F1 25 teszt

Link másolása
Értékelés 8.0
"Természetesen" idén sem maradtunk Forma-1-es játék nélkül, az idézőjel azonban nem véletlen. A pletykák szerint nem olyan biztos a brand sorsa az EA-nél, így jövőre már nem is garantált, hogy kapunk még játékot.

Egy ideje már a nagyokat is elérte a játékipar válsága: az olyan beton biztosnak tűnő címek, mint a Codemasters féle F1-licenc is veszélybe került. Egyelőre ugyanis nagyon úgy tűnik, hogy a Forma-1-es játékok is áldozatul esnek az EA hónapok óta tartó nagytakarításának, a nemrég megszerzett WRC sorozathoz hasonlóan. Habár a Codemasters által fejlesztet F1-címeknek voltak kevésbé jól sikerült darabjai is, azért azt bátran ki merem jelenteni, hogy a sorozat több odafigyelést és nagyobb fejlesztéseket kap, mint mondjuk FIFA (oh, pardon EA SPORT FC). Nincs mit tenni azonban, a kapitalizmus úthengerét nehéz megállítani a mostani világgazdasági helyzetben, az F1-játékok eladása pedig pár éve bezuhant, szóval valahol érthető a lépés, hogy miért is kíván a kiadó megszabadulni a pénznyelő sorozataitól. Mielőtt azonban előkerülnének a könnyes zsebkendők, nézzük meg mit sikerült beleszuszakolni az idei epizódba.

Mert halálhírek ide vagy oda, az F1 25 szerencsére a sorozat jobb darabjai között számontartva fog bevonulni a történelemkönyvekbe. Akik ismerik a sorozatot, azoknak már az újdonságok listája is pozitív benyomást kelt; visszatért a játékosok körében amúgy méltán népszerű, sztorival operáló Breaking Point, aminek harmadik felvonása ezúttal is remekül sikerült. Leírtam már előtte is, de most újra megteszem: talán egy versenyjátékban sem láttam még ennyire jól összerakott történetet, bár ezt a lécet megugrani azért ugye nem nagy teljesítmény. Ennek ellenére a tálalás továbbra is pazar, a kihívásokkal operáló játékmenet pedig pont annyit kínál, hogy kitartsunk a cselekmény mellett. Az átvezetők jól megírtak és szépek, valamint szerencsére a ripacskodás és a közhelyesség sem dominál annyira, hogy zavaró legyen.

A Breaking Point 3 mellett a legnagyobb újdonság egyértelműen újrakevert alap karrier mód. Nem véletlenül használtam az “újrakevert” szót, ugyanis inkább tűnik egyfajta átgondoltabb változatának az elmúlt évek karrierjeinek, semmint egy teljesen nulláról felépített játékmódnak. Ezúttal is egy új, saját csapat irányítását, vehetjük át, így megalkothatjuk brand kinézetét, az autó festését, valamint azt is beállíthatjuk, hogy feltörekvő kicsik, vagy inkább pénzzel kitömött, első helyért küzdő nagyobb istálló szeretnénk-e lenni. Újdonság, hogy a csapat irányítója - akit alakítunk - ezúttal nem versenyző, így az ő perkjei és fejlődése is inkább a bázison történő csapatirányításhoz fognak kötődni, semmint a versenyzéshez. Kissé furcsa lett így a helyzet amúgy, hiszen így az egyik pilótánk bőrébe kell beugranunk a versenyeken.

Az átgondoltabb menük és az újrakevert tutorial határozottan jobban működnek, mint az előző változatban, valamint ezúttal is támaszkodhatunk az automatikára, ha bizonyos pontjai a menedzselésnek nem fekszenek nekünk. Az kissé továbbra is sokkoló, hogy legalább olyan jól, ha nem jobban működik a csapatmenedzselés, mint az arra kihegyezett F1 Managerben, de ez inkább azt a játékot minősíti, semmint ezt. Mivel tavaly nagy csinnadrattával mutatták be a pilóta karrier módot, ez idén is helyet kapott, frissítést azonban nem nagyon, szóval még mindig egy hangzatos, ám de annál ingerszegényebb játékmód maradt - idén nem is érdemes ránézni.

Idén is sikerült öt pályát újraszkennelni (Bahrain, Miami, Melbourne, Szuzuka és Imola), amik amúgy valóban elég jól sikerültek. Ha minden évben játszod ezeket a játékokat, az újraalkotott pályák valóban frissítik a felhozatalt és valósághűbb élményt adnak, ha viszont nem Melbourne-nel fekszel és kelsz, akkor nem biztos hogy észre fogod venni a különbségeket. És ezzel igazán el is érkeztünk ahhoz, a ponthoz, amikor is minden évben felsorolom, az apró, sokszor jól bereklámozott funkciókat, amiknek a gyakorlatban csekély vagy semmi értelme nincs.

Kezdve például a a visszafelé is játszható pályákkal (nem tolatva, hanem fordított irányban): három helyszínen, Silverstoneban, a Red Bull Ringen and Zandvoortban visszafelé is körözhetünk, ha kedvünk tartja, a de miért is tartaná? Elhiszem, hogy a fejlesztőknek ebben munka volt, és grafikailag meg AI szempontjából is át kellett gondolni a dolgokat, de annyira értelmetlen, marketing által felmagasztalt felesleges funkció ez, hogy vetekszik a pár éve supercarokkal operáló F1 Life-val. Mi lesz a következő? Lehet majd valóban tolatva is versenyezni? Vagy játszani a monacói kaszinóban valódi pénzzel? Nem akarok inkább ötleteket adni…

Annál is inkább bosszantó ez az egész, mert azért még mindig szép számmal akadnak a játékban hibák, és ezek kigyomlálásával is tölthetnék az időt igazán. Habár az F1 25 az egyik legjobb formában megjelent, sőt, megkockáztatom az egyik legjobb darabja a sorozatnak, azért továbbra sem minden működik rendesen. A nem felújított pályák pontatlanok és elavultak már. Monacóban felhúztak egy egész városrészt már az alagút mellé (tudom, mert ott voltam tavaly!), de még mindig nincs ott sem az építkezés, sem pedig a kész épületek. Egyes pályák vonalvezetése nem méretarányos, és ez egyre jobban kitűnik a szkennelt helyszínek mellett. Mondjuk a Hungaroringen már 2022-ben megelőlegezték a felújítást, így idén a valóság követte végül a játékot - gondolom nem számoltak a hírhedt magyar építkezési és felújítási tempóval.

A versenyszimuláció idén javult: az AI határozottan jobban működik mint eddig bármikor, habár a kilökdösésről nem szokott le teljesen. A boxba nem egyszerre mennek be, valamint az időjárást és a safety car periódusokat is egészen jól kezelik. Azért ezekre javításokra kellett várni nem keveset, ezután jöhetne végre a tutorial mód, meg a játékon belüli tesztlehetőség, hogy ne a neten böngészgetve kelljen keresgélni melyik nehézségi szint is lesz a nekünk megfelelő. De szintén át lehetne alakítani már a főmenüt, amiben pillanatok alatt el lehet keveredni, de amit meg keresünk, nehéz megtalálni.

Az F1 25 az utóbbi évek legjobban sikerült Forma-1-es játéka lett, annak ellenére is, hogy az újítások száma ezúttal is maximum egy 40 dolláros árcédulára lennének elegendőek. Az már jó ideje megfigyelhető, hogy feltehetően két csapat fejleszti a sorozatot, és általában a páratlan években érkező, Breaking Point játékmódot is tartalmazó epizódok a jobban sikerült darabok. Bár nem vagyok öltönyös játékipari szakértő, de felmerül a kérdés, hogy nem lehet hogy az eladásoknak is jót tenne, ha két évente jönne új epizód, a közbenső szezonokat pedig frissítéssel kerülnének a címbe? Költői kérdés volt, természetesen. Most nagyon úgy fest, hogy az EA szabadulni akar a brandtől, így jövőre kiderül, hogy lesz-e egyáltalán - és ha igen melyik kiadótól - F1-es játék.

Az F1 25 PC-re, PS5-re és Xbox Series konzolokra jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...