GDC 2019: Stadia - a Google játékos platformja

  • Írta: szlav
  • 2019. március 19.
  • Bejelentés
Hatalmas bejelentéssel készült az idei GDC-re a Google. Az óriásvállalat bemutatta a saját játékstreaming platformját, a Stadiát: 4K minőségben, 60 fps sebességgel játszhatunk kedvenc játékainkkal, szinte bármely hardveren.

Néhány éven belül mindannyian a felhőn fogunk játszani. A Google komoly lépést tesz a videojátékok irányába, a GDC színpadán ugyanis leleplezték a saját gamestreaming platformjukat, a Stadiát. Pontos megjelenési dátumot, illetve árat még nem közöltek, de a tervek szerint még idén elindulhat a szolgáltatás az Egyesült Államokban, Kanadában, az Egyesült Királyságban és Európában is.

Mi is pontosan a Stadia? Nem egy saját konzolról, vagy egy fizikai platformról van szó, hanem egy felhőalapú szolgáltatásról, amely már a kezdetekben 4K felbontásban, 60 fps sebességgel streamelheti otthoni eszközeinkre akár a legújabb AAA-játékokat is. A lényeges számításokat a Google szerverparkjai intézik, így a gyengébb otthoni készülékeinken is gond nélkül élvezhetjük a hardveres szempontból legmegterhelőbb címeket, még csak le sem kell töltenünk azokat. Hasonló kezdeményezéssel rukkolt elő a Microsoft is, így kétségtelen: a felhőalapú játék világában is hamarosan megindul a verseny.

A Stadia egyik legnagyobb előnye a kényelem és a rugalmasság. Mivel a rendszer működéséhez alig van szükség többre, mint egy képernyőre és egy internetkapcsolatra, gond nélkül folytathatjuk a játékot a platformok közt ugrálva. Az alább látható bemutató során a környéken talált leggyengébb PC-t, egy telefont, egy tabletet és egy Chromecast TV-okosítót használtak arra, hogy az Assassin's Creed: Odyssey-t bemutassák. Nincs semmiféle töltögetés, nem kell szórakozni a mentésekkel sem - a játékot pontosan ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk.

Habár a Stadia támogatja majd a hagyományos kontrollereket is, a Google bejelentett egy kifejezetten erre a célra szabott irányítót. A Google Stadia Controller Wi-Fi-hálózaton keresztül csatlakozik közvetlenül a Google központi parkjához, ahonnan a játékokat is futtatják. További érdekesség a kontrolleren található felvevőgomb, amivel egyből fellőhetjük YouTube-ra a megörökített klipjeinket. Találunk majd egy Google Assistant-gombot is, amivel aktiválhatjuk a beépített mikrofont és a Google saját beszélő segédjét.

Nyilvánvaló, hogy a streamerek támogatása és a játékok megosztása komoly hangsúlyt kap majd. Egy egészen érdekes fícsör például a State Sharing. Aktuális játékállásunkról egy linket generálhatunk, ezt pedig megoszthatjuk másokkal. Ezzel a linkkel gyakorlatilag mások is hozzáférhetnek a játékhoz, pontosan abban az állapotban, ahogy azt mi hagytuk - mintha csak egy mentést másolnánk át! Hasonló módon csatlakozhatunk majd egy gombnyomással a YouTube-on streamelő barátainkhoz is.

Úgy tűnik, attól sem kell tartanunk, hogy a Stadia kevés játékkal, a fejlesztőstúdiók támogatása nélkül indul el ezen az izgalmas új útvonalon. A Google szövetségbe lépett a játékosvilág számos óriásvállalatával, így az Unreal Engine, a Unity és a Havok motorja is támogatja majd a kezdeményezést. Több külsős fejlesztőcsapat is letette már a voksát a Stadia mellett - a Ubisoft és az id Software is támogatják majd a platformot, előbbi kezdetben az Assassin's Creed: Odyssey-vel, utóbbi pedig a DOOM: Eternallal. Tudjuk továbbá azt is, hogy Jade Raymond egy saját stúdiót nyitott a Google berkein belül, valamint azt, hogy a Star Fox-játékok miatt elhíresült Dylan Cuthbert is egy Stadiára szánt címen dolgozik.

A Stadia fejlesztői környezete egyébként a független fejlesztőknek is új lehetőségekkel kecsegtet majd. A Tequila Works nevű indie csapat segítségével mutatták be az egyik vadonatúj eszközüket a Style Transfer ML-t, amely machine learning segítségével pillanatok alatt átszabhatja a játékok látványvilágát.

Mivel az összes Stadia-játék egy fedél alatt, a Google infrastruktúráján fut, a többjátékos lehetőségek előtt is jóval tágabbra nyílnak a kapuk. Gondoljunk csak bele: ha egy rendszeren fut a közös online játék, akkor a felhasználók közti lag, vagy a hálózat által okozott egyéb galiba máris sokkal kevesebb problémát jelent. A játékosok és a központ között váltott adat nem több az audió és a videó jelénél, valamint a kontroller inputjánál. Minden más egy nevezőn zajlik.

Ezt igyekeztek bemutatni a lent látható demókkal is. Az egyik prototípus egy csapatalapú játékot mutatott be, ahol abba is belekukkanthattunk, hogy mit látnak épp csapattársaink. A második bemutató egy közös online világba vezetett el, ahol a rombolható környezet valós időben változott minden egyes játékos számára anélkül, hogy szinkronizálási problémákba ütköztek volna.

A Stadia szolgáltatás, illetve a saját kontroller árát egyelőre nem árulták el, mint ahogyan azt sem, hogy pontosan mikor élesedik a nagyközönség előtt is a platform. Az mindenesetre biztató, hogy a tervek szerint még az idei év folyamán elindítanák azt - szinte biztosak lehetünk benne, hogy a kaliforniai óriás nem csak viccelődik, tényleg két lábbal belép a játékospiacra.

83.
Ooorky
#82: Lel. Nem kötelező elolvasni.
82.
godach
#77: Engem is sokkal jobban zavarsz te.
Lehet bunkó volt pacsirta veled valamikor (amit sosem láttam) de a te sértegetéseid kell olvasni, nap mint nap. Unalmas, szánalmas és egyben bosszantó is.
Nagyon nem lenne itt a helyed.
81.
Neo1989
#2: Meg a Hardware gyártok vért fognak pisálni. Ugyanis ha tényleg bejön azzal buknák a vevőik lehet hogy úgy felét is.
Mivel sokan ismerik az érzést játszani akarsz v mivel ok vegyél új videokártyát, több ramot, jobb procit.... cserélj gépet úgy legkésőbb 6-7 év múlva.

Így az emberek egy jó része nem venne Hardware-t mert nem lenne rá szükség.
Papiron egy 70E-s öreganyám FB-s PC-je is futtatná a legujjabb játékokat.
Ez k....a nagy szívás egy MSI-nak, Asus-nak , Corsair, NZXT,.... Ezek a gyártok 80%-ban a játékosokból élnek. És ez egy Google (van pénzük) nem egy Pistike Industries indie fejlesztő.

Mondjuk annak én nagyon örülnék ha lenne jelenléte mivel így féken tartaná az árakat pl egy MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB-t nem tudnának eladni 400 + E-ért mert senki nem venné meg. Olyan lenne ez nekem mint Intelnek az AMD. Utóbbit sose használnám, de jó mert az előbbit féken tartja.

Így át kéne szabni az egész piacot és lehet hogy az eddig 200-500 E-s cuccokat megtudnád venni 100-150 E-ér mer ha kénytelenek lennének a maradék játékos rétegre licitálni. Ugyanis jelenleg monopol helyzet van ha X játék érdekel vegyél hardware-t.

Érdekes lenne elképzelni mi lenne ha ez a státusz nem állna fent.
Csupán opció lenne.
80.
Nyarlako
#77: Jó sztori volt a Heavy rain, de mint játék tényleg ritka szar.
79.
Back2U
#78: Elfogadom*


A végére kell
78.
Back2U
#75: Veled semmi gond, és nem sértett meg semmivel. Annyi a gondom, hogy a stílus, amit képvisel, káros, nem ide való, a személyeskedő kommentei miatt pedig régen moderálásra kellett volna kerülni.
Pontokba szedem:

A moderátorok nem végzik jól a dolgukat, jobban kéne figyelni az ilyenekre, esetleg egy figyelmeztetésekkel operáló rendszer hasznos volna, de a Mute gomb is okos döntés.

Legyen annyi ebben a közösségben, ha már egy közösség vagyunk, hogy megvédjük a portált az ilyenektől.

Ha valaki leszólja a quanticot megértem, és élt.
77.
Ooorky
#75: Sértőnek érezte, hogy leszólta a quantum dreams valóban ritka sz*r "játékait". Pacsirta sokkal irritálóbb, de az csak suli előtt és után irogat, amikor az apukája odaengedi a géphez.
75.
Nyarlako
#74: Mivel sértett meg annyira? Vannak itt nála sokkal rosszabbak, Pacsirta meg én pl.
74.
Back2U
https://m.gamekapocs.hu/hir/62364/gdc_2019_pc_re_koltoznek_a_quantic_dream_jatekai/kommentek

Off: Ha valaki gondolja itt gyűjtöm a szavazatokat Veristvan ellen. Jó lenne ha a közösség elég összetartó lenne, hogy a legnagyobb daganatot együtt vágjuk ki a GK közösség fájóan sajgó testéből. (Köszönöm Bödőcs Tibor)
73.
Rezsidémon
Bírom, ahogy egy Google-t kapásból lehülyéznek egyesek :D Nyilván nem gondolták ezt át rendesen...

Az itteni kommentek alapján világos, hogy nem egy magyar piacra alapozzák ezeket a döntéseket, mert itthon mindenki birtokolni szereti a dolgokat, lakást, autót stb. Bérlés, mint olyan, nem annyira bevett dolog errefelé.

Mondjuk teljesen mindegy is, ez tőlünk nyugatra, nagyobb piacokkal és más mentalitással rendelkező embereknél nagy siker lehet, itthon meg Pityuka nyomkodhatja körömszakadtáig a 6-7 éves PC-t, meg építgetheti, amivel semmi baj sincsen, csak mások meg hadd döntsenek már úgy, hogy nem így akarnak szórakozni.

Nem mindenki vérgémer, én is pont leszarom pl, hogy milyen videokartya meg processzor meg anyámkínja jelenik meg félévente, utoljára talán 16 évesen kötött ez le. Azóta meg a kevés szabadidőmben néha pötyögök valamit és cső. Majd megnézem, mit tud ez a szolgáltatás.

Zenét sem vásárolok, mióta Soptify előfizetésem van, lehet hogy játékok terén is így teszek majd. Azt mondjuk megértem, ha valakit zavarni fog, hogy nem tud letölteni mindent ingyen, mert mondjuk a stream szolgáltatás keretében erre nem lesz lehetősége, ha exkluzív tartalmak jelennek meg oda. Na de hát a Google valahogy ezt is túléli majd valószínűleg
72.
delphijos
#69: Ez most komoly ? A HDMI-n TÖMÖRÍTETLEN videojel megy. A 2.1-es szabvány része a DSC tömörítés, 8K-s felbontás FELETT, és az is csak 3:1 arányú tömörítés. Tényleg, butaságot minek kell írni ???
71.
crytek
Hoppácska

HOLY FUCKING SHIT!!!

Jön a Heavy Rain és Detroit PC-re....Epic Store-on.
69.
thecook
Akinek van egy kis esze, ezt a hulyeseget nem kajalja be. A 60 fps 4k-t HDR-rel meg a 16gb-os HDMI kabel is csak docogve viszi at, akkor majd pont 120 megabites net fogja, igaz? LOL

Csak nehogy az Ouya sorsara jusson...
68.
delphijos
#67: Én CS-eseztem sokáig ultra szar neten, ahol egy ilyen lag-ért ölni tudtunk volna
66.
Nagyerecsakide
Meg a nagyi tv-jén is menni fog.
65.
user101
Azt hiszem a google elérte a csúcspontját, most már fel lehet oszlatni ... :)))
63.
Gaboo77
Egyébként meg ebből még a legnagyobbat a VR tudna nyerni. Mert ha elég egy vezeték nélküli netkapcsolat, akkor eljönne a vezeték nélküli VR headsetek ideje. Nem kellene nagy vas, csak jó kijelző és mehet a móka! Ott úgy is van annyi csúszás a mozgáskövetésben is, hogy az input lag sem látszana.
62.
delphijos
#61: Azoknak tényleg nem is való. És azoknak sem aki egy vagyonért vesznek egeret meg egérpadot, VGA-t, stb... Nem értem miért van az a tévképzet hogy ezzel akarnak mindenkit "játszatni" , ráadásul egy csapásra. Aki ennyire háklis az input lag-ra, az konzolt se vesz, de még vezeték nélküli egeret sem....
61.
HMoody
Mindenki a szolgaltatasrol beszel. Mi van az input laggal? Mikor fogynak a 2msos monitorok gamereknek, majd pont a 100ms-os input laggal fognak jatszani. Es ez nem a Google szerverein mulik, hanem a halozaton, amit mondjuk szombat delutan meg lesz terhelve es lehetetlen lesz inputlag nelkul jatszani. Netflixhez mindegy, ehhez nem. Es ez nem fog gyorsan valtozni.
60.
Nyarlako
#53: Remélem a földbe áll, francnak kell a teljes kiszolgáltatottság meg hogy nem az enyém semmi csak bérlem ideiglenesen.
59.
delphijos
#54: Ugyan, már megmondta hogy ez nem működhet, hiszen a fénysebességet nem lehet átlépni.... :D
58.
kamgecam
#57: Viszont a sony-nak végre lesz versenytársa. A google brutális belső stúdiót hozott létre az exkluzív játékok miatt. A verseny meg jót tesz a szakmának meg nekünk is, játékok terén.
57.
LtGlove
Megvárom, hogy mik lesznek a szolgáltatási díjak és majd utána döntöm el, hogy megéri a pénzét vagy sem. Valószínű nem egy ökör ára lesz, de amíg nem tudom a feltételeket, addig nem törnék pálcát felette. Egy valami biztos. Ki fogom próbálni.

Aki ezen egy hatalmasat fog szívni, az az XBOX platform.
56.
Nagyerecsakide
Mire elolvasom a "Cloud architektúrák szolgáltatások" -at kinő a szakállam. :)
55.
Zuzmo
Lehet, hogy első körben nem lesz elérhető Magyarországon, mert a legközelebbi google cloud régió a frankfurti és a zürichi.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...