Exkluzív magyar Guinness rekord interjú Szabolccsal, alias GrassHopperrel

Link másolása
Több mint 3000 letáncolt dallal és több mint 22 ezer elégetett kalóriával dőlt meg a 2015 óta fennálló rekord, a 144 órás szuper maratonon GrassHopper két újabb Guinness plakettel gazdagodott, erről kérdeztük most a maximalista gamert.

Nem is gondolnánk, de egész mókás története van, hogy miért alapult meg annak idején a Guinness Rekordok Könyve: A nevét viselő sörgyár 1955-ben a kocsmákban felmerülő vitás kérdések békés rendezésére adta ki az első kötetet, így nem a hamutálak és söröskorsók reptetése, hanem a nagy leg-es könyv adta meg a végső szót. Az alapötlet évekkel előtte pattant ki az igazgató fejéből egy vadászat során – nem jutott dűlőre vadászpartnerével, hogy melyik a gyorsabb madár –, ami gyorsan egy óriási üzleti sikerré nőtte ki magát. A könyv már az első évben több újranyomást élt meg és a brit toplisták élére tört, azóta pedig számtalan család nappalijába került be, mint a tökéletes témaindító. A videómegosztók korában természetesen a mai trendeket szorosan követi az egyesület, így aktívan töltöget fel népszerű videókat az érdekesebb rekordkísérletekről, de azért még ma is ugyanúgy nyomtatják a vaskos, érdemekkel megtöltött keménykötésű kiadványokat.

2008-ban a kiadó megjelentette első kifejezetten videójátékos témában íródott kötetét, amiben a virtuális hőstettek és kiemelkedő teljesítmények voltak olvashatók egészen a 2020-as kiadásig, majd 3 év szünet után tért vissza a Guinness Gamer mellékág – 2008-ban amúgy Wii-re kijött egy hivatalos party játék is. Interjúnk alanya, Csépe Szabolcs több ízben is szerepel a legújabb könyvecskékben, a mostani mindenre rálicitáló maratonja viszont még nagyon friss: Nemrég került csak ki a Guinness hivatalos oldalára, amit azóta rengeteg külföldi sajtóorgánum leközölt a világ számos nyelvén – mi is írtunk róla.

Most a témában mi kérdezzük GrassHoppert egy exkluzív interjú során, ahol érdekes információkat tudhatunk meg nem csak a legutóbb végrehajtott 144 órás mutatványáról, de a korábbi sikereiről is.

1. Gyerekkorodban, amikor kezedbe került egy vaskos Guinness rekordos könyv, vagy amikor a TV-ben láttál róla riportot, gondoltad volna, hogy valaha te is szerepelsz majd benne?

- Biztosan megfordult a fejemben, de nem hajtott az ötlet. Az 1992-es kiadás volt a legrégebbi, amit találtam otthon, de mondhatni eltörpül az idén 70. évfordulós „2026” változattal szemben.

2. Mikor találkoztál először ritmusjátékokkal és mikor jött a megvilágosodás, hogy ez a kedvenc műfajod?

- A PlayStation 2 megjelenése óta követem a műfajt és szerintem 2002 óta játszok szinte kizárólag japán ritmusjátékokkal magas szinten. Megvan bennük az a pontrendszer, ami törekvésre hajtja a játékost és a műfaj olyannyira nem hagyta nyugodni a versenyszellememet, hogy azóta közel minden játékórámat ritmussal töltöm. (Szerintem nem mondok újat azzal, hogy évtizedek óta a legtöbb videójáték legmagasabban értékelt eleme a Hang/Zene, ami a ritmusok köré írt játékoknál élményben még magasabbra teszi a lécet.)

3. Nagyjából hány játékban eltöltött órád lehet a DDR-ekben összesen, meg lehetne-e ezt saccolni egyáltalán?

- Csak a DanceDanceRevolution sorozattal közel 20 éve játszok már (otthoni felszereléssel és játéktermekben Japánban), így szerintem 6000 órát tippelnék. Érdekességként jó tudni, hogy itt a zenék átlagosan 1 perc 45 másodperc hosszúak.

4. Amikor még voltak itthon aktívabb játéktermek, emlékszem voltak táncpados kabinetek is. Mennyire látogattad ezeket, voltak-e brutális pontszámok beleverve a ranglistába?

- Szinte semennyire nem találkoztam eredeti gépekkel itthon. Nagyjából 4 évvel ezelőtt próbáltam pár leharcolt 2004-es kabinetet, ezért pontszám beverésről nem beszélhetünk a hibás/törött táncpad gombokon lépkedve. :D

5. Most hogy már több kísérleten is túl vagy, mit gondolsz, min kéne változtatnia a szövetségnek, mitől menne gördülékenyebben az egész folyamat?

- Ha letisztáznák a maratoni szabályzat kérdéses részeit és adnának legalább egy egyperces bemutatót a helyes megoldásokról (kamera szöge, tanúk beosztása, szünetek javaslata és mondjuk egészségügyi felhívás), az rengeteget segítene. Maga a jelentkezési folyamat (és a beküldési is) szinte már titokzatosnak mondható inkább, mint átláthatónak.

6. Mennyire komoly technikai háttér szükséges egy ilyen kaliberű próbához, mekkora helyet foglal a teljes felvétel, illetve milyen speciális kitételek szükségesek hozzá, amire nem is gondolnánk?

- A két legnagyobb kihívás a tényleges hosszú játékélmény mellett a megfelelő kamerázás (lehetőleg több szögből) és a teljes (kamera)kép- és hanganyag rögzítésének megoldása. Több számítógéppel, kamerával, konzollal, irányítóval, kijelzővel és szünetmentes tápegységgel javasolt nekiülni egy többnapos kalandnak, ha egy jelentkező tényleg biztosra akar menni. A rögzítést végző eszközök beállításán múlik a végső felvétel(ek) fájlmérete, de szerintem egy üres 2 Terrabájtos tárhelyen mindennek el kellene férnie. Kitételekről csak az jut eszembe, hogy egy hagyományos élő közvetítés felvétele egyáltalán nem felel meg a hitelesítéshez.

7. Hat nap elég sok idő, mennyi energiaital, kávé, kóla, koffein fogyott összesen a 144 óra leforgása alatt?

- Nulla. A mindennapokban és játék közben sem fogyasztok egyáltalán ilyesmiket. Víz, rostos üdítő és gyümölcstea bármikor jöhet!

8. 144 óra embertelenül hosszú idő, fánkból pedig túl sok - nyilván voltak közben kisebb szünetek. Ezt hogy képzeljük el, milyen formában engedélyezi a Guinness szigorú rendszere?

- Egészben teljesített óránként 10 perc szünet jár jutalmul, amit össze lehet gyűjteni szabad felhasználásra – így egy-egy mosdószünet vagy alvás is beleférhet (és az óra mindig ketyeg tovább). Ha nem a játékról vagy a tanúkról van szó, akkor a szabályzat nem igazán korlátozza a játékos tevékenységeit a szünetekben - de azért tartalékban mindig jó, ha marad valamennyi akármilyen váratlan helyzetre (például áramszünet).

9. Tavaly októberben történt a DDR rekord, amin másodmagammal én is jelen voltam tanúként. Mennyi az átfutási idő az elbírálásnál és mikorra vált biztossá, hogy siker koronázta a törekvéseidet és érkezni fog a plakett?

- A karantén időszak óta exponenciálisan nőtt meg a világban a különféle rekordok jelentkezési száma, így eleinte 4 hét volt a várakozási idő az ingyenes(!) elbírálás megkezdéséhez. Idén ez a szám felszökött 20 hétre és már nekem sem tudták tartani, így gyakorlatilag akár 9 hónap is eltelhet a beküldéstől az elbírálás végéig – de szerencsére a tanúsítványnak elég 1 hét a postával együtt. A mostani statisztikák szerint évente 50000 jelentkezést küldenek be a Guinness felé, de ezekből csak 5%-ot fogadnak el hitelesnek.

+1. De most én kérdezek: Jesus, milyen volt az élmény tanúként? Érezted úgy, hogy helyet cserélnél velem egy kis időre?

- Kicsit váratlanul ért a hirtelen szerepcsere, de megpróbálom összeszedni az akkori emlékeket. A helyszín és a kiszolgálás mindenképpen első osztályú volt, az ott töltött idő pedig kellemesen telt. A tanú váltásoknál egy kis GK hírezés és alvás is befigyelt a rendelkezésünkre bocsájtott konzolok és játékok mellett, így a "rendkívül megterhelő" leskelődések között is remekül éreztük magunkat. A helycserét tekintve jobb volt most a csendes megfigyelés, de egy két dal belefért volna.

10. Ahogy néztem, külföldön eléggé nagyot megy a legutóbbi rekord híre. Számoltad, mennyi publikáció született, vagy már teljesen követhetetlen?

- Már több mint 100 cikket találtam a világ különböző nyelvein megírva, és minden nap jelennek meg új átiratok a GameSpot vagy a BBC eredeti hírközléseiből.

11. Van-e tervben bármilyen másik kísérlet a közeljövőben, vagy ez még titok?

- Tudtam, hogy ezt a kérdést nem hagyhatod ki. Most már tényleg nincsen újabb rekord kísérlet betervezve, de mindenképpen visszatérek, ha egy bátor jelentkező megdöntené az új időt.

12. Ha valaki megdöntené az új rekordod és rákontráznál, vajon átcsaphatna az egész egy végtelen oda-vissza párbajba?

- Ha nem percenként dőlne egyre-másra a rekord, akkor biztosan nem (bár erre is írhatnának egy szabályt). Szerintem van egy elméleti (és még egészséges) határ, ahol megállna a történet – ezt a Guinness szervezetnek is be kell majd látnia idővel.

13. Mindegyik rekord mástól nehéz, a játékok nagyon eltérőek: a Tetrisről például nagyon jól tudom, hogy pár óra után már folyik ki az ember szeme, a vezetés pedig szintén koncentrációt igényel. Sorrendbe állítva melyik volt a legnehezebb, és miért?

- A legkönnyebb a Tetris volt - bár ott pont a legnehezebb szint tette a leginkább kényelmessé a kontrolleres játékot. Utána következik a NARUTO-s rekord, ahol a minimum 24 órát nem sokkal léptem át, mert a cél az egyetlen életcsíkkal 1000+ ellenfél veretlen legyőzése volt (és ez bármilyen irányítón egy fájdalmas feladvány). Szerintem ezt követi a 144 órás DDR a szabad mozgás lehetőségével (és előnyével), ugyanis az első helyen nálam a 90 órás Gran Turismo maraton szerepel: rendkívül jó formában kell lenni ahhoz, hogy pedálokkal és kormánnyal felvértezve rögzített pózban vezessen valaki huzamosabb ideig. A nyak és a vállak már egy nap után könyörögnek a pihenésért, ezért egy ilyen megmérettetés közben minden szünettel töltött perc számít (de azért nyújtózkodni kötelező).

14. Milyen tippet, trükköt vagy tanácsot adnál annak, aki most szeretne belevágni egy rekord kísérletbe? Mire érdemes odafigyelni?

- Ha nem siet az illető, akkor mindenképpen olvassa el többször a friss szabályzatot (ezt jelentkezés után pár héttel privát felületen osztja meg a Guinness) majd találja ki előre az elképzelés és megvalósítás összes elemét. Ami nem egyértelmű, azt jól megírt kérdések formájában el kell küldeni a jelentkezési felületen és 2 héten belül mindenre választ adnak, sőt: előfordulhat, hogy még a szabályzatot is frissítik. Hogy miért fontos ez? Mert beküldés és elbírálás után is tisztázhatnak a szabályzatban (és így fuccsba mehet egy egész rekord kísérlet).

15. Van-e olyan dolog vagy észrevétel, amire nem tértünk ki, de szívesen beszélnél róla és kifejtenéd bővebben?

- A DailyMail angol újság volt az egyetlen, ahol egy fizioterápiás doktor szakértői véleményét is kikérték a 6 napos maratoni játék témájában. Nagyon szépen leírta az észrevételeket és felhívásokat a tevékenység veszélyeiről (mint bármilyen sport esetén), és még további tudnivalókat is adott a hosszabb idejű videójátékozásról, a mindennapi testmozgásról és a helyes táplálkozás fontosságáról is. Japánban, a DanceDanceRevolution őshazájában örömmel fogadták a hírt, és érdekes módon a helyi egészségügyi (több száz oldalas) minisztériumi anyagból elkezdték kiszámolgatni, hogy életkor és nem alapján mennyi Kcal égetés történt a napi átlaghoz képest. Az eredmény: a napi intenzív(!) testmozgáshoz képest átlagban több mint 20%-kal emelkedett meg a maraton egy-egy napjára az elégetett energia – beleértve az éjszakai mozgást is.

Ha érdekel Grass videojátékos világban elért eddigi munkássága, akkor az alábbi linkeken megtalálsz mindent:

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...