Blitzkrieg: Mission Barbarossa

  • Írta: fojesz
  • 2005. március 14.
Link másolása
Manapság egyre több második világháborús stratégiai játék kerül a boltokba, ráadásul sok még meg sem jelent. Nem is értjük, mit tudnak még felmutatni a fejlesztők – azt se vágjuk, hogy jó lesz-e a játék (vagy kiegészítő) avagy csak egy újabb rókabőr-projekttel álltunk szemben? Hogy a nagysikerű Blitzkrieg harmadik kiegészítő lemeze melyik kategóriába tartozik? Most kiderül…

Közel két éve, hogy a Blitzkrieg beesett a szerkesztőség ablakán és sok kellemes percet szerzett nekünk és a többi lelkes stratégának. Sokan kedvelték, hogy sikerült egy teljesen valóságos és történelemhehű RTS-t készíteni, ami pedig nehéz munka. Pechjére ezzel egy időben nagyon felkapott volt egy másik hasonló játék, a Sudden Strike is. A rajongók egyre inkább fordultak el a Blitz-től, mire a CDV (a játék kiadója) bejelentette, hogy kiegészítés érkezik. A Burning Horizon jött, látott és győzött, hiszen Rommell hadjáratában vehettünk részt, ami igencsak megdobogtatta az emberek szívét. Sok helyen megkapta a 90% körüli értékelést, és nem is véletlenül. A sikernek örülve a fejlesztők sem ültek zsebre tett kézzel, hanem dolgoztak a második csomagon, a Rolling Thunder-ön. E csomag kissé gyengébbre sikerült, mint az első addon, ám ezzel is el lehetett játszogatni, ugyanis alig két hónapja került a boltokba. De ennyi nem elég… íme a Mission Barbarossa, mely már nem önálló játék, mint a korábbi kiegészítők. Meg kell, hogy legyen Neked az alapjáték vagy a BH, esetleg az RT, mivel ezekre fog feltelepülni. Ebből is érződik a „nemtörődömség” érzése, mely majd az egész „játék” során hatalmába kerít majd.

Az MB a Barbarossa-hadműveletet fogja feldolgozni, amire bárki rájöhetett, aki elolvasta az addon alcímét. A tervet Hitler agyalta ki a 2. világháború idején, mikor is úgy döntött, megpróbálja a lehetetlent, és megtámadja a Szovjetuniót. Úgy számított, hogy míg Angliát „ostromolják”, az nem tud majd addig összefogni az oroszokkal, így sima ügy lesz minden. (Ez már nem szerepel a játékban, de nem is sejti mekkorát tévedett, így orosz barátaink épek és egészségesek maradnak (már ami még megmaradt belőlük).) A lényeg az, hogy az előző rész amcsi kampánya után, most a németek oldalán fogunk harcolni, kilenc darab küldetésen keresztül. Megfordulunk majd minden leírhatatlan nevű városkában, faluban csak egy valami tűnik fel: bizony a küldetések eléggé egyhangúra sikeredtek. Míg például Patton kampánya (RT) igen jó volt - mivel volt sivatagos, havas, dimbes-dombos pálya egyaránt - itt csak szántóföldeken, jobb esetben városok mentén fogunk harcolni.

A Nival hozta a formáját, és nem restelkedtek ismét 28 új egységet beépíteni a gámába. Ezek mindegyike teljesen valóságos, mindenki megtalálhatja a kedvenc egységtípusát, hogy azokat minél ésszerűbben vesse be. Természetesen most csak német katonák, tankok, ágyúk szerepelnek a palettán, melyek már ismerősek is lehetnek akár a Codename Panzers-ből (ott is a németekkel toltuk a dolgokat). Most kevesebb szerepet kapnak a tankok, mivel emlékezhetünk az RT-re: ott bizony megtömtek minket mindenféle páncélos jóval, melyekkel gyerekjáték volt teljesíteni egy-egy küldetést. Itt viszont inkább gyalogosokat kapunk, de ha tank is akad a harctéren, az inkább könnyű harckocsi lesz. Az egységekkel ügyesen kell majd taktikázni a játék során. Az ágyúkat érdemes hátulra telepíteni és bevédeni őket alaposan, ugyanis az ellenség (az oroszok) hajlamos őket azonnal kilőni, így vigyázzunk rájuk. A tankokra is figyeljünk oda, mert ahogy említettem igencsak keveset kapunk belőlük, eleinte hármat-négyet. Ezek is a könnyű fajtából valóak, így könnyen kilőhetik őket is. Javaslom, hogy csak akkor vesd be őket, ha szintén páncélos egységek állnak veled szemben – itt az ellenséges harckocsikra gondolok – ezeknek nem ártanak a gyalogosok, maximum az ágyúk, ám a tankok ezeknél könnyebben mozgathatóak. A gyalogosokat is érdemes rendezgetni poszt szerint. Puskásokat hátra, mesterlövészeket jól dugd el (csoda, hogy mire képesek) a többiek mehetnek előre. Nagyon jól kihasználható fedezék számukra a házak és a lövészárkok, ahonnan biztonságosan tudnak majd tüzelni. Ha rájössz minek hol a helye, akkor tuti győztesen fogsz kikerülni a csatákból.

Ha ilyen sok új egység és egyéb jó van a játékban, akkor miért mondom azt, hogy az érződik, hogy csak egy újabb „húzzunk le minél több bőrt a sikerről” játékkal állunk szemben? Kezdjük az elején: belépünk a menübe, ahol a háttérkép más, de felcsendül az ismerős zene. Nem hiszem el, hogy olyan nehéz lett volna két-három új muzsikát beletenni a dolgok közé. Ráadásul a zene még régen sem volt valami nagy szám, nem adnak hangulatot a játék mellé, mint más második világháborús játékok esetében. Erre példaként – az FPS kategóriába tartozó, de második világháborús játékként – a Battlefield 1942-t tudnám felhozni. Persze ízlések és pofonok, de tény, hogy remek hangulatot kölcsönöz a játéknak ama zene. A hangok is maradtak jószerint ugyanazok: én például semmit nem fogok érteni embereim beszédéből, mivel németül beszélnek. Ámha valaki beszéli ezt a szép nyelvet, akkor örülhet neki, hogy végre igazi németek közé kerülhet egy valós idejű csata erejéig.

Amin szintén ki voltam akadva az a grafika. Félreértés ne essék, nem azt szerettem volna ezzel elérni, hogy új motort adjanak az utolsó pillanatban a játéknak (ráadásul ezt a fejlesztési idő sem nagyon engedte volna, mivel az körülbelül két hónap), de egy-két textúrát vagy modellt átdolgozhattak volna. Vagy inkább hagyták volna ezt az egész kiegészítőt és dolgoznának a második részen, de erről később… Tehát maradt az izommetrikus grafika, zoomolás és térképforgatás nuku. Ami régen jó volt, az elmúlik – szokták mondani…

Ami azt illeti, a kilenc küldetés is nagyon kevéske sajnos. Igaz emellé kapunk két „custom mission”-t, de ezeket összevetve, egy nap alatt végezhetünk a játékkal. De csak ha ügyesek vagyunk, ugyanis ez a rész – a tankok hiánya miatt – jóval nehezebbre sikeredett, mint például az RT. Az MI is okosabb lett, élvezet volt nézni, ahogy a gép rakosgatta az embereit. Persze a változás nem számottevő, és nem is annyira szembetűnő, viszont amikor már harmadszorra próbálsz egy küldetést könnyű szinten, már feltűnik: hopp! Itt valami megváltozott… mint ahogyan a véleményem is megváltozott a játékról és annak kiegészítőiről. Míg szinte mindegyikre élvezettel tekintek vissza, ez elvette egy kicsit a kedvem az egész Blitzkrieg-től. Be kell lássam, hogy a fejlesztési idő iszonyatosan kevés volt, így ha valamit nem csináltak jól, ezzel az érvvel máris kimenthetik magukat a drága fejlesztők. Két lehetőségük lett volna: az első, hogy dolgoznak rajta még egy kicsit. A másik, hogy hagyják a fenébe az egészet, hiszen erre nem volt szükségünk. Dolgozzanak inkább a második részen, hogy ne kelljen mindig eltolni a megjelenést. Az, végre kecsegtet egy új grafikai engine-nel, így aggódásra elvben semmi ok, hiszen a Blitz legnagyobb hibája, mindig is a grafikai megvalósítás volt. A Mission Barbarossa-t csak annak ajánlom, aki nagyon nagy rajongója a Blitzkrieg-nek. Sok újra ne számítson, inkább a megszokás miatt nyomja végig a rövidke kampányt.

A többieknek egyet mondhatok: ne törődjünk ezzel a kiegészítéssel, inkább szurkoljunk a második részért!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...