Lehetetlen feladatnak tűnik megmondani, mely lehetett az első auto battler játék, ahogy azt is, hogy hol húzódik a határ a múlt és a jelen között, elvégre a roguelike műfaj egyike volt az elsőknek, ami megszületett, és mind a mai napig velünk van, sőt - még mindig sokadik aranykorát éri, miután más stílusok elemei is átszivárogtak egyszerű, de annál több lehetősége rejtő keretébe. Az “RPG auto battler” hallatán így szinte azonnal érteni, hogy pontosan miről is van szó, a He is Coming ennek ellenére mégis megpróbál valami olyat felmutatni, amit korábban még nem láthattunk - egyelőre azonban nem akkora sikerrel, mint ami pár kortársának kijutott a közelmúltban.
Ha ugyanis felütése ismerős, az nem feltétlen a véletlen műve, elvégre keretrendszere meglehetősen egyszerű: földönfutó hősként mindössze csak három nap áll rendelkezésre felszerelést, fegyvert és tapasztalatot gyűjteni, mielőtt visszatér a gonosz egy küldöttje, hogy elpusztítsa a világot. Ha sikerül legyőzni, pár nap nyugalom telepszik e vidékre; ha a hős elbukik, akkor ő már biztosan nem éli meg a holnapot, a többiek sorsáról pedig nem éppen a jók fognak dönteni… Hősnek lenni pedig egyáltalán nem egyszerű, főleg, ha az csupán egy bottal merészkedik neki a vadonnak.
A véletlenszerűen generált, hatalmas térkép sötétbe burkolózó ösvényekre oszlik, melyeken egy-egy pont tartogat előre jelzett érdekességet - például a ládák lootot, az ellenfél ikonok ellenfeleket, a kereskedők aranyért megvásárolható portékákat. Minden egyes lépés előrébb tolja az időt, így lesz nappalból éjszaka, és így közelít egyre inkább az elpusztítandó, szintén véletlenszerűen választott gonosz, így mérlegelni kell, megéri-e felfedezésre, elkerülhető harcra, vagy esetleg nettó pazarlásnak tűnő pihenésre költeni a drága időt.
A nappal és az éjszaka nem csupán hangulati elem, a szörnyek éjszakánként vadászni indulnak, bizonyos helyszínek hozzáférhetősége pedig függ attól, hogy a nap épp hol található, de előre tervezni egyáltalán nem lehet, még úgy sem, hogy a feltételek bizonyos szempontból azonosak. Hiszen mind a hősök, mind az ellenfelek ugyanazon alapvető tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a támadó- és életerő, a védekezés, valamint a gyorsaság. A csaták teljesen automatizáltak, a két fél elsősorban a gyorsaság alapján vált ütéseket, és mindez egészen addig tart, míg valakinek nem fogy el az életereje, amely azonnali befejezéssel jár - az opponens esetén szimpla halállal, a játékos oldalról pedig bukott runnal.
A He is Coming ugyanis ízig-vérig roguelike, nem kínál újrakezdési vagy folytatási lehetőséget, minden run egészen addig tart, amíg van életerő - és az permanensen nem is feltétlen tolható fel, hiszen hagyományos szintlépés helyett a főbb tulajdonságokat itt inkább csak a felszereléssel lehet módosítani. Alapból 4+1 slot áll rendelkezésre: a +1 a fegyvernek van fenntartva, a maradékba pedig páncél, pajzs és egyéb tárgyak aggathatók, melyek mindegyike egy vagy több tulajdonságot módosít, felfelé és lefelé egyaránt. Az első boss legyőzését követően a slotok száma viszont nő, ami nélkülözhetetlen a túléléshez, mivel a kiemelt, nevesített ellenfelek mindegyike többszörösen magasabb életerővel rendelkezik, és muszáj szinte minden aspektusra odafigyelni, nem lehet csak a nyers erővel, megemelt HP-val boldogulni, muszáj gondoskodni a támadásról és a védekezésről is. Mivel bőven 300-nál is nagyobb a megszerezhető repertoár, értelemszerűen a kombinációs lehetőségek száma közel végtelen, ennek ugyanakkor megvan az ára is.
Az előrehaladással a játékbeli compendium feltöltésre kerül, ami azt jelenti, hogy a ládákból és egyéb helyekről minden korábbinál több típusú tárgy és egyéb érhető el, de ez amennyi előnyt ad, annyi hátrányt is. A He is Comingban fájdalmasan nagy szerep jut a véletlennek, ha a run alatt egy hasznos kiegészítő, egy jó fegyver se kerül elő, semmilyen módon nem lehet ezt kompenzálni, és a bukás borítékolható. Emiatt az első pár óra meglehetősen frusztráló tud lenni, a folyamatos újrapróbálkozások, az egyes fegyverek, páncélok és kiegészítők megismerése, azok végigpróbálása nem feltétlen annyira gördülékeny vagy kielégítő, mint hasonszőrű roguelike RPG-kben, ahol talán több eszköz áll rendelkezésre a boldoguláshoz, vagy van annyi flexibilitás a rendszerben, hogy valamilyen módon kompenzálni lehessen az RNG-t, de a korai hozzáférés jelen szakaszában itt ez szinte teljes egészében hiányzik.
Pedig a He is Coming rettentő tetszetős, letisztult, mégis látványos és borzasztóan hangulatos tálalása felidézi nem csupán a nyolcvanas évek NES és korai DOS-korszakát, de a műfaj modern klasszikusait is, melyek hasonló stílusban fogantak - most már csak arra lenne szüksége, hogy a tartalmon felül az élvezetre is legalább ekkora hangsúlyt fektessen. Az elkövetkezendő egy évben kiderül, csak a gonosz érkezik-e, vagy kitartanak a hősjelöltek is.
A He is Coming korai hozzáférése 2025. július 17-én vette kezdetét, kizárólag PC-n. A bemutató az első verzió (0.8.10) állapotát tükrözi. A kódot a játék kiadója, a Hooded Horse biztosította - köszönjük!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.