Alien Swarm teszt

  • Írta: zoenn
  • 2010. augusztus 13.
  • alien swarm, infested, ingyen játék
Link másolása
Szerelem első látásra ez, pedig még virágcsokorral sem kell kedveskednünk a kiválasztottnak, és nem is étteremben zajlott az első romantikus randi. A kiszemeltet Alien Swarm néven anyakönyvezték, egy elhagyatott bányászkolónián találtuk rá, négyen indultunk útnak, és a rémálomszerű utazás több napot vett igénybe.

Nem igazán szokásunk ingyenes játékot tesztelni a GK-n, jelen alanyunk viszont hirtelen csapott le, csupán egy apró elsuhanó árny utalt jelenlétére, körbehálózott és nem eresztett. Minősége a fizetős produktumok között is megállná a helyét: lenyűgöző és rég elfeledett kihívással kecsegtet.


A Valve mindig is megkülönböztetett figyelemmel kísérte a tehetséges modderek próbálkozásait, nem egyszer volt rá példa, hogy a profi rajongók később a washingtoni stúdió sorát erősítették (Gabe Newell legalább tovább hízhatott, lábát lógatva). Az Alien Swarm még egy hányattatott sorsú Unreal Tournament 2004 modifikációként kezdte, az idők során viszont átnyergelt a Source Engine-re és a Steam disztribúcióra. A Black Cat Games igen nyögvenyelősen jutott fel a csúcsra, de legalább megkapták a lehetőséget, hogy mindenki számára elérhetővé váljon termékük. Ennek pedig mi, az unikumdarabokra ácsingózó, menthetetlen kritikusok örülhetünk a legjobban. Iszonyatosan addiktív, abszolút csapatjátékra épül, s nem zsibbaszt bágyasztó sztorival és fordulatokkal. Csak az instant bogárvadászatra épít, melyben minden furmányunkra szükségünk lesz, hogy talpon maradjunk.


A felülnézetes lövöldék zsánere, mint olyan, eleddig nem létezett. Az Alien Breed kezdeti szárnypróbálgatásai igen sok rajongót voltak képesek maguk mögött tudni, ám igazából le sem tagadhatták rétegjáték mivoltukat, és csökkentett áron, csökkent élménnyel bombáztak – kelet-európai fejlesztők egyik feltörekvő generációját juttatva növekvő hírnévhez. Az Alien Swarm viszont mer 19-re lapot kérni, a leosztás pedig bejött: íme a követendő példa, a felülnézetese co-op időrablók között. Történettel különösképpen nem vesződtek sokat a srácok: hirtelen meg sem tudom mondani, hogy miként lehetne egy megszállott idegenekkel a főszerepben, filozófiai mondanivalóval megáldott sztoriszálat generálni, de jelen esetben szó sincs ilyesmiről.


Annyi az egész, hogy 2052 decemberében, egy bányászkolóniára rárabolnak a rovarszerű idegenek, legyilkolják az ott dolgozók tetemes hányadát, csúnya fertőzéssel sújtva az

A múlt

Az Alien Swarm első buildje nyerte 2004-ben a Make Something Unreal Contest modversenyét a legjobb nem-FPS kategóriájában. A nyereményünk pedig az Unreal 2.0 motor licensze, mellyel a Black Cat Games megalkothatta saját játékát, erre viszont nem került sor, mert a Valve időben lecsapott a lehetőségre, és leszerződtette a fiúkat. Így jelen cikkünk alanya voltaképpen egy remake, igaz, hat évig készült.

odamerészkedőket. A mi négyfős csapatunk vállalkozik arra, hogy rendet rak a helyszínen egy termonukleáris bomba segítségével, szörnyetegek ezreit felaprítva, s megállítva a mételyt. Az előzményeket az itt-ott fellelhető PDA-k naplóbejegyzéseit végighallgatva tudakolhatjuk meg, de ezeket leszámítva nem lesz megállás, folyamatosan törünk előre. A pályatervezés hozzáértő, lesz egy-két alternatív útvonal, de összességében lineárisan haladhatunk tovább, ajtókat nyitogatva. A nyugalom megzavarásáért a folyamatosan újraéledő alienek vállalják a felelősséget, védekezési stratégiát kidolgozni felesleges: előbb-utóbb elfogy a skuló, aztán mehet minden elölről. Egymásra is odafigyelünk, hiszen mindenkinek nélkülözhetetlen szerepe van a továbbjutásban, igaz csapattagunk halála nem felétlen jelenti a küldetés végét, de ez csak a látszat: képtelen voltam végigveselkedni magamat két emberrel.


A keretbe négy játékos tartozik bele, single-ben a társaidat a gép irányítja, ám a teljes élményt csak online co-opban érheted el. Először is választanod kell egy karaktert, melyek végül is egy-egy kasztnak felelnek meg, akik különböző képességekkel és mordályokkal állnak neki az össznépi mészárlásnak. Az Office igazi lövész osztály, mestere a gépkarabélyoknak és a gránátoknak, valamint ő látja el a team többi tagját lőszerrel, ha azok kifogytak. Mész előre, lősz -lehetőleg pontosan-, a többiek majd gondolkodnak helyetted. A Special Weapons kezében hatékonyan muzsikál a nehézgéppuska, küldjük az első sorba, hiszen tank lévén jó sok skulót elvisel, amúgy meg szinte kifogyhatatlan tölténnyel rendelkezik, bár nem árt takarékoskodni, és oda lőni, ahol tiszta célpont van. A Medic elmaradhatatlan ugye, talán a legfontosabb mindközül. Rá fogsz szorulni, hamarabb, mint hinnéd: ugyanis a sima gyógyításon felül csak ő képes kikúrálni a beszedett fertőzésből. Lehetőleg ne vérpistike öltse magára a felcsergúnyát, hanem valami okosabb delikvens. Végül a Tech-ek vetemedhetnek az ajtók zárjainak meghackelésére, irányítópanelek működtetésére, s a távolról aktiválható turretek kezelésére. Extra buffként olyan finomságokat kezel, mint a Tesla Cannon.


Az Alien Swarm nem egy agyatlan FPS, hanem egy hamisítatlan felülnézetes shooter. Az irányítás nem megterhelő: a WASD gombokkal bírod bakádat haladásra, az egér kurzorával célzol, bal gombjával tüzelsz. Ennyi a recept. Nagy arccal előremész, hogy majd levezeted a feszültséget, pofára esel egész szépen, mert uszkve 5 perccel a kaland elkezdése után kicsiny csapatunk számára a túlélés lesz a legfontosabb. Rémségből akad bőven, felütötték a Rovarhatározót, s a tartalmát aztán szépen kifordították a perverz úriemberek. Ugyan nem okosak, inkább a túlerőre hagyatkoznak, nem restek rajokban támadni, vagy savat köpködni, parazitát juttatni szervezetedbe, a fertőzés pedig általános levertséggel, magas lázzal, és halállal végződik, szóval legyünk nagyon közel csapatunk felcseréhez. A játék olyan intenzíven csapkod orcán, hogy bizony megtanulsz félni a fertőzéstől, inkább lassítasz egy kicsit, figyelsz az árnyas sarkokra. Amíg nem jössz bele, haldokolni fogsz, hullani, mint a gyérített szúnyogok augusztusban. Az Alien Swarm az átlagosnál keményebb játék, magányos farkasok térjenek vissza testvérkéikkel a meleg és otthonos alomba. Így az instant meccseket nem is ajánlom, jobb, ha összeszokott társaság ül össze egy estére, mint az, ha önjelölt rambók rontják el a műértők szórakozását.


Mindezek tetejébe még fejlődünk is, ami elkél a későbbi, bonyolultabb pályákon; ölünk, hackelünk, célokat teljesítünk, és hopp, máris szintet lépünk. Ennek folyománya az, hogy

Black Cat Games

A csapat nem ma kezdte, olyan lelkes rajongók szövetsége ez, kiknek fantáziáját nem lehetett kordában tartani. Már az első Unreal Tournament idejében kezdték a zavarkeltést, amikor is megalkották e motor alá a Thieveryt, melyet a népszerű, dark-fantasy lopakodós játék, a Thief ihletet. Majd jött az Epic következő engine-je, ahol az Alien Swarm egy csapásra ismerté tette őket. Modderekből fejlesztőkké avanzsálódtak. Innen már történelem.

hozzájuthatunk új fegyverekhez és egyéb felszerelési tárgyakhoz. Melyek nem pusztán hasznosak, hanem később szinte elképzelhetetlen nélkülünk az életben maradás. Ilyen a Blink Device is, mellyel rövid távolságok között teleportálhatunk, vagy a Precision Rifle, mely úgy működik mint egy mesterlövész puska, eszméletlen sebzéssel. Jelenleg 27 szinten át fejlődhetünk, s bizony nem kis időbe telik, míg minden extra fegyvert és kütyüt bezsebelünk, a 64 acsiról már nem is beszélve. A kampány 7 fejezetre oszlik, melyek bár több nehézségi fokozatban is végigtolhatóak, mediumon is van kihívás dögivel. Fejezetenként meg olyan 40-45 perc játékidővel tessék számolni, bár ez nagyban függ attól, hogy mennyire vagy tapasztalt és milyen fajankókkal hoz össze a Steam.


A játék nem vonultat fel átláthatatlan nagyságú pályákat, szűkös tereken belül, folyosókon, raktárhelységekben, bányákban, szociális helységekben folyik a vérontás, a lények meg szinte minden elképzelhetetlen helyről özönlenek. Igen, a már megtisztított helyekről is. Az Alien Swarmról feltűnően tanúskodik, hogy egy Source-alapú mod, még ha önálló játék is, grafikai szempontból a Black Catnél kihoztak mindent az öregecske motorból. Ha jól futott a gépeden a HL2, akkor ez is hasítani fog. Hőseink mozgás animációja kicsit darabos, s az oldalazás megvalósítása elég gyengus. Igazából a fény-árnyék hatások és más, részecskealapú effektek adják meg a látvány milyenségét, összességében elfogadható, ahogyan az audio-munkálatok is. Ugyan nem kevés technikai malőr rontja a képet: a gép által irányított társak és az ellenség útkeresése hagy némi kívánnivalót maga után, sokszor előfordul, hogy beragadnak a rusnyaságok. Hiányoltuk a baráti-tűz kikapcsolásának lehetőségét, nem egyszer fordult elő, hogy amiatt halálozunk el, mert egy láma derékból szórja az áldást, hátba lő, sőt némely elvetemült alak direkt erre specializálódik. Szerencsére a Steam folyamatosan javítja a játékot, így az idegesítő bugok remélhetőleg kiirtásra kerülnek.


Na, erre a cuccra mondják, hogy leülsz elé kora este, összecsődítesz egy hozzáértő négyes csapatot, szintezel, pályák követik egymást, egyre jobban ráérzel az ízére, új fegyverekre és kütyükre hajtasz és azon veszed észre magad, hogy hajnalodik. Kétségtelen, hogy az Alien Swarm tartósságát a már elérhetővé vált szerkesztői felület még jobban kitolja. A rajongók fantáziája szárnyalhat, emellett új, hivatalos pályacsomagok is érkeznek a jövőben. A legjobb az egészben, az maga a játék ára, mert ezért egy lukas garast sem kérnek el, pedig olyan tartalom van benne, amit jó pár dobozos játék is megirigyelhetne. Bravó, Black Cat, várjuk a folytatást!

44.
44.
hedzsooo
#43: Szerintem is kar volt pontozni, v. akor mar adhattatok volna 10-et neki, na mind1 ! :)

Allati jo jatek havarokkal szerintem tok jo vele hulyulni. :D

1 vidit is feldobtam rola, a jatekunkbol, a Youtube-os oldalamra:

http://www.youtube.com/watch?v=COciF37eHuM
43.
43.
zoenn
#39: A cikk publikálása kicsit sokat csúszott, révén már az átállás előtt bőven megírtam, pár nappal azután, hogy kijött a játék. Akkor még a kanyarba sem voltak új mapok meg miegyebek.
42.
42.
bruxus
41.
41.
Quent1n
#40: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1374591
40.
40.
bruxus
#39: a+mappokat honnan tudom letölteni??? már nagyon unom ezt a 7pályát:D
39.
39.
Quent1n
Érdekes teszt bár nem hiszem, hogy nagyon kellett volna pontozni. Ugyanis ingyenes játék, azok közül pedig simán a legjobb, ilyen BF Heroesokat és társait simán odaver. Ha pontozni kéne akkor laza 10es, mert ingyen kb. mindent visz. A Friendly Fire pedig pont, hogy jó dolog mert nem sebez nagyot viszont legalább erre is figyelni kell. Akik meg direkt TK-znak ki lehet kickelni a francba. Amúgy furcsa számomra, hogy kihagytad a már szép számmal tölthető plusz mapokat, a rugalmas chatelést, szavazásokat, a 3 Prestige levelt, a Z-vel előhozható parancsokat, azt h számgombbal lehet medicet hívni, a közelharcot amiben még kombó is van és a láncfűrészt.

"Apró-cseprő, ámde idegesítő bugok " Ez meg butaság, felsoroltál 2 kemény bugot amik egyáltalán nem olyan idegesítőek. A szörnyek útkeresése meg nem tökéletes de ne felejtsük el, hogy ezek rovarok, csak mennek azt ennyi és ami azt illeti elég sokáig tudnak követni. Ami a legzavaróbb, hogy ha egy alap bogár megüt és hátrálsz akkor utánad nyúl. Úgyh ezt a bugos részt nem értem. És jelzem már a Prestige 2őt tolom.

Tleg nem leszólásként, de vagy nagyon keveset játszottál vele, vagy ez egy "10perces cikk" volt. Ennél tartalmasabbakat szoktál írni.

Amúgy pedig egy igazi negatívuma van, az pedig a csak 1 kampány, de a plusz mapok azért elég jók. A Single gyakorlásra van kitalálva, arra meg tökéletes.
38.
38.
warn
Nagyon jó a gépigénye, 2 magos proci és vígan tolhatod maxon...
37.
37.
bruxus
#36: Kár, párszor már végigmentem azokon a pályákon, jó lenne vmi új:D Köszi a választ:)
36.
36.
zoenn
#34: A kampány oszlik 7 fejezetre, azaz egy kampány van, ami 7 pályából áll. Jelenleg.
35.
35.
bruxus
#33: ha egyszer elkezded a játékot akk van egy accod ami fejlődik...és az mentve van...az emberedet meg folyamat váltogathatod.....
34.
34.
bruxus
A játék nagyon tetszik és épp ezért köszönet h teszteltétek. Viszont lenne egy kérdésem. Itt azt írjátok hogy 7 kampány van...én csak az egyiket érem el. Ennek mi az oka? Hogy tudom elérni a többi kampányt is?
33.
33.
matyas705
Tisztelt Gémerek!
Nekem az az egyetlen kérdésem lenne, hogy itt csinálok egy karaktert és a következő belépésemkor megint csinálhatok egy újabb karaktert. Szóval, hogyan menthetném el a karakteremet véglegesen?
32.
32.
Jenciboy
Videók alapján nagyon ott van a cucc. Aki már tolja, milyen a gépigénye???
31.
31.
BDK1997
#: XD
Ez az Alien swarm tesztje! -.-
Nem a san andreas-é!!! :D
Az ieneket inkább oda firkáld!
Még mindig a san andreas???!!!!! XDXDXD
Az már sztem elég elavult!
Sőt,még régebben sem volt olyan nagy durranás! :/
De hát te tudod! :D
28.
28.
BDK1997
MEGVAN!!!! :D:D:D
Nagyon fasza! :D
27.
27.
namohr
Sztem nem rossz, de én nem vok oda az ingyen letölthető gamekért
26.
26.
namohr
Sztem nem rossz, de én nem vok oda az ingyen letölthető gamekért
25.
25.
NECROSMOKE
Nekem megvan a gém csak a laptopom nem brja,szaggat erőssen :(
24.
24.
laca009
nekem is nagyon tetszett de ha már co-op még mindig az l4d a nyerő nálam. de amugy nagyon király mert achi-k közt ott van minden pályára speedrun hogy vidd végig minnél kevesebb idő alatt hát az nagyon kemény :D egyet sem tudtunk megcsinálni haverokkal
23.
23.
Chavez
"Korrekt pályatervezés, gondolkodásra sarkalló feladatokkal " pozitivumoknál

Tényleg kell gondolkodni benne? Hát nem tom, én eddig voltam technikussal, azzal zárakat kellett feltörni, meg néha ingame közben a társat le kellett poroltózni, mert olyan furcsa, hogy a steamen ha gammázom puublikkal, valaki mindig bele megy a tűzbe AZON a bizonyos pályán. Ilyenkor fogom magam, azt oda megyek poroltóhoz és elolttom a tűzet rajta. :D ritkán vagyok medkittel, de olyankor meg adom az elsősegély ládát. Ennyi benne az egész gondolkodós rész XD
22.
22.
nero66
Akinek van kedve vegyen fel Steam-re: krizsa66 - majd tolhatnánk pár mentet :P
21.
21.
Chavez
#20: Mert nem 10 percig kéne játszanod vele, talán azért nem jön be :))))
20.
20.
mark24842
Kipróbáltam,nem tetszett :)
19.
19.
Smuci007
Jó játék. Én is kipróbáltam, és tetszett. :)
18.
18.
hedzsooo
ON:
En elkezdtem Insane-on, mert HARD-on konnyu mar, ha van persze 1 jo csapat ! :)

Insane-hoz viszont mindig kellenenek a legjobb emberek hozza, csak hat vkinek mindig mas dolga van. :P

En este vok klegtobbet, Hetfotol-Csutortok estig. Hetvegen is vok, csak kevesebbet.

Akinek van kedve Insane-on jatszani es HARD-on mar legalabb 1Xszer-2Xszer vegig tolta, vegyen fel nyugodtan ! ;)

STEAM-nevem: he_dzsooo
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...