UEFA Euro 2004: Portugal

Link másolása
Az Electronic Arts 1994-ben állt neki fociprogramokat tolni ezerrel, akkor adták ki a még izometrikus 2D-s megjelenítésű FIFA International Soccert (egyes területeken FIFA Soccer 95 volt a címe) PC-re, SNES-re, Amigára, Game Gearre, Sega Master Systemre, Sega Megadrive-ra és 3DO-ra. Attól kezdve a cég minden évben piacra dobott legalább egy fociprogramot több gépre is, rendszerint az éppen vezető, populáris gépekre, mellesleg a dátumozott játékokkal mindig egy évvel korábban jöttek ki...

Így volt FIFA Soccer 96 (1995-ben, ez egyébként a legtöbb gépen már 3D-s volt 2D-s sprite-okkal), FIFA 97, FIFA 98: Road to World Cup, FIFA 99, FIFA 2000: Major League Soccer, FIFA 2001, FIFA Soccer 2002, 2002 FIFA World Cup (a világbajnokság miatt ekkor dupláztak), FIFA Soccer 2003 és FIFA Soccer 2004. Továbbá természetesen készül már az idén megjelenő FIFA Soccer 2005 is, sőt voltak olyan mellékágak is, mint a FIFA Soccer Manager, a Total Club Manager 2003, a Total Club Manager 2004 és a Total Club Manager 2005 focimenedzser játékok, továbbá az UEFA Euro 2000, ami az éppen aktuális FIFA játék motorjával készült a 2000-res Európa-bajnokságra.

Most pedig eljött, sőt pár hete már le is futott a következő, 2004-es Európa-bajnokság Portugáliában, amire szintén kijött a cég egy mostani FIFA motorral készült speciális focijátékkal, a cikk tárgyát képező UEFA Euro 2004: Portugallal, ez egyébként még májusban jelent meg PC-re, PlayStation 2-re és Xboxra, továbbá készül még Gamecube-ra is. Szokásom szerint én a PlayStation 2 változatot fogom górcső alá venni alább, a teszt előtt azonban le kell szögeznem - ahogy már megtettem korábban is -, hogy elég kevés sportjátékkal játszom, focijátékkal pedig igazán régen nyomultam aktívabban, az 1988-as Commodore 64-es Microprose Soccer, az 1990-es Amigás Kick Off 2 és az 1993-as Amigás Goal! voltak az általam utoljára komolyabban nyüstölt fociprogramok. Háromdimenziós focijátékot tehát csak futólag láttam, így a cikk tárgyát képező anyagot sem tudom igazán összevetni a cég többi hasonló produktumával vagy az aktuális konkurens játékokkal, de még az utóbbi 10 évben megjelent elődeivel sem nagyon, pontosabban egy anyaghoz mégis tudom valamennyire hasonlítani, az egyik demo korongomon ugyanis fent van a Pro Evolution Soccer 2 limitált, kábé három percig játszható demoja.

Már az UEFA Euro 2004: Portugal bejelentkezése is eléggé kiábrándító, ugyanis csak egy olyan bevezető mozit kapunk, amiben a játék motorjával játszott valaki kábé egy felejthető percet, majd az igénytelen kivitelezésű főmenübe kerülünk, ahol minden egyes lépés a menüpontok között hosszú töltést eredményez érthetetlen módon, itt egyébként nagyjából a megszokott beállításokkal és játékmódokkal találkozhatunk. Beállíthatjuk a félidő időtartamát, ami lehet 4, 6, 8, 10 és 15 perces (sajnos ennél jobban nem lehet ezt finom hangolni, nagyon rövidet és valódi hosszt sem állíthatunk be), ezen túl négyfokozatú nehézséget lőhetünk be, válogathatunk az öt különféle kameranézet közül, belőhetjük a csapatok összetételét, felállását és taktikáját, továbbá kikapcsolhatunk pár dolgot, például a sérülést és a lest. Ezeken túl sok más dolgot nem is állíthatunk át, így én durva közepesnek találom a beállítások mélységét, kicsit többre számítottam. Természetesen kezdhetünk nagyon gyors játékot, és játszhatunk teljes Európa-bajnokságot is (az előselejtezők összes csapata választható, így Magyarország is), ezeken túl még hét további játékmód közül válogathatunk egy almenüből. Ezek között van még egy bajnokság lehetőség, ami szerintem nem különbözik a főmenüből elérhetőtől, aztán indíthatunk baráti mérkőzést is, ami véleményem szerint azonos a főmenü gyors játszmájával. Aztán kezdhetünk még olyan baráti meccset is, amit kötelező visszavágó követ, és olyan fantáziajátékot is, melyben szabadon válogathatunk játékosokat az összes európai csapatból, amolyan álomcsapatot verbuválhatunk így. Továbbá van még szituációs meccs lehetőség, ahol belőhetünk pár dolgot, az aktuális időt, a sárga és piros lapok számát mindkét oldalon, a gólok számát és egyebeket, tehát kipróbálhatjuk például, hogy a 89-edik percben tudunk-e fordítani egy 1:0-ás vesztes álláson emberhátránnyal, meg hasonlók. Mindezeken túl még játszhatunk tizenegyes párbajt, és szabadabban gyakorolhatunk is, például rugdalhatunk meghatározott számú emberrel meghatározott számú ellenfél által védett kapura, vagy gyakorolhatunk szögleteket és különféle büntetőket is.

Eddig tehát még semmi gond nem lenne a játékkal, sőt az audiovizuális kivitelezése is nagyjából rendben van, igaz a Pro Evolution Soccer 2-től azért e területeken már jobban le van maradva. Ott ugyanis még jobban élnek a nézők, zászlókat lengetnek, meg minden, a játékosoknak is komolyabb a mimikájuk és a hosszú hajúak haja is külön mozog, továbbá jobbak, életszerűbbek és változatosabbak az animációik is, és jobb a kommentár is. Ugyanakkor ott szörnyű a visszajátszások alatt hallható tuc-tuc zene, és David Beckham frizurája is több évvel el van maradva, igaz a cikk tárgyát képező játékban sem az aktuális hajviselettel látható. Tehát külcsínre jobb a Konami játéka, de az EA Sports produktuma sem szégyenkezhet nagyon, ha gyengébb is, azért mégsem mérföldekkel van elmaradva, a belbecsben azonban már sokkal jelentősebbek a különbségek. A Konami féle kamerakezelés tökéletes, az ember szinte észre sem veszi, hogy játékkal játszik, az EA Sports megoldásai azonban nagyon gyengék. Itt alapban nagyon távoli oldal-felülnézetből láthatjuk a pályát, amin hangyányi emberek rohangálnak, lehetnének nyugodtan 2D-sek is, ennek előnye, hogy jó sokat láthatunk a pályából, hátránya, hogy szinte képtelenség becélozni a pár pixeles kaput. Természetesen a visszajátszásoknál, büntetőknél és hasonlóknál jobban ráközelít a kamera a játékosokra, de a lényeg így sem igazán játszható, és a többi kamera beállítás még sokkal rosszabb. Hasonlóan árnyalatnyi, de mégis lényeges különbségek vannak az irányításban is, annak ellenére, hogy alapban hasonlatos a két játék kontrollja, passzolhatunk, becsúszhatunk, válthatunk embert, futhatunk, lőhetünk kisebbet és nagyobbat, cselezgethetünk a jobb analóg karral és irányíthatjuk az emberünket a bal analóg karral, ráadásul mindkét játéknál szabályozhatjuk a lövések erősségét is azzal, hogy az adott lövésgombot milyen hosszan nyomjuk, ezt természetesen egy csík is jelzi számunkra. A különbségek ott kezdődnek, hogy mekkora szabadságot ad számunkra a gép és mennyit segít nekünk mesterséges intelligenciával. E területeken már régen is különböztek a focijátékok, voltak nagyon könnyű, bolond biztos megoldások, melyekben bármerre néztünk, a kapu közelében kapura lőtte az emberünk a bogyót, a kaputól távol pedig szépen, pontosan, hibátlanul passzolta le a legközelebbi csapattársnak, de voltak köztes, továbbá szigorúbb, nehezebb megoldások is. Az UEFA Euro 2004: Portugal ez utóbbi kategóriába sorolható, a lövéseinknél szinte semmit nem segít nekünk a gép, amerre néz az emberünk, arra lövi a labdát, kapura így, főleg a lejjebb vázolt védelem ellen szinte egyáltalán nem lehet lőni. A Pro Evolution Soccer 2 ugyanakkor egy köztes megoldást alkalmaz, ott is rendszerint arra lőjük a labdát, amerre nézünk, de nagyon kicsit mégis segít nekünk a játék, így a játszhatóság és a játékélmény ott óriási, míg a jelen cikkben tárgyalt játéknál csapnivaló. Mindezek tetejébe az EA Sports játékában igen komoly gondok vannak a játékosok mesterséges intelligenciájával is, ráadásul akármilyen szélsőséges beállításokat választunk, észlelhetően ezek nem változnak. Akármelyik csapatot választjuk magunknak, a játékosaink nem nagyon mennek előre, és soha senki nincs optimális helyen az ellenfél kapuja előtt, ugyanakkor akármelyik csapatot választjuk ellenfélnek, az ellenfél játékosai mindig kőkeményen védekeznek, és alig támadnak, mindez ráadásul akkor is érvényes, ha a legnehezebb fokozaton játszunk, és akkor is, ha a leggyengébben. Én legalább 20 meccset toltam végig nagyon változatos beállításokkal, játszottam rövidebb és hosszabb meccseket, játszottam ultrakönnyű és kőkemény fokozaton, voltam a maximális statisztikájú franciákkal, a közepesnél gyengébb görögökkel (a fejlesztők akkor még nem tudhatták, hogy ők nyerik az EB-t) és magyarokkal, a közepesnél erősebb angolokkal és játszottam mindezek és mások ellen is. A meccsek végeredménye ennek ellenére soha nem változott, sőt gyakorlatilag a mérkőzések is ugyanúgy zajlottak, lőttem néhány mellét és jobb esetben egy-két fölét is, továbbá két-három alkalommal, ha elbambultam, megközelítették az ellenfél játékosai a tizenhatosomat, de semmi más esemény nem történt, még ha kicsit elméláztam sem kaptam gólt, és akármennyire hajtottam, rúgni sem bírtam egyet sem. Ezekből azt a végkövetkeztetést tudom csak levonni - a játék néhány rajongója talán nem fog ezzel egyetérteni -, hogy az UEFA Euro 2004: Portugal mesterséges intelligenciája, játéklogikája, játékélménye és úgy cakompakk játszhatósága gyakorlatilag egy nagy nulla, így dög unalom az egész, és a szélsőséges beállítások is maximálisan kiegyenlítettek, ergo nincs az anyagban abszolút semmi fantázia. Ugyanakkor a Pro Evolution Soccer 2-nek még a néhány perces demoja is teljesen tele van élettel, és komoly siker- és játékélményt is nyújt, a rövid idő alatt például mindig be szoktam varrni 2-3 gólt, ugyanakkor az ellenfélnek is szokott lenni pár komoly helyzete, és gondolom a teljes játékban az ellenfél erősségét fel lehet túráztatni ennél sokkal jobban is.

Összességében tehát óriásit csalódtam az UEFA Euro 2004: Portugalban, külsőségekben még elmegy, emiatt kapta meg tőlem az oldalt látható hármas pontszámot is, ugyanakkor játszhatóságra és játékélményre igazán csapnivaló, az EA Sports-nak nagyon fel kell kötnie az alsóneműt, és sokat kell tanulmányoznia a Pro Evolution Soccereket (már a harmadik rész is kijött a sorozatból), ha még focijátékkal akar próbálkozni a jövőben.

Ford Fairlane

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...