Cris Tales teszt

A Cris Tales egy valódi mesebeli kalandra invitál minket, ahol nem kisebb feladat vár majd ránk és hősnőnkre, Crisbellre, mint a játék világának megmentése, méghozzá a múlt, a jelen és a jövő szilánkjain keresztül.

A kolumbiai székhelyű kis indie csapat, a Dreams Uncorporated még a 2019-es E3-on mutatta be a nagyérdeműnek a Cris Talest, ami rögtön megannyi rajongót szerzett magának, méghozzá nem is érdemtelenül. Crisbell, a kis időmágus kalandja ugyanis nemcsak egy szimpla tucatjátéknak tűnt, hanem egy valódi műalkotásnak, aminek minden egyes rezdülése játszi könnyedséggel varázsolja el az erre fogékony embereket. Azért mindezek ellenére volt bennünk egy kis félsz, főleg amikor már sokadszorra tolták el a korábban bejelentett megjelenési dátumot, de a várakozásnak ezennel vége, elöljáróban pedig csak annyit szeretnék mondani, hogy megérte kiböjtölni a hosszú hónapokat, mert az idei év egyik legaranyosabb meglepetésével van dolgunk.

Az árvaházban felnőtt Crisbell, a játék főhősnője épp egy kalapos békától igyekszik visszaszerezni az általa választott rózsát, mikor fény derül a kislány valódi sorsára. Mathias, a brekegő kétéltű ugyanis elmondja neki, hogy ő valójában egy időmágus, aki egyszerre láthatja a múltat, a jelent és a jövőt. Sok ideje nincs felocsúdni az újonnan kapott információkból, mivel a békés Narim városát megtámadják, és bár a pajzsos Cristopherrel immáron három fősre duzzadt bagázs visszaveri a szörnyeket, a világra egy sokkal komolyabb veszély árnya vetül, amit csakis mi akadályozhatunk meg. Nincs tehát más választásunk, mint útra kelni, hogy kezdetét vegye a megannyi királyságon átívelő kalandunk, ami remélhetőleg nemcsak a miénk, hanem a többi ember életét is megváltoztatja majd.

A több fejezetre bontott történet alatt összesen öt különböző városkában fordulunk meg, ahol amellett, hogy foglalkozunk a helyiek ügyes-bajos dolgaival, igyekszünk felgöngyölíteni és megakadályozni az időcsászárnő ördögi tervét is. Szerencsére ebben nem leszünk teljesen magunkra utalva, hiszen minden egyes helyszínen csatlakozhatnak hozzánk páran, akik egyedi képességeikkel igyekeznek növelni a csapatunk túlélési esélyeit. Szükségünk is lesz rájuk, mivel a hatalmas bejárható világ felfedezése nem éppen veszélytelen, szinte minden egyes bokor mögött vár majd ránk valami veszedelem, ami elől el lehet ugyan futni, de egyrészről ez szégyen, másrészről pedig a gyávák sosem kapnak tapasztalati pontot.

Egy jó JRPG-hez hasonlóan tehát itt is a harcokon lesz a hangsúly, ami a szokásos körökre osztott mederben zajlik majd. A különböző karakterek egymás után következnek a tornasorban, ha pedig mindenkit legyőztünk, akkor bezsebeljük a jutalmakat, és haladunk tovább. Első ránézésre semmi különös, láttunk már ilyet korábban, azonban főhősnőnk időmágusi mivolta nemcsak üres humbug, hiszen alaposan rányomja a bélyegét a játékmenetre. Crisbell ugyanis egyszerre látja a múltat, a jelent és a jövőt, sőt, nemcsak bekukucskálni tud az idők metszetébe, hanem akár komplett ellenfeleket is át tud küldeni egyik síkról a másikra, így hozva rá a rontást. Ennek hála egy ellenség simán elfelejtheti a nemrég tanult képességeit, vagy akár annyira megöregedhet, hogy lelassul, és komolyabb erőfeszítések nélkül intézhetjük el.

Ez már önmagában is élvezetes, ha pedig rájövünk, hogy ezt kombinálhatjuk a többiek trükkjeivel (akiket egyébként szintén átlökhetünk a múltba és a jövőbe), akkor fog igazán kitárulni előttünk a lehetőségek tárháza. Ha például valamilyen fémbe öltöztetett ellenfelet leöntünk vízzel, majd elküldjük a jövőbe, akkor a páncélja hirtelen berozsdásodik, így gyengítve le a védelmét, de ugyanezt eljátszhatjuk a méreggel, vagy épp a tűzsebzéssel is. Érdemes kipróbálni az összes kombinációt, főleg, mert az időnként elénk kerülő jóval izmosabb főellenfeleket általában csak valamilyen hasonló trükkel tudjuk nehézségek nélkül legyőzni. Persze idővel könnyebb dolgunk lesz, hiszen csapatunk folyamatosan fejlődik, valamint a használati tárgyainkat is tudjuk majd erősíteni, de jobb észben tartani, hogy az idősíkok kihasználása nem csupán jópofa extra, hanem egy igencsak ajánlott funkció az életben maradáshoz.

Természetesen a különböző idősávok a harcokon kívül is hatalmas szerepet kapnak, méghozzá egy kifejezetten ötletes megvalósításban. A játéktér ugyanis három különböző részre lett osztva, így egyszerre láthatjuk a múlt, a jelen és a jövő eseményeit. Egy városba érve például bal oldalt még csak építik a kastélyt, középen áll, míg jobb oldalt már a romok között csatangolhatunk. Ugyan Crisbell maga nem tud átlépni ezeken a határokon, viszont Mathias, a kis breki könnyedén ugrik egyik oldalról a másikra, amit a különféle feladványok esetében elég gyakran kell majd kihasználnunk. A taktikai érzékünk mellett tehát az agytekervényeinkre is szükség lesz, azonban nem kell megijedni, a feladványok logikusan felépítettek, ráadásul a játék sem hagy minket teljesen magunkra, bármikor kérhetünk tőle egy kis segítséget a következő lépésünkkel kapcsolatban.

A Cris Tales szerepjáték mivoltából adódóan a főbb feladataink mellett rengeteg mellékesbe botolhatunk majd bele kalandozásaink során, amik értékes jutalommal kecsegtetnek, viszont csak óvatosan, ugyanis minden egyes tettünk következményekkel jár. Már az sem lesz mindegy, hogy milyen küldetéseket vállalunk el, és teljesítünk, a különböző döntéseinknek hála pedig végképp megkavarhatjuk a szálakat, így elérve a rengeteg végkimenetel egyikét. Külön érdekesség, hogy az ötféle városka életébe is belekontárkodhatunk, így csak rajtunk múlik, hogy megmentjük-e a lakosokat, vagy inkább magukra hagyjuk őket a bajban.

Az elképesztő látványvilágot korábban már többször említettem, de annyira hihetetlenül szép a játék, hogy nem lehet elégszer beszélni róla. A 2D-s és 3D-s elemek keveredése ezzel a kézzel rajzolt, meséket idéző dizájnnal egyszerűen hihetetlen, a gyönyör pedig itt még nem ér véget, hiszen a felcsendülő dallamok is egytől-egyig hozzáadnak az élményhez. A karakterek szinkronja ugyancsak kiemelkedő, az összkép tehát tökéletes, ráadásul a több mint 20 órás kalandom alatt egyetlen komolyabb problémával sem találkoztam, ami mindenképp dicséretes, főleg, ha a mai trendeket nézzük.

Azért kisebb hibák akadnak, de ezek egyike sem olyan, ami drasztikusan lerontaná az összképet, inkább csak belekontárkodnak az önfeledt szórakozásba. A legtöbbjük leginkább a játék kezelésénél fog feltűnni, ami ezeket leszámítva remekül működik, legalábbis kontrolleren, ugyanis a billentyűzetes megoldás kissé kényelmetlen. Külön poén, hogy meg sem tudjuk változtatni az előre belőtt gombkiosztást, sőt, az opciók menüpont alatt kizárólag a hangsávokkal játszadozhatunk, grafikai beállítások például egyáltalán nincsenek, ami az egyedi felbontásokat használók számára maga lehet a rémálom.

Harcok közben sincs minden rendben, ilyenkor leginkább a támadások alatt megnyomható akciógombbal akadtak gondjaim, ami arra lenne hivatott, hogy ha jó időben használjuk, akkor többet sebzünk, illetve jobban védekezünk. Nos, erre semmilyen jelzés nem figyelmeztet minket, azaz sokszor csak a vakszerencsén múlik, hogy sikerül-e eltalálnunk a kívánt pillanatot, ami azért okozhat pár kellemetlen halálozást a játék elején. Az érzékelés a nagytérképes kalandozás esetében is meg tudja makacsolni magát, mivel egyes személyekkel, ládákkal, vagy egyéb fontos tárgyakkal csak bizonyos szögben tudunk interakcióba lépni, amit alkalomadtán igencsak nehézkes megtalálni.

Ezek azonban csak szőrszálhasogatások, hiszen a Cris Tales még ezekkel együtt is az idei év egyik legkellemesebb meglepetése, aminek garantáltan bérelt helye lesz az év végi díjátadókon. Egy igazi kis indie gyöngyszem, amivel azok is bátran megpróbálkozhatnak, akik eddig hadilábon álltak a JRPG műfajjal, mert ezt a varázslatot egyszerűen mindenkinek látnia és éreznie kell. Crisbell kalandja egy valódi szerelem projekt, amit a Dreams Uncorporated csapata szívvel-lélekkel készített el nekünk, játékosoknak, és ez bizony minden egyes bitjéből sugárzik. Szerencsére az árcédulája sem kimondottan magas, sőt, a Steamen elérhető egy eléggé tartalmas demó is, szóval bárki könnyedén belekukkanthat Crystallis világába, ahol a múlt, a jelen és a jövő közelebb van egymáshoz, mint azt elsőre gondolnánk.

A Cris Talest mi PC-n teszteltük, de emellett megjelent még PlayStation 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra, Xbox Series X/S-re és Nintendo Switchre is.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...