Crackdown 3 teszt

  • Írta: Daks
  • 2019. február 22.
Tíz évvel járunk a Crackdown 2 eseményei után. A világot egy ismeretlen terrorcsoport borította sötétségbe, áram nélkül a modern emberiség pedig halálra lett ítélve. Országok mentek tönkre, kormányok szűntek meg létezni.

A támadás elsöpörni látszik a civilizációt úgy, ahogy eddig ismertük, az emberek azonban suttognak egy távoli szigetről, egy modern és gyönyörű városról, ami megúszta a katasztrófát. Ezrek, talán milliók indulnak útnak folyamatosan, hogy a viharos óceánon átkelve eljussanak New Providence városába, és új életet kezdjenek családjaikkal, barátaikkal karöltve. Aki odaér, joggal érezheti magát szerencsésnek - a város vezetése pedig szívesen fogadja a menekülteket, és tárt karokkal enged be mindenkit, akinek óvóhelyre van szüksége.

Gyanús a dolog, nem igaz? Az Ügynökség is így gondolja, ezért a helyszínre küldi Commander Jaxont, és csapatát, hogy nézzenek utána New Providence városának, és az azt irányító rejtélyes szervezetnek, a Terra Novának. A szuperképességekkel ellátott, különlegesen kiképzett rendőrosztagot azonban már közel sem várja olyan fogadtatás, mint amiről a jobb jövőben bízók beszélnek - és kezdetét veszi a tombolás. Fegyveres összecsapások, robbanások és látványos szabotázsakciók verik fel a város viszonylagos csöndjét, a Terra Nova és az Ügynökség emberei pedig addig nem nyugszanak, míg végleg el nem pusztítják egymást.

A Crackdown 3 nem örvendett feszült várakozásnak. A játék megjelenése 2016-ra lett tervezve, majd nem csak az alapkoncepción változtattak több alkalommal, de magát a premier dátumát is négyszer tolták el, hogy aztán a Forza Horizon 4, a State of Decay 2 és a Sea of Thieves mellett az Xbox One negyedik nagy exkluzívjaként hódíthassa meg idén februárban a Game Passt. Sokat nem várt tőle senki, nem az eredeti fejlesztők csinálták (igazából már a másodikat is csak részben), sőt eleinte kampánymód sem készült hozzá. A játék most viszont itt van, és belevethetjük magunkat a kalandokba.

A kampányban nem kisebb feladat vár ránk, mint felszabadítani New Providence városát, és kideríteni a Terra Nova titkát. A nagyjából tizenhárom-tizenhét óra játékidőt ígérő tombolás középpontjában Commander Jaxon áll, maga a történetvezetés pedig képregényes formában történik, és inkább csak a fontosabb fordulatokat magyarázza el. A cselekmény veleje a szabadon bejárható városban történik, illetve annak felszabadításra váró pontjain. El kell mennünk a térkép ezernyi megjelölt helyére, hogy katonai állásokat, pályaudvarokat, ipartelepeket tisztítsunk meg a Terra Nova katonáitól, majd megküzdjünk az egyre nagyobb hatalommal - és egyben védelemmel - rendelkező tábornokokkal.

Nagyjából ennyi, amire a Crackdown 3 kampányában számíthatunk. Komoly storyline híján sorra pipálgatjuk ki a feladatokat, ami ilyen kontextusban inkább teher, mint szórakozás - hogy őszinte legyek szívesebben rakok rendet, és takarítok ki a lakásban, mint foglalok Terra Nova-pontokat. Merthogy nem érdekesek. Oda kell menni, auto aimmal leszedni mindenkit, akit lehet, és tovább állni, hogy újra és újra megismételjük ugyanezt. Talán csak az új fegyverek, és a néha pajzzsal védekező, vagy szupererős védelmi robotok dobják csak fel az egészet. Ideig-óráig.

A városban való közlekedés ráadásul idegtépően rossz. A pályatervezés mintha arra ment volna ki, hogy alátegyen a feladatainknak - a sztrádák sokszor párhuzamosan, de különböző magasságokban futnak, így a térkép alapján nem tudjuk, hogy melyiket válasszuk, ráadásul egyikről a másikra áttérni is sokszor lehetetlen feladat a fizikai megközelíthetetlenség miatt. A GPS nem rajzol nekünk útvonalat, csak lerak egy pontot a távolba, de ugyanúgy meg vagyunk lőve akkor is, ha odaértünk a célponthoz. Valamit kell csinálnunk ennél az épületnél - szól a feladat, mi pedig elkezdjük megmászni a tornyot furcsa cölöpökön és bástyákon ugrálva, bejárat sehol, csak leesünk mindig az utcára, vagy a vízbe, az ember pedig a pokolba kívánja az egészet.

Pedig annyira jó lenne. A Crackdown világa mindig is magával ragadó volt, és ez, a verhetetlenül egyedi atmoszféra jelen van itt is. A játékot a DNA Design alapítója, és az eredeti Grand Theft Auto-sorozat alkotója, David Jones találta ki, aki szerette volna az ottani játékélményt egy új, futurisztikus szintre emelni, és ez össze is jött neki. A szupererővel és pusztító fegyverzettel felszerelt ügynökök brutális hangulatú őrjöngést végeztek régen, és végeznek most is, a hatalmas ugrások, az elképzelhetetlen fegyverpárbajok, és látványos robbanások pedig belopják magukat a szívünkbe. Amihez a Tron hangulatú, neonfényben úszó science-fiction környezet olyan körítést ad, mint semmi más régen, és most sem.

Az örökséget a Crackdown 3 azonban nem tudja kezelni. A mérhetetlen unalomba és középszerűségbe fulladó történet, illetve a szinte semmilyen újdonságot fel nem mutató játékmenet megbélyegzi a játék sorsát. A fejlődési lehetőség is csak annyi benne, hogy minél többet harcolunk, annál nagyobb lesz az agilitásunk, a tűzerőnk, a testi erőnk, a robbantási képességünk, illetve a vezetési tudásunk - ami mondjuk szépen és látványosan teszi egyre használhatóbbá a játékot, ahhoz viszont, hogy később is élvezzük, mindez vajmi kevésnek bizonyul. Kár érte, mert én magam nagyon szeretem a sorozatot, kiváltképp az első részt, ez pedig árnyéka neki - attól függetlenül, hogy egyébként az sem volt soha egy forradalmi darab.

Ha a kampány nem jó, legalább a multiplayer biztos ott van - gondolná az ember, főleg azok után, hogy eredetileg csak erre hegyezték volna ki a játékot. Maga David Jones is úgy került megint a képbe, hogy elszegődött egy felhőalapú fejlesztéseket készítő céghez, és a Crackdown 3 lett az általuk szállított, Microsoft Azure-alapú technológia első bemutatkozó darabja - azonban le kell hűtsem a kedélyeket. A nagy szavakkal beharangozott szolgáltatás, miszerint óriási rombolásokat végezhetünk a városban, ami felhőben számolódik ki csak azért, hogy az Xbox erőforrásai helyben a játékélményre koncentrálhassanak, a semmibe vesztek.

A Wrecking Zone címet viselő multiplayer mód önálló kliensből indítható, külön kell őt letölteni a boltból, és saját achievementekkel is rendelkezik, fontossága ellenére pedig olyan vérszegény, hogy már leírni is rossz. Mindössze két játékmód van benne, a Team Deathmatch-szabályokat alig túlgondoló Agent Hunter mód, és egy területfoglalós Territories, ráadásul nem csak, hogy négy kisebb pálya van csupán benne, de még barátokat sem lehet benne behívni. Legalábbis egyelőre. Random emberekkel vagyunk összezárva, maga a rombolás pedig annyi, hogy a különböző épületek, felüljárók és hidak robbanásra, illetve nagyobb ökölcsapásra elkezdenek óriási panelelemekre hullani. Kész. Sehol egy Red Faction-, vagy Battlefield-érzés. Sőt, a házakban berendezés sincs, minden egy tök üres doboz, a rombolásért járó achievement miatt pedig minden meccs tele van olyan emberekkel, akik inkább a falakat ütögetik, minthogy a csapatgyőzelemre figyeljenek.

Maga a látvány nem rossz amúgy. A megjelenítésért az Unreal Engine 4 felel, a képregényes grafika teljesen rendben van, ahogy a felbontás és a sebesség is - a neonfényes városképtől pedig egyenesen eldobja magát az ember. Közel érthetetlen, hogy egy ilyen hangulatos, és inspiráló játékvilághoz hogy nem volt képes senki rendes tartalmat kitalálni, de meglépték, a Sumo Digital alulmúlta még a nem túl magas várakozásainkat is.

Kritizálom a Crackdown 3-at, teljes joggal, az viszont vitathatatlan, hogy ki tudja kapcsolni az embert. Nem kell benne gondolkodnunk, nem kell bonyolult és szövevényes történetvezetésre odafigyelnünk, csak húzni a ravaszt, és felhőkarcolók tetején ugrálva rombolni, ahogy csak tudunk. Erre pedig tökéletes játék lett a maga nagyszerű egyszerűségével és atmoszférájával, az pedig, hogy a Game Pass előfizetés része már az első naptól, megbocsátja nekünk minden hibáját. Az értékelésnél nem is leszek ezért olyan szőrös szívű vele, bár az biztos, hogy teljes árú játékként nem kellene. Sőt, ki lennék akadva, még ennél is jobban.

A játék PC-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi ez utóbbin teszteltük.

Kapcsolódó cikk

64.
kopic
#58: Szerintem senkit nem érdekel, hogy mely platformon, mennyit nyomtad...
63.
Nyarlako
#62: Ne aggodjatok, ha nem néztek közben egymás szemébe meg azt mondjatok utána hogy no homo akkor nem buzis a zacsipacsi.
62.
kamgecam
#57: :D Nem is tudom ki is kapta jobban az ívet. Az biztos hogy egymástól igen! Jól esett azért ez a kis zacsi masszír a sok khm után! :D
61.
kamgecam
#60: Pedig a Housemarqueal fogalmuk sincs milyen értékes csapatot veszítettek el.
60.
tsulok
#55: Az tényleg látszik, hogy a Sony visszavett a kisebb játékokból. PS3 alatt rengeteg kisebb eltérő játék jött ki. A Housemarque úgy néz ki már nem dolgozik a Sony-val, ahogy Quantic Dream sem (tudom AAA de azért egyedi játékot csinálnak). Régen a Santa Monica Studio is foglalkozott indie játékok kiadásával (Journey, The Unfinished Swan, Fat Princess). Az a részleg teljesen megszűnt és beleolvadt a Annapurna Interactive-ba.

Nem teljesen rossz dolog ez, mert teljesen függetlenül vagy pl Annapurna Interactive segítségével így is elkészülnek az ilyen jellegű játékok és legalább több platformja jönnek ki.

Nemrég mondta is Shawn Layden, hogy a cél kevesebb de nagyobb exkluzív és ez látszik is az elmúlt évek alapján. Lesznek még kisebb érdekesebb játékok, de jóval kevesebb.
59.
Nyarlako
#55: Mondjuk a dolog jo oldala hogy azok a devek akikkel most kibasztak átmennek multiplatra, és Fromtol sem lesz exkluzív már náluk.
58.
godach
https://imgur.com/bz87F0b
57.
godach
#56: Sosem mondtam hogy tökéletes vagyok és olykor jobban haragszom magamra a megnyilvánulásaim miatt, mint arra aki szándékosan kiváltja belőlem.
Hamar elszáll a haragom és megbánom utána, viszont sok elv van amiből nem engedek. Próbálok elfogulatlan lenni, azonban néha nem megy. Főleg amikor látom hogy valaki próbálkozik és akkor is csak kapja az ívet. No de ha már így megmaszíroztuk egymás zacskóit, mehetünk játszani
56.
kamgecam
#54: Nem gúnyolódtam rajtad. Nekem semmi bajom ha másra is jön ha tudják tartani a szinvonalat. Megértem a nézőpontodat de Te is én is hajlamosak vagyunk szélsőségesen fogalmazni. Ezért szokot eldurvulni a helyzet. Ahogy én látom sokszor félre is értjük egymást de részemről nincs harag. Te is nagy igazságérzettel rendelkező szenvedélyes ember vagy. Mégha hem is egyezik a véleményünk, vagy ellenkező állásponton vagyunk, ez tiszteletre méltó. Nem lenne szabad személyeskedésbe esnünk a nézeteink miatt. Tudom provokativ tudok lenni de amikor általánoságbamn használom hogy xbot nem konkrét személyekre gondolok ahogy a sony ponyt is szoktam használni. Inkább mint jelenségre gondolok.Téged se kell félteni ha ideges vagy olyan dolgokat tudsz az ember fejéhez vágni. :D No nem baj, így izgalmas az élet!
55.
kamgecam
#45: Ezzel egyetértek de azért reménykedek hogy nem ilyen rossz a helyzet. Akkor miért karolt volna fel Mark Cerny annyi ndeie stúdiót ha le akarná fújni ezeknek a feltörekvő fiatal stúdióknak a próbálkozásait. De ha így van akkor tényleg krva nagy bajok vannak, lesznek a sonynál is!
54.
godach
#44: Nem az ingyenesen volt a hangsúly, meg hogy támogatod e őket, hanem hogy milyen szuper kis meccsekről maradtál volna le, ha görcsösen ragaszkodnak pl egy platformhoz. Nem hiszem, hogy emiatt a játék miatt vettél volna egy xboxot pl ha csak arra jött volna ki.
Épp ezért remélem és bármennyire is gúnyolódsz rajtam, hogy a jövőben a felvásárolt stúdiók is fejleszteni fognak, nem csak a boxra hanem PC-re is. Sőt, azt se bánnám, ha akár más platformokra is, mert bármennyire hihetetlen, nekem van box de ettől még miért ne beszélgethetnék egy "csak" ps-el rendelkező haverommal a közös élményekről.?
Van aki nem ilyen és még örül is neki ha valaki kimarad a jóból. Erről viszont már nem én tehetek.
53.
Nyarlako
#52: Ra1d3nt se látni mióta a múltkor elborult az agya és 20 fake reggel floodolta a szart. :,(
52.
kopic
Egyébként nem tudom ti hogy vagytok vele, de nekem hiányzik Seggeszki. :/
51.
Nyarlako
#46: Touhou reklám nélkül nagyobb franchise lett mint akármi, semmiből nem adnak el annyi fancuccot meg csinálnak fanartot és doujin játékot kb a világon főleg ennyi év után is.
Anime csak azért nincs hivatalos mert a készítő nem engedi meg a jogokat se adja el nagyoknak.
50.
godach
#47: Grafikailag? Xd
Most ez komoly?
49.
Nyarlako
#47: Amúgy azt se értem hova ugrottak meg ennyire a gepigenyek mivel a nem épp mai Crysis 2 lemossa a legtöbb dolgot látványban úgy hogy fizika meg AI is van.
48.
Nyarlako
#46: Nem értem mi köze a grafikanak az újítások meg a kreativitáshoz.
47.
Stranger
#46: Ja és tökéletes példa ez a játék is. 2019 van, de úgy tartalmilag és grafikailag súrolja a 2009-es szintet.
46.
Stranger
#45: Akarnak ők újítani, csak ez a generáció nagyon gyenge lett CPU-ban. Sokszor ezért elég egy tizenéves Quad proci, vadi új AAA címhez. Így nem lehet újat mutatni, hiába csoportosítanák át a költségvetést.

Ezért nem látunk akkora ugrást mint régen egy GTA SA->GTA 4 között, ezért gyengébb a legújabb Just Cause 4 pár dologban mint a JC2 (9 év különbség). Majd a kövi genben lesz egy bazi nagy ugrás a mostani után.

Az igaz, hogy a költségvetés is elszállt. Néha meglátok egy játékboltot kiplakátolva a legújabb AAA címmel és elgondolkodom, hogy mennyi pénzbe kerülhetett csak az európai üzleteket telereklámozni. Aztán a fizetett streamerek, youtuberek, TV reklámok, GK háttéreben lévő reklámok :D, stb. Aztán meg verik a mellüket, hogy eladtak milliókat. Sztem az a menő, amikor egy indie cím ad el ennyit, nulla reklám mellett.
45.
Nyarlako
#44: “Gondolom mai graffal stb már nem olyan egyszerű”

Soha nem állt ennyi eszköz a fejlesztők rendelkezésére, ennyi jól dokumentált, liszenszelheto engine mellett.
Egyszerűen túl van fújva a költségvetés sokszor a fejlesztésén kívül minden másra a túl nagyra dagadt kiadoknál hogy irreálisak az profit elvárások meg az eladási várakozások. 30 éve játszom és ebben a genben volt a legkevesebb újítás és kockázatvállalás. Plusz egyszerűbb is jóval minden most hogy a konzolok gyakorlatilag butitott pc-k és nem valami egzotikus architekturara kell programozni.
Szóval azt lehet mondani kezd beállni egy stagnálás.
Engem leginkább az aggaszt hogy a Sony lefújta gyakorlatilag a nem AAA 1st party fejlesztéseket ahol sok különleges dolog született eddig és arra számítok hogy csak 3rd akciójatekokat várhatunk onnan a következőben na meg a ps5 első 1-2 évében szinte csak trú 4K remastereket.
Egy olyan game meg mint a Gravity rush a dizájn miatt se férne bele az új “morális standardba”. De még a Nier Automata se ami ex lett volna de szerencsere multiplat lett.
De majd a lgqbt simulator belefer a storeba.
44.
kamgecam
#41: Apexet nem ingyen tolom. Ha jó egy játék legyen az exkluziv vagy multiplatform támogatom a fejlesztőket és munkájukat. Az Apexet ill. a respanwt ezért 20 rúgóval honoráltam. Pedig leszarom a skineket egyszerűen csak szeretném ha megerősődne a stúdió. Sok kicsi sokra megy. Ezért támogatom az exkluzivok többségét is psen és nintendon is mert többnyire ezek a játékok tetszennek és hordoznak valamiféle innovációt. Illetve szeretem a teljes játékokat, jó dramaturgiával, karakterekkel, játékmenettel amiknek az értékét nem csak órákban, hanem élményben, tapasztalatban is lehet mérni. Mely játékokra évek múlva is emlékezünk. Megsúgom ezek nem hígfos 600 órás uncsi grindfestek lesznek.és ahogy tapasztalom a belső fejlesztő stúdiók akik többnyire még jeleskednek ezekben a jóféle teljes értékű játékokban. ( Bár nyárnyaló :) kollegával egyetértek abban hogy egyre kevesebbet kockáztatnak, kevesebbaz az újító, kult játék jellegű probálkozás mint régen. Gondolom mai graffal stb már nem olyan egyszerű de ezért jó hogy vannak az indie cím. Ebben a kettőben látom a jövőt: az indie és az exkluziv alkotásokban.Off vége ) De nagyon örülök ha egy egy multiplatform cím, pl Metro Exodus, Apex, kiemelkedik a többi tucat közöl. Támogatni fogom továbbra is a számomra értékhordozó stúdiókat akkor is ha multiplatform stúdió és akkor is ha belső fejlesztőként csak psre adják ki, kemény munkájuk gyümölcsét, vagy ha csak nintendora. Ha pedig egy középszer attól még nem fogom szeretni csak azért mert az összes platformra megjelenik. Fontosak a szolgáltatások de számomra maguk a játékok, az emberi közösségek a fejlesztő stúdiók akik alkotnak, fontosabbak akkor is ha exkluzivok. Nem fogom emiatt gyűlölni az igényes játékokat, csak mert szegény rokkant segélyből élő önsajnáltató pistiikékre nem gondolnak a gonosz cégek és nem osztogatják sajnálatból ingyen a játékaikat.
43.
Nyarlako
#41: Köszönöm, de ékezet nélküli a nevem.
42.
Back2U
#41: A sajnálat egy kicsit durva kifejezés, de egyébként teljesen egyet értek veled. Bár vannak valóban jó exkluzív címek, megjegyzem nekem majdnem minden tetszett a Sony-tol, addig a Microsoft nem annyira erőlteti meg magát. Bár kiadják PC-re, ami nekem szimpi, bár így nem nagyon akad system seller game rá, hiszen egy alsó kategória teteje gép futtatja PC-n, különösebb gondok nélkül. Gondolok itt egy 960-ra, ez a kategória.
41.
godach
#40: Sony játékok terén, semmi féle gyűlölet nincs bennem.
Van Pro konzolom és általában, minden exkluzívot megveszek, amiből valljuk be, nincs olyan sok, mint amennyire itt a tényleges fanboyok általában vergődnek, sértegetik azokat, akik esetleg, ne adj isten más konzolt vagy platformot is tartanak otthon.
Értékelem ezeket a játékokat, sőt nem csak azt mondom, hogy szeretem őket, de van olyan, aminek a végén azt érzem, ha ezzel nem találkoztam volna, akkor bizony kevesebb ember lennék DE
De nem esek át a ló túlsó oldalára. 2013-ban azaz közel hat éve jelent meg a PS4 és azóta (nem néztem a számokat, de a remasteredeken kívül) nem hiszem, hogy éves szinten háromnál több maradandó exkluzív anyag megjelent volna rá. És akkor, jó indulatú voltam, és még a Lost Legacy féle standalone kiegészítőket is beleszámoltam. Ebben, semmi gyűlölködés, ezek konkrét tények.

Az, hogy ezeket a kamgecam féle emberek szemébe merem mondani, nem revans, nem gyűlölködés és nem lázadás. Abból, már rég kinőttem, azonban ez nem jelenti azt, hogy tényként közöljem, ami az is. Kigúnyol, microsoft botoknak nevez minket, azokat akik örülnek neki, hogy valami nem exkluzív téren jelenik csak meg. Igen, bátran mondom azt is, hogy nekem nem kenyerem a Spider Man Sony exkluzivitása, és sajnálom azokat akik PC, Nintendo vagy Xbox mellett döntöttek. Nem azért, mert rosszul választottak, hanem mert csak azt engedhetik meg maguknak.

Személy szerint, én hálát adok az égnek, hogy Switchen kívül minden konzol van itthon, még a visszamenő generációk is. Azonban, ez nem jelenti azt, hogy ne sajnálnám azokat, akik ezeknek a játékoknak a varázsát, nélkülöznie kell. És lám csodát, most csomóan, a fentebb említett, meglett és komoly negyven éves emberke is, aki felsőbbrendű, hisz PS-en játszik, most az APEX-et tolja, ami egy multiplatform, ingyenes játék. És tudod mit? Örülök neki. Nálam, a játékok, azok varázsa illetve az öröm amit okoznak a felhasználónak, bármennyire is nyálasnak tűnik, több értelmet ad, mint az, hogy csak én szórakozzak jól, közben meg még örüljek is annak, hogy más nem tud.

Nos ez az egy bajom van csak. Nyárlakót, meg sosem gondoltam hogy meg fogom védeni, de igen sok dologban igaza van. Tény, hogy nyersen fogalmaz, nem foglalkozik a mimóza lelkű emberekkel, de ettől még nem a levegőbe beszél. Ellenben, a fanboyokkal, akikből itt is van főleg élettelen, és nem is kevés.
Viszont, most élek is az alkalommal, hogy ha véletlen magadra vettél valamit, akkor elnézést kérjek az általánosításért, azonban sosem neveznék olyan figurát fanboynak, mint pl te is. És nálam, nem is azért fanboy valaki, mert egy bizonyos platformnak szentelte magát. Ha körülnézel, elég csak az itteni 9.-es kommentet megnézned.
40.
A Pulyka
#37: "dobnak egy csontot, akarom mondani exkluzívot amit 20 óra alatt lepörgetnek"

Remelem azon elgondolkodsz mielott megirsz ilyet, hogy azert ezek a csontok talan azoknak is tetszhetnek, akik nem elvakult fanboyok?
Komolyan, nem ismerek rad Godach. Azelott rengetek blogot irtal, emlekszem sosem volt ilyen sony gyuloleted, most meg allandoan ilyen stilusu vitaknal latlak.
Megkerdezhetem miert utalod ennyire? Nyarlakoval kezenfogva, bar o mar elmondta nekunk mi baja vele.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...