Homo Nobilis Ron Gilbert

Mivel az ünnep után kissé szegényes a piac új játékok tekintetében, így gondoltam egyet és egy új cikkel leplek meg titeket. Amennyiben érdemesnek találjátok, cikksorozat is válhat belőle, remélem így is lesz. Tisztázva a címet, híres emberekről lesz szó, akik valamilyen különlegeset alkottak a játékiparban. Ezen cikkben név szerint Ron Gilbertről lesz szó, akinek annyi mindent köszönhet a játékos társadalom, hogy érdemes megismerkedni pályájának főbb mozzanataival.
A 80-as évek elején, amikor még a C64-esek csodaszámba mentek és nagy érdekességnek számítottak, egy fiatal diák - akit Ron Gilbertnek hívtak – fedezte fel a C64 BASIC nyelvében rejlő lehetőségeket. Érezte, hogy a BASIC-nek köszönhetően lehetősége nyílik olyan grafikus játékok írására, mint amilyeneket a játéktermekben is látott és nagyon megszeretett. A gond csak az volt, hogy a C64 grafikus képességeit nem lehetett kihasználni az alap BASIC nyelv hiányosságai miatt. Így aztán Gilbert éjszakákon át dolgozott, hogy megírja a saját grafikai kiegészítőjét, melyet Graphics Basic-nek nevezett el végül. Ezt használva már megoldható volt, hogy alakzatokat mozgasson a képernyőn, valamint multitaskos rendszerben dolgozhasson, ami akkoriban igen egyedi volt C64-en.

A jól végzett munkánál csak a jól fizetett munka a jobb, így Gilbert eladta a kiegészítőjét a Human Engineered Software cégnek. Miután megszerezte számítógépes tudományok szakon a diplomáját, első munkahelye rögtön ez a cég lett. Fél évig dolgozott a HESware-nél, ahol arcade játékokat írt C64-re. Sajnos egyik sem jelent meg közülük, hamarosan a cég be is zárta kapuit. A munka nélkül maradt Ron az akkoriban feltörekvőben lévő céghez, a Lucasfilm Gameshez szerződött. Ekkoriban Lucas mester nagyot alkotott a filmvásznon, de a játékfejlesztő cége még kevésbé ismertebb termékekkel rukkolt elő, többnyire kevés sikerrel. Gilbert feladata az volt, hogy írjon C64 konverziókat a már meglévő Atari 800 játékokból. Ezen a területen azonban nem élhette ki a benne tomboló alkotási vágyat, teljesen 1985-ig, amikor is lehetőség nyílt előtte, hogy megmutassa mit is tud.

Egy sötét kastély, benne egy őrült tudóssal és furcsábbnál furcsább teremtményeivel. Mi kell más egy jó kalandjáték kerettörténetéhez? Több beszélgetés során is előhozakodott ezzel Gilbert és a Lucasfilm egy munkatársa, Garry Winnick. Várták az alkalmat, mikor állhatnak az ötlettel a vezetőség elé. Nem meglepő, hogy az ötlet hallatán a Lucasfilm Games vezetői vonakodtak, hiszen hogyan adhatnák az áldásukat egy olyan emberre, aki még nem írt azelőtt egyetlen nagy játékot sem? Gilbert hosszas, meggyőző érvelése azonban eredményre vezetett és megkezdődhetett egy grafikus C64 kalandjáték fejlesztése, melyet Maniac Mansion-nak kereszteltek.

Gilbertnek rengeteg ötlete, elképzelése volt, hogy milyen legyen a játék. Célja az volt, hogy olyan egyedi hangulatot adjon a programnak, amely lebilincseli a játékost. Fontos volt a jó irányítás, hiszen a nélkül ezt a tervet lehetetlen megvalósítani. Az akkoriban rendelkezésére álló technikák (parancssoros utasítások) azonban kevésnek bizonyul Gilbert számára, így elhatározta, hogy ír egy script nyelvet, mellyel sokkal hatékonyabban tudja megvalósítani eredeti elképzeléseit. A nyelvet Script Creation Utility for Maniac Mansion-nak, ismertebb nevén SCUMM-nak nevezte el a project után, amire eredetileg az íródott.

Mi is az ilyen script készítő eszköz? Lényegében egy olyan magja a játéknak, ami összehangolja a főbb működési részeket, így a grafikát, hangot, szöveges üzeneteket, valamint a kezelő interfészt. A SCUMM nagy áttörést jelentett ezen a téren, főleg amiatt, hogy az irányítást olyan könnyűvé, felhasználóbaráttá tette, ami azelőtt elképzelhetetlen volt. Aki játszott már ilyen játékkal régen az tudja milyen kezelő felülete volt. A képernyő alján főbb parancsszavak vannak, majd ezekből és a megjelenített grafikus objektumokból választva teljes mondatokat, így parancsokat rakhattunk össze. Például a Nyit parancs után az ajtót jelöltük ki, minek hatására a karakterünk az ajtóhoz ment és kinyitotta azt. Természetesen bonyolultabb parancsokat is összerakhattunk így. Ezzel ugyan továbbra is szöveges maradt a parancsfelület, de sokkal használhatóbb, mint minden addigi játékban.

A Maniac Mansion 1986-ban jelent meg és óriási sikert aratott. Sikerének két kulcsa volt: a SCUMM által biztosított felület, valamint a játékélmény, melyet egyedi ötletei, akkoriban csodaszép grafikája és elvetemült humora kölcsönzött. Ezek után Gilbert szabad kezet kapott a Lucasfilm Gamesnél, abba fogott, amibe csak akart. Nem okozott csalódást, hiszen minden, nevével fémjelzett játék mérföldkőnek számított.

Alkotásait pedig leginkább a kalandjátékosok dicsérhetik. Pályafutása során megjárta az említett LucasArts-ot, Humongous Entertainment-et, Cavedog Entertainment-et, valamint a Blizzardot. Eme szép pálya 85-től kezdve máig tart, igaz jelenleg már nem túlzottan aktív játékfejlesztés terén. Következzék egy lista a játékairól, melyben érdemes megfigyelni, hogy közülük mára rengeteg klasszikus alapműnek számít.

Diablo II (2000), Blizzard Entertainment Inc.
Escape from Monkey Island (2000), LucasArts
Total Annihilation: Kingdoms (1999), Cavedog Entertainment
Freddi Fish 3: The Case of the Stolen Conch Shell (1998), Atari Europe S.A.S.U.
Pajama Sam: Lost and Found (1998), Humongous Entertainment
Total Annihilation: The Core Contingency (1998), Cavedog Entertainment
The Curse of Monkey Island (1997), LucasArts
Total Annihilation (1997), Cavedog Entertainment
Freddi Fish 2: The Case of the Haunted School House (1996), Humongous Entertainment
Pajama Sam: No Need to Hide When It's Dark Outside (1996), Humongous Entertainment
Putt-Putt and Pep's Balloon-o-Rama (1996), Humongous Entertainment
Freddi Fish and the Case of the Missing Kelp Seeds (1995), Humongous Entertainment
Full Throttle (1995),
Putt-Putt Saves the Zoo (1995), Humongous Entertainment
Day of the Tentacle (1993), LucasArts
Fatty Bear's Birthday Surprise (1993), Humongous Entertainment
Putt-Putt Goes to the Moon (1993), Humongous Entertainment
Sam & Max Hit the Road (1993), LucasArts
Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992), LucasArts
Putt-Putt Joins the Parade (1992), Humongous Entertainment
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991), LucasArts
Loom (1990), Lucasfilm Games
The Secret of Monkey Island (1990), Lucasfilm Games
Indiana Jones and The Last Crusade: The Graphic Adventure (1989), Lucasfilm Games
PHM Pegasus (1988), Electronic Arts Inc.
Zak McKracken and the Alien Mindbenders (1988), Lucasfilm Games
Maniac Mansion (1987), Lucasfilm Games
Koronis Rift (1985), Activision, Inc.

Az öreg rókáknak azt hiszem nem kell bemutatnom ezen masszív listán szereplő neveket, mégis kiemelek közülük párat (ami elég nehéz, hiszen mind hatalmas alkotás): Monkey Island sorozat, Freddi Fish sorozat, Full Throttle, Indiana Jones sorozat, Zak McKracken, Maniac Mansion, Total Annihilation sorozat, Diablo II.

Ron Gilbert saját honlapja:

http://grumpygamer.com/

A SCUMM fejlesztése máig tart, bővebb információ itt:

http://www.scummvm.org/

Ennyit mára a híres személyek egyikéről, igyekezzetek beszerezni a felsorolt alkotásait, mert megéri!

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...