Az
elmúlt években egyre több független csapat szerette volna kitolni a határokat.
Vajon hol húzódik az a vonal, amely a videojátékokat és a művészeti
gyöngyszemeket elválasztja? A pszichológiai horror kényes téma, de szerencsére
több olyan alkotás született, amely merően újszerűnek hatott – ha másért nem
is, az igényes elbeszélés miatt. Dear Esther, Anna, Rain – csupán pár
kiragadott példa. Cikkünk tárgyát egy apró ír csapat, a PolyPusher Studios
követte el – ne lepődj meg, ha még nem hallottál róla. A Montague’s Mount egy
belső nézetből irányítható horrorjáték, ahol a felfedezés mellett igényes
fejtörőket kell abszolválnunk, míg a játék helyszínéül szolgáló sziget minden
nyomasztó titkára fényt derítünk. Ha szigorú szemmel nézzük a játékmechanikát,
semmilyen újszerűt nem találunk benne, mégis száraz és szikár kötelekkel
csavarodik tagjainkra, s mire észbe kapunk, már a húsunkba váj. Szinte a
semmiből bukkant elénk, s könnyű szerrel feliratkozhat idei év legjobbjai közé.
Nem túlzunk: bizonyos szempontból a Montague’s Mount megeszi reggelire az Amnesia:
A Machine for Pigst is!
A
bevezető videók és a menü eléggé fapados: semmi animáció, szimpla fekete háttérrel
és feliratokkal szembesülünk. Sebaj, hiszen az éles akcentussal elbeszélt intro
és a reménytelen alaphelyzet rögtön helyre rakja a játékost. Hősünkkel egy ír
sziget tengerpartján ébredünk az éjszaka közepén, nem emlékszünk arra, hogy kik vagyunk,
és miért vagyunk itt. Nagy a felfordulás a homokban: mindenütt szétdobált
utazótáskák, játékok és mindenféle kacat szerteszét, mintha csak egy lakótelepi
lomtalanítás lenne. A sántikálás eléggé zavaró: billeg a kamera és lassan
haladunk előre, szerencsére egy fokos jó szolgálatot tesz mankóként. Hamarosan
megleljük a sziget belseje felé vezető ösvényt, s innentől már nincs megállás:
elhagyatott kőházak mentén baktatunk, válaszokat keresve. Nem sokkal az indulás
után szembesülünk azzal, hogy egy titokzatos, földöntúli gyermek szelleme
kísért, Kutakodásunk közepette régi fényképek, emlékek és annál sokkal
baljósabb nyomokra találunk, apránként kezdjük el összerakni
személyazonosságunkat. A nyugalmas felfedezésnek persze búcsút mondhatunk,
elvégre elég sűrűn bukkanunk fejtörőkbe, melyek ugyan némileg megtörik a
narratíva lendületét, de legalább a készítők nem nézik a játékost hülyének.
Feltételezik, hogy szorult belénk némi értelem is kihívással teli puzzle-ökkel
van tele a Montague’s Mount.
A
játékmenet egyik legfontosabb aspektusa a tárgykeresés, hasonlóan a Mysthez. Általában lezárt kapukba botlunk, amik kinyitása összetettebb
feladat. A használható tárgyakat magunkhoz vesszük, elsőre fogalmunk sincs
arról, hogy mihez kezdjünk velük, de később mikor a rendeltetésének megfelelő
helyhez érünk, lassan, de biztosan megvilágosodunk. Az előrehaladás bár
lineáris, sokszor vissza kell térnünk a már bejárt területekre is. Szerencsére
a fejlesztők némi segítséget is nyújtanak, ha elakadnánk (mert bizony többször
is el fogunk akadni): vörös fénnyel világítanak azok a pontok, ahová célszerű ellátogatni,
vagy újra felkeresni. A segítség nem jön magától, tippeket sem nagyon ad a
játék. Elképzelhető, hogy a továbbjutást jelentő utasítást egy fakó, falra írt
üzenetben találjuk, de ugyebár egy sötét halászviskóban fényforrás nélkül
esélyünk sem lesz kisilabizálni. A megoldás? Hozzuk működésbe a távoli
generátort! Igen ám, de abba meg üzemanyag kell. Harc itt nem nagyon van,
tárgyakat veszünk magunkhoz – a képernyő alján találjuk a kezdetleges
eszköztárunkat, itt választjuk ki a szükséges elemet, és ennyi. Néhány feladvány
tényleg izzasztó lehet, de többségük szerencsére logikus. Sokkal nagyobb
kihívás az éjszaka közepén megtalálni az eldugott eszközöket. Van ugyan
iránytűnk is, de teljesen felesleges, eltévedni nem fogunk soha. Hősünk mozgása
lassú, bár ez betudható annak, hogy a hajótörés során megsebesült, de ettől még
zavaró.
Egyedi
megoldást találunk a különböző útjelző tábláknál, vagy akkor, ha az egyik
fontos objektumot megvizsgáljuk: ír feliratokat találunk, amik érthetetlen
hablatynak tűnhetnek, de alattuk megtaláljuk a szavak angol megfelelőit is. Amúgy
az egész játékról süt az ír befolyás: elszórva kelta eredetű sírköveket
találunk, Brigit of Kildare keresztjeit gyűjthetjük, s fény derül a Loughlin
család hányatott sorsára is. A helyszín
teljesen lehengerlő: a sziget tökéletesen átadja azokat a jellegzetességeket,
melyek Írország vidéki arcát mutatják. Különösen a szigetország nyugati partja
kerül terítékre, az itt élő, egyre fogyatkozó lakosság még a valódi ír
hagyományokat követi. A Montague’s Mount egyik egyedülálló eleme az, hogy a
mentális egészség témáját is boncolgatja. Írországban a vidéki elszigeteltség kényes
téma, a játék sokkal mélyebb pszichológiai problémákra is utal, amely mellett
eltörpül a főhős amnéziája. Így már érthető, hogy miért olyan őrült Peter
Griffin karaktere a Family Guyban. A kaland során számos olyan figyelemreméltó
idézetet olvashatunk írók és politikusok tollából a mentális betegségek
témájában, így a történet is által felvetett kérdésekre is választ kapunk.
Az
atmoszférába tényleg nem tudunk belekötni: az időjárás zord, viharok tépázzák a
környéket, a szakadó eső alaposan leredukálja a látótávolságot, depressziós hangulatot
teremtve ezzel. Folytonos szürke
színekkel szembesülünk, a környezet sivárabb már nem is lehetne – fél óra játék
után alaposan lehervasztja a legrendíthetetlenebb játékosokat is. A
kétségbeesés kézzel fogható lesz, amikor elakadunk az egyik fejtörőben,
kémleljük a környéket, miközben csurom vizesen állunk a lakatlan szigeten. A fojtogató
sötétségben már szinte felüdülésnek hat, ha egy lámpa fátyolos fényébe
tekintünk. Bár a vigasz csupán ideiglenes, a sziget tragikus múltja, a főhős
elszigeteltsége és szorongása hamar győzedelmeskedik rajtunk. És akkor még nem
is beszéltünk a természetfeletti jelenségekről, amelyek sikerrel hozzánk ránk a
frászt a legváratlanabb pillanatokban. Nincs mit szépíteni ezen: a készítők
elég sokszor visznek be nekünk övön aluli ütést, ha már a kilátástalanság nem
lenne elég.
A Brigid-keresztek
A
látványért a Unity Engine felel, amely nem igazán izzasztja meg a modern
hardvereket, nincs benne semmi kiemelkedő, de legalább stabil sebességet
produkál. Néhány modell elnagyolt, talán túlságosan is, de összességében
megnyerő vizualitással van dolgunk a maga lehangoló módján. A hangzásvilág
viszont kikezdhetetlen mestermunka. A főszereplő skót akcentussal átitatott hangját
Derek Riddel adja, belső monológjai alaposan feltornásszák a hangulatot. A
zenéket Andrea Baroni olasz komponistának köszönhetjük, kísérteties
zongoraszólamai sokáig a füleinkbe ivódnak, de leginkább az elkeserítő fő téma.
A szigeten szinte folyamatosan üvölt a szél, az első monoton zúgással nyom el
minden mást, könyörtelen és gyönyörű élménnyel kápráztatva el minket. A fejlesztés javarészét egyetlen ember végezte, ez meg is látszik a végleges
produktumon, jó pár apró buggal szembesülünk, olykor beragadunk a falba, a
textúrák vibrálhatnak stb. Az irányítás némileg vontatott, az interakció során
pontosan a tárgy felett kell a megfelelő gombra böknünk, különben semmi nem
történik. A hangulat miatt persze minden kényelmetlenséget megbocsáthatunk
neki.
Végső
konklúziónk az, hogy a Montague’s Mount egy teljességgel egyedi alkotás, olyan
kérdéseket feszeget, s olyan masszív érzéseket vált ki belőlünk, amely ritkán
tapasztalható videojátékokban és a jól felismerhető ír beütés is abszolút jól
áll neki. Talán a legjelentősebb hibája
az, hogy könnyedén elsétálhatunk mellette, pedig már zöld utat kapott a Steamen (novemberen
jön a Valve rendszerében), a GoG.comon pedig már elérhető a DRM-mentes változat
tíz dollárért. Ez az összeg szinte semmi egy olyan 4-5 órás címért, ami az idei
év egyik meglepetése, és aminek bérelt helye lenne a horrorelemekkel megspékelt
puzzle-játékok panteonjában, de kiforratlansága miatt még várunk ezzel a
kijelentéssel. A folytatás szinte kötelező.
Mert én itt állítottam meg a játékot.
:DD
Kösz a tesztet, srácok. Biztos kipróbálom.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.