Dead or Alive 6 teszt

  • Írta: sirdani
  • 2019. március 14.
Link másolása
A Koei Tecmo és a Team Ninja alkotása két új harcossal, némileg átalakított harcrendszerrel és felturbózott grafikával próbálja magát belopni a fanok szívébe, ám várhatóan kevés sikerrel: a régi hibákra csak sikerült még egyet ráfejelni.

Megérkezett a Dead or Alive 6, amely papíron rengeteg rajongónak fog örömteli perceket hozni, hiszen ismét kaptunk egy epizódot, ahol nem csak a remek harcrendszerrel, hanem a franchise híres karaktereivel is újra találkozhatunk, ráadásul mindezt feltupírozott grafikával, rengeteg új mozdulattal és izgalmas helyszínekkel tálalják a készítők. A probléma csupán az, hogy nem csak Kasumi, Hitomi és Brad Wong felbukkanása tölthet majd el mindenkit nosztalgikus érzésekkel, hanem a régi hibák is, melyeknek számát nem hogy csökkentették volna, de a további hiányosságokkal és a kiadó furcsa hozzáállásával csak tovább tetézték őket. Az újításokat illetően is megosztó a helyzet, ugyanis akadnak olyanok, amik jól sültek el (például a harcrendszer finomhangolása), vannak amik megkérdőjelezhetőek (a korábbi részekhez mérten jóval konszolidáltabb vizuális megjelenítés, különös tekintettel a női karakterekre), illetve találkozhatunk olyannal, ami inkább csak bosszantó (az öltözékek pontalapú gyűjtése), míg másoktól ökölbe szorulhat a kezünk (a privát lobbyk kihagyása). Szóval meglehetősen nehéz helyzetbe kergette magát a Team Ninja a Dead or Alive legújabb epizódjával, lássuk, hogyan küzdenek meg vele!

A játékban a legjobb - és egyben a legfontosabb - elem a harcrendszer. A műfajhoz mérten egyszerű, viszont rendkívül következetes a játék szisztémája, vagyis az állandó robbanások, villanások, belassítások és speciális kombók forgataga helyett egy rövid gyakorlás után máris képesek leszünk felfogni, hogy mégis mi a csuda zajlik a képernyőnkön. Sőt, ha belefeccölünk néhány órát a játékba, akkor az egyes mozdulatoknak már nem csak a megkülönböztetését, de a precíz kivitelezését is elsajátíthatjuk. A dolog nyitja ugyanis a remekül eltalált irányításban rejlik; a gombok lenyomásával olyan apróbb támadásokat tudunk végrehajtani, melyeket fejben összekombinálhatunk egy komplett ütéssorozattá. Ráadásul a legjobb az egészben, hogy a játék az ilyen sorozatok megvalósítására nem csak lehetőséget ad, hanem még ösztönöz is rá minket, így egy-egy ügyesebb megmozdulás után igazi fekete öves karatebajnoknak érezhetjük magunkat.

Van egy gomb az ütéseknek, egy a rúgásoknak, egy a támadások megszakítására, illetve a karakterek speciális képességei szerint váltakozó speciális támadásokra, egy a hajításokra, és végül egy a blokkolásra, valamint az ellenfelek megragadásra. Ez tehát összesen öt gomb, illetve hozzájuk jönnek még az iránygombok, amivel értelemszerűen egy-egy védekezés vagy támadás irányítására van lehetőségünk, legyen akár alsó, középső, vagy felső mozdulatsorról szó. És ennyi. Nyilván akadnak speciális kombók, illetve olyan támadások, melyek aktiválásához több gombot is le kell nyomnunk egyszerre, de itt már közel sem azzal a kategóriával van dolgunk, amikor több száz húsz leütéses kombót kell megjegyeznie a játékosnak a győzelem érdekében.

Az egész játék tökéletesen kiszámítható - már a szó pozitív értelmében -, mindig tudni lehet, hogy mikor mi történik, ám bizonyos karakterek még így is okozhatnak meglepetéseket. Némely speciális kombóra ugyanis ellenfeleinknek lehetnek hárító mozdulatai, melyek elszenvedése során igencsak megüthetjük a bokánkat. Éppen ennek kiküszöbölésére kapunk egy egészen ütős tutorial módot is, ahol nem csak az alapvető mozdulatokat és dinamikát sajátíthatjuk el, hanem az egyes karakterek speciális képességeibe és védelmébe is kapunk némi betekintést. 

Szóval azon a téren, ahol egy verekedős játéknak a legjobban kell teljesítenie, ott a Dead or Alive 6 nem csak hozza a kötelezőt, de sok esetben még túl is szárnyalja azt. Persze mindennek meg is kell fizetnünk az árát, de erről majd később… Viszont szinte minden más téren rengeteg sebből vérzik az alkotás. Az egyik legfájóbb pont kétségtelenül a custom lobbyk hiánya, vagyis akármennyire is égünk a vágytól, hogy a játék világában szétverjük a legjobb barátaink hatalmas tüdőkapacitással megáldott karaktereit, sajnos nincs rá módunk. A játék ugyanis nem hajlandó átadni az ellenfelek kiválasztásával járó feladatokat, így jobb híján csak az általa feldobott véletlenszerű és ismeretlen embereket verhetjük le szerte a nagyvilágból.

Ami a grafikát illeti, a játék indítása után egészen szép látvány tárul a szemünk elé. A karaktermodellek viszonylag részletesek, az arcok kidolgozottsága egy verekedős címhez mérten bőven hozza az elvárható szintet, illetve végre egészen korrekt megjelenítést kaptak a sebesülések is, ezúttal egy-egy durvább találat után a gönceink is megtépázottak lehetnek. A környezetet illetően is rendben van az összhatás, a helyszínek nem csak roppant változatosak, hanem a verekedés dinamikájához is tökéletesen passzolnak. A dinoszaurusztojásoknak például kifejezetten vicces nekirúgni az ellenfeleinket, mint ahogyan a hajós helyszínt is feldobja az időnként becsatlakozó óriás Kraken. De sajnos ezen a téren sem lehetünk maradéktalanul elégedettek.

A harc közben sokszor láthatunk a háttérben álldogáló nézőket, akiket a fejlesztők még csak annyira sem dolgoztak ki, hogy a fejüket legalább valamilyen mértékben a csata forgataga felé fordítsák, helyette inkább rideg tekintettel bámulnak maguk elé. A grafika tekintetében is tényleg érezni a javulást az előző részekhez képest, ám nem olyan mértékben, mint ahogyan azt elvárnánk, vagy legalábbis a gépigény indokolná. A textúrák ugyanis folyamatosan egymásba csúsznak, karaktereink folyton összegabalyodnak, az apró részletek eléggé elnagyoltak, a környezet pedig meglehetősen statikus. Mindezt úgy, hogy a karakterek mellett még egy csúcskategóriás i7-es processzort is rendesen megizzasztanak az összecsapások.

És ha már szóba kerültek a PC-s érdekességek; a Dead or Alive 6 a széria első olyan számozott epizódja, ami a konzolos megjelenéssel egy időben PC-n is elérhetővé vált, így a hozzám hasonló naiv emberek könnyen hihették azt, hogy végre orvosolják az irányítás testreszabhatóságát nem csak a kontrollerek, de a billentyűzetek esetében is. Nos, a jó hír, hogy a játék legalább működik billentyűzettel is. Viszont ha szeretnénk testreszabni, hogy melyik billentyű mit csináljon, akkor nem árt rászánni magunkat vagy egy órányi tutorial videó végignézésére a YouTube-on, mert a dolog nem fog egyszerűen menni. És akkor még nem is beszéltünk a rettenetesen leszűkített grafikai beállítási lehetőségekről.

A játék tartalmát nézve sem repeshetünk az örömtől. Ezúttal 14 helyszínt és 24 karaktert kaptunk, ami nem rossz, de túlságosan is egyértelművé teszi, hogy mennyi mindent vágtak ki az alapjátékból, amit aztán DLC-k gyanánt vásárolhatunk vissza. És nem is akármilyen áron! A Dead or Alive 6 alapból 69,99 euróról nyit, melyet a Deluxe Edition 84,99 euróra képes feltornázni, amihez már rögtön a megjelenés napján elérhetővé tettek egy 89,99 dolláros Season Passt is 62 skinnel és két új karakterrel. Ez a jócskán 100 euró feletti ár pedig valami olyasmi, melynek kifizetését semmi esetre sem lehet nyugodt szívvel ajánlani.

Nyilván akad olyan verekedős játék, melyben több karakter közül választhatunk, azonban a játék mentségére legyen mondva, hogy a minőségre ezúttal egyértelműen nagyobb hangsúlyt fektettek, mint a mennyiségre; minden egyes harcos nem csak a kinézete, hanem a dinamikája, képességei és irányíthatósága szempontjából is egyedi élményt képes nyújtani. A skinek megnyitását szolgáló rendszer viszont túlságosan elmozdult az értelmetlen grindelés irányába. Az öltözékeket ugyanis játékbeli pontok összegyűjtésével tudjuk feloldani, ám egy univerzális valuta helyett minden karakterhez különböző pontokat kell gyűjteni úgy, hogy sosem tudhatjuk, hogy melyik meccsel milyen hacukához kerülhetünk közelebb.

A széria ezúttal csak két új bunyóssal bővült; megérkezett NiCO a finnországi tudós, aki a villámokkal megerősített támadásaival próbálja uralni a terepet az összecsapások során, illetve egyenesen New Yorkból jön a kigyúrt latin-amerikai utcai harcos, Diego, akinek egyetlen célja, hogy beteg édesanyjának orvosi költségeit finanszírozza. Igen… A játék története közel sincs a toppon. A több mint 100 történeti küldetés során lényegében csak átvezetőként szolgál a sztori, de még így is képes sokszor olyan hatást elérni, hogy inkább megpróbáljuk lenyomni az összes létező gombot, hátha valahogy tovább tudjuk léptetni a játékot.

Összességében eléggé felemás képet kapunk a Dead or Alive 6-ról. A harcrendszer mindenképpen klassz, mint ahogyan a játék nehézségi szintjeit is remekül eltalálták - vagyis ami a leginkább kritikus pontja egy verekedős játéknak, ott a Dead or Alive 6 simán képes megvetni a lábát. Ugyanakkor nem lehet szótlanul elmenni a játék hibái, hiányosságai és eléggé brutális árazása mellett. Nincs privát lobby, nem tudunk barátokat meghívni néhány meccs erejéig, nincs normális rangsor és nincs Tag Team játékmód sem. Ez már önmagában is egy eléggé fájdalmas veszteség lenne, hát még úgy, hogy a játék ára még a 100 eurót is képes megugrani már rögtön a megjelenés napján. A tősgyökeres fanok számára ráadásul az egy-egy kirívóbb skintől eltekintve a jóval visszafogottabb „vizuális ábrázolás” sem feltétlenül üdvözölendő fejlemény, bár nyilván ennek megítélése mindenki számára más és más. Az viszont biztos, hogy a játék egyedi jellemvonásai tényleg a háttérbe szorultak, így aligha lesz képes reális alternatívát kínálni a bunyós játékok kategóriájában a közel egy hónap múlva esedékes Mortal Kombat 11-gyel szemben.

A Dead or Alive 6 jelenleg PlayStation 4-en, Xbox One-on és PC-n érhető el, mi utóbbin teszteltük egy Intel i7-9700K, 16 GB RAM és egy NVIDIA GeForce RTX 2060 társaságában.


21.
21.
biohazard rex
#16: 70 karakter, mindegyiknek van 10 mozdulata. Csak karate ruhában lévő hölgynek van több mint 150 mozdulata, de van akinek a 200-at is eléri...és van 25 karakter a játékban. 1000 zene sajnos nincsen a DOA6-ban (Bár kétlem hogy az Ultimate-ben lenne anny no mind1), de az összes résznek az összes zenéjét ki lehet oldani a DOA6-ban (1-2-2U-3-4-5-5U-5LR pályái, karakterek zenéi, ebből valakinek több is van, trailer zenék, hivatalos remixek stb.). Pályákból valóban kevés van és előző részekhez képest sem is annyira jók, de összetettebbek mint bármelyik Smash-es pálya.

De szerintem felesleges összehasonlítani. Az egyiket dagadt kazsulok játsszák akiknek az alapvető higiénia, mint a fürdés az ismeretlen, A másikat meg weeb neckbeard-ek, akik lenge öltözetű pixellányokat hisznek a feleségüknek. :)
20.
20.
zimonyini
#19: Csakhogy en nem allitottam hogy itt keves a mozdulat. :D
19.
19.
Anti4730
#18: Jolvan, ott is sok a mozdulat es itt? Itt is rengeteg mozdulat van, csak bele kell tanulni a jatekmenetbe.
18.
18.
zimonyini
#17: Hogyha nálad a rajzfilmes beütés megakad a grafikánál és túl ignoráns vagy, hogy lásd ott mennyi a mozdulat, lelked rajta.
17.
17.
Anti4730
#16: Azert ne szorakozzunk mar. Hiaba van abban annyi tartalom, az egy rajzfilmes beutesu, teljesen mas jatek. A dead or alive szintiszta verekedes, rengeteg mozdulattal, eleg profin kivitelezve. Lehet, hogy keves a tartaom, de ez egy sokkal komolyabb jatek, mint a smash ultimate.
16.
16.
zimonyini
A Smash Ultimate-ban 70 karakter, több mint 1000 zene és majdnem 100 pálya volt megjelenéskor...eszméletlen lehúzás ez a játék. Nem értem viszont azt, hogy itt a kommentekben miért mindenki a mortalt hozza fel, és szó sem esik a Smashről.
15.
15.
guba800
Sziasztok!tudom hogy nem ide tartozik,de nem tudjátok hogy lessz e metró teszt?
14.
14.
Anti4730
Najo megse ugyanaz eleg fasza igy tobbet jatszva:))
13.
13.
Anti4730
En kiprobaltam az ingyenes verziot, de ember ez ugyanaz szinte mint az otodik resz. Fel is raktam gyorsan az otto amit egywbkent imadtam, viszont ez a hatodik teljesen ugyanaz, semmi kulonbseg, mozgasok, kombok ugyanazok grafikailag is epphogy egy picivel jobb. Biztos nem vennem meg.
12.
12.
Tidus
#11: Szerintem a DOA4 arcade-je az átvezetőivel sokkal jobban adta mint ez a felállás.Szerintem ez a story szisztéma nem passzol a DOA-hoz...
11.
11.
biohazard rex
Hát látszik hogy a tesztelő nem játszik verekedős játékokkal. :)
A lobby nagy érvágás és a grafika is valóban 1-2 helyen inkonzisztens, de ezen kívűl hozza a szintet, SŐT olyan dolgok vannak benne mint valós idejű frame data, támadás attribútumokkal (karakter testtartása, ki lehet-e térni a támadás elől stb.)
Az utolsó fingásig lebontott statisztika (hány mid kick-et csináltál X karakterrel és ebből mennyi talált stb.). Mutatja hogy online ellenfeled wifi-t vagy kábeles netet használ. Tutorial annyira részletes hogy megtanít más verekedős játékokkal is játszani. Csupa annyi dolog amiért a Tekkenesek ölni tudnának.

Szerintem 7/10
Indoklás:

++A harcrendszer DOA 3 óta a legjobb
+Karaktere száma kellően nagy
+Olyan tutorial ami a legnagyobb noob-ot is megtanítja mindenre (Habár ez elérhető volt már az 5-ben is)
+Kurva jó zene

--Nem tudom mit képzeltek hogy lobby nélkül jelent meg a játék
-Az alapjátékban elérhető kosztümök nagy része elég lusta módon le lettek rendezve
-A story annyira szar, hogy nem is értem minek erőlködtek vele
-Sok a snassz "aréna" pálya (megint)
-Pályák nagyon bután néznek ki (még ambient occlusion sincs rajtuk...)

A DLC-re azért nem tudok haragudni mert ha leosztod a 2 karaktert meg 62 kosztümöt, akkor olcsóbbra jön ki az ár mintha SFV-be vennél egyet. A probléma ott van hogy egyesével nem lehet őket megvenni, (legalábbis steam-en) mert 600 forintot szerintem senki nem sajnálna kedvenc karakterére...

10.
10.
Őrnagy
Nekem megvan a Mortal Kombat X, de ez is érdekel. És megmondom őszintén, a cicik miatt.
Ennyi
9.
9.
#2: Amúgy én tudnék vele billentyűzeten játszani. Az más kérdés, hogy nyilván nem akarok, sőt ki sem próbálom úgy, hanem fogom a one kontrollert. De annó, amikor ilyenek még nem voltak és főleg a windows előtti időben engem pl nem vonzott, hogy a hangkártyába bedugós gamepad DOS-os dolgaival szenvedjek. Mortal 1-2-3 és Street Fighter, meg ezek viszont ugyan úgy voltak. Szóval megtanultunk azokkal a haverokkal billentyűzeten verekedős játékot játszani. Ebből kifolyólag nem csak hogy én és a haverok a mai napig tudunk ilyet teljes értékűen billentyűzeten is játszani, de bármelyik verekedős játékot PC-n a mai napig tudunk egy billentyűzeten ketten is tolni.

Lol. Persze a régiek közül is mindenki gamepad-et használ már erre, amikor találkozás van, mindenki veszi elő a sajátját. Utoljára nekem X360 pad-em volt, a Gyurinak PS4 controller, a Daninak meg egy Logitech xinput/dinput. És persze ezekkel egy PC-n ugyan úgy lehet egyszerre játszani. Számomra ez így zsírabb, mint a billentyűt püfölni.
8.
8.
Nothing
Nálam anno 2 (1,5) rész alatt kiégett a sorozat - érdekes módon pont az inkonzisztens és túlpörgetett, sokszor követhetetlen harcrendszere/játékmechanizmusa miatt, ami láthatóan azóta sem változott sokat (a rá sokban hasonlító Virtua Fighter-t ellenben imádom, szóval nem az egyszerű, arcade stílussal volt/van bajom). A "karakterek egyedisége" kb. a szivárvány összes (neon)színét felvonultató sablon cicababák hajszínében kimerül. Az ütközés-érzékelés a harmadik rész óta borzalmas (az eszement tempó sem tudja elfedni!) és még mindig elég soknak tűnik benne a kiegyensúlyozatlanság (bár ebben azért sokat fejlődött a korai részekhez képest, meg kell hagyni).

Az, hogy a marketingje is több, mint átlátszó (gyk: több plasztikmaca, nagyobb csöcsök, kevesebb ruha = több eladott példány) csak morális kérdés - ettől még lehetne jó a játék.
Úgy tűnik, nem lett.
7.
7.
NECROSMOKE
A pontozás, meg főleg a pozitívum/negatívum egy kissé furcsa o_O"
A jatékról meg annyit, hogy szerintem hozta azt a szintet amit elvártak a rajongók.
De én megmaradok s jó öreg tekken-nél :)
4.
4.
Yanez
PS1-en nagy kedvenc volt, de hol van már az! Szerencsére a MK még partiban van!
2.
2.
KRAT0S
Ja és annak a kreténnek aki billentyűzettel akar verekedős játékot játszani annak külön gratulálok!!..
1.
1.
KRAT0S
DE KÁR ÉRTE!!! Pedig hogy vártam :///...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...