Doom

  • Írta: zoenn
  • 2005. november 16.
Link másolása
Az FPS műfaját a világgal egy csapásra megkedveltető számítógépes játék alapján mozifilmet forgatott az Universal, amely mellé nyugodt szívvel leülhetnek a szimpla sci-fi horror rajongók is.

Az FPS műfaját a világgal egy csapásra megkedveltető számítógépes játék alapján mozifilmet forgatott az Universal, amely nem titkoltan az id Software eddig három fejezetet megélt fejlesztéseinek rajongóit célozza meg, persze nyugodt szívvel leülhetnek mellé a szimpla sci-fi horror rajongók is. Sajnos az elmúlt évek szomorú példáiból tanulva az kicsit is válogatós gamer igencsak fontolóra veszi, hogy jegyet váltson-e egy játékot alapul vevő filmadaptációra, nem mintha ezen filmek többsége nem érné meg egyszer az árát, de az egyszeri mozinézővel ellentétben a játékosok igenis hallatlan elvárásokkal tekintik meg a filmet, aztán csalódottan kelnek fel a székükből, miközben mérgesen az ülés alá hajítják a popcornos zacsit. Számomra mindezidáig a Mortal Kombat film első része érte meg – többé-kevésbe - a ráfordított másfél órát és most, első gondolataimat papírra vetve a Doom movie kapcsán a helyzet úgy látszik megváltozott. Andrzej Bartkowiak rendezésének, valamint az Aliens filmek látványtervezőinek hála a Doom - nem kis meglepetésre – meglehetősen fogyaszthatóra sikeredett, mint ahogy azt már John Carmack – a játékok vezető programozója is kihangsúlyozta nemrégiben egy interjú kapcsán.

Az film univerzuma ha nem is teljesen, egy hangyányit azért eltér a game univerzumától, megijedni nem kell az atmoszféra és a bonyodalom egy és ugyanaz. Az eltérés egészen apró részletekben mutatkozik meg, pl. a Marsra nem szállítóűrhajók fuvarozzák a delikvenseket, hanem egyfajta teleportok. A történet lényegében sincs változás. A marsi UAC kutatóbázisról aggasztó híreket kap a földi központ: tudósok tűnnek el nyomtalanul, a befogott rádiójelek alapján emberi halálsikolyok hangját lehet kiszűrni (a szenvedő alany egy Dr. Carmack nevű figura, talán mindez tisztelgés a programozó úr előtt?). A kolónia karantén alá zárta a kritikus szektort, és az UAC vezetősége úgy döntött, hogy egy vérprofi katonai szakaszt bíz meg a helyzet kivizsgálására. A csoport vezetője Sarge,(The Rock) akiből emberi érzelmek teljesen eltűntek, az elmúlt esztendők kíméletlen gyilkológéppé változtatták, számára csak egy dolog létezik: a kapott parancs hibátlan végrehajtása, még ha ez ártatlan emberéletekbe is kerül, ideális megbízott az UAC számára. A brigád másik tagja John Grimm (Karl Urban – „Eomer” a LotR-ból), aki ugyan jóval szeretetteljesebb megnyilvánulásokra is képes, mi több különösen elfogult a küldetéssel kapcsolatban, mivel rég nem látott nővérének, Samantha-nak (Rosamund Pike) élete is veszélyben van, mivel ugyanabba a szektorba szólítja a hivatása, ahol a felfordulás zajlik. A feszültségkeltés minden eszközét latba vetve telik el a film első egyharmada, a rendező itt a kivárásra koncentrál, éppen ezért kicsit sokára indul be a Doom-ok védjegyéül szolgáló non-stop hentelés. Elsősorban a hirtelen hangokra és a sötétben a stukkerre szerelt lámpával kutatás miatt nő bennünk a para, de miután kiderül, hogy mi miatt történik ez és ez, innentől már az akcióé lesz a főszerep. A megoldást, akárcsak a játékban itt is az ősi, idegen civilizációk minden felkutatására létrehozott ásatásokban találják a szereplők, amelyek teljes inkognitóban folytak az UAC szárnyai alatt. A mígnem valaki hibát vétett, de – újabb eltérés a programktól – ahelyett, hogy a pokol kapui megnyíltak volna előttünk, ezúttal „egyszerű” vírus okozza a kalamajkát, amely zombivá, vagy egyéb, a játékokból ismerős rémségekké változtatja a szerencsétlent. Ugyan korántsem annyi rusnya dög tör Sarge-ék életére, mint mondjuk ránk a monitor előtt ülve, de jó volt viszont látni az Impeket (akik most elfelejtettek tűzlabdát dobálni), a Hell Knight-okat, vagy esetleg a Pinky Demont. Utóbbi egy mozgássérült portásból vedlett át robotlábú démonná. Bármennyire is akartak egyedi sztorit varázsolni film alá, ahogyan az korábban tervbe volt véve még a forgatás előtt, végül hajlottak a jó szóra és nem vonatkoztattak el túlságosan a játéktól, hogy ez kinek mennyire jön be, nekem speciel igen, az legyen mindenkinek a szívügye. Kisebb baki is előfordul a végeredményben, hiszen játékidő háromnegyedéig nekem nem esett le, hogy ki tulajdonképpen a főhős. Magam részéről én Sarge-ra tippeltem, de mint kiderült a Grimm-testvérek voltak azok. A másik kissé ferde történeti csavar, miszerint a minden betegségre immunitást nyújtó szérum csak azokak válik hasznára akik a lelkük mélyén jóságosak, akik pedig gonoszak, azok meg szörnyetegekké válnak, nos ez eléggé megmosolyogtató része a forgatókönyvnek. Végül melyik írót szidhatom azért, amiért a szeretett BFG-nket Bio Force Gun-nak keresztelte el, holott van a kicsikének sokkal frappánsabb becsületes neve! Nézzenek oda, hová süllyedtünk...

A bő másfél óra csúcspontja nem gonosz és a jó végső összecsapásának percei lesznek, hanem az a cirka 5 perc, amikor John egy folyosórendszerben írtja az özönlő fenevadakat, mindezt teljesen FPS nézetben, hogy a rajongók is maguk alá pisiljenek ettől a nemes gesztustól. A dolog pikantériája mégis az, hogy hiába a neves látványtervezők, amikor a félelmetesnek szánt rémségek mégse tűnnek annak. Hogy miért is? Hosszasan gondolkoztam ezen, mígnem arra jutottam eléggé gáz volt emberi színészeket bújtatni a méregdrága maszkok mögé, hiszen a mozgásuk – hiába a többhetes utómunkálatok – csöppet sutának hatott, legalábbis nekem. Talán a végeredmény szempontjából jót tett volna, hogy a rémségeket jóval több számítógépes animációval keltik életre, mint ahogyan azt tették. Ennek ellenére mégis dicséret illeti a tucatnyi szuperprodukcióban közreműködő látványtervezőket.


A Doom movie minden előzetes fanyalgásomnak fittyet hányva nézhető szórakozást nyújtott. Nem mondom, hogy a színészi teljesítménybe nem lehetne belekötni, The Rock barátunk szavai bármennyire is macsós hanglejtésűek, mégis elég bugyután hangzanak, vagy a katonák közötti „keményduma” is kliséhegyek tömkelege, de nem célom lehurrogni teljesen a produktumot, mivel képes volt bizonyítani előttünk. Ítélet gyanánt a tízes skálán megérdemli a hetes pontszámot, de csak azért, mivel látszik valamiféle fejlődés a játékokból készült filmek területén. Doom-mániákusok előre, ha nem tettétek volna, gyorsan rendeljetek két mozijegyet és irány a Multiplex! BFG rulz!

Műfaj: színes, amerikai sci-fi horror

Játékidő: 100 perc

Szereplők: Karl Urban (John Grimm), Rosamund Pike (Samantha Grimm), Deobia Oparei (Destroyer), Ben Daniels (Goat), Razaaq Adoti (Duke), Richard Brake (Portman), Al Weaver (The Kid), Dexter Fletcher (Pinky), Brian Steele (Hell Knight), The Rock (Sarge).Rendező: Andrzej Bartkowiak

Forgatókönyv: Dave Callaham, Wesley Strick.
Operatőr: Tony Pierce-Roberts
Vágó: Derek G. Brechin
Zene: Clint Mansell
Producer: Lorenzo Di Bonaventura, John Wells

Hivatalos site: http://www.doommovie.com

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...