt a karakter gyorsan betomtem vagy 40 bogyot amitol eberkomaba estem...ekkor odajott ket pali kizabaltak a nehezen megszerzett elelmem odaszartak (XD), majd otthagytak az elovilagnak kiszolgaltatva.

Gondolom ha PvP szerver lett volna a szamig dugtak volna fel egy dardat a seggemen keresztul, hogy 3 darab fam elvegyeXD
3.
Ooorky
http://kepfeltoltes.hu/151210/pc_gamer_www.kepfeltoltes.hu_.png
2.
markoci555
#1: Elérendő céllal a motivációs részt is elérnék nálam :)
1.
Seggeszkexkluzív
Ebből a játékból csak 2 valami hiányzik, elérendő célok és motivációs rész. Egy szimpla túlélő kraftolós játék, lehengerlő grafikával.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...