Park Beyond próbakör

  • Írta: gorien
  • 2022. október 10.
Link másolása
A Park Beyond a legvadabb elképzelések és fantáziák otthona, egy olyan vidámpark, ahol a lehetetlen is életre kel. Ez az ígéret legalábbis, és egy próbakör erejéig beleleshettünk a játékba, hogy vajon teljesíti-e ezt.

Ha neked is az a nagy álmod, hogy megtervezd a világ legészveszejtőbb vidámparkját, akkor a videojátékok világában általában a Frontier Developments volt a te csapatod. Bő tíz évvel az 1994-es Theme Park után bukkantak fel a RollerCoaster Tycoon 3-mal, hogy aztán két évtizedre le is uralják a vidámparképítős-menedzselős zsánert – és nem is ülnek tétlenül a babérokon, hiszen nem is olyan rég újrafeltalálták magukat a Planet Coasterrel.

Ennek ellenére persze vannak más csúcstámadók. Az indie közegből érkezve néhány éve a Parkitect próbálkozott meg például a vidámparkgondozós álmok valóra váltásával, ráadásul úgy, hogy többjátékos élménnyé varázsolta, jelenleg pedig a Bandai Namco dolgozik egy új trónbitorlón.

A kérdés persze mindig az, hogy tudnak-e valamit hozzáadni a műfajhoz, vagy csupán egy olyan játékot kapunk, amelyben elvégezhetjük ugyanazt, mint máshol, csak egy kicsit más színezéssel. A kiadótól és a magyar forgalmazótól, a Cenegától, lehetőséget kaptunk arra, hogy a Park Beyond egy korai változatának segítségével kicsit alaposabban is elmélyüljünk a témában.

A fejlesztést végző Limbic Entertainment nem éppen újonc, már maga is egy évtizede gyűri az ipart, bár inkább a stratégiai terepen mozog otthonosan. Több Might & Magic-címen is dolgoztak, de az utóbbi időkből nekik köszönhetjük a Tropico 6-ot is, amivel viszont már a menedzsmentjátékok világába is belekóstoltak.

A Park Beyond ott kezdődik, ahol talán a legkevésbé várnánk: egy vidámparkmegszállott hálószobájában, aki ugyan óriási álmokkal rendelkezik, ám terveit mégis csupán a fiókjának készíti. Egészen addig, amíg az egyik óvatlan papírrepülője kényszerleszállásra nem kényszeríti Blaze-t, aki történetesen a Park Beyondnak dolgozik, és egyből meglátja a főhősben a látnokot. Hamar ki is rángatja őt a városba, amivel egyből a hullámvasútépítés közepébe csöppenünk.

A játék korai változata három szintbe engedett betekintést: két küldetésbe és a sandbox játékmódba. Az ígéretek szerint a történeti mód fontos részét fogja képezni a Park Beyondnak, és ennek egyes elemeibe már betekintést is nyerhettünk. A bevezető építkezést megszakítják kisebb átvezetők, amelyekben gyakran szembesülünk eldöntendő kérdésekkel, az azokra adott válaszok pedig meghatározzák, hogy milyen elemekhez lesz hozzáférésünk. A tutorialban ez még csak mutatóban szerepel, a második küldetésben azonban már a pitch alapjait képezi – és ez utóbbi lesz jellemző a megbízások javában.

Miután Blaze felbukkan, a tutorial a hullámvasútépítés rejtelmeibe vezet be minket. Megismerhetjük az alapvető irányítást (ami kontrollert is támogat majd, hiszen konzolokra is érkezik a játék), a hullámvasútelemek lehelyezésének mikéntjét és az olyan trükkösebb, a fizikát és józan észt meghazudtoló találmányokat is, mint az ágyút, ami képes óriási távolságokon is átlőni a kocsikat. Az ehhez hasonló mutatványok elmaradhatatlanok lesznek, ugyanis a Park Beyond kutatórészlege örömmel fűszerezi meg egy kis lehetetlennel a vidámparki attrakciókat – ezzel szabadon is élhetünk majd.

A második küldetésre a stáb két további tagját is megismerjük: Philt, a park pompázatos porondmesterét, illetve Izzyt, aki a pénzügyekért felel. Ők alakítják majd a kisangyalt és a kisördögöt a vállunkon, és terelgetnek minket a vidámparkmenedzsment során. Blaze-hez hasonlóan Phil is meglátja bennünk a jövő reménységét, és egyből gyakornokká emel minket, Izzy pedig jóváhagyja, hogy képességeinket egy lepukkant park felfuttatásával mutassuk meg.

Ez a szint a menedzselés rejtelmeibe vezet be minket, amihez előbb túl kell élnünk életünk első pitchét: ezzel választhatjuk meg ugyanis a park témáját és a célközönségét, ami értelemszerűen befolyásolja, hogy mit fogunk építeni. A korai változat még korlátozott ebben a tekintetben, így a cukormázas „Candyville” tematikával és a családok célzásával volt érdemes próbálkozni. Egyébként felnőtteknek és tiniknek szóló parkokat is építhetünk majd, míg témában például sci-fit és westernt is választhatunk.

Izzy és Phil kézenfogva végigvezet minket a parkmenedzselés folyamatán, ami alapján a Park Beyond kellően mély lehet. Nemcsak a választott közönség főbb igényeire kell odafigyelnünk (ami a családok esetében a tisztaság, de a tinik például izgalmat keresnek), hanem a vidámpark általános kialakítására, a látványosságok vonzerejére és természetesen a bevételre is.

A vendégek állapotát és örömeit, panaszait egy hőtérkép segítségével felügyelhetjük a legátfogóbban, ami segít például abban, hogy hová helyezzünk le étel- vagy italárudát, esetleg nyilvános mosdót. Ugyanakkor minden egyes lehelyezett elemet külön-külön is átvizsgálhatunk, olvashatjuk a hozzájuk kapcsolódó visszajelzéseket, láthatjuk a bevételeit, és befolyásolhatjuk az árakat is. Összehangolhatjuk, de külön is kezelhetjük az ugyanolyan attrakciókat, sőt „csak a szemnek” üzemmódba is kapcsolhatjuk őket, ha éppen nem termelnek pénzt, de meg azért még nem válnánk tőlük. Még különböző trendeket is ajánl a játék, amiket jókor meglovagolva szép kis bevételre tehetünk szert.

A második küldetés koronaékköve ismét csak a hullámvasútépítés, ám ezúttal már arról is többet ismerünk meg: például azt, hogy annak is vonzerőket állítsunk be a megépítése előtt, amivel adott célközönségre tudjuk állítani őket. Egy hosszú, az egész parkot körbejáró verzió például a családoknak tetszhet, míg a 100 km/h-val száguldó változatra már nem biztos, hogy tömegével váltanak jegyet.

Az egyik legjópofább elem a Park Beyondban, hogy a hullámvasútra mi magunk is felülhetünk – ez egyébként legalább egyszer kötelező is lesz, ugyanis próbakör nélkül nem kapunk engedélyt a megnyitásra. Ilyenkor belső nézetben ülhetjük végig az őrült menetet, amit megálmodtunk, és ez egészen szórakoztató is (különösen VR-ban lenne az). Ugyanezt egyébként bármelyik attrakcióval megtehetjük, ám a hullámvasúton kívül sok a pörgő-forgó játék, és azokba „beülni” nem akkora élvezet.

A parképítés egy másik érdekes eleme (amit a teljes játék majd értelemszerűen tovább bővít és finomít), az a moduláris építkezés. Míg a legtöbb látványosság és az olyan elemek, mint a kukák vagy padok előre gyártottak, addig rengeteg díszítőelemet is kapunk, amiket kedvünkre kombinálhatunk az árusítómodulokkal – egyedi üdítősstandokat vagy fánkosozókat létrehozva. Ezeknek a kezelése a korai változatban még nem volt zökkenőmentes, ugyanis a modulok miatt nehéz magát az éttermet kijelölni, ha abban állítanánk valamit - ezt remélhetőleg javítják még.

A próbapéldány egyébként sem volt mindig hibáktól mentes, amit persze nem is lehet felróni neki: az összeakadó textúrák vagy beragadó hullámvasút-építés például megbocsátható most még. Ami azonban valószínűleg nem hiba, hanem választás, az a vizualitás, az pedig hagy némi kívánnivalót maga után. Míg a játékélmény javát kiadó parkmenedzselésre nem lehet panasz (minden átlátható, megkülönböztethető és szép), addig az átvezetők és főleg a figurák elég idejétmúlt képet mutatnak – és annyira még szórakoztató karakternek sem bizonyultak, hogy ezt elfeledtessék.

Így első látásra a Park Beyond talán nem fog a Frontier Developments fölé nőni, de egy szórakoztató kísérletnek tűnik, ami kifejezetten a habókos, őrült ötletekre lő. A menedzselős része kellően mély ahhoz, hogy elbogarászhassunk benne, de nincs túlbonyolítva – igaz, a lehetőségek teljes tárházát még nem láttam át, nem minden funkciót kommunikál sikeresen. A történetközpontú játék változatos kihívásokat ígér, a belső nézettel és a moduláris építkezéssel el lehet szórakozni, úgyhogy az alapanyag adott egy élvezetes, bár egyelőre nem zsánerfelforgatónak tűnő játékhoz.

A Park Beyond PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series X/S-re fog megjelenni 2023-ban.

Kapcsolódó cikk

1.
1.
markoci555
a küldetés alapú, választósdi tetszik, sokszor nincs kedvem teljesen sandbox nulláról indulni, cél nélkül építkezni, de egy safety ember ha meglátna egy ilyen vidámparkot azonnal bezáratná :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...