Vakondok 4 - Végigjátszás bemutató

  • Írta: Shifty
  • 2017. március 29.
Link másolása
Vasfüggöny ide vagy oda, a videojáték-fejlesztés hőskorában Magyarország meghatározó szerepe megkérdőjelezhetetlen volt. A Vakondok 4 - Végigjátszás ennek a csodálatos kornak állít most emléket.

Még mindig élénken él bennem az a pillanat, amikor gyerekkoromban a szüleim közreműködésével megkaptam életem első játékgépét. A tévé előtt ülve és joystickot markolászva aztán hosszú órákon át szórakoztunk, miközben egy teljesen új, addig ismeretlen világ nyílt meg előttünk. Azt hiszem, szerelem volt ez első látásra, egy olyan szerelem, ami a mai napig vitamentes és önzetlen, egy olyan szerelem, ami nem csak a gyerekkoromat, de jelenlegi életemet is aktívan végigkíséri. Mert hiába költséges hobbi a videojátékok iránti rajongás, a szórakoztatás eme formája a hőskorban és szerencsére jelenleg is bőven tartogat olyan örökké emlékezetes gyöngyszemeket, amelyek kitörölhetetlen emlékekkel gazdagítanak. Legyen szó a fantasztikus technológiai megvalósításról vagy egy érzelmes történetről, a lényeg minden esetben az, hogy önfeledten elmerülhessünk az elénk táruló világban.

Viszont amíg a 80-as és 90-es évek játékfejlesztésének külföldi hőseit többnyire jól ismerjük, de legalábbis már halottunk róluk, addig a hazai, egyébként a világ játékfejlesztését akkoriban markánsan befolyásoló arcairól gyakorlatilag semmit sem tudunk, illetve tudtunk. Szerencsére a Vakondok-sorozat legújabb, negyedik epizódja a hazai játékfejlesztés közegében, annak is a dicsőséges hőskorában merül el, így ha egy kicsit is jobban érdekel az a világ, ami egyébként jó eséllyel meghatározza a mindennapjaidat, akkor a Vakondok 4 - Végigjátszás egy remek lehetőség arra, hogy részletesebb, de mindenképpen érdekesebb képet kapj a hazai játékfejlesztés egykor meghatározó alakjairól.

A dokumentumfilm egy nagyon ötletes kerettörténetre fűzi fel ennek a külső szemlélő számára kicsit távoli, talán elérhetetlen közegnek a bemutatását. Az előkerült információkból és dokumentumokból kiderül, a vasfüggönynek köszönhető elszigeteltség ellenére Magyarországon a 80-as, 90-es években rendkívül színvonalas videojáték-fejlesztések folytak. Az 1983-ban alapított Novotrade, majd későbbi utódja, az Appaloosa Interactive olyan kiadóknak dolgozott, mint a Commodore, a Virgin, az Activision, a Sony, a Sega vagy a Ubisoft, közben pedig gombamód nőttek a még gimnazistakorú, lelkes amatőrök alapította hazai stúdiók is, amelyek közül egyértelműen az 1991-ben alakult, Amnesty Design, majd az abból megszületett Digital Reality fejlesztette Imperium Galactia-sorozat produkálta az egyik legnagyobb kritikai visszhangot. Szóval a Vakondok 4 egy remek történet egy korról, amikor a magyar fejlesztők munkáit szinte az egész világ ismerte, miközben nem sok mindenki tudott arról, hogy Magyarországon egyáltalán folynak ilyen fejlesztések.

A dokumentumfilm legnagyobb erénye, hogy egyetlen percig sem akar bennfentes maradni, így az elejétől a végéig, kortól és nemtől függetlenül is végig érdekes és élvezetes. Mindez pedig azt jelenti, hogy nem csak az fogja élvezni a látottakat, aki esetleg napi szinten, nyakig benne van ebben a közegben. A párom tipikus casual játékos, mégis érdeklődéssel követte az elhangzott, egyébként szórakoztatóan elmesélt történeteket.

És ez a másik fontos pillér, ami miatt a Vakondok 4 minden játékos számára kihagyhatatlan látnivaló. Valóban érdekes és változatos sztorik követik egymást, miközben a készítők jó ütemérzékkel és az arányokat is jól eltalálva vezetik végig a nézőt a közel két évtizedes kalandon, amiben olyan meghatározó szereplők szólalnak meg, mint az Eureka! kulcsembere, Kiss Donát, a Novotrade egykori vezére, Rényi Gábor, a Kaland Játék Kockázat könyvek egyik megalkotója, az Eidos Interactive egykori elnöke és ügyvezetője, Ian Livingston, a mai PC Guru elődjének egykori szerkesztője, majd a Digital Reality első vezetője, Fehér Gábor, az Időrégész, a Bosszú és az Új Vadnyugat I-II. fejlesztője, Rátkai István, vagy az egyik legsikeresebb magyar játék, az Ecco the Dolphin vezető fejlesztője, Szenttornyai László. És még sorolhatnánk a neveket, a Vakondok 4-ben ugyanis közel 50-en emlékeznek vissza erre a csodálatos időszakra.

A Vakondok 4 tehát érdekes lenyomata egy általunk már talán kevésbé ismert vagy meg sem élt kornak, miközben arra is rávilágít, hogyan nyílt meg a világ az akkor még nagyon is fiatal tehetségek előtt, akik a mai napig teljesen őszinte lelkesedéssel mesélik el megélt történeteiket, amelyek mindegyikében van egy közös pont. Mégpedig, hogy sokszor rajongásból, az "alkossunk valami maradandót" filozófiától, őszinte ambícióktól hajtva készültek akkoriban a kort meghatározó, úttörő alkotások. Mi játékosok pedig a mai napig pont ugyanilyen hozzáállással vetjük bele magunkat a végtermékbe. Ha esetleg erről már megfeledkeztél, akkor hidd el, a Vakondok 4 emlékeztetni fog rá!

Ha nem szeretnél lemaradni a Vakondok 4 vetítéseiről, akkor az alábbi oldalon meglesheted, mikor és hol vetítik majd a filmet. További, a végleges változatból kimaradt jeleneteket és egyéb érdekességeket pedig a hivatalos oldalon találtok. Érdemes ellátogatni oda is!


3.
3.
suresz
nem értem ezt az egészet, oké ez egy dokumentum film (aszem) volt ennek első 3 része is?? mi az hogy vakondok 4...?
2.
2.
logic5
Bocsi, a világ első FPS-e a MERCENARY kimaradt... Mert ugye nem a Wolf3D volt az.. Emlékezzünk...
1.
1.
logic5
Én csak állok, és nem értem ezt a hájpot ekörül az egész körül... Anno sokan alkottak maradandót. Mondjuk hiába a commodore-os idők, erre abszolút nem emlékszem. De emlékszem a big mac-re, a saboteur-re, a hungaroringre, a treasure island-re stb. De lehet bennem van a hiba.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...