Rövid életűek voltak a fizetős modok a Steamen

  • Írta: Shifty
  • 2015. április 28.
  • Érdekesség
Alaposan felkavarta az állóvizet a Steamen nemrég bevezetett fizetős modok modellje. Úgy tűnik, az ellenzők tábora nagyobbnak bizonyult, a Valve ugyanis ma délelőtt megerősítette, törlik a fizetős modokat.

Múlt héten jelentettük, hogy a Valve a Steamen bevezette a fizetős modokat. Az új modell lényege az volt, hogy a készítő teljesen szabadon dönthette el, hogy mennyiért is árulja saját munkáját. A rendszer kezdetben csak egyetlen játékot támogatott, a The Elder Scrolls V: Skyrimet, azonban már az első fizetős modok között is volt olyan, ami nagy port kavart, az Art of Catch nevű alkotás ugyanis olyan tartalmat tartalmazott, amit egy másik, egyébként ingyenes modból vett át. Az így kialakult, nyilvánvalóan szerzői jogokkal kapcsolatos nézeteltérések miatt a Valve végül egészen gyorsan, de eltávolította a modot.


Az ügy azonban nem állt itt meg, a rajongók és több játékfejlesztő is ellenérzésének adott hangot az újonnan bevezetett üzleti modell kapcsán. A Steam közössége például egy külön csoportot hozott létre, azok számára, akik bojkottálni akarják az új lehetőséget, míg mások petíció aláírásával adtak hangot nem tetszésüknek. A Killing Floort jegyző Tripware pedig azonnal módosította az Early Accessen elérhető Killing Floor 2 felhasználói szerződését, ami szerint minden játékhoz készült mod csakis ingyenesen publikálható. 

Persze akadtak az ötletnek támogatói is, a népszerű Garry's Mod készítője, Garry Newman például úgy véli, az új üzleti modell segítséget nyújthat az olyan hozzá hasonló lelkes amatőröknek, rajongóknak, akik szabadidejüket és saját pénzüket feláldozva készítenek minőségi kiegészítéseket kedvencükhöz. Newman elárulta, miután eladta a Garry's Modot, rengeteg kritika érte, az abból szerzett pénzből most mégis jól menő vállalkozást tudott alapítani.

  

 

Az ügy végül csúnyán elfajult, több moddert fenyegetés ért és a negatív kritikák is egyre erősebbek lettek, így a Valve úgy döntött, törli a kezdeményezést, akik pedig már vásároltak valamilyen Skyrim-modot, azokat természetesen kárpótolják. A Valve egyébként a kiadott közleményben elmondta, nem voltak tisztában vele, mit is okoz majd az új modell bevezetése, viszont mindig is az volt a céljuk a fizetős modok bevezetésével, hogy lehetőség szerint támogassák, bátorítsák és még erősebbé tegyék a közösséget.

Ez egyébként azért érdekes kijelentés, mert sokak szerint meglepően igazságtalan volt a bevételből való részesedés elosztása. A modderek 25%-ot, a Valve 30%-ot, a játék kiadója pedig 45%-ot csippentett le az eladott modok bevételéből.

A  történtek után érdekes elolvasni, hogy korábban hogyan is vélekedett az új rendszerről Gabe Newell.

18.
randall13
Vicces ahogy azt hiszitek, hogy a pénz miatt lett elkaszálva. Donate gomb egyébként semmit nem ér, régen én is próbáltam, pár ezer letöltés után nullához konvergált a "bevételem".
Amiért eleve halálra volt ítélve ez az egész dolog az az, hogy a modderek használják egymás munkáit. Saját példa: világ életemben utáltam a modellekkel meg animációkkal tökölni, pedig aztán a Mayától kezdve a 3DSMax-on át a Blender-ig mindent próbáltam, egyszerűen nem kötött le. Ellenben értettem a photoshophoz, level designhoz, szkriptekhez. Mit tudok ilyenkor tenni? Jobb esetben tudok menni haverhoz, hogy xyz modell kéne. Ha ilyen lehetőségem nincs, akkor kopogtatnom kell más moddereknél, hogy ezt meg azt használhatnám-e. Bár a tapasztalat az, hogy inkább megy a lopkodás jobbról-balról, és az így összegányolt szarokat az ember sajátjaként reklámozza. Ez így önmagában nem nagy gond, maximum kurva ideges lesz az eredeti készítő. De amikor pénzért teszi fel más munkáját, na az már a Valve-nek sem jó. Kontrollálhatatlan, hogy ilyenkor kihez kerüljön a pénz. Sok tartalom eleve más játékokból van átemelve 3DRipperrel vagy hasonló technikával. A moddolást egyszerűen nem lehet megadóztatni, maximum olyan szigorú szabályozással, ami már a szabadság kárára megy.
17.
-Cash-
Na, akkor mégsem módosult a mod-törvény (hihi, haha).
12.
viktro
" Ez meg csak 25% lecsippantas."
Javitom: 25%-os reszesedes
11.
viktro
Vagy valaszthat, felteheti sajat weboldalara, majd o reklamozza sajat maga, es a letolteseket is a sajat szervere intezheti, viszont akkor meg 5 dollart kap letoltesenkent. Inkabb a valvet valasztaam.
10.
viktro
"A modderek 25%-ot, a Valve 30%-ot, a játék kiadója pedig 45%-ot csippentett le az eladott modok bevételéből."

Amugy mar nem azert, de valaki elkeszit egy modot, (nem tudom mennyi ido alatt, nem ertek hozza) de felteszi tegyuk azt 4dollarert. 25%-nal, mar letoltesenkent 1dollar, letoltik 100ezren, ami meg nem is olyan sok, mar van 100.000 dollarja. Kicsit sok egy 15-20 eves moddernek nem? Ez meg csak 25% lecsippantas.
8.
simon 555
#7: És hová mennének?
A legtöbb lemezes játékot is steamen kell aktiválni. Nagyon kevés kiadó van akik nem kötik semmilyen rendszerhez a játékukat.
7.
Stranger
#6: Az soha... Nem csak steam létezik, otthagyná mindenki...
6.
Spectrum
Az is jó kérdés, mikor lesz fizetős a multi steamen is...
4.
Extol
Remek!!! Nincs helye az ilyesminek. Az olyan oldalak mint a Nexus ellehetetlenülnének, ne piszkáljuk a több mint évtized óta bevált modellt.
3.
randall13
Semmi meglepő nem történt. Csak ugye a sírás helyett 5 percet gondolkodásra kellett volna szánni.
2.
Dio papa
#1: Egyenlőre a sorozatgyilkos fog darabolni. Amit keresel az egyelőre.. :P

Annak örülök, hogy eltörölték a fizetős modokat, nagyon ingoványos a terület, de félek, hogy ez csak a kezdet, valamilyen módon vissza fog kúszni a fizetős mod a steambe...
1.
mestermagyar
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...