A neoludic games így, kisbetűkkel írja a nevét, de remélem, hogy a kölni csapat nem önbizalomhiány miatt hozta meg ezt a döntést. A kisbetűk mellett maga a német csapat is apró, talán adta is magát, hogy első önálló indie játékuk is pici, meghitt, szívet melengető alkotás legyen. Igen, a Tiny Bookshop a cozy szimulátorok sorát erősíti, de még hogy! Ha te is szeretnél egy kerekekkel rendelkező könyvesboltot igazgatni, és idegtépő realisztikus menedzsment helyett csak kellemes beburkolódzásra vágysz, akkor ne is keress tovább! Ez a picur könyvesbolt a te játszótered.
A játék legelején hátrahagyjuk - ismeretlen - régi életünket, és pont megérkezünk Bookstonbury városkájába, hogy elkezdjük új, könyvesboltos életünket az autónk után kötött ,,boltunkkal”. Feladatunk és a játékmenet igen egyszerű lesz. A tutorial után eldönthetjük, hogy az adott nap a város mely részén parkolunk le, ott kifizetjük a parkolást - és a később jelentkező extra költségeket -, majd kiválasztjuk, hogy az adott könyvzsánerekből hány darabot rakunk fel a kezdetben egy darab polcunkra, majd ,,hátradőlve várunk”.
Maga az árusítás nem igényel interakciót, a vásárlók maguk jönnek be, választják ki a nekik tetsző könyveket, fizetnek, majd elégedetten távoznak. Mi - egy játékmechanikát leszámítva - tényleg csak a felkészülést, a menedzsmentet játsszuk. Az adott helyszínhez igazítjuk a Crime, Drama, Facts, Classic, Fantasy, Kids és Travel kínálatunkat, valamint a megfelelő tárgyakkal és eszközökkel ruházzuk fel a boltunkat. A profitból aztán feltöltjük újra a raktárunkat, esetleg veszünk valami dekoráló elemet. A Naptár eseményeit figyelembe véve pedig a legnagyobb haszonért megtervezhetjük a másnapot.
Ezek a dekor elemek, interaktív tárgyak adják a program menedzselős részét. Mindnek van pozitív, majd később negatív hatása is. A kombinálásukkal növelhetjük egy-egy zsáner iránt az érdeklődést, növelhetjük a maradási kedvet, de ugyanakkor csökkenthetjük az esetlegesen veszélyes tárgyak balesetokozási esélyét, vagy ellensúlyozhatjuk például a ijesztő műkoponya hatását a gyerekekre. Ez a díszítgetés pillanatok alatt addiktívá válhat az ezt kedvelő játékosok számára. Én is csak azt vettem észre magamon, hogy percekig kísérletezgetem a beszerzett díszeimmel, hogy a lehető legjobb forgalmat generáljam.
Azonban itt is bukkan fel a játék talán egyetlen, de igen komoly ,,hibája”. A tempója. Ez mondjuk nem lehet olyan nagy baj egy cozy-szimulátornál, hiszen erről szól a zsáner, azonban itt talán a kelleténél lassabb a fejlődés, mint kellene. Sokáig tart, mire tényleg érdekes, izgalmas tárgyakhoz jut a játékos, addig pedig nem nagyon tehet mást, mint hogy egyszerűen feldobál mindent a boltra, és hagyja, hogy a hatások keveredjenek. Ezt pedig még tovább lassíthatja egyszerűen a játékos hozzáállása. Legalábbis az én óvatos-játékos stílusom még tovább lassította az előrehaladást. Szívesen beáldoztam egy napot egyszerű farmolásra a biztonság kedvéért, addig viszont az alapvető minijátékon kívül nem történt semmi.
Mondjuk a könyvajánlós minijáték igazán szórakoztató. Arról van szó, hogy a vásárlók néha elmondják igényüket és azt, hogy legutóbb milyen könyvet olvastak, mi pedig ezekből az információkból kitalálhatjuk, melyik könyvnek örülnének a legjobban. Ilyenkor a polcunkon lévő kötetek valódi irodalmi műveket reprezentálnak. Elolvashatjuk mindegyikről az alapvető információit, ki írta és mikor, milyen hosszú, illetve egy ismertetőt is kapunk róla. Ezáltal átélhetjük egy igencsak művelt könyvtáros szerepét, aki a legjobb olvasnivalót képes ajánlani az érdeklődőnek. Ha sikerrel járunk, akkor az olvasó inspirálódik, és pár másodpercig nagyobb eséllyel vesz újabb könyveket (ezt az inspirációt persze növelhetjük tárgyakkal). A világ egyik legjobb érzése pedig az, mikor úgy sikerül ajánlani egy könyvet a virtuális vevőnek, hogy az adott címet a valóságban is ismerjük, és így az ismertető nélkül találjuk telibe az ízlését. Arról nem is beszélve, hogy a játékos is találhat így új, érdekes irodalmat.
A játékban nyolc NPC gondoskodik arról, hogy legyen kikkel ,,beszélgetnünk”, interaktálnunk. Ők mind sablonos, de annál aranyosabb figurák, mindig öröm volt, mikor felbukkantak az üzletben. Az egyoldalú párbeszédek mellett ők adnak küldetéseket, valamint valamiféle történetet a játékhoz. Ez is csak egy plusz motiváció a végigjátszáshoz, de ahogy a tárgyszerzés, úgy ezek a feladatok és történetmorzsák is meglehetősen lassan érkeznek. Ismétlem, ez nem feltétlenül baj, azonban a hozzám hasonló játékosok, akiket jobban vonz a történet, mint a játék a játékért, kicsit lassúnak érezhetik ezt. Akik viszont cozy-szimulátorokkal kelnek és fekszenek, ők nemcsak hogy nem fognak csalódni a Tiny Bookshopban, de egy új gyöngyszemmel lesznek gazdagabbak. Ha pedig még a világirodalom is vonz, akkor pláne ne késlekedj, irány Bookstonbury!
A Tiny Bookstore PC-re és Nintendo Switchre és Switch 2-re jelent meg. Mi PC-n teszteltük.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.