Mafia: Definitive Edition teszt

Tizennyolc évvel az eredeti megjelenése után készült remake Mafiából, amit eredetileg a cseh Illusion Softworks fejlesztett. Az új változat elkészítéséért a Mafia III-at is fejlesztő Hangar 13 felelt, így mindenképpen volt miért izgulni.

A 2002-ben megjelent, cseh Illusion Softworks által fejlesztett Mafia hatalmas sikert aratott anno PC-s berkekben. Az iparágat megrengető Grand Theft Auto III mellett kisebb csoda, hogy a játék körül ilyen kultusz alakult ki, ráadásul úgy, hogy a konzolos változatok elég vegyes fogadtatást kaptak a gyenge portok miatt. A játékhoz később két folytatás is készült: a Mafia II, amit még az eredeti gárda készített el 2K Czech néven 2010-ben, valamint a 2016-os Mafia III, amit azonban a régi és új arcokból verbuvált stúdió, a Hangar 13 rakott össze.

 

A második rész még csak-csak, azonban a Mafia III már meg sem közelítette a legendás első részt minőségében, épp ezért volt aggasztó hallani, hogy ugyanaz a Hangar 13 rakja össze a játék remake-jét, mint aminek a legutolsó félresikerült epizódot köszönhettük. Mielőtt azonban belekezdenék a játék értékelésébe, egy dolgot tisztázzunk: a Mafia: Definitive Edition egy remake, azaz a játékot teljesen a nulláról, új grafikus motorral, új játékmechanikákkal építették fel, az eredeti címet pedig egyfajta ihletként használták a fejlesztők. Badarság elvárni tőle, hogy centiről centire ugyanazt az élményt kapjuk, mint anno. Valami olyasmit hoztak össze a fejlesztők, mint a Resident Evil 2 esetében a Capcom.

A játék története az eredetinek megfelelően a taxisofőr Thomas Angelóról szól, aki a véletlen folytán keveredik bele a Lost Heaven városát uraló két maffiózócsalád konfliktusába. Don Salieri oldalára állva egy klasszikus felemelkedés-bukás történetet követhetünk végig, amit rengeteg filmes klisével tettek emlékezetessé a fejlesztők. A cselekmény és a hangulat az eredeti játék egyik nagy erőssége volt, ráadásul ’30-as években játszódó maffiasztorit, nem csak akkor, de még ma is nagyítóval kell keresni a felhozatalban. Eltelt azonban 18 év, hatalmas fejlődésen mentek keresztül a játékok történetvezetés szempontjából, valamint a klisés főhősök és sztorielemek is kezdenek kikopni, így mindenképpen ígéretesen hangzott az előzetes infók alapján, hogy a Hangar 13 a történetbe is bele-belenyúlt.

A csapat azonban olyan apró változtatásokat eszközölt, hogy végül az egész olyan, mintha hozzá sem értek volna. Kaptunk pár új jelenetet, de ezek annyira jelentéktelenek, hogy egy film esetében a Blu-ray-lemez extra menüpontja alá száműzték volna őket. Az ígéretek szerint nagyobb szerepet kapott a történetben Sarah és Paulie, de ez egyszerűen nem igaz. Attól, hogy Tommy kedvesének egy darab „aggódok miattad nagyon” jelenete mellé felvettek még két „aggódok miattad nagyon” jelenetet, még nem jelenti azt, hogy a szereplő összetettebbé válik. Paulie esetében meg az a gond, hogy teljesen más irányba vitték el a karaktert, mint arra számítottam. Az eredeti szereplő egy Joe Pesci-féle forrófejű, kissé őrült fazonnak tűnt, az új Paulie pedig egy hisztis kislány, aki elvesztette a kapcsolatát a valósággal.

Hasonlóan tudok nyilatkozni az új Salieriről, aki az eredeti változatban egy szimpatikus, bölcs, de mégis erős kezű vezetőnek tűnt, most azonban egy kissé ripacs, hatalommániás pökhendi alaknak ismertem meg. A legszomorúbb azonban, hogy Tommy karakterével nem kezdtek semmit, ez pedig az elmúlt közel két évtized következtében látványosan kiütközik. Semmiről nincs véleménye, nem tudjuk meg, hogy ő igazán milyen ember, a karakterfejlődése pedig kimerül egyetlen egyszerű tanulságban. Az elmondható tehát, hogy a történethez nem igazán mertek hozzányúlni a fejlesztők: az új színészek és szinkronhangokon kívül csak leheletnyi különbségeket fogunk érezni, ahol pedig megváltoztatták a forgatókönyvet, ott nem kapták el az adott karaktert, sőt általában fura irányba vitték el.

Az eredeti Mafia konzolos sikertelenségét annak is köszönhette, hogy a játékmenet egyensúlya a PC-n őshonos szimulátorok irányába tolódott el. Az autók vezetése egészen komoly feladat volt, de a lövöldözés is közelebb állt egyfajta katonai szimulátorhoz, mint mondjuk a GTA-hoz. Bár a Mafiának hozzátartozott a bájához ez a fajta összetettség, az elmúlt években azonban nem egyszer bizonyítást nyert, hogy a játékosok inkább az árkádosabb, vagy komplex, de mégis könnyen befogadható játékmenet hívei. Logikus döntés volt a csapattól tehát, hogy a mai kor elvárásainak megfelelően játékosbarát alapokra húzza fel a remake-et, a komolyabb kihívást nyújtó menüpontokat pedig a beállításokba száműzték.

Annak azonban kevésbé örültem, hogy Mafia III-ból kölcsönvett grafikus motor miatt a járműves és lövöldözős részeket is átemelték. Az autók irányítása a legutóbbi epizódban elég furcsa volt, és bár ezúttal javítottak rajta picit, továbbra sem optimális. A kanyarokban állandóan idegesen viselkednek az autók, nagyobb sebességnél pedig valahogy sosem érzi azt a játékost, hogy a kezében tartaná irányítást – mintha bármelyik pillanatban megcsúszhatna.

A puffogtatás sajnos hasonlóan erőtlen és irritáló, mint a Mafia III-ban. A fedezékrendszer nehézkes, a pályák pedig érzéseim szerint nincsenek eléggé felkészítve rá. Állandóan töltényhiányban szenvedtem, a célzásrásegítés pedig inkább célzásnehezítésként funkcionál, annyira véletlenszerűen működik. Bár a funkcióit ellátja, és egy hangyányit jobb, mint a harmadik epizód esetében volt, szórakoztatónak semmiképpen sem nevezném a lövöldözős részeket. Én szívesen láttam volna valamilyen Max Payne-hez hasonló szabadabb harcrendszert, ha már úgyis nagyrészt pisztolyokkal vagy revolverekkel vagyunk felszerelve.

A Mafia anno a GTA-val ellentétben egy sokkal zártabb, történetorientált és küldetésekre felhúzott kampányt kínált – ezért is nem szerették sokan, ha a Rockstar játékához hasonlítják. A Hangar 13 emberei végül úgy döntöttek, hogy ehhez a megoldáshoz nem nyúlnak hozzá, így a sztorit lineárisan haladó küldetésekben ismerhetjük meg, a várost pedig egy külön a főmenüből elérhető játékmódban, a Free Ride-ban fedezhetjük fel. A Mafia III open world kalandjai után úgy gondolom, jól döntött a csapat, hogy nem akarta megreformálni a játékot, viszont az eredetihez hasonlóan Lost Heaven városa sajnos ezúttal is kihasználatlan marad. Csak egyfajta díszletként szolgál a történethez, komolyabb játékmeneti funkciója nincs, mivel a Free Ride mód túl sokat ezúttal sem kínál.

Ahogy már többször is említettem, a fejlesztők a 2016-os Mafia III motorjára húzták fel a remake-et, és azt bizony el kell ismerni, hogy remek munkát végeztek. Kis túlzással könnyes szemekkel néztem végig a jól ismert városrészeken, ugyanis hihetetlenül látványos a modern köntösbe öltöztetett Lost Heaven. Ettől függetlenül azonban nem tudnám azt mondani, hogy a játék kiemelkedőt nyújt technikai fronton. Első ránézésre minden szép, a részleteket megfigyelve azonban már meglepően csúnya megoldásokkal találkozni. Alap PS4-en a látóhatár nevetségesen alacsony, így valami PS2-es játékhoz hasonló módon, előttünk pár tíz méterrel töltődnek be a tereptárgyak, a karakterek és a járművek. A város csodás távoli látképén is ront a részletesség hiánya, a messzi épületeken szinte egyáltalán nincsenek árnyékok.

A játék ráadásul emellett nem volt mentes bugoktól sem. A végigjátszás során kétszer is elment a hang, amit csak a program újraindításával tudtam orvosolni. Sokszor akadt be a karakter ide-oda, és a fizikai motor sem funkcionál jól mindig. A lopakodós részek egyszerűen nevetségesek, abszolút nincs ilyesmire felkészítve motor, még ha a harmadik részben volt is lehetőség rá. A küldetés célját mutató kis pötty rengetegszer volt rossz helyen, de az ellenfeleket jelző radar jel is véletlenszerűen bukkant fel.

A fenti bekezdések alapján talán úgy tűnhet, hogy a Mafia-remake egy rossz játék, de erről szó sincs. Egy nagyon hangulatos, nosztalgiával megtöltött kaland, sajnos azonban az érdemeit mindössze annak köszönheti, hogy az eredeti cím jó volt. A korszak, a sztori, a párbeszédek, már 2002-ben is kiválóan működtek, így ezt elrontani nagy művészet lett volna a Hangar 13-tól. A játék többi része, amit ugye saját maguknak kellett volna összerakni a srácoknak, még mindig sok sebből vérzik, ez pedig köszönhető annak, hogy a Mafia III oly sokszor kritizált játékmechanikai megoldásait használták.

Egy picit szomorú vagyok, ugyanis közel áll hozzám az eredeti Mafia. Az első pár küldetés után a remake esetében is elkapott a hangulat, de ahogy haladunk előre a történetben, úgy tűnik fel egyre jobban, hogy mennyire egysíkú és kidolgozatlan a játék. Látva a Resident Evil 2 újrakeverését, fáj az ember szíve, hogy egy hozzáértő csapat mennyivel többet ki tudott volna hozni az alapműből. Mintha a fejlesztők csak a kötelezőt szerették volna hozni, meg sem próbáltak érdemben hozzátenni a kalandhoz. A kissé nyálasra vett befejezés és a stáblista után úgy álltam fel a játék elől, hogy ez bizony sokkal jobb is lehetett volna, ha egy picit jobban odateszik magukat a fejlesztők.

A Mafia: Definitive Edition PC-re, Xbox One-ra és PS4-re jelent meg. Mi az utóbbi platformon, az alapgépen teszteltük.

44.
xanatos0911
Akiket nagyon eltaláltak és nagyon jók lettek: Sarah, Frank, Detective Norman. De ez sajnos nem vigasztal, mert nem ok a főszereplők. Számomra Salieri is elég komolytalan lett a remake-ben.
43.
xanatos0911
#42: Tulajdonkeppen karakterválasztás/casting szempontból. Sam egy felnőtt, komoly és mély hangú személy volt, nekem az új Sam egy 28-30 éves srácnak néz ki és eléggé komolytalan. Paulie rosszabb, nekem ott siklik el teljesen a dolog. Sem színészi, sem pedig karaktervalasztasi szempontbol nem hozza az “igazi Paulie-t”. Az új Paulie egy nyapic alak, idegesítő hanggal és kullemmel. SPOILER Játszd újra a verseny utáni részt amikor haza kell vinni mert részeg, és talán fel fog tűnni. Ha nem, akkor nézz pár videot az eredetiről YouTubeon. Tommy viszont a mely szivfajdalom, mert a Sam és Paulie meg egy dolog, de a történet főhőse nem ugyanaz a személy aki 2002-ben volt. Az eredetiben egyértelműen lejött, hogy Tommy igenis egy fekete bárány, hiszen belecseppen a mafia-életbe, de sosem lesz igazán tagja a családnak, mert egyszerűen más. Ugyan a remakeben akadnak dialógusok, ahol ez elhangzik vagy utalnak erre, de számomra Tommy viselkedése ezt nem igazolja vissza. Más kisugárzás, más jellem. Az arckifejezestol kezdve a testtartásán át a (számomra baromi idegesítő) gengszteres affektalas és akkcentus is kiábrándító. Lehet, hogy ez valakinek bejön, de én pont azért tudtam anno 2002-ben azonosulni Tommyval, mint főszereplő, mert más volt mint egy átlag keményarc gengszter. És ettől most megfosztották, így most már Tommy is csak egy a sok wannabe bronx/queens/etc fake-italian akcentust daráló, nőcsábász küllemű faszagyerek közül. Számomra ez sablonos, unalmas és kiábrándító.
42.
adamsfamily
#41: Miben változtak az eredetihez képest?
41.
xanatos0911
En nem tudtam vegigtolni. Le kellett, hogy toroljem. Szamomra Tommy, Sam es Paulie teljesen megvaltoztak jellemben, kisugarzasban etc es szvsz marhara idegesitoek lettek. A valtozas nem lenne hatalmas problema, de az irany nekem egyaltalan nem jott be, raadasul a tortenet harom legfontosabb karaktererol beszelunk ebben az esetben. Grafika jo, vezetes remek, lovoldozes es fedezekrendszer egy eros kettes fole, buggal nem talalkoztam. Ez nalam a szodaval elmegy kategoria, de sajnos a karakterek valtozasa miatt nekem fajdalom volt jatszani, inkabb meghagyom az eredetit egy jo emleknek.
40.
adamsfamily
#33: Szerintem nem lett rossz játék,amu picit zavar,hogy nem ad akkora szabadságot a játék,mint egy GTA,viszont a 30-as évek hangulata és látványa szerintem nagyon el lett találva.
Nem tudom milyen volt az eredeti,de ez jól sikerült.Talán annyi negatívuma van még,hogy szerintem kicsit sok az akció.Túl pörgös és nincs egy olyan lazább szakasz se.
39.
Kawada
#38: Haver... az elmúlt 3 hétben összesen nem kommenteltem annyit, mint amennyit te ezalatt a cikk alatt összehisztiztél. Örülök, ha neked tetszik játék. Remélem ettől még nem gondolod komolyan, hogy crytekkel kell példálózz csak azért, mert a látottak nekem nem érnek meg 40 dollárt, csak mondjuk 20-at.
38.
MűszálasLőrinc
#29: És még te basztatod cryteket...
37.
MűszálasLőrinc
#25: Az jó mert a 10/6 több mint egy egész. Majdnem masfél.
36.
MűszálasLőrinc
Az mondjuk boztos, hogy a cikk szerzoje egy kurva percet nem jatszott vele hanem osszetaknyolta a cikket innen onnan.

Erotlen lovoldozes?
Rossz fedezek rendszer?
Bugok? Egy bugot nem lattam a fizika meg minden jatekban csak faszsagokat tud csinalni.

Ja hogy nem oson magatol egy gombbal a-bol b-be.
Ez van amikor a konzol hozzaszokat ahhoz hogy a jatek konkretan vegigtolja magat.
35.
MűszálasLőrinc
*karakter, Glitch
(Ertem en, hogy a sok javitassal a komment szamot lehet novelni es mutogatni a latogatottsagot a hirdetoknek, de az mar szanalmas, hogy nincs szerkesztes)
33.
MűszálasLőrinc
Annak a fejezetnel jarok ahol a havert kellett orvoshoz vinni haslovessel.
Es azt kell mondjam teljesen jol sikerult remaster vagy remake vagy mi lett ez.
Tok hu maradt az eredetihez csak az okadek sebzesmodelt csereltek le. Amit amugy utaltam is.
A grafika teljesen korrekt sot vannak olyan jelenetek ahol nemelyik katakter kifejezetten wow faktoros.
Sarah szerintem arcra az eddig legdogosebb, legkevesbe mesterkelt arcu jatek karakter.
Kifejezetten dongetni valo lett ;).
Ha azt nezzuk, hogy a hangar 13 egy kis csapat es egy meglevo jatekbol mit hoztak ossze raadasul nem teljes aron le a kalappal elottuk.
Egy komolyabb (sot igazabol semmilyen) bugot vagy grafikai glutch-et nem talaltam benne.
Viragbolti verziot probaltam ki, de kipengetem erte a casht steamen.
Bar csak minden remaster vagy mi a tokomnek hivjak az ilyet, ilyen minosegu lenne.
32.
xanatos0911
#29: Annyit tisztázzunk, hogy mi a remaster és mi a remake:

A remaster az alap alkotás grafikai motorját használja, csak felturbózva a mai trendeknek megfelelően, hogy támogassa a széles-vásznat (16:9, esetenként több) és a modern febontasokat ennek megfelelően. Ezen kívül esetlegesen javítanak egyes vizuális és hangeffektek minőségén, illetve magasabb felbontású textúrákat raknak a játékba.

A remake ellenben a nulláról épül újra, másik grafikus motort használva és ennek megfelelően teljesen más élményt adhat, hiszen a cast/szinkrontol elkezdve egy csomó minden megváltozhat, pl irányítás, map layout, stb. Itt jöhet szoba a történet enyhébb kiegészítése/bővítése is.
31.
navanax
Nekem az egész sorozat valahogy eddig kimaradt. Mostanában végigjátszottam a másodikat, és amolyan egyszer jó volt kategória, rövid és baromi csőszerű. A hármastól féltem a kritikák alapján, de imádom! Nem értem a kritikákat, a glitchektől eltekintve kifejezetten jó és szórakoztató.
Mindenki az elsőt tekinti etalonnak, most az jön majd, kíváncsi leszek.
30.
GAMEROD
#29: Inkább plusz meló volt nekik kirakni a zárt kapukat a feljárók elé. Amúgy a Salieri bár környékén az egyik lépcsőre át lehet mászni a korláton, így fel lehet jutni a magasvasút síneire, épp ezért nem értem mi a francért kellett odabaszkodni a lezárást. A játékmeneten se befolyásol semmit, nem ad lehetőséget csalásra, ez ilyen laikus számára fel nem fogható dolog.
29.
Kawada
#28: Mert meló lett volna... Ez remake-nek kevés, remasterednek pedig túlságosan megbirizgálták... Definitive-nek pedig pláne önhittség nevezni. Nekem továbbra is kimaradt amúgy. Annyit mindenképp elértek nálam, hogy a sztori miatt lepörgetem majd. És örülök, hogy nem baszták tele mindenféle "menj ide, verd meg, lopd el" küldetrésekkel, amikkel a Mafia 3-at is tönkre cseszték. Ami egyébként ha megmarad egy szintén lineáris, de open world játékteret biztosító játéknak mint amilyen ez tűnik (vagy amilyen volt az eredeti 1. és 2. rész is), akkor nem lett volna vele sok baj. De bármennyire is imádom az eredetit, nekem ez ennyi pénzt még nem ér meg.
28.
GAMEROD
Most se mondom hogy rossz lett, inkább van amiben több, van amiben kevesebb mint az eredeti. De amiben kevesebb, azok rohadtul tudnak hiányozni. Freeride-ban is az ember rutinból menne fel a sínekre, aztán be van zárva. Még ha nem is lehet használni a vonatot, akkor is miért kell lezárni, ezt fel nem fogom. Hülyén is néz ki, meg hülyeség is mivel rendesen ott van, nem esik keresztül rajta az ember.
27.
godach
#25: Távol álljon tőlem hogy beszóljak, de nem te voltál aki vadmacskaként védte a játékot, már akkor is amikor (igaz hogy csak videó alapján) de mi mondtuk, hogy elég meh kategóriának néz ki?
26.
Kawada
#25: "...lényegében semmi technikai fejlődés nincs a grafikán kívül, sőt sok helyen butább."

Milyen hülye volt mindenki, aki az előzetes gameplay videók alapján is nagyjából így foglalta össze a félelmeit...
25.
GAMEROD
A minap végigvittem, vártam nagyon a játékot de csak 10/6-ot ér meg nálam.
Ami pozitív, hogy hozza az eredeti hangulatát, néhol ki is egészül.
Ami nem tetszett, hogy lényegében semmi technikai fejlődés nincs a grafikán kívül, sőt sok helyen butább. Nem találkoztam a felnyíló híddal (de javítson ki valaki ha mégis benne van), nem láttam az autókon kilőhető tanksapkát amitől kapásból robbannak, sok küldetés helyszíne teljesen megváltozott, csak a játék elején fordítottak arra gondot hogy hasonlítson a fele után már mindegy volt, csak a története maradjon, aztán építettek random valami pályát ami utal rá. A freeride módban szinte semmi másra nincs lehetőség az autózáson kívül. Minden zárva van. Egyszóval feleleveníti az eredeti történetét, szebben de jóval egyszerűbben. Kicsit olyan érzése van az embernek mintha az eredeti játék valamiféle gyors elmesélése lenne.
24.
MűszálasLőrinc
#18: A 2. Resz sokkal jobb volt, mint jatek az eredeti elso resznel.
Ez nem a remake hibaja.
23.
MűszálasLőrinc
Azert az eredeti jatek fegyveres harcrendszere es serulesrendszere egy rakas szar volt.
A vezetes modell se volt tul acelos.
Abbol amit latni lehet nem rosszabb ez mint az volt.
Ne szepitsuk mar meg. Az elso resz az openworld jatekok elso fecskei koze tartozott ez vitte a hatan de a jatek kurvara nem volt jo.
Aki az ellenkezojet allitja vagy rohadtul nem jatszott meg jo shooterrel vagy megkavarja az emlekezete.
22.
MűszálasLőrinc
#5: Latom te kapisgalod, hogy is mukodik a jatekipar.
21.
MűszálasLőrinc
#2: Ha valami olyan szar mifaszert platinazod ki?
Vegig se jatszom ami szar.
20.
Chrisy
Napokban én is megvásároltam, mert annyira elkapott a hév. És ez a játék zseniális! Minden percét élvezem. Féltem a Mafia 3 után, hogy ez milyen lesz, de ég és föld. Nagyon látszik, hogy bizonyítani akartak a srácok. Én ajánlom mindenkinek a megvételt.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...