A sötét lovag: Felemelkedés - filmajánló

  • Írta: zoenn
  • 2012. augusztus 1.
  • a sötét lovag - felemelkedés, cooltúra, mozi
Link másolása
Azért bújunk álarc mögé, hogy ezzel megkíméljük a szeretteinket. A hőst győzelmei gyengévé tették, a hullámok átcsaptak felette, száműzetésbe kényszerült. A jelmez már régen kihűlt, de most még egyszer, utoljára fel kell vennie. Christopher Nolan trilógiájának záróakkordja mindörökké a részünké válik.

Batman újra megcsinálta – legalábbis a felhajtás, a várakozás és a nézőtérről való elégedett távozás ismét egyet jelentett a Felemelkedéssel. Szép csapda ez a dülledt halántékú kritikusok és képregény-fanok számára: mindenki beleesik abba a hibába, hogy hasonlítani kezdi a négy évvel ezelőtti Sötét Lovaghoz. A játékszabályok változatlanok: lehetetlen egy nyugodt hangvételű alkotással lezárni a történetet, egy sokkal nagyobb durranás kell, egy hosszabb dózis, mely még napokig visszhangzik a robbanás után. A hollywoodi dogmák előtt fejet kell hajtani – jelen darab populáris nyári popcornfilm, de ellentétben a társaival, van szíve és okos is. Egy pátoszi befejező szólam, ahol a művész meghajol a közönség előtt, elgémberedett kezével leteszi a lantot, s távozik az elmúláshoz vezető úton. 


Nolan nem felejtett el rendezni, David S. Goyer pedig továbbra is remek író. Nem hátráltatják egymás munkáját, mindenki hatással van egymásra, és ami a legfontosabb, beleszólásuk is van egymás munkájára. Legyen bármilyen tehetséges is a direktor, ha nem géniuszokkal dolgoztat, akkor összedől a kártyavár, még akkor is, ha nyolc éven át épített alapokon nyugszik. A hatások záporoznak a röpke 164 perc alatt. Nolannek nem inge az altatás, inkább a homokozóban ücsörgő gyermekre hasonlít: apró műgonddal pakolja egymásba a vödör-bástyákat és a homokfalakat, de tudja, egyszer eljön az a pillanat, amire várt, jön a víz és mindent elsöpör. Nos, a víz – vagy esetünkben a vihar – az előrejelzések szerint érkezett, kiszámítható időpontban, előre meghatározott pusztítást okozva. Ha ízekre szednénk A sötét lovag – Felemelkedés szerkezetét, a mérnöki találékonyság köszönne vissza. Minden apró pillér ott van és tartja egyben az építményt. Ha közel hajolunk hozzá, érezni némi mesterkélt műanyagot, apró repedéseket, melyek ugyan nem veszélyeztetik az alkotás egészét, de a vájtszeműek rikító vörös felkiáltójeleket festenének rá. 



Gordon felügyelőhöz hasonlóan, mi is ismertük Harvey Dentet – ám a Fehér Lovag nem bírta a rá nehezedő nyomást, Joker közbenjárásával bekattant, és egy őrült kétarcú gonosszá vedlett. Gothamnek hős kellett, az erkölcs és az igazság bajnoka, Harvey által hozott törvényekkel – érthető, hogy a denevérember magára vállalta Kétarc minden bűnét, és eltűnt a süllyesztőben. Nyolc évig működött a béke, de minden utópia véget ér egyszer, amikor egy rejtélyes alak tűnik fel a színen: ő Bane és a talpnyalóiból verbuvált zsoldosai. Aki ravaszsága mellett nem rest testi fölényével is kivívni a tiszteletet. S hogy honnan merít? Naná, hogy a múltból, a város feletti hatalomátvétel (megrendelésre) csupán az álca, a hitvallás íve sokkal nagyobb, gyökerei Nolan filmhármasának első részéből erednek. Még a DC-képregények rajongói számára is örvendetes tény, hogy a sztori lefektetéséhez számos klasszikus füzet is hozzájárult. Selina Kyle, a macskajelmezes betörő is bekavar a játszmába, kitöltve ezzel a tátongónak nem nevezhető hézagokat. 


Mint olyan sokszor már, Batman rátalált a Nemezisére, az események nem várt fordulata arra ösztökéli, hogy félredobja elveit, befejezze a megtört és társasági élet hiányában szenvedő milliárdos szerepkörét, és újra hőssé váljon. A felemelkedés persze nem sikerül elsőre - olyan ez, mint a kisgyermekek első lépései: a kezdeti villanásokat seggreesés követi. Nolan jó érzékkel megtart minket abban a tudatban, hogy a végső siker nem következhet be. Tényleg így lenne? Bane, habár sokkal földhözragadtabb gonosztevő, mint Joker, könnyedén a saját malmára hajtja a vizet. Egy őszes halántékú hőst reggelire el tud fogyasztani, bika-jellemét a stílusos, lélegeztető álarc és a nyers izomerő támasztja alá. Ha egy ilyen alakkal összekerülnél, félelmedben tutira mazsolává fonnyadna a micsodád. Úgy látszik, lehetetlen fogást találni rajta, a sebezhető pontokért meg kell érteni „küldetését”. Tom Hardy arcmimika nélkül is remek játékot produkál, de csak Christian Bale megszokott színvonala mellett – Nolan még egyszer nem követte el azt a „hibát”, hogy túlságosan is hosszú pórázon tart egy bohócot. 


Az új belépők – mint Anne Hathaway és Joseph Gordon-Lewitt –, ha nem is érnek fel olyan legendákhoz, mint Gary Oldman, Morgan Freeman és Michael Caine, mindvégig hűen asszisztálnak. A filmben egyszer sem nevezik Macskanőnek Anne-t, elvégre Nolan világában nincs helye a színes sztereotípiáknak. Egy „neveletlen hercegnőből” igazi domina született, s bár túlságosan is jól bánik az öklével, a támogató szerepkör sem olyan nyilvánvaló, kétséges identitással és sok meglepetéssel szolgál. A feltörekvő járőr, John Blake esetében megvolt rá az esély, hogy a túlzottan is ripacskodó tenni akarása kibillenti a film hihetőségét. Ez nem következett be, amikor kétségek közt hagyta a rettenthetetlen Bruce Wayne-t az első találkozás alkalmával, tudtuk, hogy nem kell egy zöldfülű erőltetett tenni akarását végigásítanunk. Az öregek pedig brillíroznak, ahogy kell: Alfred monológja tényleg a zsigerekig hatol, a gondoskodó atyai szerep itt teljesedik ki igazán – csak nézzük meg a könnyeivel küszködő öregúr szájának legapróbb rezdülését az ominózus jelenetben. Lucius Fox és Gordon felügyelő ugyan nem került ekkora reflektorfénybe, de ha éppen az ő játékuk volt soron, áldottuk Nolan biztonságmániáját: a rendező csak profi színészekkel hajlandó dolgozni. 


Noha Bruce Wayne tobzódik a gengszterek és anyaszomorítók kereszttüzében, az igazi ellenfele önmaga lesz. Vajon egy megtört, sokat látott és sokat szenvedett igazságosztó felnő-e a visszatéréséhez, még akkor is, ha a főpróba kedvezőtlen benyomásokat keltett? A filmben mindvégig ott van a megoldhatatlan, alaktalan lelki terror – az iszonyatos nyomás, mely bénává teszi a leghatározottabb jellemeket is. Minden percnek súlya van, hagyni kell, hogy az alkotók meséljenek, hiszen összeáll a kép, még akkor is, ha nem éppen a mi kedvünk szerint. A ló olyannyira elszaladt, hogy az igazi, maszkban előadott „batmanes” részek már nem jelentik a film csúcspontjait, a dráma sokkal markánsabb összetevő. Ha pedig süvítenek a rakéták és repked a Batwing, ott már nem érheti szó a ház elejét. Nolan akciójelenetei határozottan fejlődtek az elvárásoknak megfelelően. Főleg, hogy csak ott találkozunk digitális effektusokkal, ahol feltétlenül szükséges. Egy valóságban összetört rendőrautó, egy robbanószerrel kirobbantott házfal sokkal látványosabb, ha nem zöld háttér mögött készül, hanem érezni annak illatát. A nagy ívű csatajelenetek Nolan szinopszisában is megugrották a lécet, a konkurensek között pedig csak szimplán jobbak. 


Meg kell barátkozni a tudattal, hogy Gotham nem csak komor tud lenni, néha még a nap is süt, sőt a hó is esik. Tekintsük ezt az alkotók privilégiumának, ettől még fortyog a gonoszság a csatorna mélyén. A kameramunka letisztult és a mai felhozatalban üdítő tud lenni: egy operatőrnek az a szerepe, hogy bemutassa azt, amit nem láthatunk, nem pedig az, hogy ne mutassa azt, amit láthatnánk. Idegbeteg kamerarángás nélkül, zsigeri rácsodálkozást és tátott szájat eredményezve. Viszont a látomásba is beüthet a ménkű: Nolan nagyot akart fogni, olyan nagyot, ami még a viszonylag hosszú játékidőbe sem fért bele. A kútból való kimászás lelki oldalára vajmi kevés időt fordított - néha még a múltat is túlzottan meg akarta magyarázni, Bane puccsa után, hogyhogy ennyi hónapot vett igénybe az ellenforradalom? De ezek apró mechanikai bakik – attól még a fogaskerék megállíthatatlanul forog, jó tempóban, egészen a lezárásig. Aminek csak az ülőgumóid tűrőképessége szabhat határt. 


A sötét lovag – Felemelkedés esetében nem úgy kell elképzelni a „nagy volumenű” jelzőt, mint nyilvánosan elégetett dollármilliókat a látvány oltárán. A film több karakter jellemfejődésére kihegyezett, több szálon futó eposz. A legfájóbb emberi érzésekkel manapság divat dobálózni; mégis, amikor a legnagyobb gonoszokat látjuk sírni - mindezt a műfajban előforduló giccs legapróbb jele nélkül -, örülünk annak, hogy a lélek egy sebezhető dolog. Lehet, hogy a végére már elindult a lejtőn: Nolannek egyszerűen el kellett kápráztatnia a nézőt. Batman egy figura, aki mögött rajongók milliói sorakoztak fel. Senkit nem lehet kétségek között hagyni, szembeköpni és lesajnálni, hogy „bocsi, de tudod, van az a művészi szabadság nevű izé”. Baj lenne? Semmiképpen. Mi sem hisszük, hogy az alkotók másra vágytak volna, netán azt, hogy a végeredmény ne fedné a nézők igényeit. Lehet, hogy nem üt akkorát, mint a négy évvel ezelőtti epizód, de pont elég arra, hogy megegye reggelire az idei képregényes zsáner összes darabját Bosszúállósostul, Pókemberestől, mindenestől. Az etalon kiléte vitathatatlan, de a léc rezgett. 


Rendezte: Christopher Nolan
Forgatókönyv: Christopher Nolan, Jonathan Nolan, David S. Goyer
Zene: Hans Zimmer
Fényképezte: Wally Pfister
Szereplők: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Lewitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine
Játékidő: 164 perc
IMDB: 9.0
Metascore: 78
Gamekapocs: 9

94.
94.
gamerman15
Ja és igen,sajnos Nolan nem csinál több Batman-t. Pedig Zseni a csávó.
93.
93.
gamerman15
#92: Köszönöm a választ. Nolan-ből nem néztem volna ki hogy egy olyan király karaktert mint Bane,egy lövéssel kinyírat.De ahogy mondod a képregények világában simán megeshet hogy Bane túléli,és bosszút áll.És SPOILER (szóval aki nem akarja tudni a végét az ne olvassa tovább)Blake-n vagyis RobinonSPOILER VÉGE(vagy Batman-an ki hogy értelmezi a végét) áll bosszút.Bár mondjuk szerintem kicsit túl erős lenne első ellenfélnek bár kitudja.
92.
92.
tupaccc
91. SPOILER:

hát meghal. Mega csalódás volt, hogy akivel Batman egész filmben szenvedett azt egy lovéssel kivégzik + előtte meg kiderül, hogy egy csicska, semmi szerepe nem volt végig. Amúgy teljesen lefektették a Batman and Robin alapjait, hiába robbantottak falakat az ágyúval, azért a képregények világában mégis megeshet, hogy Bane túléli, és bosszút áll. Tökéletes storyalap. Viszont Nolan - sajna, már nem készít több Batmant...
91.
91.
gamerman15
Lenne egy kérdésem a filmmel kapcsolatban:
SPOILER!
Amikor Bane-t lelövi Selina Kyle akkor Bane tényleg meghal vagy mi lesz vele később?
SPOILER VÉGE
87.
87.
Freed
Ki is játsza Bane szerepét?
86.
86.
The Lone Drow
Én még csütörtökön néztem meg, de azóta is a hatása alatt vagyok. Bár én is gyengébbnek érzem egy hajszálnyival a második rész után, de méltó lezárás volt mindenképpen. A zene még mindig zseniális, Hans Zimmer még nem nyúlt mellé, itt is remekül megadja a hangulatot. Nekem ez a trilógia bekerült a LEG-ek közé.
85.
85.
bendikee
84.
84.
frenkyboyhun
Szerintem nagyon nagy film lett :)
83.
83.
slawter
Logikátlanságok, unalmas harcok és akciórészek, túl sok emberrel foglalatoskodó történet, ami eléggé megölte Batmant, valamint lassan indul be és koránt sem üt akkorát, ami elvárható lenne a remek első és HL-nek köszönhetően jó második rész után.

A komorabb képregények hangulatát viszont sikerült elég sokszor elérnie - The Dark Knight Returns.

Nolan talán leggyengébb filmje.
82.
82.
slawter
#58: Ez a film a tökéeltes példája annak, hogy milyen egy, az átlagosnál jobb, de a jótól messze lévő film.

És igen, "manapság" is ugyan úgy vanak remek, zseniális filmek, csak nem feltétlen a haza multiplexek kínálatában kell keresni.
81.
81.
donkutyafasz
Nagyon tetszett, de még így is a leggyengébbnek mondanám a trilógiában, persze attól még jó. Bane-el az a baj hogy akármennyire csűrjük-csavarjuk az eredetét és jelmzét, ő egyszerűen nem egy igazán érdekes és karizmatikus ellenség
80.
80.
Giggsy
#79: Nem azt mondtam, hogy a karakter nem volt huncut, hanem, hogy Hathaway-ről ez annyira nem jött át. Rohadtul nagy különbség. És igen, felhoztam egy olyan sorozatot aminek a Batman-hez semmi köze, mert ott a főszereplő PONTOSAN olyan volt, amilyennek egy macskanőnek lennie kell. Nekem egyszerűen Hathaway nem volt hiteles rosszkislány. Ahogy Jason Statham sem lenne hiteles mint romantikus hősszerelmes, vagy Jay Barauchel sem, mint kőkemény halálosztó. Egyszerűen kívül esik azon a zónán ami neki való.
79.
79.
rics92
#77: SPOLIER

Szerinted a sírj a zsaru képébe vagy a lopd meg Waynet-t majd szólj be neki és gáncsold el eset nem huncutságra vall? Meg most felhozol egy sorozatot aminek az égegyadta világon semmi köze a Batman erához... Jó kislánynak nem nevezném a fent felsorolt esetek miatt. Ha a Neveletlen hercegnő jut eszedbe róla arról meg nem tehetek. Hozta a kötelezőt.
78.
78.
Scoo
#77: Szerintem hozta amit kellett. Kicsit valóban fiatal, de ebbe a szerepbe most egy olyan macskanő kellett aki ügyes, mozgékony, szexi, viszont baromira sebezhető és bizony rendesen félti szerény kis életét Bane miatt. Épp ezért volt jó választás, mivel ebben a szerepkörbe tökéletes.
77.
77.
Giggsy
#76: Miért szerinted megvolt benne az a fajta huncutság? Ha láttál valaha teszem azt egy Sötét angyal epizódot, amiben ugyebár a főszereplőhölgy 99%-ban Macskanő szerű karakter, tudnád miről beszélek. Egyszerűen Hathaway túl jókislány ehhez a szerephez.
76.
76.
rics92
#70: Elnézést kérek, engem akkor csúnyán félrevezettek a képregényes Bane-nel kapcsolatban. El is beszélgetek az illetővel.... VENGEANCE WILL BE MINE!
#74 "Anne Hathaway nem volt jó választás mint macskanő, mert alkatilag nem illett hozzá a karakter. Aranyos kislány, nem is rossz színésznő, csak épp a szikrája sincs meg benne annak a huncutságnak, ami ehhez a karakterhez kellene."
Ne vedd zokon, de egy filmet néztünk???
75.
75.
névtelenség
#71: Meglepő, de van egy nagyon igényes wikipédia lap is róla: http://en.wikipedia.org/wiki/Bane_%28comics%29

Plusz a sztori ahol először szerepel (Knightfall (1993)):
http://konyves.blog.hu/2012/07/27/10_legfontosabb_modern_batman_sztori?utm_source=cimlap&utm_medium=link&utm_content=2012_07_30&utm_campaign=index

Akkor itt van ez is:
http://filmi-helyszinelk-angelus.blogspot.hu/2011/09/top-50-legjobb-kepregeny-vagy-plakatkep.html

Ha jól megnézed, akkor láthatod, hogy egyáltalán nem rendelkezett emberfeletti izomzattal. Bárki lehetett Bane megfelelő edzéssel.
74.
74.
Giggsy
Lehet megkövezni, én többet vártam tőle. Talán volt közel olyan jó, mint az első rész, de a Sötét lovagnak a közelében sem volt. Erre az epizódra Nolan már végképp elfelejtette, hogy itt tulajdonképp van egy Batman akinek főszereplőnek kellene lennie. Ehhez képest, az ő karaktere csak úgy harmadik helyen állhatott. A film második felében végig azt éreztem, hogy ez tulajdonképpen egy kurva jó film HA nem számítjuk, hogy Batman filmnek kellene lennie.
És kicsit túlzónak éreztem a misztifikálást (hú sikerült megszöknie a gödörből, mert ő félt, stb...) nem kellett volna. Anne Hathaway nem volt jó választás mint macskanő, mert alkatilag nem illett hozzá a karakter. Aranyos kislány, nem is rossz színésznő, csak épp a szikrája sincs meg benne annak a huncutságnak, ami ehhez a karakterhez kellene.
Lehet úgy néz ki, hogy nagyon leoltom a filmet, pedig szó nincs arról, hogy ne tetszett volna. Az viszont igaz, hogy én többet vártam tőle. A maga közegében nézve bizony mind a Bosszúállók, mind a Csodálatos Pókember jobb (és a Bosszúállók összességében véve is). Egy pillanatig sem volt képes bennem fentartani azt a 150 percen keresztüli WTF érzést amit a Sötét lovag tudott.
73.
73.
Uhu123
Nekem nagyon tetszett a film. Szerintem Bane volt a legjobb "főgonosz" épp egy picit beelőzve Jokert. Nagyon brutális karakter volt és volt amiben egyetértettem vele :). Olyan kisugárzása volt azzal a maszkkal, a beszédeivel meg a tetteivel: Soha nem beszélt fölöslegesen, nem ölt fegyverrel csak a kezével. Jókat mond, és tényleg úgy néz ki mint akibe beletörik az ütvefúró. Nagyon jó. Szerintem kidolgozott karakter volt.
72.
72.
Tyebeca
Remek film. Alig várom hogy majd újra lássam. Ezt nem elég egyszer megnézni.
71.
71.
lackosor6
#70: SPOILER:
Nekem pont az nem tetszett Bane legyőzésében, hogy ugyanazzal az ágyúval,amivel előtte elpárologtattak egy rakás kocsit, azzal éppen csak ellökték...

Am milyen volt az eredeti Bane?? Hol tudnék utána olvasni, mert komolyan érdekel!
70.
70.
névtelenség
Woáh, woáh, woáh! Álljon meg a menet! A képregényes Bane-nek semmi dolga a videojátékos Bane-nel kedves uraim. A film pont, hogy az original Bane-t hozta,aki egyáltalán nem volt nevetségesen és a biológiai korlátokat meghazudtolva felpumpálva. Nézzetek utána komolyan!

SPOILERES LEHET VIGYÁZAT!

robinnho6: Meg tudnám cáfolni az állításod, de játszunk nyílt lapokkal. Első sorban az zavart a hozzászólásodban, hogy olyan dolgokban láttad a hiányt, ami véleményem szerint egyáltalán nem hiányoztak. Tökfölös azon agyalni, hogy orvosi füvet szipuzott vagy valami durva szteroidot; ezt a felesleget Nolan is érezte és a karakteren keresztül tökéletes vissza is adta RÖGTÖN a film első tíz percében ezzel a mondattal: ,,No one cared who I was, until I put on the mask."

Bane tökéletesen hozta a szerepét, azaz félelmet keltet a nézőben (milyen véletlen te is ezt írtad), és elhitette a nézővel hogy a sötét lovag felett áll tudásilag (tehát okos is volt pont mint az eredeti Bane). Jól vitte végig a tervét is (már ha lehet ilyet mondani, hogy az ő terve volt ugye), mert hamis reményt adott mind a köpenyes igazságosztónak, mind a városnak. A terv egyetlen hibája az volt, hogy a felállított illúzión túl a hősöknek és magának a városnak (ami ebben a részben ÉLT is) piszok nagy szerencséje és akaratereje (vagy hite ha úgy tetszik) volt, így a remény utolsó szálaiba kapaszkodva mégis csak győzni tudtak.

Ahogy a denevérember megtörése is szimbolikus volt, úgy a buldózer leterítése is hasonlóképpen működött; hiszen Bane pár perc múlva vidáman talpon volt ellentétben Bruce-al.

Egyetlen pontban lehet igazad, még pedig a legyőzésében. na az tényleg hagyott némi keserű szájízt. És igen legyőzést írtam nem pedig halált, mert titkon remélem, hogy a rajta lévő kevlár és izomtónus tompítani tudta a dolgokat. Persze (mielőtt valami diplomázott barom beszólna) tisztába vagyok azzal is, hogy ez csak álom lehet részemről...

Lényegre térve: Bane egyáltalán nem lógott ki se a Nolan-féle eposzból, sem a képregényes mítoszból. Emberibb és hihetőbb lett ennyi.
69.
69.
rics92
#65: És pont ez benne a jó, ha a képregényes/Arkhamos Banet vették volna alapul akkor nem aggathatták volna rá a főgonosz szerepét, mert lássuk be annak a Banenek nem túl sok a sütnivalója.
68.
68.
rics92
#66: A Kezdődikben látható a tárgyalásán, Crane orvosi véleményét kérdezik ki róla, meg a börtönkitörésnél is látható pár pillanat erejéig.
67.
67.
rgerg
ez csak nekem furcsa? " Az etalon kiléte vitathatatlan, de a léc rezgett. " ha rezgett a lec akkor nem vitathatatlan...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...