Please, Touch The Artwork 2 teszt

Link másolása
Valódi művészeti alkotások között bolyongva segíthetünk egy csontváznak hazatalálni, miközben megismerhetjük egy belga művész életművét és világlátását.

Rengeteg videójátékos műfaj, ami egykor megkerülhetetlen volt és egyet jelentett magával a médiummal, mára már vagy partvonalra szorult, vagy egy az egyben feledésbe merült. A ’90-es években, ha sikeres akart valaki lenni, point-and-click játékot csinált, az ezredfordulón RTS-t, a Gears of War után pedig fedezék alapú TPS-t. A rejtett tárgyak megkeresésére építő hidden objects game, bár sosem volt igazán mainstream, évek óta nem hallatott a mainstreamben magáról, most viszont úgy fest, hogy egy igazán minőségi darabot köszönthetünk a műfajon belül.

Thomas Waterzooi 2022-es Please, Touch The Artworkje egy lazulós puzzle játék volt, ahol geometria formákkal kellett műalkotásokat készítenünk. Tartalmasra is sikerült a maga 160 pályájával, sőt még két díjat is bezsebelt. A folytatás adott volt, és ugyan most is a művészet a központi téma, egészen más koncepcióról van szó. Nem geometriai alakzatokkal kell ügyeskednünk, sőt még csak nem is mi leszünk a művészek itt, mivel az egész játék James Ensor belga modernista festő képeiből áll. Modern alatt itt a művészettörténeti időszakra kell gondolni, az úr 1860-ban született és 1949-ben halt meg. Életét a magány, a gúny, az elszigetelődés és a világ groteszkségének élménye hatotta át, és bár expresszionistának tartják a műveit, véleményem szerint az impresszionizmus is tetten érhető a képein. Ezen ugyan lehet vitatkozni, de a festmények groteszkségével, a koponyák, csontvázak, torz emberalakok és a már-már felkavaró tömegjelenetek bizarrságával már nehéz vitába szállni.

A Please, Touch The Artwork 2 története szerint Ensor csontváza kikel a sírjából, és elindul felfedezni saját képeit. Összesen öt „világot” járunk majd be, és mindegyik valamilyen tematika köré szerveződik. Ahogy haladunk előre, úgy találkozunk az egyes festmények segítségre szoruló szereplőivel, továbbhaladásunkhoz pedig különböző, a képeken elszórt tárgyat kell megtalálnunk az egyes NPC-knek, nem ritkán egyik feladvány megfejtése szükséges a másik teljesítéséhez. Találkozunk majd vászonszakadásokkal is, itt a lyuk befoltozása lesz a feladatunk egy ábra lerajzolásával, de egy vonalon csak egyszer mehetünk majd át. Ahogy haladunk előre a különböző tematikájú képeken, egy késes, maszkos alakot pillantunk majd meg, aki egyben a vásznak kilyukasztásáért is felelős. Természetesen nyomába is eredünk és kalandunk az ő üldözésével teljesedik ki.

Az elrejtett tárgyak megkeresésén van a legnagyobb hangsúly, amit szerencsére remekül oldott meg a fejlesztő. Mivel a játék célja a könnyed kikapcsolódás, nem pedig a játékos szívatása, ezért a legtöbb keresendő tárgyat könnyen megtaláljuk majd hála annak, hogy azok úgy tűnnek ki a háttérből, mint a régi Disney rajzfilmekben az animált elemek. Így is lesz pár tárgy, amelynek a keresése közben kiesik majd a szemünk, de ezeknél sem éreztem azt, hogy szemétkedni szeretne a játék, egyszer sem találkoztam olyannal, hogy egy-egy tárgyat valamilyen tetszőleges perspektíva mögé rejtett volna a készítő, ami mindig is a legolcsóbb megoldás ebben a műfajban.

A játékban a legnagyobb élményt a képek közelsége okozza. Még talán a való életben sincs igazán lehetőségünk ilyen közelről megszemlélni egy vászonképet, az ecsetnyomok alkotta textúra az impresszionista hatás miatt kifejezetten látványos tud lenni. Egyértelmű, hogy a fejlesztő célja a könnyed kikapcsolódás mellett az volt, hogy a játékosban felkeltse az érdeklődést James Ensor művei iránt, ehhez pedig tényleg a festő legismertebb és leghatásosabb képeit használta fel. A hangulatot a kellemes komolyzenei aláfestés is támogatja, többek között Claude Debussy szerzeményeit is hallgathatjuk játék közben.

Nem véletlenül használtam egyes számban a fejlesztő szót, mivel egy-két grafikust leszámítva Waterzooi egyedül készítette el a játékot. Lehet, hogy elsőre nem tűnik nagy számnak a Please, Touch The Artwork 2, azonban a képek közti átjárás és azok játéktérré való átalakítása nem kis kreatív munkát igényelt, a magányos fejlesztők kezei közül kikerülő kész játékok pedig mindig is megsüvegelendő eredménynek számítanak.

Viszont ettől még nem lesz a játék tökéletes. Hiába a relatíve egyszerű, egeres irányítás, számomra néha nagyon nehézkes volt a csontvázunk navigálása, mivel a festmények textúráiból és tárgyaiból nem következik egyértelműen, hogy merre mehetünk, és merre nem. A másik gyenge pont a játék hossza. Nagyjából 45-50 perc alatt kijátszható az egész, és bár kérdéses, hogy szórakoztató maradna-e, ha kétszer ilyen hosszú lenne, megmaradna-e az interaktív, játékos tárlatvezetés hangulata, azért én személy szerint el tudtam volna viselni még egy-két tematikus világot. Ami viszont hatalmas bónusz, hogy a komplett játék ingyenesen tölthető a Steamen és mobilokon.

A Please, Touch The Artwork 2 egy remek lehetőség megismerni egy expresszionistának tartott festő műveit, egy remek feltámasztása egy mindig is marginális műfajnak, és kiváló kikapcsolódást jelenthet egy fárasztó nap végén, azzal viszont érdemes számolni, hogy a festmények fogdosása nem lesz egész estés kaland.

A Please, Touch The Artwork 2 2024. február 19-én jelenik meg PC-re.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...