DiRT 5 teszt

A DiRT 5 nem árul zsákbamacskát, ugyanis az utóbbi pár epizódot követően maga mögött hagyja a szimulátorosabb hangvételt, helyette pedig a második és a harmadik részben már látott buliba kalauzol el minket.

A Codemasters érezhette, hogy ráfér a DiRT-sorozatra egy kis vérfrissítés, ezért egy teljesen új csapatra bízta a legújabb rész fejlesztését, ami meg is látszik a végeredményen. A DiRT Rallykban látott komolyabb megközelítés helyett egy jóval könnyedebb és megbocsájtóbb játékmenetet kaptunk, ráadásul a körítés sem maradt a régiben. A sokszor már unalmasnak érződő karriermód alapos vérfrissítésen esett át, sőt, még egy kisebb történetet is szőttek a versenyzés köré - igaz, a világot nem fogja megváltani. Unatkozni nemigen fogunk, de vajon a DiRT 5 ki tud tűnni a sorozat részei közül, vagy csak egy izzadságszagú próbálkozás a második és harmadik rész megidézésére?

Ahogy már említettem, egy sztorival igyekeznek összekötni azt a rengeteg eseményt, amiben részt kell vennünk. A korábban már megismert kategóriák alaposan kibővültek, hiszen a rali- és egyéb autók mellett ismét itt vannak a nagyobb gépek, de akár több száz lóerős, könnyű kasztnis szörnyetegekkel is nekiveselkedhetünk a helyszínek meghódításának. Rengeteg kocsi közül váltogathatunk, erre pedig rá is leszünk kényszerítve, mivel a különféle versenyekhez más és más járgány lesz az ideális. Persze találkozhatunk sima A-ból B-be hajtós futamokkal, de akad pár trükkösebb megoldás a felhozatalban, mint például a Path Finder, ahol nekünk kell megtalálni az ideális útvonalat, vagy épp az Ice Breaker, aminél szó szerint kapálózhatunk, mint malac a jégen.

A karriermód több fejezetre van osztva, mindegyikben számos megmérettetés közül mazsolázhatunk, és ugyan nem kötelező mindent megnyerni, azonban ha jót akarunk magunknak, akkor egyetlen eseményt sem hagyunk ki. Szerencsére unatkozni nem nagyon fogunk, amiről leginkább a többféle helyszín, valamint a dinamikusan változó adottságok gondoskodnak. Simán előfordulhat, hogy a napfényes rajtot követően viharos esőben kell célba érnünk, de a napszak is folyamatosan változhat, ami elképesztően látványosra sikeredett. Ha elég futamon győzedelmeskedünk, akkor idővel felkeltjük a híresebb versenyzők figyelmét, akiket legyőzve extra dolgokat oldhatunk ki magunk, illetve járgányaink számára. Külön poén, hogy akár egyszerre négyen, osztott képernyős módban is csapathatjuk, ami igencsak feldobja az amúgy sem unalmas versenyeket.

Természetesen a különféle versenyek alatt pénzt és hírnevet is szerzünk, amivel további futamokat, kocsikat, illetve festéseket oldhatunk ki. Nagyjából minden egyes megmozdulásunkért kapunk valamit, ráadásul az egyes eseményeken különféle kihívások teljesítése nyomán alaposan megsokszorozhatjuk a várható fődíjat. Semmi komolyra nem kell gondolni, drifteljünk egy bizonyos távolságot, esetleg ugrassunk párszor, vagy érjünk el megadott sebességet, ezeket könnyű teljesíteni, cserébe viszont feldobják az egymást követő versenyeket. Idővel szponzorokat is szerezhetünk, akik szintén fejlődnek, így nyitva ki egyedi lehetőségeket, vagy épp festéseket.

Ahogy korábban már többször említettem, ezúttal egy jóval könnyedebb megközelítést kapunk, ami a vezetési élményen is érződik. Ugyan számos segítséget igénybe vehetünk, ha minden egyes lehetőséget kikapcsolunk, akkor sem érezzük elveszve magunkat, még kontrollerrel sem. Utóbbi egyébként jelenleg az egyetlen ajánlott vezetési lehetőség, mert a kormánytámogatás csak később érkezik a játékhoz, ami kicsit furcsa, de legalább nem kell fizetni érte. A játékmenet tehát tökéletesen hozza a DiRT 2-ben még annak idején megismert elemeket, és szerencsére a körítés sem vall szégyent ezen a téren.

A DiRT 5 kifejezetten jól néz ki, ami leginkább mozgás közben érezhető, a képek ugyanis nem adják vissza azt a kavalkádot, ami a játékos szeme elé tárul. A járgányok kellően részletesek, azonban a törésmodell nem az igazi, és bár a pályák jól néznek ki, és rengeteg elem színesíti a hátteret, szinte sehol sem hagyhatjuk el őket, mert folyamatosan falakba ütközünk, ami kicsit illúzióromboló. Szerencsére hangok terén már nincsenek gondok, a zenei lista kellően felpörgeti az embert, Nolan North és Troy Baker pedig remekül hozzák a szerepeiket. A futamokat összekötő, podcastszerű történetmesélés remekül működik, bár a felirat sokszor elcsúszik, ami néha megkeverheti az embert.

Versenyek között bármikor ellátogathatunk a garázsunkba, ahol szemezgethetünk a kocsik között, de a szponzorokkal való előrehaladásunkat is itt követhetjük. Sajnos az autók esetében igencsak meg van kötve a kezünk, ugyanis fejleszteni nem lehet őket, csakis a külső megjelenésbe nyúlhatunk bele, de legalább itt széles eszközpalettával dolgozhatunk, sőt, a későbbi fejlődésnek hála tovább bővül az amúgy sem szegényes felhozatal. A tuningolás hiánya egyébként ott ütközik ki igazán, hogy bár rengeteg autó közül válogathatunk, amint megvásároltuk egy kategória legjobbját, utána nem leszünk rákényszerítve a többi kipróbálására.

Ha valamilyen oknál fogva mégis beleunnánk a karrierbe, akkor sem kell megijedni, ugyanis számos más lehetőségben kipróbálhatjuk a vezetési tudásunkat. Futhatunk köröket az idő ellen, de akár gyakorolhatunk is a pályákon, ami ráadásul szintén támogatja az osztott képernyős módot. Sokkal nagyobb móka azonban a Playgrounds, ahol saját kis arénákat hozhatunk létre, méghozzá több kategóriában. Ha kiválasztottuk a nekünk tetsző alapot, akkor már csak a kreativitásunk, valamint a maximum lerakható elemek száma szabhat határt, ugyanis szinte bármilyen agyament pályát létrehozhatunk, amit aztán meg is oszthatunk a nagyérdeművel. Ezzel szemben a sima online lehetőségek eléggé fapadosak, konkrétan csak kiválasztjuk, hogy versenyezni, esetleg party módozni szeretnénk és ennyi. Se testreszabás, se kreálható lobby, ennek hála pedig sokszor perceket kell várni, mire valahova egyáltalán bedob a játék.  

A fizika szintén eléggé felemásra sikeredett, mert bár a vezetési élmény korrekt, az autók viselkedése sokszor furcsa, ami leginkább a karamboloknál ütközik ki. A versenyek kezdetén ezért ajánlatos elkerülni a tülekedést, mert ha bekerültünk a boly közepébe, akkor senki sem ment meg minket az újrakezdéstől, de a pályák széleitől is érdemes óvakodni, mert simán odatapadhatunk. Visszatekerés funkció nincs, szóval érdemes gyorsan, de óvatosan közlekedni, nehogy aztán egy elnézett előzés, vagy kanyar miatt kelljen újrakezdenünk az egész versenyt. Sajnos akadnak bugok is, de szerencsére egyik sem olyan zavaró, hogy tönkretegye a játékélményt, rendszerint a versenyzők nevei keverednek el, vagy villognak össze-vissza, máskor pedig minden ok nélkül újrarak minket a játék. Szintén furcsa még a belsőnézet megvalósítása, ahol minden szép és jó, de a versenyzőnket hiába keressük, se keze, se lába, ennek hála pedig a kormány sem forog semerre. Reméljük, hogy mire ezeket a sorokat olvassátok, már kijavították a hibák nagy részét, mert így eléggé félkész játék érzetét kelti a DiRT 5, amire csak rátesznek egy lapáttal a gyakori kifagyások is.

A játék később megjelenik újgenerációs konzolokra, amiken jóval gyorsabb és szebb élményt kaphatunk, ráadásul nem is kérik meg az árát. Ha ugyanis megvásároljuk, később ingyenesen frissíthetünk az újabb változatra, amit sajnos manapság már ki kell emelni. Ezenkívül a kiadó hosszútávon tervez a DiRT 5-tel, azaz a jövőben számolhatunk még pár DLC-vel, de a folyamatosan érkező kihívásokról sem kell lemondanunk.

A legújabb DiRT kétségkívül azoknak készült, akik annak idején imádták a második, illetve a harmadik részt, és egy jóval árkádosabb és bulisabb autós élményre várnak. A karriermód hihetetlenül addiktív lett, aminek hála napokig behúzhat bárkit anélkül, hogy akárcsak egyetlen percre is belekóstolna a többjátékos lehetőségekbe, ahol azonban a Playgroundsot leszámítva igencsak lagymatag lehetőségekkel találkozhatunk. „Szerencsére” bugok és fagyások terén már nem voltak ennyire szűkmarkúak a fejlesztők, de reméljük, hogy a korábban ecsetelt gondokat gyorsan befoltozzák. Szintén furcsának tűnhet még az autók fejlesztésének elhagyása, a sokszor meglehetősen érdekes dolgokat produkáló fizika, vagy épp a kiábrándító törésmodell, de még ezek ellenére is hatalmas vigyorral az arcomon róttam a köröket és haladtam előre a ranglétrákon. Aki szimulátorosabb élményre vágyik, az nagy ívben kerülje el, ellenben akinek kenyere az árkád szórakozás, és imád dögös zenékre lóerőket pörgetni, az bátran tehet vele egy próbát - de az sem baj, ha megvár vele egy komolyabb leárazást, addigra talán a hibák nagy része is orvoslásra kerül.

A DiRT 5-öt mi PC-n néztük meg, de elérhető még PlayStation 4-en, valamint Xbox One-on is, hamarosan pedig érkezik PlayStation 5-re és Xbox Series X-re. A tesztpéldányt a Magnew biztosította.

27.
ferryair
Hello Gamekapocs!Nah...kiprobáltam ezt a gammát!Elsőre látszik,hogy ezt Ps5-XboxSX platforokra fejlesztették.Xbox oneon kűzd,kidobál.Élvezhetetlen.Azt mondom,hogy a motorstormnak kellett volna igy kineznie 2007ben...Ez igy 2021ben kevés.A frame rate beállitásokkal valamivel elvezhetőbb.Kidob!!!Miért dob ki???Ez igy egy sz@r!
26.
crytek
Hamarosan bekerül a game passba
25.
Zuzmo
Sem komoly buggal, sem fagyással nem találkoztam. PS4 Slimen játszom, a multit még nem próbáltam. A játék kinézete szerintem meglehetősen vegyes, van amikor tényleg kb. egy generációval ezelőttinek néz ki, van amikor pedig kifejezetten látványos, pofás. Leginkább a pocsolyákban tükröződő fény, szálló por, falevelek, színes fények, eső, hóvihar, felfröccsenő sár stb dobják fel a látványt, és ha olyan időjárásban, napszakban megyünk, amikor csak a borús ég alatt az egyformán bevilágított pálya van, az lehet hogy sehogyan sem néz ki. A pályák különböző részei között is vannak különbségek, például egy üres alagút nem néz ki olyan jól, mint amikor belátunk egy egész hegyoldalt, ez egyértelmű, viszont ott feltűnik a részletek hiánya. Még alap PS-en is lehet választani quality és frame rate mode beállítás között (30 vagy 60 fps), de én az előbbinél maradtam, mert a framerate-es nekem túl ronda volt, annál például nézők sincsenek, és sok helyen elmosódott a látvány, az autók is..
A pályák nekem kissé sterilek, ami az útfelületet illeti, kevés a hepe-hupa, gödör, a pálya széle a legtöbb esetben láthatatlan vagy kiüthetetlen fal, ez illúzió romboló lehet, de szerintem illik ahhoz, hogy ez egy könnyedebb hangvételű arcade cím, ezzel a pálya kialakítással kevésbé bünteti a játékost, ha elszámol egy ívet, nem feltétlen kell újraindítanunk a versenyt egy elszámolt kanyarnál.
Az irányítás jó, kicsit ez is talán steril, de azért érezni a különbséget a járművek között, lehet kellemeseket csúsztatni a kanyarokban. A pathfinder játékmódban van komolyabb terep, élvezetes az is, de ott könnyeben előjön egy furcsaság a fizikában, ha ugratunk vagy egy kőnek megyünk neki, akkor furán billeg néha a levegőben az autó, ez a többi játékmódban ritkán fordul csak elő. A többi autóval való ütközés elég szimpla, de általában én jövök ki belőle jobban ha az ellenfél autójának nekimegyek, vagy megpróbálom leszorítani, ilyen téren összeakadással egyéb hibával nem találkoztam. A sérülések csak külsőségek, nem befolyásolják az irányítást, általában nem is látványosak, de ajtót már sikerült leszakítanom.
Pályából elég sok van, de valahogy kevesebbnek tűnik, mert elég rövidek, de jönnek majd még dlc formájában járművekkel együtt.
Én összességében elégedett vagyok a játékkal, az egésznek van egy pozitív feelingje a látvánnyal, zenékkel, egy könnyedebb kikapcsolódás. Aki minden kanyarban izzadni akar, az válassza a Dirt Rally 1-2-t kormánnyal.
Ami nekem a Dirt 5-ből hiányzik az a Wreckfestben lévő fizika. Abban a játékban viszont a körítés elég gyenge, nincsenek ilyen változatos helyszínek, időjárás. A kettő összegyúrásához viszont a PS4 már biztos hogy kevés lenne.
Mikor jön egy Motorstorm folytatás? Vagy valakitől egy hasonló játék?
Szerintem az Onrush sem volt rossz, de (gondolom leginkább a sima versenymód hiánya miatt) megbukott.
24.
delphijos
#23: Ja, nem szeretek grammar náci lenni, de tényleg büntet. Az ékezet hiány még csak-csak, de pl. az “ammi”.... Lyézus ! :D
23.
semike
.....Azért nyelvtanilag is ott van a toppon...( már bocsánat! )
19.
Falcon
Tul rövidek a pályák kicsik 3 perces futamok sajnos ez kevè ès nincs replay ammi egy utos jatéknál minusz 4 pont a pontozásnál kormánytámogatás is nagyon hiányzik nekem tükör pont nem érdekel az viszont nagyon jo hogy rámentek a látványra az series x en hihetettlen gyönyörü ez a játèk ha a haverok átjönnek és meg akarom mutatni mit tud az uj konzolom garafikában ezt inditom el
A driveclub csapata megint nagyot alkotot csak szerintem nagyon meg volt kőtve a kezük mit ès hogy csinálhatnak már most alig várom a kővetkezö játékukat
18.
semike
....Megnéztem pár videót, az új gépeknél sincs belsőnézetben tükör....
Emlékeim szerint a Drive Club mintha ezt megoldotta volna néhány évvel ezelőtt....És nem csak ez a játék....
17.
semike
......Azért azt tisztelettel szeretném megkérdezni, ha ezt a játékot a Májsztón adja ki , mondjuk, Gravel 2.0 néven, akkor is kap hét pontot?!? Ott megjegyeztétek volna, hogy a z autók fizikája katasztrófa akár egy “szappanos doboz”.
Vagy:
Miért nincs visszapillantó tükör?!? 2020-ban.( Mondjuk én One X-en tolom, nemtudom az új gépeken van-e esetleg, ha igen akkor ez storno.)
Replay?!?
Vagy, az is van a nextgeneken?!? :))))
Fotómód az mi az?!?!
Matricázás.....Egy 15 éves Nfs megeszi ezt reggelire....
Jaaajjjj.... Amúgy elég sokat tolom mostanság a Horizon 2-t. Naaaaa az nextgen!!!! Ehez képest...
16.
semike
#5: Ne nagyon gondold ezt túl, jelentem én este megvettem, bár ne tettem volna....Project Cars 3. részén gondolkodtam, mert akciós de annyi negatív kritikát mondtak rá, hogy nem mert bevállalni. (Amúgy is tolom 360-on a Shift 2-t ezért). Na de;
Ez a játék nincs kész!
Fagy.
Elég sokszor....
Aztán nincs replay!!!!
Basszus még a Gravel is jobb ennél :)))
Aztán visszpillantó hol az anyámba van?!
Egy 2020-as játékrol beszélünk!!!
Az online, háát én nemtudom van egy random verseny és ennyi.Több percbe tellik mire elindul, aztán ha vége kidob majd újra keres....:)))
Grafika nekem jó, de olyan műanyag az egész.Ok, hogy Arcade ezzel nincs baj erre számítottam, de nem tudom.....- valahogy ez egy fos.....És van viszonyítási alap ugye, köpködünk a WRC-re, pedig rommá toltam, aztán Gravel meg Millestone okosságok, játszok régi játékokkal-lásd Shift2-....de, hogy ezt mi a kurv@ anyámért vettem meg— Ennnnnyiért?!?!? Aaaazt nemtudom....:)))))
Szóval nagyon nem értem én itt néha miket írnak a tsiztelt “tesztelők”.....
15.
delphijos
#14: Mi ez a hülyeség ? Ki mondta hogy ezért a játékért vesz új konzolt ??
14.
Pistons1990
#5: Ez mekkora :D féltem, hogy rosszabb lesz. -:) az már jó ha valami kiemelkedik a közép mezőnyből. -:) Ez a játék is tökéletes példa hogy mennyire megéri a megjelenés napján új konzolt venni. Na ez ám a fanboyság amikor valaki képes ilyen retek autos szarért kiadni 180 ezret új konzolra meg a hasonló szarságokért. :D
13.
Zuzmo
#12: Crew, NFS, Project Cars 3, elég gyengék. Talán az új test drive majd, de az is lehet akármilyen.
12.
Nothing
#9: Nincs konkurencia???
Ennyire azért ne legyél elfogult. :)
10.
delphijos
#9: Én ezzel értek egyet. Elsőre “bejött” a koncepció, extrém módosítást nem igényel. Többször mondtam hogy ugyan bejön az árkád vonal, nekem annyi hiányzik hogy egy hangyányit lehetne realisztikusabb, hogy pl. egy Lambóval ne lehessen már 300-al erdőn mezőn száguldani. Az kicsit illuzióromboló nekem.
9.
adamsfamily
#6: Szerintem nincs lejtmenetben,csak szimplán nem tudnak olyat mutatni,amivel megugranák saját magukat.Az ember az új dolgoktól hatalmas fejlődéseket vár,a Horizon széria viszont minimális újdonságokon kívül nem mutat fel többet,mert már jó formán nincs mit és nagyon konkurenciája sincs.
Az az igazság,hogy amin fejleszthetnének az maximum a vizuális tuningok,a törésmodellek,a hangok,esetleg néhány elborultabb verseny.
8.
semike
#6: 100pontos hozzászólás!!!
Teljesen igazad van!
Respect
7.
godach
#3: 100%-ra biztosan nem, de mióta a DC fejlesztőit felvásárolta a Codemasters azóta nagyon sok idő telt el. És nyomokban "részemről" felfedezhető az Evolution munkássága.
6.
godach
#4: Szerintem a Horizon sorozat a számozással egyenesen arányosan csökkent a minőségben.
Az első olyan hihetetlen jó volt, hogy az valami csoda. Rádió, ami ment közben ahogy mentél a versenyre és a többi.
Igazából már az Underground idejében "kinőttem" ebből a fesztivál hangulatból ez meg sok évvel később is képes volt bevonzani és azt éreztetni, hogy nekem erre van szükségem és erre vagyok hivatott.
Számomra a a Forza Horizon egy Project Gotham Racing 5 volt (akik játszottak a PGR epizódokkal, azok tudják miről is beszélek) Az összes többi, csak "olcsó utánzat, lefelé lejtmenetben)
5.
Őrnagy
Na jó, remélem, hihetünk a tesztnek. Féltem, hogy rosszabb lesz, de akkor úgy tűnik, kicsit kiemelkedik a középmezőnyből.
4.
manderel
Nagyon a Forza Horizonra hajaz, és a végén az értékelés is megerősített ebben, a "tökéletes fesztiválhangulat" sorral.
Sajnos számomra a Forza H. széria is sokkal élvezetesebb lenne enélkül a színes szagos fesztivál agymenés nélkül, nem örülök hogy más autós játékok is ebbe az irányba mennek.
3.
Anti4730
Jol ertem ezt a reszt most a driveclub fejlesztoi csinaltak?
2.
Májkül
#1: PC-sként nekem sajnos kimaradt a Driveclub :(
1.
godach
Engem az érdekelne, hogy nyomtad e a Driveclubot és ha igen, mennyire látszódik ezen a fejlesztők munkája? Mert vidiből nagyon úgy jött le, hogy benne van a kezük a dologba.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...