28 évvel később filmkritika

Link másolása
Hosszú várakozás után megérkezett Danny Boyle kultikus filmjének újabb folytatása, ami az előzetesek alapján sokkolóan durva, erőszakos csörtét ígért, a végeredmény azonban mégis teljesen más, mint amire számítottunk.

Az élet és a halál közti határmezsgyén csoszogó zombik a globális filmipar elnyűhetetlen/kiirthatatlan eszközei idestova már lassan századik éve, ennek köszönhetően kevés olyan zsáner létezik jelenleg, amit mostanra szárazabbra facsartak volna nála, és bár egy-két ritka kivételtől eltekintve a jó ízlés azt kívánná, hogy végleg lehúzzák előttük a rolót, ma is ott tartunk, hogy még a kakaósdobozból is élőhalottak ugranak elő. Zombifilmekből annyi van már, mint égen a csillag, és így volt ez azelőtt is, mielőtt Danny Boyle 2002-ben megrendezte a 28 nappal később című horrorját, ami, ha a műfajt nem is értelmezte újra, de mindenképpen maradandóvá vált, egyúttal azon kevés alkotások közé tartozott, amelyek izgalmas kiutat jelentett az agyonhasznált sablonos útvesztőjéből, s egyszersmind friss lendülettel bikázta be a zsáner megfáradt motorját. 

Ugyan a szupergyorsan mozgó, a megszokottnál jóval agresszívabb fertőzöttek nem Boyle találmányai (eredetük megismeréséhez jóval korábbra, pontosabban 1980-ba kell visszamennünk), ám a 28 nappal később a szándékosan minimalista, leginkább egy filléres home videóra hajazó esztétikájával és rángatózó, szemcsés kamerájával remekül dolgozott a kompromisszumot nem ismerő brutális gore alá. Zombifilm addig még sosem hozta a világvégét ennyire intim, már-már kellemetlenül felkavaró közelségbe, és mivel ugyebár zombifilmről beszélünk, az apokalipszis vírusként terjedő haraggal, gyűlölettel, az emberség totális elvesztésének őrületével jött el. A koncepció működött, a sikernek köszönhetően a zsánernek összejött egy-két nagyobb dobás a moziban (Zack Snyder Holtak hajnala remake-je – a rendező egyetlen igazán jó filmje a 300 mellett), tévéképernyőn (a The Walking Dead plusz annak félezer spin-offja), még egy műfajparódiát is összehoztak (Shaun of the Dead), ahogy a 28 nappal később is kapott egy egészen tisztességes folytatást 2007-ben.

A harmadik etapra viszont sokat kellett várni, az első fejezethez képest stílszerűen majdnem 28 esztendőt – csakhogy mivel a műfajt az utóbbi időben időben tényleg a csúcsra járatták (közben volt két The Last of Us is, meg persze a belőlük készült élőszereplős adaptáció), az újabb menet létjogosultsága enyhén szólva is kétségesnek tűnt. Annyi mindenesetre a film mellett szólt, hogy Boyle visszaült a direktori székbe, a forgatókönyvet pedig ismét Alex Garland szövegezte, aki az első részt is jegyzi, no meg a kamera mögött is nemegyszer kipróbálta magát, nem elhanyagolható sikerrel. A 28 évvel később hype-ját erősítő trailerek annak rendje s módja szerint ütöttek rendesen, de azért ne igyunk előre a medve bőrére. A harmadik epizód ugyanis szembe megy minden néző prekoncepcióval, olyan szinten, hogy teljesen biztos vagyok benne, ilyen filmre senki sem számított – és akkor még finom voltam. 

Az előzetesek alapján az embernek elég határozott elképzelése lehetett a történetről, a tónusról, a főszereplőkről no meg a Ralph Fiennes alakította karakterről, ám a 28 évvel később ezeket a feltételezéseket elemi erővel rúgja ki a nyitott ablakon. Bármit is hittél, nem azt fogod kapni. Vad tempójú csörte helyett réveteg melankóliát, egyszerű, de nagyszerű apa-fiú kapcsolat helyett egy érzelmes sztorit az elengedésről, a halállal való szembenézésről és a határtalan, feltételek nélküli anyai szeretetről egy kegyetlen világban, seregekben támadó fertőzöttek helyett pedig karakterközpontú, intim megközelítést – amolyan stilizált, posztmodern formában. Tulajdonképpen egy családi drámát, ahol a horror és a fertőzöttek csupán keretek, vagy még inkább: egy zombifilmbe ágyazott coming-of-age történetet a felnőtté válás viszontagságairól. 

A 28 évvel később már a nyitójelenetben ledobja a bombát, egy pokolian durva kezdéssel, ami tökéletesen rímel az első két rész fékevesztett erőszakorgiájára, utána néhány mondatban summázzák az amúgy meglepő alapszituációt, miszerint a vírust kiszorították az európai kontinensről, Nagy-Britanniát pedig nagyvonalúan magára hagyták. Az egész szigetet karantén alá helyezték, az ott élő úgy boldogulnak, ahogy tudnak, a tengereken nemzetközi flották járőröznek, egyszerű szabályokkal: aki egyszer odakerül, többet nem jöhet ki. Frappáns kikacsintás ez világunk bizonyos aktuálpolitikai eseményeire (Brexit), az nemkülönben, amikor apa (a most is karizmatikus Aaron Taylor-Johnson) és fia (a meggyőző alakítást nyújtó Alfie Williams, akiből akár a jövő egyik nagy reménysége is lehet) közös “túrára” indulnak a fertőzöttekkel teli vidékre, és battyogás közben klasszikus történelmi filmekből, illetve háborús dokumentumfilmekből vágnak be különböző csatajeleneteket, mialatt az Rudyard Kipling Boots című versének a Taylor Holmes által elszavalt változata szól a háttérben (amit egyébiránt az USA hadserege is használ a katonák kiképzése során arra az esetre, ha a bakák fogságba esnek és megkínozzák őket).


A zene, azaz inkább a menetelős trillázás tökéletes harmóniában áll a vágóképekkel és a film témájával. Az összhatás hátborzongató. Emellett jó vastag filccel emeli ki az alkotás legkardinálisabb üzenetét: az emberiség ösztönösen erőszakos, a vérünkben van egymás és önmagunk elpusztítása, ilyenformán egész történelmünk is egy véget nem érő halálgyár, amiben évezredek óta ugyanúgy zajlik minden, csupán a körülmények és  az eszközök változnak. Ugyanakkor a sztori az életigenlésével és a reménykeltésével éles kontrasztot rajzol meg ezekkel az illúzióromboló alapigazságokkal szemben úgy, hogy közben nem húzza át őket, ehelyett kimondja: a legfontosabb embernek maradni, még akkor is, ha minden összeomlik körülöttünk.

Ezt az üzenetet pedig értelemszerűen pont egy kisfiú szemén keresztül kommunikálják az alkotók, aki a borzalmaktól elszigetelve nőtt fel, és kikerülve a veszélyes és kegyetlen nagyvilágba lassacskán megtanulja a fent leírt pozitív vezérelveket, a mindent áthidaló anyai szeretet és gondviselés segítségével. Szóval igen, a 28 évvel később elődeihez hasonlóan egyrészt marad a kaptafánál, másrészt azokhoz képest megpróbál valami újjal előrukkolni, és egy ideig tényleg egész jó film – aztán ahogy haladunk előre, fokozatosan jönnek a problémák. Igaz, rossznak így sem nevezhető a végeredmény, de azért fel-felmerül a kérdés, hogy megérte-e erre ilyen sokat várni. A történet idővel bevet néhány meredek fordulatot, egy-két szemet szúró logikai bakit (tulajdonképpen egy olyan “rejtélyből” nő ki az egész cselekmény, amit az egyik kulcskarakter a kezdetektől fogva tudott – így az egész apokaliptikus trip lényegében teljesen elkerülhető lett volna egyetlen mondattal). 

Aztán jönnek a bizarrabbnál bizarrabb húzások, amiket még a természetesen ismét nagyszerű Ralph Fiennes kissé tébolyodott elméjű, ám ennek ellenére mégis végtelenül emberi és racionális gondolkodású figurája sem tud teljesen megmenteni. Úgy főleg nem, hogy a 28 évvel később is magán viseli a talán legnagyobb hibát, amit egy zombifilm elkövethet: egyszer a suttogást is meghallják a fertőzöttek, máskor még a hangos nevetést se, a világvége utáni világ is csak akkor veszélyes, ha a forgatókönyv úgy akarja, gyk. ha akciójelenet következik, akkor értelemszerűen hemzsegnek, de ezt leszámítva egészen élhetőnek tűnik az egész közeg, a nyílt terepen alvás is biztonságos, ahogy főhőseink is könnyen átszelik a vidéket két csörte között.

Mindazonáltal a vizuális stílus azért félig-meddig helyrebillenti a dolgot. Amíg az első részt DV-kamerákkal forgatták a nyomasztó atmoszféra érdekében, addig ezt a filmet iPhone-okkal vették fel, ami alapból markáns megjelenést kölcsönöz a 28 évvel későbbnek, ám Anthony Dod Mantle operatőr nem elégedett meg ennyivel, rendesen kihasználta a technológiában rejlő lehetőségeket. A dokumentarista-feeling és az ebből adódó darabosság, karcosság tehát garantált, egy-egy fejlövésnél kimerevítik a képet, máskor háttérvetítésekkel, túlvezérelt kontrasztokkal vagy a színszűrőkkel játszadozik – ha forradalmat nem is hoz, de összességében rendhagyó hangvételt kölcsönöz a filmnek. Végeredményben egyáltalán nem rossz a 28 évvel később – de nem is annyira jó, mint amennyire lennie kellene az első epizód fényében. 


Ezzel azonban még nincs vége, ugyanis a film nem csupán egy harmadik felvonás, hanem egy trilógia nyitódarabja is: a következő fejezet 2026-ban érkezik, Nia DaCosta rendezésében – feltehetően a bizarr zárójelenet pont annak a stílusát vetíti előre, amúgy erről a szegmensről nem tudok mit írni, mert hiába egy hónapja történt meg a premier, azóta sem tudtam feldolgozni. Ha megnézzük a direktor asszony eddigi munkáit (Marvelek és a 2021-es Kampókéz – Isten óvjon minket), a minőségért már most aggódhatunk, de azért reméljük a legjobbakat. Jövő januárban minden kiderül.

Gamekapocs értékelés: 6

Eredeti cím: 28 Years Later
Rendező: Danny Boyle
Forgatókönyvíró: Alex Garland
Producer: Andrew Macdonald, Peter Rice, Bernie Bellew, Danny Boyle, Alex Garland
Szereplők: Jodie Comer, Aaron Taylor-Johnson, Jack O'Connell, Alfie Williams, Ralph Fiennes
Operatőr: Anthony Dod Mantle
Vágó: Jon Harris
Zene: Young Fathers
Gyártó: Columbia Pictures, Decibel Films, DNA Films
Forgalmazó: Sony Pictures Releasing
Játékidő: 115 perc
Eredeti premier: 2025. június 20.
Hazai premier: 2025. július 3.

2.
2.
Kratoska
#1: Neked mi fáj ennyire, bástya?
1.
1.
sasncore
Láttam, kár érte. Gamekapocs túlértékeli az Iphone reklám filmet, Apple fizet nektek érte?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...