Fordulóponthoz érkezett a frencsájz, bár elég nagy részben benne volt az EA keze abban, ahová a militarista shooter jutott. A BF 2042 rosszkor volt rossz helyen, a nagy rivális Call of Duty éppen magára talált a Modern Warfare-rel, és az sem volt éppen okos húzás, hogy a kreatív szakemberektől megfosztott svéd DICE kétségbeesetten próbálta megtalálni saját hangját átfogó koncepció és iránymutatás nélkül. A 2021-es rész annak rendje és módja szerint földbe áll, de az EA nem úszta meg további fiaskók nélkül, a többi nagy IP-je is mélypontra került. A kiadó behúzta a kéziféket, megtette döntéshozónak a Respawn fenegyerekét, Vince Zampellát és az Activisionnél 19 évet lehúzó Bryan Beede-t (aki nem mellesleg a Warzone fejlesztésének egyik kulcsfigurája volt). No, és persze a közösséget is aktívan bevonva a munkálatokba.
A keménymag tudja, mi kell neki
Pedig a siker receptje mindig ott lebegett az orruk előtt, ehhez csupán meg kéne kérdezni az aktív keménymagot, hogy milyen Battlefieldet szeretnének látni a jövőben. A 4 különböző csapatot felvonultató Battlefield Studios tagjainak megvan a saját specialitása: ott van a DICE, a Motive, a Criterion és a kampányért felelős Ripple Effect is. Az EA mindent egy lapra tett fel: a végső cél 100 millió játékos megszólítása, ami nagy szám, elvégre a legsikeresebb BF játékosbázisa is ennek csupán egyharmada volt szebb időkben. A fejlesztés elején meg kellett határozniuk, mi a játék igazi DNS-e: a harcok, a rombolhatóság, a kasztok és a totális hadviselés - földön, vízen, levegőben. Nem lézerfegyverek, nem a robotok, sem az erőterek. Hanem a jelen háborúi.
És ezeket lefektetve már el tudtak indulni Zampelláék, akik már 20 éve a szakmában vannak és szeretik amit csinálnak. Mindössze az irányítást és a harcrendszert kellett olyan szintre emelniük, hogy a játék eszenciája ne csorbuljon. Ez lehet a természetes fejlődés, ami a hardcore réteg számára is megfelel, és akik minden egyes finomítást elsőkézből próbálhattak ki a Battlefield Labs hónapok óta tartó zárt alfatesztei során. Az ő visszajelzéseik alapján gyorsan olyanná formálódhatott a Battlefield 6, mint amilyennek a nyári leleplezés során láttuk.
A faltól falig akció
Összedőlő épületek, folyamatos tűzharc, már-már kaotikus többjátékos csaták változatos és kiterjedt területeken. A Battlefield mindig is erről szólt - soha nem lehet tudni, mi lesz az aktuális ütközet vége. Taktika és káosz, ám az igazi mesterek átlátnak a füstön és a törmelékhalmazon, és győzelemre viszik csapatukat. A megjelenéskor kilenc multis pálya között választhatunk, köztük a Battlefield 3 rajongói kedvenc Operation Firestormjával. A maximum 64 főre szabott térképek a közelharcra alkalmas városi részek és a kiterjedt, nyitottabb terepek keverékei, ahol tankok és sugárhajtású vadászgépek fordíthatják meg a csaták végkimenetelét. A pusztítás mindenhol jelen van, nem csupán esztétikai jelleggel, a környezet megváltozik a játékosok cselekedeteitől függően. Megfordulunk majd a gibraltári Upper Townban, az egyiptomi Kairóban - háttérben a gízai piramisokkal; az Ayni District tádzsikisztán havas hegyvidékén található, míg a brooklyni utcákon a felhőkarcolókon belül zajlik a többszintes harc. Néhány játékos állványokról tüzel majd azokra, akik a lépcsőkön vagy lifttel törnek egyre feljebb. A Battlefield Portal visszatér, ahol ismét megalkothatjuk saját pályáinkat és játékmódjainkat, amiket aztán megoszthatunk másokkal.
A “taktikai rombolhatóság” nem csupán üres sallang. A rendszer lényege, hogy a pályák jelentősebb objektumait bármilyen módon el lehessen pusztítani - egészen addig, hogy a terep már nem úgy néz ki, mint a meccsek elején. A készítők teljesen rugalmasan álltak a témához, hiszen bármelyik épület romba dönthető, de ez nem jelenti azt, hogy a föld színéig eltüntethetünk mindent, fókuszáltabb formában történik az egész, hiszen a pályának mindenképp játszhatónak kell maradnia. Magyarán, nem kell attól félnünk, hogy a túlzásba vitt destrukció miatt oda a szórakozásunk. Az már sokkal inkább elképzelhető, hogy egyszerűen kirobbantják alólad a padlót, vagy mi magunk rombolunk le egy homlokzatot, megmászható törmelékhalmot kreálva.
Ami a játékmódokat illeti, a kontrollpontok elfoglalására kihegyezett Conquest természetesen fix, hiszen ez a BF sava-borsa. Az olyan zsánerklasszikusok is visszatérnek, mint az egyetlen dinamikus frontvonallal operáló Rush, az előző kettő keverékeként felfogható Breakthrough, a Team Deathmatch, a Squad Deathmatch, a Domination, a King of the Hill és az Escalation, valamint egy teljesen új móka is, amely “tetőfokára hágó, végső ütközeteket” ígér. Olykor a nagyobb helyszínekből kivágott kisebb szakaszokon zajlik a harc, így a kis résztvevős körök is simán működnek, mert a fejlesztők is tudják, nem mindig fűlik a fogunk a 64 fős tömeghenthez.
A kulcsszó itt is a változatosság. A többjátékos meccsek során olyan helyzetekbe csöppenünk, ami soha nem alakul ki ugyanúgy, mint korábban. Beszorulunk egy szűk utcába, ránk borítják az emeletet, majd feltűnik egy tank, ami kiviszi a ház oldalát - a füsttől semmit nem látunk, csupán érezzük, hogy a túloldalon tör át az ellenség. Mainstream lövöldében nem sűrűn találkozni ilyesmivel, vagy legalábbis jóval fapadosabb megvalósításban. Rühelled a járműves akciót? Nosza, vágj bele a gyalogos harcokba kisebb térképeken! Ám az igazi háborús feelinget kétségkívül a nagyobb csataterek adják, ahol azt érezzük, hogy egy apró fogaskerék vagyunk egy hatalmas gépezetben.
Nincsenek már olyan természeti csapások sem, mint a szökőár vagy a hurrikán. Felesleges az egész, csupán megtörnék a csaták lendületét (mert valljuk be, ezek csak első alkalommal voltak érdekesek). Nem fogod azt a fránya felhőkarcolót kirobbantani a mesterlövészek alól, mert ilyet se lehet már. Marad a jó öreg militarista lövölde élmény, ahol inkább a stratégáknak terem babér, semmint a kamikázéknak. Puszta, naturális, de a túlzásokat el lehet felejteni.
Visszatérnek a klasszikus kasztok, vagyis nem egészen
A BF 2042 operátorszerű hősei mentek a levesbe, semmi szükség nem volt rájuk, ezt az EA is belátta végül. Ehelyett a négy tipikus BF kaszt tűnik fel újra: az Assault, az Engineer, a Support és a Recon, egy apró, de jelentős csavarral. Ugyanúgy megvannak az osztályok saját kütyüjei, beleértve a Recon mozgásérzékelőjét, az Engineer tankjavító hegesztőjét, a Support lőszeresládáját, ám bizonyos fegyvertípusok kasztzárait eltávolították. És itt álljunk meg egy pillanatra! A rendszer lehetővé teszi, hogy bármelyik osztály használhasson például mesterlövész puskát, ami nem feltétlen jó hír. A kasztokat így csak a bevethető kütyük különböztetik meg egymástól, a Battlefield Studios már be is jelentette, hogy a megjelenéskor olyan playlistet is elérhetővé tesz, ahol a kiválasztott kaszt csak a saját fegyvereit használhatja, amik után bónuszokat is kap, de a rendszer hosszú távon nem változik majd - majd kiderül, hogy ez lesz-e a helyes irány.
A hagyományos kasztok a szokásos kő-papír-olló stratégiáknak és ellen-stratégiáknak kedveztek, mindenkinek megvolt a szerepe - ezért volt a BF sokszor okosabb, mint a Call of Duty. Ilyen már nem lesz, és ezzel meg kell barátkozni. Most már előfordulhat, hogy egy helikopterpilóta nem tudja leszedni a tetőn lebzselő snipereket, mert az egyiknél akár rakétavető is lehet. Az ilyesfajta szabadság általában nem tesz jót a balansznak, nem lennék meglepve, ha a hardcore arcok többsége egy idő után csakis a fegyverzáras szervereket létesítené előnyben - már ha lesz ilyesmi.
A Battlefield 6-ban hét fegyverkategória kapott helyet: az Assault Rifle, a Carbine, az SMG, az LMG, a Marksman, a Sniper és a Utility. Mindegyiken belül 7-8 variánssal kell számolni, ez alól csak az LMG, a Marksman és a Sniper a kivétel, ahol be kell érnünk 3-4 mordállyal, ám így is kellően korrekt a felhozatal (ezek már tuti benne lesznek a végleges verzióban). Természetesen mindegyik fegyver fejleszthető új kiegészítőkkel bizonyos fokig, szorgos XP-gyűjtés után. Ezen felül mindegyik leírásában látható lesz, hogy mennyire átütőek, pontosak, sokoldalúak, vagy mekkora tárkapacitással rendelkeznek és így tovább. A játékosoknak persze az oldalfegyverekről sem kell lemondaniuk.
Kinesztetikus harc - hogy mi?
Derék katonánk mozgáskészlete is eléggé kibővült az új részben. Első blikkre azt hihetnénk, hogy ez a fejlesztők válasza a Call of Duty: Black Ops 6 mindenirányú akciójára (most nem nézek utána, hogyan is hívják pontosan), és talán nem is járunk messze a valóságtól. Bár az alap koncepció az, hogy a helyzetnek megfelelően tudj reagálni a veszélyre, például guggolva sprintelhetsz, lehúzva a fejedet és fedezék mögé bújhatsz. Ugyanez érvényes a vetődésre és a gurulásra is, ha gyorsan kell eljutni egyik közeli ponttól a másikig. Valahogy sokkal filmszerűbb az is, ha betörünk egy ablakot, és roppant fontos, hogy amikor újraéleszteni próbálsz egy csapattársat, fedezékbe vonszolhatod, elkerülve azt, hogy te is az orvlövész célkeresztjébe kerülj.. A mechanika tehát nem megy el John Wickbe, inkább megmarad a háborús akciófilmnek, de abból is a jobbik fajtából.
Egy idő után már rutinszerűen alkalmazzuk a kibővült mozgásrepertoárt, szerves részét fogja képezni a játékkal töltött óráiknak, mégpedig úgy, hogy az új rész megmarad a BF4 utódjának, csak éppen modernizált formában. A sarkok mögüli kihajolás is esszenciálisabb így, és a fedezékre cövekelt nehézgéppuska sem szór majd annyira, ha vesszük a fáradságot és rápakoljuk. Kérdés, hogy hosszabb távon mennyire honosodnak meg a gyakorlatban az új mozdulatok? Ha a sok kis apróság összeadódik, egy használható, gördülékenyebb egyveleggé válik, amit kell és érdemes is használni.
Mi a helyzet a csalókkal és többi szükségtelen rosszal?
Bizonyára sokunkat a rémálom kerülget, amikor eszébe jut a Battlefield V rengeteg csalója, miután az EA egyszerűen magára hagyta a játékot a BF 2042 kedvéért. A stúdió letette a nagyesküt, hogy a Battlefield 6 saját fejlesztésű, kernelszintű csalásgátló rendszert használ majd Javelin Anticheat néven. Ez nem újkeletű dolog, már 2022-ben debütált, és kísérleti szinten a BF 2042-ben is benne volt - azóta az EA számos játékában megtalálható, de a BF6 lesz az első FPS, ahol megcsillogtathatja oroszlánkörmeit. Úgyis csak a gyakorlatban mutatkozik meg, hogy sikerül-e kigyomlálni a csalók és hackerek többségét, még Zampella is elismerte nemrég, hogy ez egy állandó fegyverkezési versenyt jelent számukra, de “a haláluk napjáig harcolni fognak ellenük”.
A PC-seknek további örömhír, hogy a Steamen való indításhoz nem lesz szükség a fapados EA Appra. Elég csupán egy EA-fiók hozzá, amibe csak az első indításkor kell bejelentkezni, és onnantól letudtuk a követelményeket. Ezúttal sajnos az Epic Games Store-os vásárlók húzzák a rövidebbet, mert nekik mindenképp telepíteniük kell az EA Appot. Azért a konzolosoknak jó hír, hogy az alapmodelleken választhatunk a Quality és a Performance módok között, de a PS5 Pro tulajdonosok további grafikai fejlesztéseket is kapnak.
A Battlefield 6 egy realisztikus shooter és az EA jól tudja, hogy az oda nem illő rajzfilmes skinek és kozmetikai elemek jelentősen csökkentenék ezt a feelinget. A Call of Duty-t évek óta sújtják a csili-vili, rózsaszín, rapperes és egyéb hivatalkodó öltözékek, amiért súlyos összegeket kérnek az online boltban, és bár kétségtelen, hogy az EA sok bevételtől esik így el, mégis tartják magukat ahhoz, egy komoly, modern militarista shootert készítenek, amibe nem férnek bele a bizarr és ripacskodó elemek. Még egy dolog, amivel nem válnak a rajongók céltáblájává.
Ami még kétséges
Az egyjátékos kampány és a free-to-play battle royale mód mellett egyelőre nagy a kérdőjel. A szóbeszédek szerint az előbbi fejlesztése nem ment simán, lemaradásban van a többi játékmód mellett, és első körben a Ridgeline Games bicskája is beletört - így vette át a gyeplőt a DICE, a Criterion és a Motive, akik a nulláról kezdték újra a sztorit. Reméljük, az októberi premierre nem egy összecsapott, rövid kampány lesz a jutalmunk. Ami pedig a battle royale-t illeti, a hagyományos, szűkülő körrel operáló élmény mellett egy Gauntlet névre keresztelt, kompetitívebb móddal is el lesz látva. Azt majd meglátjuk, hogy elkészülnek-e vele októberre, hiszen hallottunk már olyat is, hogy az egész 2026-ra csúszik.
A crossplay is érdekesen működik majd. A konzolosok közt nyilván simán megy majd a keresztjáték, akiknek nem kell attól tartaniuk, hogy folyton összekerülnek csalókkal, hiszen a matchmaking csak a legvégső esetben tölti fel a lobby-t PC-s játékosokkal. Az is fontos, hogy a fejlesztőket láthatóan érdekli a szerverböngésző gondolata, ki is kérték erről a közösség véleményét. Ha megfogadják a veterán játékosok tanácsát, akkor kézzel csatlakozhatunk bizonyos szerverekhez és hostolhatunk is magunknak bármikor, így a nagyobb baráti társaságok is könnyen egy helyre kerülhetnek. Ne legyen SBMM, a ping pedig maradjon alacsonyan!
Oké, de mégis mikor próbálhatom ki?
A lövölde nyílt bétatesztje három hullámban kerül megrendezésre. A korai hozzáférés augusztus 7-8. között zajlik, de ebben az EA Play-tagok vehetnek részt, illetve azok, akik július 31. között regisztráltak a Battlefield Labsre, netán Twitch Dropok keretében szert tettek egy bétakulcsra. A nagyközönséget augusztus 9-10. és augusztus 14-17. között eresztik rá a szerverekre az összes létező platformon. A bétában négy pálya (Liberation Peak, Siege of Cairo, Iberian Offensive és Empire State) és négy játékmód (Conquest, Breakthrough, Squad TDM, Domination) áll majd a rendelkezésünkre, valamint 11 fegyver is.
Már most szembetűnő, hogy a Battlefield 6-tal az EA biztonsági játékot játszik, hiszen nem titkoltan a BF3 és a BF4 alapjaiból kiindulva csupán modernizálta az élményt. A rombolhatóság nem túlzó, inkább taktikus mederben zajlik, az új mozgáskészlet pedig szervesen beivódhat a játékkal töltött óráinkba, úgy, hogy talán nem is vesszük észre. Ám hiába a régi kasztrendszer, a szabad fegyverhasználat nem biztos, hogy a gyakorlatban jól fog elsülni. Mindenesetre dicsérendő az EA igyekezete, hogy szerveroldalon minden megtesznek a stabil játékélményért, kikérdezték a veterán rajongók véleményét, minimalizálták a hibafaktort. Ha ez a Battlefield most nem fut be, akkor talán nem is fog soha.
A Battlefield 6 megjelenése 2025. október 10-én esedékes PC-n, Xbox Series X/S-en és PlayStation 5-ön 70 eurós áron. A játékból választhatunk 110 eurós Phantom Editiont is, amit további ingame extrákkal is megtömnek.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.