Crysis Remastered teszt (Switch)

A rajongók felháborodása miatt a Crysis Remastered "nagygépes" verzióit elcsúsztatták, a switches változat azonban pontosan érkezett. Kamaszkora ellenére a Crysis továbbra is hardverigényes játék, így kíváncsian vártuk, hogy sikerült a port.

A 2007-ben megjelent Crysis a játékipar egyik megkerülhetetlen címe, és ezt nem a forradalmi játékmenetével, hanem technikai zsenialitásával érte el. A Crytek már első játékával, a 2004-es Far Cry-jal magasra helyezte a lécet látvány terén, a Crysisszal azonban valami olyasmit alkottak, amit még sokáig emlegetni fogunk. Évekig nem volt más cím a piacon, ami nyers grafikai megoldásokban egyáltalán versenyre tudott kelni a németek játékával, sőt pár évvel később azt az ironikus szituációt is megéltük, hogy maga a Crytek sem tudta überelni a Crysis első részét a folytatással. Tizenhárom évvel a megjelenés után még mindig képes modern PC-ket megfektetni a játék, és bár itt-ott már megkopott régi fénye, még 2020-ban sem lehet azt mondani, hogy csúnya lenne.

A Crytek idén úgy döntött, hogy ők is indítanak egy saját nosztalgiajáratot, és modern konzolokra is megjelentetik a Crysis felújított változatát. A kommenteket olvasgatva úgy éreztem, hogy szinte kivétel nélkül mindenki izgalomba jött a hír hallatán, még ha csak egy remasterről, és nem is remake-ről volt szó. Az első trailer után azonban csalódottan vettük tudomásul, hogy a Crytek egy megúszós felújítást próbál a játékosok torkán leerőltetni, mely közelébe sem ér a Modern Warfare-játékok zseniális újrázásaihoz. A német cég a botrányszagot megérezve inkább visszavonulót fújt, és elcsúsztatta a nagygépes változatokat, kizárólag a Nintendo Switch-verzió érkezett meg időben.

Switchre szép lassan az előző generáció összes húzócíme megjelenik, így találunk már a kínálatban Assassin’s Creedet, BioShockot és XCOM-ot is. Úgy tűnik, van kereslet ezekre a régi klasszikusokra a kis konzolon, és őszintén megmondom, én is szívesen viszem magammal a kedvenceimet. A Crysis ebbe a sorba próbál beilleszkedni, így pedig nagyjából képben is lehetünk, mit várhatunk ettől a verziótól: egy technikailag Switchre optimalizált játékot a játékmenet radikális megváltoztatása nélkül.

2007-ben a Crysist sokan csúfolták egy nagyra nőtt techdemónak, több mint egy évtizeddel a megjelenése után azonban azért láthatjuk, hogy sok nyitott világú játéknak nyújtott ihletet a szabadabb játékmenetével. Természetesen nem egy olyan reformcím, mint a Gears of War volt, de egyértelmű, hogy a mai Far Cry-játékok és különböző sci-fi lövöldék is csentek el ötleteket a Crytek klasszikusából.

A Crysis játékmenete emiatt még 2020-ban sem tűnik túlságosan maradinak: a nyitott pályák és a többféle megoldást kínáló küldetések ma is működnek, sőt a gyűjtögethető hülyeségektől mentes és kissé csupasz játékmenet talán felüdülést is nyújthat egy modern cím után. A gunplay továbbra is ütős és szórakoztató, a nanoruha köré felépített taktikázás pedig még mindig jól működik.

Mivel komolyabban nem nyúltak hozzá a játékhoz a fejlesztők, a negatívumok ugyanazok maradtak, mint tizenhárom évvel ezelőtt. A kissé bugyuta történet és a zavaros cselekmény már akkoriban is a játék gyengeségei közé tartoztak, de két The Last of Us és megszámlálhatatlan sztori-orientált cím után ma már nagyon kínos a Crysis ilyen szempontból. Ráadásul a játék akciódús második fele a mai napig gyengébb pár fokkal az első pár órában tapasztalt csendes taktikázásnál.

Játékmenet szempontjából tehát változatlan maradt a Crysis, technikailag azonban muszáj volt a Nintendo hibrid konzoljára szabni a játékot. Ahogy a legtöbb switches címnél igaz, a Crysis is kellemesebb látványt nyújt kézikonzol módban, ugyanis a kisebb, de amúgy kiváló kijelző elrejti a grafikai hiányosságokat. A Digital Foundry videója alapján úgy tűnik, hogy a korábban Xbox 360-ra és PS3-ra megjelent Crysis-verziót vették alapul fejlesztésnél, annál azonban határozottan jobban mutat a nintendós változat. (Ennek hozománya egyébként, hogy a repülős küldetést ezúttal is buktuk, ez továbbra is a PC-s változat kiváltsága).

A PC-s verzió mellé rakva egyébként nincs semmi szégyenkezni valója a Switch-változatnak, jó munkát végeztek a port készítői. Az effektek és a robbanások látványosak, a textúrák élesek, a víz pedig mintha jobban is nézne ki, mint az eredeti változatban. Még a rombolható környezetet és az ide-oda mozgó faleveleket is sikerült beleerőszakolni a kis konzolba. Nagy, 4K-s tévén az alacsony felbontás miatt azonban már jobban kitűnnek a hiányosságok, és a kép is elmosódott lesz az erős élsimítás miatt. Ahogy mondtam, érdemes inkább a kis kijelzőn játszani a játékkal, nagy felbontású kijelzőre pedig elővenni a PC-s változatot, vagy megvárni a PS4-es, Xbox One-os kiadásokat.

A Switch-portok másik sarokköve a látvány mellett a teljesítmény, a Crysis pedig felemás képet mutat. Egyértelmű, hogy kompromisszumokat kellett kötni, és kizárólag a 30 fps volt elképzelhető, a játék pedig nagyrészt tartja is ezt a framerate-et. Komolyabb eseményeknél, robbanásoknál azonban rögtön be-beszaggat a cucc: a második pálya hatalmas, egész falun átívelő csatája szinte folyamatosan 20-25 fps közelébe kényszeríti a sebességet, de a rombolható környezet is megfektetheti a gépet. Emellett ráadásul az irányítás is picit nehézkes; mind a Joy-Conokkal, mind pedig a Pro Controllerrel próbáltam a játékot, de valahogy egyikkel sem volt az igazi.

Az az igazság, hogy hibái és egyértelmű technikai hiányosságai ellenére is simán merem ajánlani a Crysis switches kiadását a rajongóknak, vagy a nosztalgiázásra vágyóknak. A Nintendo konzolja mellett szól ezúttal is, hogy a gép mobilitása miatt szinte bárhol crysisozhatunk egyet; még sokadik alkalomra is elég menő érzés előkapni a játékot utazás közben, ami tizenpár éve a világ összes PC-jét megfektette. Egyértelmű, hogy nem ez a játék legszebb és legjobb verziója, viszont ez az egyetlen kiadás, amit kényelmesen magunkkal tudunk vinni.

A Crysis Remastered egyelőre csak Nintendo Switchre jelent meg, a PC-s, PS4-es és Xbox One-os változatok később érkeznek.

Kapcsolódó cikkek

32.
Ooorky
'ssza meg a Nintendo.
8 játék várja 3ds-en, hogy kijátsszam + Switch-en is legalább ennyi, megfogadtam, hogy nem veszek többet amíg legalább a 3ds-eseket kitolom, de nem bírtam megállni, hogy ne adjam az Ocarina of time 3d-t is a gyüjteményhez...
31.
Kawada
#29: Szerintem a "fórum" elnevezéskor egy kicsit el kell vonatkoztassunk. Hiszen itt is inkább fórum szinten működik sok minden. Sokszor a legtöbb cikk témája csak ürügy valamire... Viszont nézzók meg azt, hogy egy IGN, GK, Gamestar, stb. oldalon az aktívan "fórumozók"/kommentelők átlag életkora mennyi!? Nem a 10-14-18 évesek vitatkoznak egy fortnite cikk alatt, hanem a sok kretén felnőtt, aki nem képes elfogadni, hogy van játék ami másoknak tetszik (ez most egy durván általánosító látlelet, csak érzékeltetés képpen). Majd elsírjuk, hogy "bezzeg a mi időnkben", mert a retro-nosztalgia unikornis szemüvegünkön már nem emlékszünk vissza, hogy a Tomb Raider 1-5 5 éven belül jelent meg és mindegyik egyre szarabb lett. Vagy arra, hogy 5-7-9 részes, szarabbnál szarabb beat 'm up, shoot em up, railshooter és egyéb címek voltak. Ezzel már kicsit más témába is erősen átkanyarodnék, úgyhogy meg is állok.

Persze, a felnőtt korosztály közösségi média fűggése, elvitathatatlan. De ott is az van, hogy a mai fiatalok, már instán, twitteren, snapchaten (meg a tököm tudja még mik vannak, amiket használnak és életemben fel se raktam az appját) kommunikál, képekben, emote-okban, nyuszifülezett, filterezett selfiken. A nyugger kommandó, meg a 30-40 évesek meg egymás halálát kívánják hosszasan, mocskosul helytelenül és magyartalanul megírt kommentekben, mert más pártokban hisznek vallásos meggyőződéssel, vagy mert az egyik hülye anyuka kamillával kezelte a csipás gyerekét, miközben a másik, más szektához tartozó anyuka szerint az allergizál...
30.
Stranger
#29: Az idősebbek azért nem járnak fel, mert nincs idejük rá. De ha mennek is valahova, akkor a klasszikus platformokra. Egy discordot már én sem tudok befogadni. A szó elszáll, az írás megmarad. De ha írsz is valamit, ott jobban eltűnik a semmibe. Vagy redditen is. A régi topicok érvénytelenek, nem olvas vissza senki, nem is fontos. Csak a legújabb trendek mennek és folyamatosan cserélődnek. Még ezek is arról szólnak, hogy dobd el a régit, csak az újjal törődj.
29.
Heldengeist
#28: Egy fórumnak nincs is szüksége kultuszra meg tartalomgyártásra. Egy fórum egy felület, mint a ma dívó faszbuk. A különbség, hogy egy klasszikus fórumot nem úgy terveztek, hogy függővé tegyen, így nem igazán tud versenyezni az folyamatos dopamin löketeket kínáló közösségi médiával. Ami jó, egy klasszikus fórum sokkal jobb felület és rossz, mert természetéből adódóan nem tudja amazokkal szemben megtartani a közösségét.

Viszont azzal vitatkoznék, hogy ez korfüggő lenne. Nem az idősebbek sem járnak már fel annyira fórumokra. A közösségi médiafüggőség az idősebb korosztályt is pontosan ugyanúgy érinti. Az alkoholizmus és dohányzás sem válogat kor szerint.
28.
Stranger
#24: Ezt nagyon jól leírtad. Ki is halt a komment szekció mindenhol, mert nincs utánpótlás. Klasszikus fórumok már konkrétan nem léteznek. Azért a PH-s, gamepodos részlegnek még örülök hogy van és elég aktív is. De érezni hogy csak idősebbek írnak.

A végén ezek az oldalak azt fogják észrevenni, hogy megy le a nézettség, mert elfelejtettek kultuszt teremteni és egyedi tartalmat gyártani.
Régen az újságírók irányították a közízlést. Bemutattak mindent ami méltó volt rá. Ma ugyan azokat olvasni mindenhol, emiatt ugyan az a tartalom is hiányzik mindenhonnan.
Egy régi PC-s, gameres újság teljesen más hangulatot árasztott. Már nem nagyon lesznek geek-ek akik fenntartsák ezeket az oldalakat, érdeklődjenek. Ami reklámozva van azt tolják a tinik, aszt' ennyi. A többit meg kicsacsogják mikrofonnal discord-on.
26.
Kawada
#25: "mintha most kiderülne supermanról hogy otthon meg veri Loist."

Én pedig remélem, mert megérdemli... :)
25.
godach
#23: Igaz és nem is szeretem összekötni a hivatást a magánélettel. Szakmailag, akikről szó volt azokat mai napig elismerem. Én arról kezdtem el beszélni, mekkora csalódás volt őket megismerni mint ember. Nem biztos hogy jól tettem és hülye példa lesz, de annyira kizökkentett a rajongás ól mintha most kiderülne supermanról hogy otthon meg veri Loist.
24.
Kawada
#21: Régen is az volt a nagyrészt. Csak mivel az átlag gémer egy 10-15 éves hülyegyerek volt, megtették. Ma viszont ez a korosztály csak youtube-ot fogyaszt, nem olvas cikket. Mi, akik akkor voltunk hülyegyerekek, még olvasunk is. Viszont 30-40 éves fejjel már nyilván fáj, ami akkor még oké volt. A gémer sajtó hazai termékeinek 95%-a 10-15 évvel fiatalabbaknak szánt tartalom szerintem, mint akik valóban fogyasztják.
23.
Kawada
#18: Na ez a komment valahogy máshol kötött ki, ide szántam, neked... :)

Emberileg satnya pillanatai pedig mindenkinek vannak. Te is voltál itt már borzalmas seggfej. Én is... És ki nem?
21.
MűszálasLőrinc
#20: A mostani ujasgirok nagyreszt bohocok.
Szeretnek jatszani de nem eleg ugyesek hogy "e sportolok" legyenek vagy nem szeretnek kotelezoket tolni naohosszat mint egy qa-a, nem tehetsegesek hogy fejlesztok legyenek, de ebbol akarnak megelni igy firkaszok lesznek.
A gamestar bohocairol pl. ordit ez a tortenet.
20.
Kawada
#18: Hát nem tudom. Manapság egy Grath "cikket" elklolvasni retroland-en egy fél napos program. Olyan kutatómunka van minden cikk mögött, hogy nem csak gamer fronton, de gyakorlatilag bármikor, bárhol megállja a helyét.
19.
Heldengeist
#17: Hát, nem tudom. A Far Cry első részét 1-2 hónapja játszottam újra és sokkal jobb játékként élt az emlékeimben. A FC3-at meg szintén élveztem, de valahogy abból annyi nekem elég is volt, egyszerűen nem tudtak érdekelni a folytatások. Amikor a Crysist játszottam újra, sokkal jobban lekötött, mint a Far Cry (1).
18.
godach
#17: Emberként önelégült, isten komplexusú emberek, akik a múlt cáfolhatatlan sikerén szörföznek még mindig, aminek a hullámai a retro kedvelőknek köszönhető. Ezek az emberek viszont elfogynak és akkor a hős játékújságírókból nem marad más csak rege.

Ismerek olyat, aki egy tesztpéldány megszerzéséért kijavítva küldte vissza az egyik staffom kritikáját, de van olyan is aki patreonon szedi a pénzt de nincs ideje elkészítési a tartalmat amit ígér így minden podcast bocsánatkéréssel kezdődik.
Olyat is ismerek, akinek több oldalról lett írva, hogy van lehetőség a tagjainak ingyen játékot osztogatni de nem válaszolt. Persze amikor megírtuk a posztot és több figyelmet kapott mint az egy hetes lerágott csontú híre, akkor sértődötten megjelent a poszt alatt hogy miért nem tud a "reklámról"?
Ennyit ezekről a nagyágyúkról.
17.
kryszisz
#13: 1: közel sem kedvenc, a Far Cry szerintem sokkal jobb játék, mint a Crysis, utóbbi a kelleténél többször laposodott el de akkor is szeretem. 2: a metán elkapott írásokat kritizáltam, nem a te cikkedet, azzal nem volt semmi bajom, te nem húztad le olyan nonszensz indokkal, hogy "nem felel meg a MAI kor igényeinek".

#6:magam sem tudtam volna jobban megfogalmazni a lényeget:/

#7: emberként értelemszerűen nem tudok róluk véleményt mondani, csupán a szakmai kompetenciájukat méltattam, ami - főleg a jelenlegi újságírás minőségét nézve, tisztelet a kivételnek - azért vitathatatlan (szerintem).
16.
Aanash
Nekem kimaradt a crysis, aztán a cikk hatására tegnap kipróbáltam pc-n a crysis 3-at.
Nagyon hangulatos a lepusztult város ès milyen szèp a grafikája.
Legutoljára a The last of us első rèszènèl csodálkoztam rá ennyire a szèp környezetre.
Aztán kipróbáltam a multit ès rájöttem hogy bèna vagyok
15.
delphijos
#13: Ez az egész csak üres frázis. Mint a filmkritikáitokban a “nincs karakterfejlődés” szöveg egy vígjátéknál vagy akciófilmnél. Ha kritizálsz valamit, tényekkel, ne semmitmondó frázisokkal. Amibe bármit bele lehet magyarázni.
13.
barackostej
#2: Úgy túnik nem csak a játék nem változott 13 év alatt, hanem a rajongói sem: még mindig nehezen élik meg, ha a kedvencüket kritikával illetik. ;)
8.
MűszálasLőrinc
"nem felel meg a mai kor igényeinek"
1. Nyilván nem az fps gameplay a probléma mert 20 éve nem változott semmit hanem az, hogy nem átoperált leszbikus transzisztor fekete férfinő a főhős.
2. A konzolok miatt elterjedt a fedezékes aréna shooter féle gyopár gameplayt hiányolja a sok luzer.
7.
godach
#5: Azért meglepődnél, mi lett ezeknek az embereknek a zöméből.
Nem fogom megnevezni, de rám például gyermekkorom egyik újságíró Michael Knight-ja (magyarul akire felnéztem) írt rám a privát accountján és olyan szinten fürdős kurva hisztit vágott le, csak mert clickbait jelzővel illettem egy olyan cikket, igénytelen stílusban megosztva ami tényleg az volt, a saját csoportomban ahol nagyon odafigyelek arra, hogy a tagjai jól érezzék magukat és ne legyenek félrevezetve.
Lehet hozzánk híreket beküldeni amit kirakunk és megjelöljük az oldalt, írót és minden mást. Mivel nekünk nincs saját hírrészlegünk ezért persze nem az egészet, csak egy idézetet osztunk meg elérhetőséggel. Én ezzel próbálom támogatni az online sajtót úgy hogy ne legyen a tagjainak azért túl tolakodó. Namost ezért mivel semmit nem kérünk de "reklámozunk" elvárnám hogy az általunk kért minőség mellett, legyen aktuálisan hír értékű a dolog és ne több napos, esetekben több mint egy hetes hírt küldjön be.
Na mármost ha ezt megemlítem neki és nem engedem ki a posztot és még privátban meg is írom neki, hogy ne haragudjon de 4 napja kinn volt már ez a hír és jön a hiszti, hogy :" nyaljad akkor az xy seggét" azért elszomorító. És ez nem egy "régi legenda" alapján leszürt vélemény, hanem volt alkalmam beszélgetni már párral sajnos. Szóval ennyit róluk.
6.
Heldengeist
#5: De ők mikor voltak tagjai a szerkesztőségnek? Kb. 15 évvel ezelőttig. Azóta a videojáték teljesen mainstream lett, az "újságírás" meg még inkább. A magyar játéksajtóhoz való bekerülés egyetlen feltétele szerintem ma már, hogy legyen időd cikkeket írni. Hogy milyen minőségben, az már a kutyát nem érdekli.
5.
kryszisz
#4: Azzal igazából semmi baj, ha fizetett bloggerek írnak cikkeket, mert vannak tehetséges emberek (meg az újságírásnak amúgy sincs olyan merev szabályrendszere, hogy csak papírral rendelkezők művelhessék), de az jó lenne, ha ilyen nettó baromságokra nem építenének fel komplett cikkeket. A clickbait szemetekről nem is beszélve, ami ezen az oldalon szerencsére nem nagyon van. Mindenesetre visszasírom azokat az időket, amikor a (nyomtatott!!) PC Guru csapatában még olyan tagok voltak (szigorúan a teljesség igénye nélkül), mint Sasa, Grath, Hancu, Stöki, Chris stb..."sóhaj"
#3: bár ne lenne igazam:/
4.
Heldengeist
#2: Nincs ma már olyan, hogy gaming újságírás. Fizetettbloggerek vannak. Egyik-másik Steam élménybeszámolóm részletesebb, mint amit egyes önjelölt kritikusok megszülnek, pedig nem viszen túlzásba a dolgot.
3.
A Fénybenjáró
#2: "Annak meg, hogy "nem felel meg a mai kor igényeinek" kimondottan örülök, tekintve, hogy mivé kurvult ez a műfaj pár kivételtől eltekintve."
Teljes mértékben egyetértek ezzel a mondattal!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...