Colin McRae: DIRT 2

  • Írta: zoenn
  • 2009. szeptember 14.
Sárban való dagonya, a terepgumik által felvert por, iszonyatos lóerők és döbbenetes vizualitás, mindez finomabban és precízebben, mint két éve. A Dirt 2 a rally versenyjátékok magasztos fellegvára, egy hajdan még csúfolt sorozat reformjának újabb gyümölcse. Legyen az homokfutóőrült, vagy sziporkázó off-road Baja-fanatikus, reszketeg szerelmesei egy virtuális pilóta karrierjének pátyolgatásáért esedezőknek, a Codemasters látványos konfrontációt ígér. De mit keres itt Dave Mirra?
Két éve az első Dirt bankot robbantott, mivel új megvilágosításba helyezte a sajnálatos körülmények között elhunyt skót pilóta által fémjelzett, addigra kicsit kimerült sorozatot. A játék elképesztő külcsínnel, perfekt játszhatósággal és a szavatos karriermóddal került vissza a köztudatba, csaknem száz, piramisszerűen nehezedő versenyt kínálva a szerte a glóbuszon. A Dirt 2 folytatja az új hagyományt, ha radikális lépéseket nem is hoz meg, kibővíti lehetőségeinket és merész designnal fokozza látványbéli ingert. Ehhez a most is hatásos menürendszer foglalja öntőformába lehetőségeinket.


Lényegében egy fiktív versenyhelyszín backstage-ében kolbászolhatunk belső nézetben, lakókocsinkban a mindennapi kellékek mellett van egy terjedelmes térkép, televízió az éppen aktuális próbatételeket bemutatva, de ha szeretnénk, különböző autós magazinok címlapjai közül is szemezgethetünk, talán egyszer a mi arcképünk is ott fog virítani. A siheder versenyző mindennapjait jelentő lakókocsiból kilépve a nevezőbizottság bájos alakjait pillantjuk meg, a távolban a nézőközönség kígyózó soraival. Ugyanitt választhatunk magunknak járművet az adott megmérettetéshez, persze miután unlockoltuk őket korábban. Szóval menürendszert tekintve a Codemastersnél ismét nagyot alkottak, s öröm az opciók közötti válogatás, extrák bújása.


A Dirt 2 nem szakít a hagyományokkal, ismét a karriermód nyújt tökéletes időeltöltést. Feltörekvő versenyzőként elindulunk egy hosszú úton, ahol a különböző szériákban nyújtott helytállásunk alapján kell a csúcsra jutnunk, a riválisok lehajrázásával. Elképesztő manőverek és jobb helyezések után tapasztalati pont jár, ami után szintet lépünk, egészen a 30. szintig. Folyamatosan nyílnak meg az új versenyek, kapunk új szereléseket, járműveket, vagy olyan dekorációs kiegészítőket a cockpitjeinkbe, mint mókás függelékek a visszapillantó-tükörre, vagy ringó táncosnőt a műszerfalra. Ezek később, ha csak profi módjára, belső nézetből toljuk le a versenyeket, ott fognak virítani kocsinkban – bár a kiélezett szituációknak hála, élesben elég kevésszer fogunk bennünk gyönyörködni. Bár én nem vagyok a csiricsáré híve, mégis hosszú ideig bolondoztam ezek összeválogatásával. 


Hat különböző nehézségi szint áll rendelkezésünkre, ám ezek az ellenfelek ill. szakaszidők nyújtotta kihívást tekintve vajmi csekély mértékben akadályozzák a karrierben való előrehaladást, a két amatőrebb szinten csupán kevesebb XP és pénz jár a futamokért. Kezdetben jó, ha éppen csak meg tudjuk csípni a dobogót, ám később, miután egy valamirevaló technika kerül ülepünk alá, belekóstolhatunk a Pro és az All-Star felajánlásokba, bár utóbbi már eléggé húzós még a veteránoknak is. A 100 megmérettetés kulcsa a kellő tapasztalati pont mennyisége és a megszerzett benzinfaló – csakhamar olyan speciális versenyszériákban is indulhatunk, mint a három földrészen (Európa, Ázsia, Észak Amerika) zajló X-Games és az összesen öt világkupa, a tengernyi kisebb-nagyobb bajnokságokon felül. Kezdetben körversenyeknél alig pár perces feladat ezek abszolválása, később nyílnak meg az összetett, folyamatos feszült figyelmet igénylő események. Létezik még a néhai McRae új nevével fémjelzett különleges event is, na ott tényleg minden centimétereken múlik. Teljesítményünket eltárolja a cucc, és később visszaolvashatjuk, miközben a viszonylag hosszú töltési képernyőt bámuljuk. Mekkora volt az átlagsebességünk, mekkora volt a legnagyobb ugrásunk, kétkerekezésünk, hány km-t vezettünk összesen, és hasonlók.


A sokféle helyszín elegendő változatosságot nyújt, kezdve a sivatagi rali-terepekig, aszfaltos-murvás körülményeken keresztül, néha beérünk Marokkóban egy kisvárosba, feszülten próbáljuk az úton tartani a kocsit, ha már az utcák eléggé szűkek. Az igazi egzotikumokat Malajzia mocsaras területei, és Kína napfényes dombságai jelentik, természetesen a régi rendező országok jellegzetességei ismét visszatérnek, mind-mind eltérő beállításokkal és az útból fakadó menetteljesítmény-béli különbségekkel.


Hiába van autónknak súlya, egy-egy szilárdabb tárgyal való összeütközés egyáltalán nem szívderítő: lepattanunk róluk. Általában azért érzékelni lehet, hogy a járgányok súlytól és kerékmeghajtástól függően viselkednek a kanyarokban, máshogy és máshogy térnek ki oldalra. A teherautók lomhák, de bivalyerősek, a homokfutók pedig fürgék, rugalmasak, de egy kis baki és vége mindennek. Amatőr szinten még elég hajtépést okozhat a belerázkódás (sokan itt minősítik szarnak az irányítást), ám a kihívással nehezebb fokozatokon a nagyszerű MI-nek köszönhetően semmi baj nincs. Olyan hátráltató tényezőkre is figyelnünk, kell, mint a kátyúkban felhalmozódott pocsolyák, melyek kínosan lelassíthatják a verdát, hát még az oldalról vagy hátulról bekapott ütközések. Ilyenkor tényleg nincs pardon, könnyedén keresztbe állhatunk. A környezettel való fájó interakció sokk-élményét adja vissza, hogy az ütközés pillanatában a kép szivárványos kontúrral érzékelteti a hirtelen elszenvedett erőhatásokat.


Ha már rally, legyen kövér – szinte minden elképzelhető széria képviselteti magát. A kiélezett rally-cross mellett a Dirt 2 számba vehetetlenül kínálja a kihívás mélységeit és a változatosságot. Bár az igazi rally versenyek csupán töredékei a játékmódoknak, néhány idő alapú, co-driver nélküli Trailblazer mellett a Gate Crasherben kapukat kell „áttörnünk", melyekkel időt nyerünk a folytatáshoz, vagy ott van a Hill Climb, leginkább kínai helyszínekkel. Összességében a Dirt óta néhány momentumot meglehetősen háttérbe szorítottak, de az idő így is eltelik, szó se róla. Más vizekre, illetve saras posványokra térve ott találjuk a Land Rush és a Raid módokat, ahol a brutális teherautókkal, vagy buggykkal zajlik a móka. Alapvető tény, hogy a rajtnál mindig jobban indulnak az ellenfelek, s az első kör rendre azzal telik, hogy felzárkózunk, ami egy idő után már idegesítő volt, hiszen különböző fordulatszámon is próbáltam kezdeni. Esély sincs a jó rajtra, s ez már régi lemez. Néhány futam közbeni üzenetet formájában értesülhetünk mellékesként kikiáltott célkitűzésekről a végső győzelem mellett, ezek teljesítéséért bónusz XP-t zsákmányolhatunk, ilyenek pl. hogy tölts el egy bizonyos időt két keréken, vagy csupán néhány idő-visszatekerést (erről lentebb) használj el, vagy előzz meg egy adott sofőrt. Érdemes rájuk figyelni, egy kis plusz jutalomnak mindenki örülhet.


Elnézett kanyar, kisodródás, frontális ütközés – s ezáltal behozhatatlan időhátrány? Két éve még a restartra böktünk, de most a Codemasters átemelte a Gridben debütált Instant Replayt, ahol visszatekerve az időt, kiválasztunk egy pontot, ahol még tisztán autóztunk, hiba nélkül, s onnan folytathatjuk a nehézségeket. Lehet csalás szagú, mindenesetre rengetegszer alkalmaztam – könnyű nehézségen még négy-öt ilyen lehetőség van, nehezebben már be kell érnünk jóval kevesebbel, sőt Hardcore-on már a nagy büdös semmivel. S mivel nincs mitől félnünk, főleg rövidebb futamok alatt, ez a durva ütközéseknek, kunsztoknak is jót tesz, elvégre a belemenős modor már a csak a poén kedvéért is megéri. Néha viszont hiába tekerjük vissza az időt, már alapból menthetetlen szögből indulunk neki a kanyarnak és minduntalan ugyanaz a fejre állás lesz az aktus végkimenetele.


Szintén a Gridben debütált a csapat- ill. baráti rendszer, mely segítségével a futam közben a saját malmunkra hajthatjuk a vizet. Haverkodni jó dolog, pláne, ha olyan, a való életben is aktív pilótákkal pacsizunk össze, mint Ken Block, Travis Pastrana, netán Dave Mirra, aki profi BMX-es karrierjét cserélte a benzingőzök birodalmára. Rádión folyamatosan tartják velünk a kapcsolatot, szellemes beszólásokkal kísérnek végig, még akkor se sértődnek meg, ha a szalagkorlátra passzírozzuk őket, az örök barátság már csak ilyen. Később szerezhetünk új spanokat is, rendszerint éles körülmények között, bár hiába a közvetlenség, száguldás közben ők is ugyanolyan ellenfelek -na jó, talán annyiszor nem jönnek belénk. 


A többjátékos párbajok sem kutyák, főleg, hogy az időfutamokon akár 100-an is döntögethetjük a rekordokat, igaz nem egyazon időben, csupán a statisztikákból értesülve. Ténylegesen, élőben heten mérkőzhetünk meg egymással, pályát, járgányt szabadon választva, mert ezek bizony a single-től eltérően már a kezdetek óta elérhetőek. Pár pillanat alatt indíthatunk több futamon, helyszínen átívelő bajnokságot, vagy egyszerűen csak be is pattanhatunk az egyikbe. Rengeteg online event érhető el, bár a profik rendszerint elkenik az elsőre próbálkozók száját, érdemes lett volna szaktudás szerint rangsorolni a viadalokat.


Az EGO engine továbbra is markánsan adja tudtunkra, hogy ő bizony most le akar minket teperni és óvszer nélkül belénk hatolni. Az autók modellezésére egy szavunk nem lehet, a felverődő sár összemocskolja a szélvédőt, pár pillanatig nem is látunk semmit. Minden géptípushoz egyedi belső nézet dukál, de csak egy kormányhoz közeli, érthetetlen okból kikerült a távolabbi belső nézet, ami az átláthatóságon egy pici csorbát ejt. A táj megkapó és sokkal részletesebb, mint eddig, ugyan néhány bokor még mindig papírmasé, de nézzük meg az összképet és a könnyünk is kicsordul, a szánk homokkal telik meg, pláne a PC-sek tobzódhatnak majd megfelelő vas birtokában, kiegészítve gyors DirectX 11-es effektekkel. A sérülésmodell alapos és körültekintő, olyannyira, hogy az ajtón lévő háló is ott szakad be, ahol belénk jöttek. A szélvédő is darabokban esik szét, a kaszni is folyamatosan amortizálódik le, persze durvább pusziknál hatványozottabban. Érdemes a törést fullra tenni, mert így lesz értelme óvni a technikát, mivel egy-egy a sérülés végre a menetteljesítményre is kihat. Aki imádja a mostanság divatos rágógumi-rockot, a kommersz zúzást, az a game soundtrackjében sem fog csalódni, de a motorhangok is nagyon autentikusan búgnak.


A játék minden ízében játszatja magát, az előző rész óta az alapok változatlanok maradtak, csupán a továbbcsiszolás és tökéletesítés hárult a Codemasters legényeire. Eszelős autószimulátor vált belőle, továbbra is maradva a jótékony arcade-vonalon, semmi túlzott komolyság, csupán fékevesztett lóerők, dübörgő rock és mindent összekenő mocsok. A Dirt 2 maradt a trónon, ami előtt a motorzúgásra az alsóneműjükbe ürítő fanatikusok is térdre ereszkednek.

42.
42.
Azadojat
Csak most sikerült pótolnom ezt az alkotást, és még így 4 év távlatából is hatalmas! Egyetlen egy valamire nem jöttem rá - de lehet, hogy nincs is ilyen funkció - mégpedig, hogyan lehet lejátszani az original tracklistet vezetés közben? Sehol se találom konzolon ezt a funkciót... Ha valaki tud, lszi segítsen! Köszi!
40.
40.
BooBi
#39: a Dirt 3 ba van gymnkhana pálya
39.
39.
Tomikah
Légyszíves segítsetek mert a DIRT 2-ben nem tudok Gymnkhanát csinállni. Ezt hogyan kell?? Már mindenhol néztem de nem sikerül...
38.
38.
sayainbarni
Jónak néz ki.Lehet inkább veszem a platinum kiadását
37.
37.
HONDA2010
Én nem tudok választani: Forza Motorsport 3 vagy CM Dirt2 melyik jobb vazze?
36.
36.
gabor31
Nagyon király game.Grafika nagyon ott van .Én FULL HD-ba játszok vele.A pocsojákba bele hajtok.A porfelhök nagyon szépek,tényleg nagyon ott van a játék.
35.
35.
CrowMark
#35 én is ezt vettem észre szerintem igazad van
34.
34.
adikas
Lehet rosszul értelmeztem,de mintha a DirectX11 a víz effektusra hatna.

Nekem 10 van de ha belehajtok egy pocsolyába mégis teljesen élethűen csap fel a víz,illetve a porfelhő is nagyon jól meg van csinálva.
33.
33.
Gaben X
most tóltam ki 4 napja és nagyon zsír a game
32.
32.
pier33
hát szentem jó.de azt mondják hogy van benne egy olyan pálya aminek neki mész egy oszlopnak és feldob a magasba és te leszel az utolsó......(ez nem biztos csak ÁLLÍTÓLAG)
31.
31.
Raam989
Az egy dolog, de a haversági szint erre jó. :D
30.
30.
zoenn
Ez tiszta, de gyakorlati haszna van? Semmi segítséget nem nyújtanak verseny közben.
29.
29.
Raam989
"A haversági rendszert nem tudtam mire vélni, csak úgy van"



Van jelentősége. Akik a haverjaid, azokat tudod később felkérni, hogy csapatban versenyezzen veled.
28.
28.
pier33
naon jó játék és szerintem meg is szerzem.......
27.
27.
Deepfreeze
Szerintem ez egy nagyon szórakoztatóan összerakott arcade játék, aminek semmi köze az előző részekhez. Lehetett volna bármi más a neve, de nyilván marketing szempontból így volt jó. Ettől még jó játék, csak nem azt kapja az ember, amit eddig kapott ettől a sorozattól.
26.
26.
Toopac
Ja és a zenéről annyit: pl egy szám amikor első leszel: http://www.youtube.com/watch?v=4cidd5eBViA

Király!!!!
25.
25.
Toopac
Hát megosztanám én is a véleményemet. Már lassan 5 napja nyomom boxon Logitech Drive Fx kormánnyal. A játék, a fizika, a grafika, a zene pazar. Elég kritikus vagyok autós játék terén és nálam kevés autós játék megy át a szitán. Csak egy büdös szavam lehet a játékra, amit más is kifogásolt, hogy egy kicsit amerikai rongyrázás lett a gém. Nekem annyira nemjönnek be ezek a rallycross és terepjárós veresenyek, mert azok csak a roncsderby-ről szólnak, de hát van akinek tetszik. Amúgy nagyon jó a játék. Órákon át leköti az embert. Főleg kormánnyal!!! Felrakom nehéz fokozatra és csak élvezem a kihívást!!!! De én is vágynék egy régi vágású cső kőkemény wrc csak rally játékra. De ameddig nincs ez is megtezsi bőven.....:)

24.
24.
eckero
Mintha az All Star le lenne védetve...
23.
23.
BeNn!
Sziasztok! A cikk nagyon tetszetős! A játék nagyon jó ! Ennyi.
22.
22.
joshfeed
suti_88 válaszára: Igen a WRC-re és magára a normális rallyra gondolok mint mondjuk anno pl a Richard Burns Rally (bár ott is voltak bőven hiányosságok).

Ha jobban belegondolok egy igazán normális WRC rally sem készült még, pedig ez egy fontos paletta ami még parlagon hever...

Hál istennek van még remény komolyabb szinten:



http://www.virtualr.net/wrc-to-crown-virtual-rally-champion-in-new-sim/


http://www.virtualr.net/new-wrc-simulation-coming-2011/


Szép a DiRT2 nem kétség, de csak parasztvakítás.
21.
21.
zola2000
Mellesleg hozzátenném a cikkhez, hogy a játék megintcsak ps3mon és xbox360on lett jó, wiin, pspn, és dsen csak egy olcsó port lett, nem üti meg azt a szintet, amit az ember az adott géptől elvárna, "gondolták majd a másik hd konzolokon szerzett pozitív hírnév eladja" kategória...
20.
20.
pier33
Egész jó Grafikájú de én már várom hogy kijőjön.
19.
19.
Drider
2:31-nél nekem is feltűnt... úgy kalimpál, mint egy polip :) Én is kipróbálnám egyszer.



Egyébként az IGN is a haversági rendszert hozta fel egyik negatívumként. Ott 8.6 pontot kapott.
18.
18.
tjames
Egy ilyen promót itthon is el tudnék viselni!

http://www.youtube.com/watch?v=z3obxPwn6QE
Mégcsak nagy igényű sem vagyok, nekem az is elég lenne ha egy hazai, sőőőt egy földi vinne egy kört.

Turi, Benik, Asi, Herczig, Tagai, Turán, Botka...csak hogy párat említsek az ismertebbek közül.

Bármelyik mellett rémülettől vegyes kacajban fosnám le a bokámat!





Azért nézzétek meg a videóban 2:31-2:33 közt azt a földönkívülit...

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...