A Plague Tale: Innocence teszt

  • Írta: Shifty
  • 2019. június 5.
Nem elég, hogy javában tombol a százéves háború, a fekete halál is makacsul tizedeli Franciaország lakosságát. A borzalmakat Amicia és Hugo párosán keresztül ismerjük meg, miközben az inkvizítorok is a nyomunkban loholnak.

Van a középkornak egy kevésbé festői időszaka. Amikor mindenki üldözöttnek számított, ha az egyházzal ellentétes nézeteket vallott, esetleg más vallásban hitt, vagy csak hitetlennek bélyegezték meg. A középkor legsötétebb időszakában mégis a százéves háború, az utánahagyott pusztítás, illetve az annak következményeként kitört pestisjárvány okozta a 14. század közepén a legsúlyosabb problémákat. Ez volt az az időszak, amikor emberek milliói vesztek oda a falvakat átjáró mocsokból utat tört patkányok terjesztette pestis miatt, miközben mások az elhúzódó háború járulékos veszteségeként adták életüket. Az A Plague Tale: Innocence nyitánya azonban még ebben a szörnyűséges időszakban is megragadja a középkori, háború sújtotta Franciaország szépségét, hogy aztán egy hirtelen vágással az ember húsába és lelkébe markolva, a játék végéig el nem engedve végigvezessen minket a halállal, pusztulással és fertővel kikövezett franciaföld falvain, középkori várain és tetemektől bűzlő csataterein.

A játék története a 14. században játszódik, egy Bordeaux közeli kisvárosban, ahol a nemesi de Rune család is él. Főhősünk a 14 éves Amicia, aki édesapjával és Lion nevű kutyájával épp a birtok szomszédságában található erdőt járja. Az édesapa bölcs útmutatóival próbálja meg felkészíteni lányát az élet nehézségeire, miközben egy csúzlit ajándékozva a vadászat fortélyait is megtanítja gyermekének. Aztán váratlanul sötétség borul a jókedvre, ugyanis Lion egy vaddisznót megpillantva üldözni kezdi a vadat, és amikor rátalálunk, éppen egy gödör emészti fel szerencsétlen kedvencünk testét. Ekkor még nem is sejtjük, micsoda borzalom húzódik meg a föld alatt, sokkal inkább a birtok békéjétől nem is olyan messze zajló háborúval és annak borzalmaival vagyunk elfoglalva. Aztán amikor hazaérünk, minden a feje tetejére áll. Inkvizítorok törnek be a birtokra, akik Amicia betegeskedő öccséért, az ötéves Hugóért jöttek. Az ellenálló szolgák, illetve a testvérpár szülei nem élik túl a mészárlást, ezzel pedig kezdetét veszi a két testvér misztikummal is fűszerezett kalandja.

Az addig a háború borzalmaiból és a pestis okozta mérhetetlen pusztításból bármit is alig érzékelő gyermekeknek egy csapásra kell megbirkóznia az őket körülvevő mocsok és kilátástalanság terhével, miközben Amiciára hárul a túlélés teljes felelőssége is. Az inkvizítorok mellett a franciaföldön állomásozó angol lovagok, illetve a mindent ellepő patkányinvázió is komoly akadályt jelent majd számunkra. Az A Plague Tale: Innocence pedig nemcsak akkor hozza a legjobb formáját, amikor kijózanítóan hitelesen ábrázolja a sötét középkor mocskos valóját, hanem akkor is, amikor időt fordít a testvérpár kapcsolatának elmélyítésére, lelkük feltárására, illetve felfedi a sztori lapjait és boncolgatni kezdi Hugo rejtélyét, miközben bátran kitér az inkvizítorok tevékenységére vagy a háború borzalmaira.

A történet előrehaladtával egyszerre fejlődik Amicia és Hugo kapcsolata, miközben morálisan is formálódnak, így egészen ijesztő látni, amikor a két fiatalnak felnőtteket is alaposan kikezdő döntéseket kell meghoznia. Kár, hogy az Asobo Studio a játéknak ezzel a rétegével nem foglalkozott többet, ugyanis döntéseink sajnos semmilyen irányban nincsenek hatással a játékra vagy Amicia jellemének alakulására. Igaz, csak néhány elszigetelt esetben kell kemény döntéseket hoznunk, de akkor azoknak bizony lehetne valódi tétje.

Ehhez a nyomasztó hangulatú kalandhoz ad tökéletes keretet a játék középkori világa. A fejlesztők tűpontosan adják vissza a pestistől rettegő, kilátástalan helyzetbe került falubeliek közhangulatát, miközben a családi birtokot elhagyva a háború után hátramaradt tetemek borította mezőkön, kihalt kazamatákban, porig rombolt templomokban, várakban és egykor szebb napokat is látott, mostanra a patkányok martalékává vált farmokon kell átvágnia a testvérpárnak, illetve a hozzájuk később csatlakozó, szintén korukat tekintve ifjú társaknak. Merthogy a misztikummal alaposan fűszerezett sztoriban nem csak magunkra utalva kell a túlélésért küzdenünk. A játéknak ugyanis lesznek olyan fejtörői, ahol vagy Hugo, vagy hozzánk csapódott másik társunk segítsége nélkül biztosan nem fogunk előrejutni.

Ezek alapvetően egyszerűbb logikai feladványokban öltenek testet, az A Plague Tale: Innocence gerincét mégis a lopakodás adja, aminek pont a linearitás Achilles-ina. A készítők hiába szeretnék elhitetni velünk, hogy szabadon hozhatunk döntéseket, tulajdonképpen egy csőjátékot kapunk, ami alapvetően be is határolja a lehetőségeinket. Visszafogott szabadságot az alkímia felbukkanásával, a kraftolás bevezetésével kapunk, de itt is inkább arról van csak szó, hogy azokat a helyzeteket, amelyekbe a játék kényszerít, azokat melyik eszközzel és hogyan oldjuk meg. Itt viszont bőven van döntési lehetőségünk. Például parittyánk segítségével kiolthatjuk az őrök fényforrásait, ezzel potenciális patkányvacsorává téve őket, de ha úgy hozza a kedvünk, el is altathatjuk az óvatlan smasszerokat. A páncélos járőrök ellen is lesz ellenszerünk, ahogy a patkányokat elriasztó fényt is több formában tudjuk majd számunkra kedvező módon felhasználni, megidézni.

Ennek nyújt alapot a már említett kraftolás, aminek segítségével nemcsak Amicia ruháját vagy csúzliját tudjuk fejleszteni, de a különböző alkímián alapuló kiegészítőket is. Ami viszont nagyon fontos, hogy ezek egységesen ugyanazokat a felszedett erőforrásokat használják, vagyis érdemes kétszer is átgondolni, mire van szükségünk. Ugyan a játék egész jó arányban adagolja a nyersanyagokat, de bőven lesznek olyan szakaszok, amikor tényleg oda kell figyelni és nem elpazarolni a rendelkezésre álló erőforrásokat. Ez ugyanis tapasztalatom szerint később mindig kifizetődött, így egy olyan helyzetben, amikor nehéz volt az őrök figyelmét elterelni, jól jött, ha voltak más eszközeim is, nemcsak kövek és cserepek.

Persze a játékban akadnak majd alkalmak, amikor kénytelenek leszünk a harci képességeinkre hagyatkozni. Ezekben az esetekben azonban tovaszáll a játék nyújtotta illúzió, végleg leomlanak a szabadság kapui. A törékeny Amicia ugyanis csak és kizárólag a parittyájával tudja felvenni a harcot a rá támadó, többnyire páncélos katonákkal szemben. És ahhoz, hogy kellő erővel hajítsuk el a kavicsokat, térre és időre is szükségünk van, a nem erre a helyzetekre szabott helyszínek pedig azonnal bekorlátozzák lehetőségeinket. De az A Plague Tale: Innocence hamar ki is teríti a lapjait és tudatosítja a játékosával, hogy a játékmechanikai elemek csak azt a célt szolgálják, hogy a fejezetekre bontott cselekményt előrelendítsék.

A hangsúly ugyanis az érzelmes, szívbemarkoló, rejtélyes történeten, a testvérpár kapcsolatának kibontásán és a gyermeki ártatlanság falainak lebontásán van. Ezt pedig hűen kiszolgálja a kifejezetten felnőtteknek szóló történet, amit Olivier Deriviere hidegrázós, melankolikus zenéje, illetve a játék szürkés, lehangoló, vészjósló látványvilága tesz kerek egésszé. Az Asobo Studio és a Focus Home Entertainment az év eddigi legkellemesebb meglepetését hozta el nekünk, ami játékmechanikai hiányosságai ellenére is egy hihetetlenül erős, izgalmas mese virtuális lapjait tárja elénk. Neked csak egyetlen dolgod van, hogy átadd magad a lapokon megelevenedő történetnek.

Az A Plague Tale: Innocence PC-re, Xbox One-ra és PS4-re jelent meg, mi az utóbbi platformon, PlayStation 4 Prón teszteltük.

15.
Oldman
14#
Hm... akkor azèrt vannak hibàk rendesen ezek szerint, kàr èrte, pofàsnak làtszott, de azèrt leìrni sem kell teljesen talàn.

neotechtr!
Annyit mèg hozzàtennèk, hogy valamièrt rengeteg magyar embernek iszonyatosan csapnivalò a nyelvèrzèke, konkrètan sokakat oktathatnak remek tanàrok, akkor is gyengèn fognak tudni idegen nyelveket. Igaz, ha beszèlni nem is fognak, a szavakat megtanulhatnàk, akkor olvasva azèrt tudnàk èrtelmezni az adott mondatokat.
Meg az is igaz, magyarul sem tudnak rendesen, ìrni meg plàne. Ìgy valòban nehèz..
14.
VerIstvan
#7: Az elso par ora tenyleg rohadt unalmas, de mar ott is etezhetoen arra epit, hogy megszivasson.
Aztan bedurvul es arra fog vegig epitkezni ,hogy olyan helyzeteket teremtsen amit sokszor elsore nem fogsz tudni lereagalni.
Aztan betol par bossfightot egy arra tokeletesen alkalmatlanna tett helyszinen (lasd gamer365 tesztben is).
Plusz kapsz ket harom olyan bugot, hogy leteszed a hajad.
A minden iranybol tamado katonak es a kiscsavo esete a nagy teremben .
Az elso katona beszorult a falba es nem indult el a jelenet. Kovetkezo visszatoltesnel meg volt olyan katona akire nem lehetett patkanyokat nyomni.
Volt olyan, hogy egy tuz mellett allva is felzabaltak a patkanyok.
Vagy az ingadozo!!!!! input lag (volt hogy fel!!!!! Masodperc korul is volt maskor meg szinte semmi . Igy jatszal).

A vegso bossfight meg mindennek az alja.
Voltak jo pillanatai a jateknak de tobbnyire inkabb idegesito es a fantaziatlan rohadek jatektervezes mintapeldaja.
A cikkben emlitett ai-ra meg annyit, hogy ennel durvabb ai-val meg itt vinnyogna a szerzo, hogy geci nehez.
Amugy nem volt olyan hulye mint megszoktuk. Hajlamos volt szisztematikusan vegignezni a fedezekeket ha nem talalt meg ott amit az utvonal szamoloja megadott neki mert ott alltunk elotte.

De az egesz jatek nagyon indie. (16 rugoert)
A grafika jo. (Az environment 3d scan. Sokszor)
A karaktetek jok.
Amit viszont tok szetcsap a romma huzott es meg leveve is brutal bloom.
Az animacio csapnivalo, de nagyon.
Ok, hogy nem mocap, de azert a kezi animacio is a kis vuk szintje kozt van egy jokora atmenet.
Face rig es az animaciok kb nincsennek.
Pislogas tatogas.
Ami nagyon gaz mert egyebkent sokszor a cutscene-k akarnak hatast elerni.
A zene instant off mert nagyon "muveszi " es ettol inkabb zavaro mint jo.


A jatek a styx, a shadwen, es a ghost of a tale zagyvaleka azok minden hibajaval.

5-6000-et meger de nem 16-ot.
13.
VerIstvan
#12: Belenk az oroszt rugdaltak aztan jott a gengsztervaltas es evekig nem volt normalis vagy egyaltalan nem volt angol tanar.
Es szarul is tanitottak azt a keveset.
Ne az emberek hibaja legyen mar, hogy okadek az oktatasi rendszer...
12.
Neotechtr
#11: Hát nem tudom. 37 vagyok, az egyik suliban a németet rugdalták belém, a másikban (plusz játékok) az angolt, és mindkettő megy. A fiatalok meg magyarul sem tudnak, ffs
11.
Oldman
Nyarlako!
Igen, bizony igazad van.
Az idősebbeknek nem volt anno kötelező az idegen nyelvismeret, a mostani generàciò szinte mindegyike makog ìgy vagy ùgy 1-2-nyelven min. alapszinten.
10.
Nyarlako
#9: Szerintem a fiatalok többsége azért már tud angolul elég jól, a 30+ generációban siralmas a helyzet mondjuk.
9.
Oldman
Persze ez nem biztos hogy rossz hìr. Jàtèkos függő a dolog. Pàr youtubernek tetszik. Ez a jàtèk egyedi hangulattal/atmoszfèràval bìr, ezt meg kell becsülni. A magyar fordìtàs hiànya miatt viszont korlàtozott lesz az èrdeklődès irànta idehaza ebben biztos vagyok.
8.
Oldman
Logic5!
Ez nem jò hìr. Ùgy nèz ki, inkàbb a hangulatra helyeztèk a hangsùlyt a fejlesztők.
7.
logic5
#6: Azzal nincs is baj, de pár óra után nálam totál unalomba fulladt... Sajna semmi kihívás nincs benne.
6.
Oldman
Egyèbkènt règ nem làtott rèszletgazdag a grafika, hihetetlen szèp a környezet. Anyàm, hogy mutat ez ps5-ön majd!?
5.
Oldman
4#
Pontosan, egyetèrtek!
Viszont sajnos tudjuk a magyar fordìtàs akadàlyait is, nem kimondottan a nem akaràs miatt nincsen magyar szöveg.
4.
georgie.70
Köszönjük a tesztet. Én is megvettem a gamet csak még nem álltam neki, mert még bőven a Days Gonet nyomom. Belenéztem csak és valóban nagyon autentikus és hangulatos. Csak azt nem fogom fel hogy egy ennyire történet központú játékot már megint úgy adnak ki hogy semmilyen magyarosítás nincs hozzá.... Komolyan nevetségesnek tartom már ezt!!!! Előre kérek mindenkit ne gyertek azzal hogy az angol világnyelv, meghogy kicsi a piac mert ezeken már rég túl vagyunk,és szánalmas kifogások amik ráadásul nem is a valódi okai. Lásd ps exkluzívok... Pl a Days Gone eszméletlen élmény így hogy minden szavát értem össze nem lehet hasonlítani a magyarosítás nélküli játékokkal. Jó lenne ha végre valaki lépne ez ügyben mert rengeteg játék fele akkora élményt sem nyújt így....
2.
Őrnagy
Szegény patkányokat mindenki csak bántja...
1.
mephi
Köszi a tesztet, az egyik nyári programom ez lesz a szabadság alatt.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...