Saint's Row IV exkluzív teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. augusztus 14.
  • pc, saints row 4, teszt
Link másolása
Az USA elnökeként az a feladatod, hogy visszaverd az idegenek invázióját, ami abszolút hálátlan feladat, elvégre egy Mátrix-stílusú alternatív valóságban is helyt kell állnod. Még jó, hogy szuperképességekkel rendelkezel.

A Volition csapata egy remek húzással próbált kiszakadni a Grand Theft Auto-klónok skatulyájából, míg az első két rész egy közepesen sikerült gengszter-szimulátorként vonult a köztudatba, addig a Saint’s Row: The Thirdben már egyre jobban elharapódzott az abszurd humor. A döntés sikert szült: s ezzel a srácok bebiztosították a sorozat jövőjét, amely üde színfoltja lett a nyitott világú címek áradatának, annak ellenére, hogy a THQ csődje után a stúdió jövője is kérdésessé vált. Szerencsére a Deep Silver idejében felkarolta az illinois-i csapatot és két évvel a The Third után máris itt a folytatás. A forgalmazó jóvoltából már a megjelenés előtt rátettük a mancsunkat a véglegeshez közei változatra, s jó pár játékóra után kijelenthetjük, hogy ha kedveled a képtelen helyzeteket és nem vársz komolyságot, akkor tutira nem lősz bakot a játékkal.


A bevezető küldetés a Közel-Keletre kalauzol bennünket, amelynek keretein belül a Third Street Saint’s csapata meghiúsít egy nukleáris csapást. Itt még jótékony homály fedi a főhősünk arcát, ami persze érthető is, elvégre a karaktergenerálás csak ezután veszi kezdetét. Ismét választhatunk többféle rassz, nem, testfelépítés között – külön kitérve a nemi szervek nagyságára is. Majd rövid ízelítőt kaphatunk arról, hogy az elnökség milyen frankó kiváltságokkal jár: öt évvel az előző rész után a Fehér Házban folyik a pia, szól a zene, a lányok vonaglanak, s olyan fontos döntéseket hozhatunk a sajtótájékoztatóra menve, miszerint a rák ellenszerének feltalálása, vagy az éhínség megállítása mellett tesszük-e le a voksunkat. Ám a konferenciát egy nem várt esemény hiúsítja meg: országunkat a Zinnek nevezett idegen faj támadja meg, vezetőjük pedig egy karizmatikus, angol akcentussal diskuráló figura. Meg sem állnak addig, míg igába nem hajtják a bolygó lakóit. Az elnök felfegyverkezik, megtisztítja a főhadiszállását a humanoid űrlényektől, majd légvédelmi ágyúval semlegesíti a hajóikat. Igen ám, viszont a megszállók vezérével való dulakodást során kiderül, hogy az eddig megszerzett tudásunk kevésnek bizonyul, elrabolnak, s itt jön a csavar!


Az alienek ugyanis nem restek egyfajta Mátrix-stílusú alternatív valóságba kényszeríteni hősünket, kezdetben az ötvenes évek Amerikája elevenedik meg, majd később több korszak is, a jelent is beleérve. A fejlesztők ezzel a húzással nagyot csavartak a játékmeneten, a hamis valóság új távlatokat nyit meg előttünk, fokozatosan olyan speciális képességeink lesznek, amit eddig a Star Wars: Force Unleashedben láttunk. A legalapvetőbb kunsztok közé tartozik a szuperugrás és a szupersebesség – ezt a kettőt alkalmazzunk a leggyakrabban, a magasságok és a távolságok leküzdése még soha nem volt ilyen kényelmes Steelport digitális változatában. Úgy siklunk a cél felé, mintha az Prototype-ban lennénk, házakat ugrunk át, s még az ellenség lövései elől is kitérhetünk. Az emberi ellenfelek és az idegenek ellen jól jön a telekinézis is, úgy dobálhatjuk a szerencsétlen polgárokat, mint a rongybabákat, netán ilyen-olyan tereptárgyakat vághatunk az agresszív csoportok közé. S ez még nem minden! Le is fagyaszthatjuk az ellenfeleket, akik aztán darabokra hullnak egy nagyobb ütés nyomán, esetleg élő fáklyát csinálhatunk belőlük, ha a tűzzel játszunk.


Nem leszünk határok közé szorítva, a szuperképességeinkkel és repertoárunk széles tárházával igazi távlatok nyílnak meg: azt csinálunk, amit szeretnénk, olyan eszközökkel, amiket preferálunk – akár az idegenektől kölcsönvett járművekbe is bepattanhatunk. A hagyományos fegyverek ugyan fejleszthetőek, de több tucat ellenféllel szemben már trükköznünk kell, szerencsére a Volition nem esett át a ló túloldalára: ha túlságosan beképzeltek lennénk, és ész nélkül rohanunk előre, akkor könnyen fűbe harapunk. Főleg akkor, amikor a Brute-osztályba tartozó ellenfelekkel kerülünk szembe, akik tényleg nem cicóznak. Az egyensúly kifinomult, s bár a játékmenet túlzásokkal teli, azért mégsem agyatlan lövölde a Saint’s Row IV. A város reagál a ténykedéseinkre, több és részletesebb interakcióban lesz részünk, minden a játékos egyedi stílusától függ, itt garantáltan a humor és móka kerül előtérbe.


Ellenfeleink tűzereje és felhozatala változatos, a mesterséges intelligencia immáron nem merül ki abban, hogy ész nélkül szórják a skulót, a delikvensek fedezékbe húzódnak, helyezkednek, nem várják meg, míg beléjük eresztjük a tárat. A jó előre beharangozott Dubstep Gun a játék tökéletes szimbóluma: képtelen és őrült, a segítségével szétrobbanthatjuk a rosszfiúk fejét, a körülötte lebzselő ellenség pedig féktelen táncra perdül, s addig tehetetlenné válik. A Singularity Black Hole Launcherrel pedig fekete lyukakat gerjeszthetünk, amely szépen tizedeli az a ránk támadó arcokat, rengeteg szorult helyzetben számíthatunk rá, persze nem árt takarékoskodni vele. Minden más régi mordály is visszatér, igen, a Dildo Bat is. Mi is adja a produktum sava-borsát? Morbid jelmezekbe bújva, a lehető legagyamentebb cuccokban tetszelegve, pózolva, középső ujjunkkal bemutatva, halálos egysorosokat elejtve valódi Saint’s Row-élmény vár ránk. Oké, lehet, hogy a fejlesztők néhányszor túlzásba esnek, de polgárpukkasztó báj mindig is jól állt játéknak.


A határozottan élvezetesen tálalt főküldetések mellett másképp is elüthetjük az időt Steelportban, annak ellenére, hogy az előző részből már kívülről fújhatjuk a metropolisz jellegzetességeit. A várost járva számtalan mellékküldetés is a rendelkezésünkre áll, melyek igazán fantáziadúsak: szedj össze ennyi és ennyi dolgot, ölj meg ilyen és ennyi ellenfelet a megadott kritériumoknak megfelelően, rombolj, ahogy tudsz, brillírozz járművezetői képességeiddel – arra viszont pont jók, hogy gyarapítsuk pénztárcánk méretét. Míg a The Thirdben egy idő után már abszolút nem kellett spórolunk, addig most már nem költekezhetünk ész nélkül, a fegyvereknek és a muníciónak, s azok fejlesztéseinek megkérik az árát. Az igazán elmeroggyant járművek sem teremnek minden bokorban, néhányukkal csak egyedi küldetésekben találkozunk, ám összességében nem lehet okunk a panaszra. Annak ellenére, hogy a produktum görbe tükröt állít az amerikai társadalomnak, hazaszeretetnek és a militarista-beállítottságnak, a hasunkat fogjuk majd az apróbb poénokon, az úton-útfélen előforduló gegeken – szinte minden alkalommal újat tud mutatni az alkotás.


A nagyjából 12-14 órásra hízott kampány mellett ismét visszatér a kooperatív mód, amely ezúttal négy fő befogadására képes. Társunkkal vállvetve az élmény még komolytalanabb, még nagyobb pusztításban lesz részünk, a beépített voice chat segítségével a kommunikáció gyors és zökkenőmentes, barátaink pedig bárhol és bármikor becsatlakozhatnak. Aki pedig bohém szereplők és a végtelenül szexista megnyilvánulások miatt imádja a játékot, ezúttal sem csalatkozik: a régi karakterek közül visszatért Johnny Gat, Delaware, Shaundi és Pierce is, rengeteg feledhetetlen percet szerezve az átvezetők során. Szinte mindenki megkapja a magáét, főhőseink fedhetetlenek, talán a túlzásba vitt májerség lehet egy kicsit illúzióromboló. Tény, hogy a humor fárasztó lehet, ha még nem ismered kellően a játékot.


A Saint’s Row IV egyetlen sarkalatos pontja a látvány, amely nemigen változott a The Third óta. Oké, kisebb cicoma észrevehető, pluszban már nem annyira lilás a színvilág, viszont pár hónapon belül durván elavult lesz a grafika. A karaktermodellek elnagyoltak, a mozgás darabos és karikatúraszerű, de pont ezért lehet szeretni is. Azt a játékos ízlése válogatja, hogy kinek, hogy csapódik le. Ami viszont szinte tökéletes, az a szinkron. A férfi főszereplők hangját a zseniális Nolan North, vagy éppen a The Last of Us Joele, Troy Baker szólaltatja meg, de a többiek is remekelnek, főleg az Így jártam anyátokkal című sorozatból ismerős Niel Patrick Harris DJ Veteran Child szerepében. A zenék ismét fergetegesek és számos stílusirányzatot felölelnek, így biztosan találunk majd a fogunkhoz valót, bár a főmenü alatt és a töltőképernyőkön a manapság trendi dubstep zörög. Szóval a technológiai oldalt tekintve vannak sekélyes pontok, de ennél a címnél úgysem a vizualitás a lényeg. Fogadni mernénk rá, hogy 16 bitesként is imádnánk. Ami az optimalizálást illeti: középkategóriás vason, a maximumnál kicsit szerényebb beállítások mellett vígan elszalad.


A Saint’s Row IV le sem tagadhatná, hogy kezdetben a harmadik rész DLC-jeként indult, az ötletek azonban olyannyira nagyratörők voltak, hogy mindenképpen önálló játékot érdemelt. Hogy ez megérte-e, azt nem ingünk eldönteni, ha viszont szigorúak akarunk lenni, akkor azt mondanánk, hogy valódi számozott részként nemigen állja meg a helyét. Ahhoz több újdonság kell, s egy új város, de itt az alapok változatlanok, csupán a szuperképességekkel való bolondozás csavar egyet a recepten. Kétségtelen, hogy a nyitott játékvilág, a vérgőzös akció és a debil hangulat elviszi a hátán a címet – akkor mégis mire a kissé savanyú szájíz? A Volition önmagát másolja, a járható útra rálelt, hozta a kötelezőt, de annál egy kicsivel sem többet. A rajongókat persze ez hidegen hagyja, pont azt kapják, amely az elődöt is naggyá tette. Beleköthetünk számos ponton, de a Saint’s Row IV úgy viselkedik, mint egy anális szonda, beléd hatol, átveszi feletted az irányítást és azon kapod magad, hogy remekül szórakozol. Ennél többet nem is várnánk.

51.
51.
Seggeszkexkluzív
Valaki játszik ezzel coopban? Mert ehez nem kell season pass mint a 3hoz. Tapasztaltatok bugokat?
49.
49.
aronka0011
mivan azután ha kijátszom? én leszek az elnök? lessz végre nappal is?tudok mászkálni?
48.
48.
aronka0011
mivan azután ha kijátszom ? nappal lessz?
47.
47.
Hidalgo
#46: +1 Király ez a játék, imádom, az első idei játékom, amit megengedtem magamnak.

A "divat gamereknek" pedig ott a GTA, ami a legjobb, hiszen a legtöbbet adták el belőle. Gondolom az ilyen emberek a tv-ben is csak a Titanic-ot és Az angol beteget nézik, hisz más nem kapott annyi Oscart :)
46.
46.
Peti777
Nekem az egész ahogy van tetszik mert:vicces,eltér az eddigi saints rowoktol mert ebben szimulált világ van.De a grafikán nem látok változást anyira
45.
45.
IceColdKillah
28 óra tiszta játékidő után sikerült 100%-ra kipörgetnem... A dubstep gun tényleg annyira elmebeteg, hogy egy kiadós csata után azon kaptam maga, hogy rocker létemre a ritmusra bólogatok! :D Mivel a játék nagy része egy "szimulátorban" játszódik, ezért gyakran látunk grafikai problémákat, pl glitch, textúra vibrálás...stb. igaz hogy ez így lett megcsinálva, és nem a játék hibás, de egy idő után baromira zavaró tud lenni. Kikapcsolni meg csak cheat kóddal lehet. A szuperképességek jók, de annyira sokat lehet sőt kell használni, hogy a többi jármű szinte feleslegessé válik.

Ja, és még egy negatívum: a játékot férfi karakterre készítették, ergó a női karakter szép meg jó a szinkronja, de a mozgási animációk gyakran "vissza ugranak" a férfi modell animációihoz. Minden esetre nekem tetszett a játék...
44.
44.
Cseszneki
A 3 rész még elment, ez meg egy szar lett. Egyszerűen nevetséges, hogy vannak olyanok akik nemcsak a 3. részt, hanem ezt is jobbnak tartják a GTAtól
43.
43.
Jani379
Mielőtt még valaki rosszra gondolna közölném, hogy a hivatalos megjelenés előtt tudtam kipróbálni. Egy kiskereskedő ahol rendszeres vásárlók vagyunk beszerezte, és a törzsvásárlóit ilyen esetekben nem váratja...
42.
42.
Jani379
#41: Próbáljuk ki a játékot mielőtt véleményt mondunk róla, azaz a puding próbája az evés ebben igazad van. De erről a pudingról rengeteg hírt lehetett találni mindenfelé, számtalan videót lehetett róla megnézni, és bemutatókat olvasni róla. Mindezek azt eredményezték, hogy már a kóstolás előtt nagyban lehetett következtetni az ízére. Ami nekem kóstolás után már nem okozott meglepetést. :)

Ismeretségi körömben volt aki megvette, így volt szerencsém játszani is vele, ami a harmadik részre nagyban emlékeztető volt számomra. A saját példányom beszerzése még várat magára.
41.
41.
Hidalgo
#39: rengeten hivatkoztok erre a DLC dologra,
pedig ha jól tudom az a bizonyos DLC DLC-ként fog kijönni a 4-hez.

Elég egy nem teljesen pontos hír és máris a 90% leír egy játékot, amivel még nem is játszott. Persze itt nem a tesztelőre gondolok, a teszten átsüt, hogy nagyon élvezetes játék, így a pontszám kicsit érthetetlen... legalábbis nekem.
40.
40.
#18: LOL

Legalább két másik oldalon láttam a tesztet a GK előtt, ezért gondoltam, rákérdezek.
39.
39.
elfdefender
A 3. rész tetszett, így ezt is be fogom szerezni, de csak miután DLC szintűre csökken az ára, mivel hogy tulajdonképpen az. Annyit azért megér. Pofátlanság volt kiadni IV. részként.
38.
38.
Jani379
Jogos e teljes értékű számozott folytatásként tekinteni a Saints Row IV-re? Nos, szerintem nem.
A Fallout 3 megjelenése után kapott öt kiegészítőt, majd megjelent GOTY kiadásban is. Ezután a Fallout: New Vegas következett, és kapott többek között négy kiegészítőt minekután jött a jól csengő Fallout: New Vegas - Ultimate Edition nevű kiadás amely legyen bármennyire is meglepő tartalmazta az alapjátékot és a kiegészítőket is. :) Tudni kell azt, hogy bár a FNV új helyszínen játszódik teljes mértékben a harmadik részre támaszkodik, (némi továbbgondolással) úgy menürendszerben, harcrendszerben a játék motorja se változott.
Most képzeljük el azt, mi lett volna akkor, ha a Vegas a Fallout 4 nevet kapja. Ugye-ugye.
A Saints Row IV-et se Saints Row IV-nek kellene hívni, valamint kissé nyomott áron értékesíteni. Azt hogy jó játék, szórakoztató játék ezt nem cáfolom, csupán teljes értékű számozott folytatásként egész egyszerűen ez kevés.
37.
37.
Stranger
Korrekt pontozás... rengeteg helyen 8-9 pontokat kap... én nem tom mi van a világgal manapság, de ez szánalmas. Még ha élvezhető is a játék, bizonyos dolgok miatt nem kaphatna meg még 8 pontot se...
33.
33.
Zoe01
#32: Most ugye nem kell, hogy felsoroljak neked olyan játékokat, amik ugyanazt a technológiát használtak évekig, és teljes értékű folytatásként tekintettünk rájuk.

Nem igazán értem azt sem, hogy miért gond az, hogy újrahasznosították a várost. Ha üres lenne, s mondjuk nem lenne benne tennivaló, vagy nem "élne", akkor ez egy jogos kritika lenne.

Nem a technológia határozza meg a játékokat, ezt értsétek meg már végre. Az csak egy eszköz. Most hadd ne soroljak többéves PS3-as játékokat példaként. De most tényleg, jobb lenne a játék maga, ha mondjuk úgy nézne ki, mint a GTA5? Szerintem nem.
32.
32.
zoenn
#31: Azzal, hogy szórakoztató, egy percig sem vitatkoztam, le is írtam a cikkben. Viszont egy teljes értékű, számozott folytatásként nem hivatkozhatunk rá, még akkor is, ha relatíve sok újdonság van benne. A technológia ugyanaz, a város is többé-kevésbé.
31.
31.
Zoe01
#30: Itt pont az a lényeg, hogy annyi mindent megváltoztattak az eredeti koncepcióban, hogy már nem illett volna az alap SR3 -hoz, és ezért lett belőle egy teljes értékű folytatás.

Ha ezt Te egy DLC-ben/kiegészítőben is el tudtad volna képzelni, akkor hatalmas illúzióban élsz.

Az, hogy te erősen ragaszkodsz ehhez a DLC-s gyökerekhez, még nem változtat semmit sem azon a tényen, hogy igenis sok újdonság került a játékba, és ami a legfontosabb: pokoli szórakoztató.

És itt ez a lényeg, a több csak mellébeszélés.
30.
30.
zoenn
#29: Kicsit sántít az "önálló játék-kifejezés" egy olyan cím esetében, amelyik nem titkoltan DLC-ként indult. Nem gondolod?
29.
29.
Zoe01
Kedves tesztelő! Egy dolgot felejtettél ki a cikkedből, mégpedig azt, hogy itt az a lényeg, amit a mai legtöbb játék lassacskán elfelejt: szórakoztatni. Mindent ennek áldoz be, és tudod bármilyen komolytalannak is tűnik sokszor az egész, még mindig jobban szórakoztat, mint a legtöbb "hú de komoly vagyok, wannabe film" játék, mint pl. GTA és társai... Mert végtére is a lényeg a szórakoztatás egy videojátékban, vagy nem? De most komolyan, nem ez lenne a legalapvetőbb érték ebben a médiumban?

Az meg igencsak vicces, hogy szerintetek önálló játékként nem állja meg a helyét.. gyakorlatilag tele van újításokkal.

Nem igazán értem a ti értékrendszereteket, de tényleg. Egyszerűen elveszi az agyatokat a sok csillogó, filmszerű AAA-s játékáradat, s elfelejtitek mi is ennek az egésznek a fundamentuma.

" A Volition önmagát másolja, a járható útra rálelt, hozta a kötelezőt, de annál egy kicsivel sem többet." - /FACEPALM

Már lassan fél éve nem látogatok magyar játékoldalakat, de most valahogy megakadt a szemem ezen a teszten. Bár ne tettem volna...
28.
28.
tbillHUN
27.
27.
Elyas
Mindig elcsodálkozom h mennyi hülye van a földön...

Èn az esetek 80% ban nem szeretem a PoP ot... Mègse kezdem el fikàzni pl Justin Bieber t mert tudom h aki utàlja az olyan mint èn aki meg szereti az ùgyis leszarja h én mit mondok...

Úgyhogy ha nem tetszik ne hallgasd... De csak azért mert te egy kurvanagy fasz vagy még nem kell leszólni másokat a zenei ízlèse miatt mert nem fog változni a vèleményük.
26.
26.
EBR2000
#24: Az a vicc hogy te álltalánosítottál hogy minden DubSteppet hallgató embernek kevés agysejte van. (Ugye ez csak egy zenei irányzat/stílus de ennek tényleg sok köze van ehhez...)
Aztán ,,fel vagy háborodva" hogy egyálltalán mi ellenkezünk. Amúgy meg ha nem bírod hallgatni attól még nem kell leszólni azokat akik szeretik.
25.
25.
tbillHUN
#24: Tudod mit?Leírom Neked helyesen a mondatot :D.

Tehát: Elnézést ,hogy nem bírom a fogcsikorgatásnak a remix-ét hallgatni.

Mondjuk ez nem segít az értelmi szerkezeten de ez is valami.
Ha már bas*ogatsz illetve észt osztasz az emberek legalább írj helyesen.
24.
24.
goblinfing
#22: Elnézést hogy nem bírok fog csikorgatásnak a remixét hallgatni..de rossz nekem. Sok szent van itt akik sose szóltak le semmit, hypocrites.
23.
23.
Hunner
Nem kötözködni akarok, úgy pontoztok ahogy akartok :)

Elég nagy a szórás, de azért a legtöbb helyen 80-85+ eddig:
http://www.metacritic.com/game/pc/saints-row-iv/critic-reviews
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...