Temtem teszt

  • Írta: szlav
  • 2022. október 5.
Ugye ti is elgondolkodtatok már azon, hogy milyen fergeteges lenne, ha egy nagy MMORPG-ben fedezhetnétek fel a Pokémon világát? A Temtem fejlesztői meg is valósították ezt az álmukat.

Mielőtt bárkinek kétségei támadnának, tisztázzuk az egyértelműt: a Temtem kívül-belül egy Pokémon-klón. Olyannyira, hogy éppen csak egy vidám Pikachu hiányzik a borítóról ahhoz, hogy a Crema stúdió aprócska csapatát milliókra perelhesse a Game Freak és a The Pokémon Company. Ez azonban egy nagyon is céltudatos húzás a fejlesztők részéről, hiszen az elsőként Kickstarteren felfuttatott, mára pedig végleges formába öntött alkotás az első pillanattól arra volt hivatott, hogy egy kulcsfontosságú extra hozzávalóval valóra váltsa annak a több millió rajongónak az álmát, akikre a japánok valamiért évtizedek óta nem hajlandók hallgatni.

Ez a fontos összetevő pedig nem más, mint a közös online világ. Habár a Temtem a hagyományos Pokémon-játékokhoz hasonlóan egy teljes értékű sztorival érkezik, az eseményeknek egy hatalmas, idegen játékosoktól hemzsegő online világ ad otthont. Bátran nevezhetjük tehát a Crema alkotását egy hagyományos MMORPG-nek is, hiszen amint az első temtemmel az oldalunkon elhagyjuk a szülővárosunkat, máris játékosok százaival találkozhatunk, akik hozzánk hasonlóan a magas fűben hajkurásszák az ott lapuló szörnyecskéket.  

Csatára hívhatjuk a barátainkat vagy a környéken lófráló idegeneket, rangsorolt meccsekre vihetjük a legerősebb csapatunkat, részt vehetünk raidekre emlékeztető kihívásokban, amikor pedig csak a csodás nyílt terepet járjuk, bátran chatelhetünk a környék játékosaival vagy a guildtársainkkal. Elképesztő, hogy milyen pezsgő életet ad ennek a gyönyörű, mesebeli világnak a sok futkorászó edző, az pedig külön tiszteletet érdemel, hogy az online jelenlét egy cseppet sem megy a rengeteg tartalmat kínáló egyjátékos élmény kárára.

Persze nem ez az első, hogy valaki megpróbálta a Pokémon-világot MMO-vá gyúrni, de a próbálkozások jellemzően mind lelkes modderek sufniprojektjei voltak. A Temtem ezzel szemben egy nagyon minőségi, jól átgondolt, és fergetegesen szuperül működő Pokémon-klón, csak hát ugye a hivatalos licencről és gyerekkorunk kedvenc pokémonjairól kell lemondanunk. Pidgey helyett Paharo ül az ágak lombjai közt Butterfree helyett pedig Loali kel ki a zöldellő réteken elfogott bábokból. A Pokémon Red és Blue klasszikus névsorára rálicitálva a Temtem egyből 162 szörnyeteggel várja a gyűjtőket, de nem lepődnék meg rajta, ha ez a lista a későbbi frissítésekkel még jóval magasabbra rúgna a jövőben. 

Aki akár csak futólag is találkozott már a The Pokémon Company nagy múltú sorozatával, az a Temtem csatái során is otthon érezheti magát - a különbség csupán az, hogy a körökre osztott csatákba itt mindig párosával vihetjük a szörnyecskéinket. A temtemek elemi affinitását (tűz, víz, elektromos, repülő stb.) egy komplex, 12 oldalú kő-papír-olló rendszer szerint fordíthatjuk a javunkra, de az egyszerre pályán lévő lényeink egymás tulajdonságaiból is erőt nyerhetnek. Mivel az online csatározás közben a taktikázás a legfontosabb, a játék fejlesztői teljesen elvetették a kritikus csapások és az elvétett találatok rendszerét. Itt minden támadás kiszámítható, így csakis a szörnyeink statisztikái, a csapatállításunk és a jól megválogatott képességek döntenek a győztesek és vesztesek közt.

A mérkőzéseinket azonban mégsem nyerhetjük meg pusztán egy Excel-táblázatot bújva, a fentieket ugyanis egy okos staminarendszer teszi dinamikussá. Minden temtem egy adott mennyiségű erőnléti ponttal indul a csatába, melyet a legerősebb támadások fogyasztanak a leggyorsabban. Habár ezek az erőnléti pontok minden kör után visszatöltődnek egy keveset, néhány látványos mozdulat után mégis kifogyhatunk belőlük, ilyenkor pedig a legedzettebb temtem is csak a saját életpontjai kárán sütheti el a végső támadását, mielőtt egy kör kényszerpihenőre kényszerülne. Egy meglepően mély, ügyes taktikázásra biztató harcrendszerről beszélünk, amelyet egyébként a mezei NPC-k is okosan használnak - ha túlságosan hozzászoktatok a Pokémon engedékeny nehézségéhez, akkor itt érhetnek meglepetések! 

Ennek a hátulütője viszont, hogy a kelleténél sajnos egy kicsit grindolósabb a játék, vagyis teljes csapatoptimalizáció nélkül könnyen olyan falakba ütközhetünk, amelyeket csak lélektelen XP-farmolással törhetünk át. Amíg a Game Freak szinte tökéletesre csiszolta a Pokémon-játékok tempóját, világos, hogy a Temtemnél ez egy létező gyermekbetegség. Ez a csiszolatlanság néha még a történet és a párbeszédek során is kimutatkozik. Előfordul persze, hogy a nagy kalandunk során ritkán belefutunk olyan karakterekbe, akik a humoros megjegyzéseikkel őszintén megmosolyogtatnak bennünket, de ez sajnos nagy ritkaság. Tudom, hogy szentségtörés, de már a sztori első negyedél azon kaptam magam, hogy reflexből ugrálom át a sablonos dialógusokat.

Amíg azonban a játék kissé leül a története során, az endgame-tartalmak minden korábbi hiányérzetünkért kárpótolnak bennünket. A számtalan PvP- és PvE-kihívásról már beszéltem, de a legnagyobb Temtem-fanok komplett életszimulátorként is tekinthetnek a játékra. Ha a szörnyecskék tenyésztése és az aukciósházban való seftelés nem hangzik elég jól, akkor a hősünk öltöztetésével vagy a saját játékbeli házunk kidekorálásával is végtelen időt tölthetünk. Az Animal Crossing rajongói jól tudják, hogy egy szépen berendezett előszobánál nincs fontosabb dolog a világon, ez pedig a Temtem világában sincs másképp. 

Erre épül egyébként a Temtem későbbi monetizációja is. Szerencsére semmiféle pay-to-win elemmel nem kell számolnunk: ha csatázásról van szó, akkor csakis a tehetségünk és a játékba fektetett idő mennyisége számít, a kozmetikai opcióknál azonban más a helyzet. A legvagányabb ruhákat és bútorokat a játékbeli shopban vagy a szezonális bérlet prémium szintjein találjuk, de ez ne tántorítson el senkit – egy kis kitartással a játékban megszerzett pénzünk révén is tökéletessé varázsolhatjuk a kis otthonunkat.

Szinte zavarba ejtő, hogy milyen könnyű ajánlani a Temtemet azoknak a játékosoknak, akik egy Pokémon MMORPG-re vágytak. A Crema megcsinálta azt, amit a The Pokémon Companynek és a Game Freaknek már legalább tíz éve meg kellett volna, ráadásul egy nagyszerű, multiplatformos önálló cím képében. Ez az élő példa rá, hogy a rajongók által régóta áhított recept tökéletesen működik, csak éppen a gyerekkorunk óta imádott, világhíres IP hiányzik mögüle. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy a barcelonai fejlesztők nem féltek attól, hogy némi kihívást és extra komplexitást fűzzenek a jól ismert rendszerekre. Úgy tűnik, néha a zsáner legnagyobbjainak is van mit tanulniuk a náluk jóval szerényebb kihívóktól!

A Temtem PC-n, Xbox Series X/S-en, PlayStation 5-ön és Nintendo Switchen jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...