Cliff Bleszinski is kiállt a mikrotranzakciók mellett

  • Írta: fojesz
  • 2013. március 3.
  • Hír
A Gears of War-sorozatot megálmodó Cliff Bleszinski védelmébe vette az Electronic Artsot, és kiállt a mikrotranzakciók mellett: szerinte azok vannak kisebbségben, akik panaszkodnak a rendszer ellen.

Az Electronic Arts az elmúlt napokban tette világossá, hogy a jövőben minden játékába beépítené valahogy a mikrotranzakciós fizetési rendszert. Noha az ötlete nem nyerte el maradéktalanul a játékosok tetszését, Cliff Bleszinski, a Gears of War-széria atyja maga is kiállt a kiadó mellett.

Egy hosszú Tumblr-bejegyzést, szentelt a témának, amiben kifejti többek között, hogy a "szemét Electronic Arts" és a "jófej Valve" ugyanazt az üzleti gyakorlatot alkalmazza, és hogy az Origin ugyanolyan módon terjeszkedik, mint a Steam. Mint mondta, elsősorban az zavarja, hogy erről mindenki megfeledkezik, és nem veszi figyelembe, hogy mindkét kiadó ugyanúgy üzletel, mégis az EA-t vegzálják állandóan.

CliffyB szerint az Epicet is sokan támadták, mikor a Gears of Warhoz fegyverskineket lehetett vásárolni, viszont mégis sokan megvették őket. "Ha nem szereted, az EA-t, ne vedd meg a játékait, ha nem szereted a mikrotranzakciókat, nem költs rájuk. Ilyen egyszerű" - írta, majd hozzátette, az EA-nél sok okos ember dolgozik, és nem csinálnák mindezt, ha nem működne. "Biztosíthatlak róla, hogy egy rakás elemző tanulmányozza a fogyasztói szokások mögött álló számokat, amik arról szólnak, hogy te, a játékos, hogyan költötted el a nehezen megkeresett pénzedet."

"Ha ezen dühöngsz a GAF-en, az IGN fórumain vagy a GameSpoton, tudod mit? Te vagy a hangos kisebbség. Egy átlagos srác, aki csak megveszi a Maddent meg a GTA-t minden évben, nem tudja mindezt, vagy nem is érdekli. Neki nincsen gondja azzal, hogy költsön még néhány dollárt egy játékra, mert miért ne?"

Bleszinski szerint azt kell megérteni, hogy az inflációval számolva a játékok minden korábbinál olcsóbbak, miközben a kiadóknak a marketinggel együtt több száz millió dollárba kerülnek - márpedig a kiadók profitot akarnak, ez a működésük lényege. "A régi üzleti modell továbbfejlődik, növekszik, vagy meghal. Senki nem tudja." Ilyenkor kerülnek előtérbe az új megoldások, mint a free-to-play rendszer, aminek a rejtélyét most próbálják megfejteni a fejlesztők, és ezért jön egy rakás DLC a játékokhoz, különben a játékosok becserélik azokat.

"Ha nem szereted ezeket a játékokat vagy az eladási technikájukat, ne költs rájuk. A pénzeddel szavazol!"

53.
#52: "free-to-play modellben pedig egyértelműen helye van a mikrotranzakciónak, csak azt kell JÓL eltalálni, hogy valóban a szükséges cuccra költsön az ember."

Eleve gondok vannak ha a játékhoz szükséges cuccokat is külön fizetőssé teszik, ahelyett hogy az alap árral elérhető lenne. Persze akkor senki nem venné meg a többi értéktelen vackot. Mégis ez lett a trend manapság: minden fontos dologra rátenni még egy árcédulát. Csakhogy onnantól hogy a játékhoz nélkülözhetetlen dolgok is külön fizetőssé válnak, az nem F2P, hanem Must Pay to Play. Legalább ne hazudjanak ezzel az ingyenesen játszható dologgal mint az MMO-k teszik. Ha havidíjból nem ment, zárjanak be! Azok akik egykoron előfizetők voltak az esetek 99%-ában csalódnak a F2P rendszerben és visszalépésnek tekintik azt, akik meg casual szinten jönnek-mennek napi szinten nem fognak eleget fizetni ahhoz hogy az adott játékot fenntartsák, a HC meg elvből nem fogja támogatni a rablókereskedelmet. Itt a nagy buktatója ennek az egész baromságnak!
52.
tabu3x
a fizetős játékok esetében nincsen ezzel gond egészen addig a pontig, amíg a játékok játszhatók mikrotranzakciók nélkül is. legfeljebb kicsivel nagyobb kihívás elsőre hardon végigtolni, mint mondjuk a ds3-at (korábban írtam, hogy gyengus, de a közepétől azé bekeményedett...).
free-to-play modellben pedig egyértelműen helye van a mikrotranzakciónak, csak azt kell JÓL eltalálni, hogy valóban a szükséges cuccra költsön az ember.
51.
Zeroni
#49: Szerintem hagyjad, nem fogják megérteni a srácok. :)
50.
dBLOOD
Tényleg ennyire ostoba gyökerek az emberek hogy az EA szemét nekik, a Valve jófej? LOL Tényleg minden csak marketing kérdése! :D
49.
shatterhand
#46: dust,dc universe van ps3on ilyen. Nem is koltok ra es nem is veszem meg pont ezert.
Csak nem sirok, hogy "jaj mi lesz ennek a vege". ennyi:)
46.
randall13
#44: Javaslom kipróbálásra a F2P modellre épülő Battlefield részt. Ha megvót', kíváncsian várom a felvilágosult reakciót. Az is érdekelne, hogy a jövőben milyen játékkal szándékozol akkor majd játszani. Mert nem lesz olyan kiadó, amelyik kihagyna egy ilyen ziccert. Először csak mintázatok, ruhák és vizuális tartalmak, aztán fokozatosan adagolják a komolyabb játékelemeket is. Nem kell összeesküvés-elmélet gyártónak lenni hogy ezt lásd, a DLC-kkel is ugyan ezt csinálták. Milyen jó lesz majd 500 forintért venni két darab gránátot.
És amennyi IQ-val rendelkeznek itt és bárhol máshol sokan, ez egy működő és nagyon is jövedelmező koncepció lesz. Szóval nem sírni kell hosszú sorokon át, hanem fizetni fizetni és fizetni, akinek volt pénze DLC-re, annak most erre is legyen.
45.
dante92
"megveszi a Maddent meg a GTA-t minden évben"
Évente GTA? Két kezem összetenném! :)
44.
shatterhand
#43: kieg:
fpsben sose lőttek még le úgy,hogy vmilyen pakkal előnybe volt a gyerek.
mint ahogy need for speedben sincs előnyben az aki dlc kocsival megy

Ha a jövő mást hoz majd nem játszom azzal.
43.
shatterhand
#20: Én egy dekát nem költök ilyen fegyverekre. Azzal lövök ami kézreáll. Csak épp az egyik menetben én vagyok a zisten 1lövésekkel, a másik menetben meg 1tár is kevés az ellenbe (költői túlzás, de ez a tapasztalat:) Ezért is kár rá költeni. A Skinek meg hasonló celeb cuccok egyéni dolgok. Cliff is erről beszélt.

Nekem az ilyen sírások vmi feszültség levezetésnek tűnnek.
1. semmit nem kell megvenni.
2. honnan tudod hogy majd hátrányba kerülsz? Lehetőség megvan,hogy erre menjen a piac? Persze. És akkor megveszed a plusz fegyót? Nem. És a játékot? Francokat azok után.
Akkor meg? Azért sírtok amit nem fogtok úgyse megvenni.

Olyan meg sose lesz,hogy nem tudtok már mivel játszani. Folyamatosan romlik a színvonal mégis mindenki játszik vmivel.
42.
gegory
Konkrétan ez a szöveg egy porhintés (marketingbullshit). Bár jó lenne ha így lenne de mint tudjuk az EA kapzsi :(
41.
gegory
"szerinte azok vannak kisebbségben, akik panaszkodnak a rendszer ellen. " De mint tudjuk a kisebbségnek mindig nagyobb a pofája és mindig hangosabbak. De a történelem során mindig egy maroknyi ember hozta el a változást! Én igen megvettem a Microtranzakciókat mert az EAnál ez pont a játék halálához vezet. Lásd RR3
40.
markoci555
azt hittem Karen Traviss volt aki kitalálta, de ti tudjátok, egyébként tőle akár ki mondhatja hogy jó ez, én nem fogadom el
39.
#36: "Valve ugyanolyan mint az EA" és olyannyira a szívedre vetted a témát, mintha valaki képedbe vágná, hogy anyád egy mekkora kur*a(ez csak egy példa, kéretik nem komolyan venni)"

Pusztán érdekel a játékvilág sorsa. Ennyi az egész. +Nem tetszik hogy egyes fejlesztők üzletemberekké vedlettek át lelkes játékrajongókból.

Volt valaha egy jelmondat: By gamers for gamers... Én még emlékszem rá. Olyan szétnyirbált játékot ne készítsen senki, amivel maga sem játszana szívesen!


"Ha a Gears of War: Judgement sztorira nem is lett olyan erős, mint elődei, multija szerintem továbbra is elfogja adni a címet."

4 pályája van... 4 játékmóddal talán? Nem emlékszem, nem maradt meg...

Egyébként meg nem a Gears miatt érdekel a dolog: nem vagyok fan. Az aggaszt hogy pl. a BioWare-t is évekkel ezelőtt megfertőzte ez a fajta praktika, és rá is ment a teljes hitelességük.


"Külön megmosolyogtató, hogy mennyivel különbnek tartod magad akárkinél is, pedig aztán te is csak egy külön eset vagy... Az ikszdézések az érveléseid végén meg khm... eléggé jól semlegesítik a tartalmi mondanivalóidat."

Az én hitelességemmel te csak ne foglalkozz, arra gondom lesz nekem. Köszi!

Egyébként: xD
38.
Birkazoli
A Valve amiatt jó a mikrotranzakcióban legalább, mert ott a fizetős dolgokat meg is lehet szerezni ingyen, legálisan. Míg az EA játékaiban gondolom illegálisan lehet megszerezni a cuccok nagy részét:/
36.
Ra1D3n
#35: Nem tudom mit parádézol ennyire ezen a híren. Ha én játékkiadó lennék, én is megtenném ezt a lépést, ha a gamer társadalom túlnyomó része tényleg ilyen hülye. Gondolom nem kell neked sem bemutatni, hogy a gamer társadalomba a kazuárok is beletartoznak, aztán ők azért nem kicsit többen vannak, totál más igényekkel. A lényeg a lényeg, hogy semmi olyat nem mondott CliffyB amivel kivetni valóm lenne. Megláttad a szavakat, hogy "minden játékban mikrotranzakció", valamint "Valve ugyanolyan mint az EA" és olyannyira a szívedre vetted a témát, mintha valaki képedbe vágná, hogy anyád egy mekkora kur*a(ez csak egy példa, kéretik nem komolyan venni). A hangsúly inkább ott van, hogy van lehetőség a miktrotranzakciókra, és itt megjegyezném, hogy csak azért sosem fognak ellehetetleníteni egy játékot, hogy csak mikrotranzakció útján szerzett előnnyel lehessen az egyes részeket megcsinálni. Ezzel lényegében szerintem semmi baj nincs. A DLC-ket amiket emlegettek páran azokat még megértem, hogy miért nem lehet egy játékot egyben kiadni, és ami alapból a része volt, azt miért kellett kivágni, hogy később fizetős tartalomként hozzácsapják? Erre meg azt mondom, hogy magunknak köszönhetjük, ugyanis a jelenlegi generáció elején, még nem voltak ilyen húzások, és ugye a kiadók próbálkoztak, és sikerrel jártak, ezért tartunk most ott ahol...

Utólagos megjegyzések:
Ha neked nincs meg egy skin, vagy egy karakter, és határozottan semmi szükséged nincs rá, akkor mi a faszért hisztizel azt emlegetve?
Ha a Gears of War: Judgement sztorira nem is lett olyan erős, mint elődei, multija szerintem továbbra is elfogja adni a címet. Sajnos ilyen világot élünk, bár jómagamnak még nem volt szerencsém kipróbálni a Judgmentet, de van egy olyan érzésem, hogy a multi miatt be kell szereznem, és emellett persze már a sztori része is opcionális nálam, mert eddig kivétel nélkül mindegyik rész tetszett.

U.I.: Külön megmosolyogtató, hogy mennyivel különbnek tartod magad akárkinél is, pedig aztán te is csak egy külön eset vagy... Az ikszdézések az érveléseid végén meg khm... eléggé jól semlegesítik a tartalmi mondanivalóidat.
31.
barackostej
Nohát CliffyB, milyen új projected fogja az EA pénzelni, hogy így benyaltál nekik?
26.
dzsiádzsó
GTA minden évben? Ő Bell nem követi annyira mégse a játékipar alakulását!
Nem baj mikrotranz, a gond az, hogy nélküle nem teljes értékűek az EA játékok, így nem tehetem meg hogy csak szimplán nem veszem meg már bocs! Ha mikrotranz semmilyen módon nem befolyásolja a játékot, mint a GoW-ba tőlem jöhet, de ha emiatt nem tudom 100%-ra kijátszani a játékot smafu az egész, és inkább fizetnék többet, de ne kelljen 20x pénzt lehúzni tőlem! Továbbmegyek online játéknál majd az amcsi gazdag kölöknek maxra tuningolt ótója lesz amivel lenyom minden prolit, mert nekik már nem tellett rá? Ő? Ez az online játék halála lesz! Nagyon sűrgősen el kell felejteni ezt a módszert, igen kutatók állnak mögötte, azt kutatták, hogy lehet pénzt kisajtolni még a játékosból! Ez leginkább már undorító szinten sikerült, játéktermi függőségre emlékeztet ahol agyhalottak dobálják az aprót az automatába hátha most nyerek, meg már sokat bedobtam nem most adom fel!
24.
#20: Szívemből szóltál Randy! :-)

Várható volt hogy ez lesz, mikor is az expansionok is egyre nevetségesebb mennyiségű plusz tartalmat kezdtek hozzáadni a játékokhoz. Majd ezek nevet váltottak, megszületett a "Letölthető tartalom" intézménye, ami az addig megszokottnál is szánalmasabb extrákkal kecsegtetett, most meg itt van ez: fizess minden ruháért, fegyverért, fegyverkinézetért, multipályáért. Nem lényeg hogy Epic-es fejlesztő-e még Cliff, vagy már nem, az ő eredeti cége, az Epic is hozzájárult eme üzlet kivirágzásához, most pedig azt az üzletstratégiát szeretné továbbéltetni távozása után is. Sajnos ez jól mutatja kikkel vette körül magát az MS éveken át, kik szállították az exkluzív címeiket... A szövetség az EA-vel beleillene az MS múltjába. Csak azt ne kelljen megérnünk soha hogy EA-s tanácsra a Forza is mikrotranzakciora váltson! ...
23.
Teuton
#20: Ezzel csak egy baj van. A vérpistik akikre ez a rendszer épül, eddig se gondolkoztak: és aki eddig se gondolkozott, az azután se fog hogy szembesült a hülyeségének eredményeivel.
22.
névtelenség
Öreg ezek után meg se merj szólalni a kalózkodással kapcsolatban!
Tudod, mert te vagy a kisebbség, akinek ez fáj...
21.
Torque
Na-na, áljunk csak meg, a Valve ugyan olyan, mint az EA?! Ez aranyos, lássuk csak, tehát akkor az EA is pusztán kozmetikai kiegészìtőket, kalapokat és skinneket árul az egyébként free to play játékaiban? Hú de klasz! Ja nem, ezek teljesárú 60 dolcsis játékok, amik teljesen szembemenve az üzleti szabájokkal, még csak nem is teljes tartalommal kerülnek eladásra. Ne legyenek illúzióink, a Valve sem emberi jóságból csinálja azt, amit csinál, a Team Fortress 2, és a DotA 2 csak is azért ingyenes, hogy az embereket a Steam-re csábítsa, a gond az, hogy az EA nem csábít, hanem kötelez. Arról nem is beszélve, hogy a milrotranzakciók singe player játékokba való beleerőszakolása alapvetően kihat majd a játékok tervezésére és a játékmenetre, erre lenne remek példa a WarZ. (de lassan a DLC Quest féle viccnek szánt játékmenetnél fogunk tartani)
20.
randall13
#11: Kis naiv ;)
#12: Ezek szerint még nem játszottál fps-el. (meg mi az, hogy lagg dönt el mindent? esetleg ping, de ez is hülyeség)

Elég szomorú, hogy már a tudást is meg lehet venni pénzért. Persze a tudásra csak a hülyék fizetnek. De mindezt köszönjétek magatoknak, játékosoknak, ha egyszer képesek voltatok félkész játékokért tízezreket kiadni, majd további tartalmakért még kétszer annyit. Szóval most ne sírjanak azok, akik megvették a BF3 Premiumot (vagy bármelyik játékot, aminek a másik felét DLC-be pakolják), hanem tessék mélyen a zsebbe nyúlni és tovább finanszírozni eme elképzeléseket. Ezt a torz jövőt TI szültétek, akkor most gondoskodjatok is róla!
19.
#15: Nem akarlak kiosztani, az meg hogy a pénzem hány százalékát költöm eredeti játékra legyen az én titkom. Maradjunk annyiban hogy igyekszem pénzt kiadni arra ami megérdemli. Egyébként nem zavar ha nincs ott: ezek után főleg nem. :)
Leszarom hogy az efféle mondvacsinált cybersztárok ("celebek?") éppen hol rontják a levegőt.

Ahogy elnézem egyébként ennyi ésszel nyilván ő is felelős volt az Epic elhülyüléséért...
18.
_Tappancs_
Marketinget nem értem minek nyomatják annyira..Játék készítésének felét elköltik rá....érdekes,hogy mi hozzánk a nagy marketing nemigen ér el,csak pár videó és mégis mindenki tudja,hogy jön a játék..hány olyan ember van,aki a marketing hatására vesz játékot..
Az a baj a fejlesztők kiadók egyre gátlástalanabbak a pénzt illetően és sajnos amíg ez megéri nekik,mert fizetnek az emberek addig ez csak tovább fog mélyülni.
17.
#11: "Azt kell mondjam igaza van. Ezer éve ennyi a játékok ára. '92ben is 8-9ezer körül volt a snes,megadrive játékárak."

Azt még meg is értem ha ez az összeg nem képes fedezni egy Red Dead Redemption, GTA vagy akár egy MMO fejlesztési költségeit, na de egy Gears of War-ét? Minden alkalommal ugyanaz az engine, ugyanaz a játékmechanika... És közel sem igényeltek akkora szinkronmunkálatot mint pl. a Skyrim vagy a Mass Effect játékok. Szóval ha valakiknek nincs okuk a sírásra, az pont hogy az Epic. Majd ha letesznek bármit is az asztalra ami megfelel a mai minőségi standerdeknek akkor lehet kuncsorogni a gyerekek zsebpénzéért... Addig örüljenek hogy még a piacon lehetnek.

Főleg azután hogy pl. az UT3-at annyira leszarták, hogy megszűnt az a népszerű legendás multiplayer shooter lenni amin még én felnőttem, és az odafigyelésük hiánya miatt meg is bukott a francba...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...