Rambo V - Utolsó vér filmkritika

  • Írta: szlav
  • 2019. szeptember 22.
A megöregedett és megfáradt John Rambo egy arizonai ranchon talált békére, a lelke mélyén azonban sosem ért véget a háború. Ez a pokol pedig ismét elszabadul, amikor fogadott lányát elrabolja a mexikói kartell.

Jó pár évnyi huzavona után ötödjére is visszatért John Rambo, Amerika kedvenc poszttraumás stresszel vívódó akcióhőse. Sylvester Stallone korainak érezte még, hogy végleg nyugdíjba küldje a 80-as évek egyik utolsó igazi moziikonját, és habár a 73 éves Sly még mindig úgy néz ki, mint egy flanelingbe öltöztetett tank, ez nem biztos, hogy elegendő okot ad arra, hogy újra kést adjunk a leharcolt vietnami veterán kezébe.

Rambo ugyanis többé-kevésbé révbe ért. A több életre is elegendő háborúskodás után egy arizonai farmon talált otthonra, ahol lótenyésztéssel és a film harmadik aktusára bekészített földalatti alagútrendszer kiásásával tölti a mindennapjait. Az érzelmileg kissé deficites exkatona még egy kis családot is kerekített magának, így az utóbbi tíz évben szinte idilli környezetben élhetett az élettársával és a fiatal nevelt lányával, Gabrielle-lel. De az élet sosem lehet ilyen szép, ha Rambóról van szó. A valódi apja után kutató lány ugyanis Mexikóba utazik, ahol pillanatok alatt az emberkereskedők markában köt ki, az öreg katona pedig újra felköti az ezúttal csak képzeletbeli fejkendőt, hogy elpusztítson mindent és mindenkit, aki az útjába áll.

Az Utolsó vér megpróbálkozott valami olyannal, amit az első rész óta nem láthattunk – megpróbálta emberivé tenni Rambo karakterét. A legtöbben persze csak a géppuska-ropogásra és az izzadtságtól csillogó izmokra emlékszünk, főleg a 2008-as John Rambo akcióorgiája után, de az Első vér annak idején teljesen más hangvételt ütött meg. Az azonos című regény alapján készült film jórészt dráma volt – egy megfáradt, súlyos lelki traumával küzdő, kitaszított veterán története, aki zokogva borult Trautman ezredes lábai elé az igazságtalan világ súlya alatt megtörve.

És habár kétlem, hogy bárki is könnyeket fakasztana az Utolsó vér alatt, az öreg Rambo mégis egy olyan figura lett, akivel egy bizonyos szinten együtt lehet érezni. Egy sokat látott öreg róka ő, akit nem kímélt az élet, saját bőrén tapasztalta az emberek gonoszságát, de ismét felfedezte azt a jót, ami miatt van értelme tovább élni. Ehhez mérten egészen drámai (de sajnos kellően klisés is) a film első fele, egészen addig, amíg eljön az a bizonyos fordulópont, ahol elszabadul a káosz és a jót akaró nagybácsiból előtörik a vérengző vadállat.

Tisztában vagyok vele, hogy Rambo-filmet a túlzott erőszak miatt megszólni olyan, mintha azért reklamálnék, mert sajt került a sajtburgerembe, de az Utolsó vér nagy leszámolása olyan szinten túltolja a tesztoszteront, hogy az már egyenesen komikus. A nyugdíjba vonult sorozatgyilkos úgy vág át a tucatjával érkező gengsztereken, mintha csak egy slasher horror kíméletlen szörnyetege lenne, közben pedig olyan csapdákat állít, amiket Kevin McCallister is megirigyelne. A Reszkessetek, betörők!-kel vegyített gépfegyverorgia csúcspontját semmiképp sem lőném el, de az mindent elárul, hogy a drámainak szánt finálé során a moziközönség egy emberként nevetett fel, annyira kellemetlen volt az egész.

Hasonlóan kényelmetlen volt az is, ahogy a film Rambo ellenfeleit kezelte. A külföldi sajtó köreiben negatív hullámokat keltett Mexikó ábrázolása, a film ugyanis valóban úgy hivatkozik az amerikai határtól délre eső területekre, mintha ott csak a pokol egyre mélyülő bugyrait találnánk. Sajnos tény, hogy a kartellek miatt komoly problémát jelent a prostitúció, a drogkereskedelem és az erőszak, de a jelenlegi politikai légkörben mégis felelőtlenség egy mozdulattal démonizálni egész Mexikót, annak összes lakójával együtt.

Erősen kétlem egyébként, hogy ez bármiféle politikai állásfoglalás lenne. Szimplán arról van szó, hogy kellett egy újabb kíméletlen ellenfél, akivel megküzdhet az amerikai hős, ehhez pedig dukál egy adag kényelmes sztereotipizálás is. Mindenesetre a megvalósítás nagyon nem jött össze, a teljesen egyoldalú rosszfiúk ugyanis nélkülöznek bármiféle emberi kvalitást. Az aktuális nemezisként szolgáló testvérpáros annyira, de annyira gonosz (szinte bármiféle ok nélkül), hogy már csak a huncut bajuszpödrés hiányzik ahhoz, hogy teljessé váljon a karikatúra.

De a film legnagyobb problémája mégis az, hogy semmi újat, vagy egyedit nem tud mutatni, amit pedig mutat, azt már más középkategóriás akciómozik ezerszer is elsütötték. A stáblistát megelőző hangzatos monológ és a széria hagyatékát összegző montázs úgy zárja le az ötödik részt, mintha ez egy legendás történet koronaékszere lenne, az igazság viszont az, hogy a drámai thrillerként indító, hosszúra nyújtott felvezetés borzasztóan fantáziátlan és közhelyes, az akciójelenetek pedig a középszerűség és az irtózatos kabaré szintje közt hullámzanak. Sem a koreográfia, sem pedig a történet nem tudja megmenteni a filmet, ami azért kiábrándító, mert Stallone korábban már többször is bebizonyította, hogy nem csak a súlyemeléshez, de a forgatókönyvíráshoz is ért.

A Rambo V viszont szörnyen izzadtságszagú, felszínes és átgondolatlan – ha más címmel került volna a mozikba, akkor csobbanás nélkül elsüllyedne az egyenesen Blu-rayre szánt tucatfilmek között. Ezt pedig azért gondolom igazán tragikusnak, mert az öreg Stallonénak még mindig piszkosul jól áll a morcos badass szerepe – nem tudom, hogy mivel etetik őt, de én is kérek belőle! Azt viszont nem bánnám, ha John Rambót hagynánk, hogy végre véglegesen nyugdíjba vonulhasson. Látott ő már eleget, meg mi is láttuk már őt elégszer.

Gamekapocs értékelés: 5.0

Rambo V - Utolsó vér
Eredeti cím: Rambo: Last Blood
Rendezte: Adrian Grunberg
Írta: Sylvester Stallone, Matthew Cirulnick
Szereplők: Sylvester Stallone, Paz Vega, Yvette Monreal, Adriana Barraza, Óscar Jaenada, Sergio Peris-Mencheta, Louis Mandylor
Játékidő: 99 perc
Magyarországi premier: 2019. szeptember 19.

34.
crytek
Ja ide nem még okádtam be a véleményem a filmről. 28-án megnéztem a moziba.

Kár hogy kiöregedett már Sly és "elméletileg" nem lesz több rész. Bár a mai filmiparban simán benyöghetik hogy valami "alkalmi sztárral" remake-elik majd.Simán hozta a "Rambot" feldolgozni se tudom a kritikusok akik gyalázzák mit is vártak, mire számítottak.

A film tökéletesen bemutatja ,hogy a nagy veterán megöregedett és visszavonultan él fogadott családjával,de a múlt emléke még kísérti és sose tudja elengedni azt. Aztán amikor beüt a gebasz, látjuk mit sem változott és ott van az a gyilkológép még mindig, át lehet érezni a dühét.
33.
Aang
#31: Ja biztosan. Szerintem csak irigykedsz. Ezért találsz ki marhaságokat.

https://youtu.be/uEfhroeTp-Y
32.
Ultimate
#31: Örülnél te ha ennyi idősen csak negyedennyit tudnál vagy hasonló testfelépítésed lenne.
31.
valakky
#27: Én meg, hogy a forgatás alatt kiveszik az okszigénsátorból, beadnak egy izomlazítót az arcába, hogy legalább valamelyest mozogjon, ha 10 lépésnél többet kell megtenni, akkor már a dublőre teszi. Aztán ha vége a forgatásnak, újra lélegeztetőgép....
30.
valakky
#28: Általában a saját heteroszexualitásukkal és látens homoszexualitásukkal mélyen belül viaskodók szoktak ilyen hisztisek lenni ebben a témában... :D
29.
Duken
#17: Ezek a vén hülyék bedarálnának mint a szart kisfiam. Ők a tettek emberei a ti generációtok meg a pofázás és hiszti embereié.
28.
Duken
#23: +1000 Ennél gyönyörűbet én se tudtam volna mondani. Ezek még most is férfiak, nem metroszexuális hisztis jellmezbe öltözött kurvák.
27.
delphijos
#23: Egyetértek. Előbb elhiszem a 100 éves Stallonéról hogy legyakja fél Mexikót.....
26.
delphijos
#24: Propaganda. Az amcsi filmek ugyanúgy dugig voltak és vannak vele, ezt el kell fogadni. Néha nincs is annyira szájbarágva (pl. még a legutolsó csöves is magánkórteremben, ultramodern kezelést kap ). Ez van, ettől még lehet jó egy film.
24.
frankdelgado
#22: Amikor már megnézhettem a rambo 2-t, én is simán megettem a propagandát..aztán kicsit jobban tisztában lettem a dolgokkal, de ettől függetlenül a mai napig szívesen megnézem, mert jó. Mert nem a társadalomkritikát lesem benne, hanem hogy Rambó kemény, mint a Tarzan sarka.
23.
frankdelgado
#19: A jelenkor akciómítosza meg a 20 kiló vasággyal 15 mínuszos átlagéletkorral szupehősök, akik megmentik a világot bármitől. Is. A 80-as, 90-es években legalább voltak igazi kemény akciósztárok. A nagyobb baj(?) az, hogy ezek a vén csatalovak még ma is jobban festenek a vásznon, mint a sok műmájer csicska...
22.
SLi
#21: Uhh
Mad Max, Indy, meg Conan ebben a felsorolásban ??
Ezek olyan film élmények amik első megtekntés után soha nem felejtesz el. De a kobra, kommando, meg rambo 2-3? Ugyan már...
21.
Ooorky
#19: Predator, Kommandó, Die Hard, Robotzsaru, Indiana Jones, Halálos Fegyver, Mad Max, Top Gun, Kobra, Conan, Karate Tigris...
Most így hirtelen.
20.
joshfeed
#19 Szívemből szóltál.
19.
Neotechtr
#17: "Ez meg már direkt a vén hülyéknek készült akik benyelték a 80-as évek akciófilm mitoszát"

Köszi. A vén hülyék is voltak gyerekek és hidd el, hogy nem volt szar fiatalnak lenni akkor, amikor sétáltunk a legóautókkal a kézben és közben ki volt plakátolva, hogy hamarosan jön a mozikba a Terminator második része. Szóval azért nekünk azokkal a fejekkel az ilyen filmek mindig bomba durva élmények voltak. Az én generációmnak ez olyan, mint anyukámnak a Latabár Kálmán és a korabeli fekete-fehér magyar mozik.

Szóval nálam a kérdéses korban nem szuperhősös dolgok mentek orrba szájba, hanem változatos akciófilmek ilyen emberektől, hogy Schwarzi, Stallone, Van Damme, Seagal. Emlékmás, Pusztító, Menekülő Ember, Véres játék. Én tudom, hogy miért szeretem ezeket a filmeket, míg mások nyilván nem értik, hogy mi lehet ebben a jó, mert nekik más meghatározó élményeik voltak az életükben.
18.
Neotechtr
Megváltozott a véleményem. Csak egy ember lenne jobb színész rambónak, mint Stallone.

https://imgur.com/a/BfuESPt
17.
SLi
rambo 1 igazi háború ellenes klasszikus, kötelező film
összes többi gagyi fos propaganda, külön vicces hogy a 3 végén ki van írva az eredeti változatban hogy a bátor mudzsahedin (aka. Oszama és a haverok) harcosoknak ajánlják a filmet, aztán 9/11 után át kellet írni miután a "bátor" hősök lebaszták a hülye ikertornyaikat ... XD
Ez meg már direkt a vén hülyéknek készült akik benyelték a 80-as évek akciófilm mitoszát
16.
hedzsooo
#15: Igen, többségében kb. a "kritikusok" azok, akiknek nem tetszett.. XD :D
15.
kexiaxel
14.
Macifasz
#5: Bár nekem is tetszett, de azért a 4. résznél nem jobb. Sőt.
13.
joshfeed
#8 #9
Értem teljesen a mélyen szántó okfejtésed és pár dologban egyet is értek veled, de azt kell gondolnom hogy erre a filmre (de lehet mindegyikre) egy szikével a kezedben és nagyítóval ülsz be, hogy szételemezd. Csak élvezd vagy ne.
Az itteni hozzászólásokból és a Netes pontozásokból (Főleg a Port, mert az IMDb pontozásai vicc kategóriások) is kiderül, hogy a stílus rajongóinak tetszett...Pont ! Viszont pont ezért rühellek mindenféle kritikát, mert erős befolyásoló hatásuk van a megtekintésekre. A fizetettekről nem is beszélve (Nyilván nem erről beszélek), Takony művészfilmeket felhyopolnak és jó alkotásokat lepontoznak. Ezért ajánlom mindenkinek, hogy ne olvasson kritikákat, mert ezek önjelölt, sokszor spoilerező megmondók fröcsögései nagyrészt. Rengetek alkotást néztem meg anno míg adtam ezekre és sok jóról pedig lemaradtam amit aztán utólag pótolnom kellett.
Végszónak pedig csak ismételni tudom magam : NE ADJ A KRITIKUSOK VÉLEMÉNYÉRE !
12.
Futu-Retro
"De a film legnagyobb problémája mégis az, hogy semmi újat, vagy egyedit nem tud mutatni..."
Akkor megkérdezném a kedves cikkírót, hogy anno a DIE HARD 3 mi újat tudott mutatni? Hány olyan film készült már előtte, melyben a kiégett zsaru rendet rak? Mégsem utálta senki. Vagy a John Wick mi újat tudott mutatni? A jól megkoreografált, hosszúra elnyújtott bunyókat, melyek már a Bruce Lee filmek előtt is léteztek? Na és a Taken első része? Hány Világháborús film készült? Azoknak a többségére nem lehetne ugyanazt írni, hogy semmi újat, vagy egyedit nem tud mutatni? Ha egy film jól fel van építve, jó a színész, rendező...stb, akkor kit érdekel, hogy nem mutat újat? A Rambo legalább nem ment át olyan szintre, mint a Halálos Iramban sorozat. Mellesleg a Rambo mindig is egy akció-dráma volt, nem pedig Kommandó szintű tömör akció. Az első részben is (ha jól emlékszem) csak 1 ember hal meg és az is a saját hülyesége miatt.
10.
Neotechtr
A cikket és a hozzászólásokat olvasva is azt mondom, hogy azért megnézem. Tegnap néztem meg az Escape Plan 2-t is, és bár attól sem dőltem fel, igazából nem volt rossz. Mint az MGS2-ben, itt is egy másik főbb szereplőn keresztül mutatták meg, hogy Stallone karaktere milyen profi ebben, míg az újonc persze hibákat vét. De nyilván össze volt benne hozva logikai teleportokkal minden jófiú meg baromarcú egy helyre aztán azonnal akció-kés-gépfegyver-bunyó-visítás-dáj. De én ezt vártam tőle és nem egy Interstellar-t. Azt, hogy a jó fiúk kijönnek jó koszosan meg izzadtan és közben megölnek mindenkit bármi gondolkodás nélkül. De még nincs is a filmben a statisztákon kívül semmi ember, aki nem azért van, hogy kinyírjon valakit, vagy meghjalon, vagy mindkettő. Nem merül fel semmi kérdés az egész filmhez. :)

Ugyan így vagyok a Rambo-val is. Meg fogom nézni és valahol azt fogom kapni, amit vártam. És ha tényleg nem is más az egész, mint egy nagy hentelés, ehhez még inkább jó karakter Rambo és a megfelelő színész Rambo-nak meg mindig Stallone. Vagy legalábbis nem nagyon tudom elképzelni, hogy egy ilyen karaktert, egy sérült veterán katonát, aki késsel vág darabokra embereket, mondjuk egy Jai Courtney játsszon. Bármilyen ilyen filmben.

Szóval ha ezt a kategóriás filmet akarod, amit a Schwarzi és Stallone képviselt anno, ahhoz nem sok más jó színész van. És igen, Stallone filmjei már nem úgy mutatják meg ezt a stílust, ahogy tini korunkban láthattuk a Dredd Bíróban, ebben már van paradicsomlé is. Mi is felnőttünk az óta, a film is hozzánk nőtt.

De csodát várni egy Rambo-tól? Szép lenne szerintem is, ha születne egy oscar díjas, hentelős akciófilm, csak az a baj, hogy nem fog. De nem is ez lenne a célja. Húzza a száját az elején a karakter, utána meg szétdarál mindekit? Erre már napi használatos szóvá vált nem csak a magyar, de más nyelvekben is a "rambózás". Ez szerintem erről szól.
9.
Ultimate
#8: * mondjuk kb ugyan úgy épül fel a film mint a 4, és nem a 3 féle móka akció végig. Ennyi előnye van.
8.
Ultimate
#6: A Rambo nem akció film volt hanem dráma. A Rambo 2 ment rá az akcióvonalra egy nagy adag vietnámi hangulattal meglovagolva a 80-as évek vietnammal töltöttakciófilmjeit és a téma drámába illő részleteit..
A Rambo 3-nál már rezgett a léc, minimal dráma full akció... A 4 visszament egy dráma vonalra aminek az utolsó fél órájában volt egy kis fegyverbemutató.. Ez az új rész pontosan olyan mint a "képregény adaptációk" amikhez visszaküldöd a cikkírót - meg ezzel kvázi minden kritikust lévén ez az általánosvélemény a filmről-, egy popcorn akciófilm nem több nem kevesebb. Céltalan és túlzó véráradattal, nulla karakterekkel és párbeszédekkel, alulmúlva a 3-ik részt is.
Nem véletlen nyilatkozta maga a First Blood írója is hogy csalódott mihez adta a nevét, és a 4 egy jól felépített lezárás volt....
Szóval lehet itt fikázni a cikk íróját, de a Rambo trilógia nem egy full popcorn akciótrilógia volt. Az eddigi 4 részből 2 dráma volt, egy akciófilm drámával és egy akciófilm. Erre jött ez.
Ez a film nagyjából olyan a Rambo filmekhez képest, mint Chuck Norris Ütközetben eltünt trilógiája....Nem attól lesz rambós egy film akció akció hátán ledarál benne egyedül egy hadsereget erőltetett gyenge sztoriba rakva...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...