S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. május 14.
  • mod, pc, stalker: lost alpha, teszt
Link másolása
Rozsdás keleti autóroncsok, a betonrepedésekből kitüremkedő beteg fűcsomók, mélabús transzformátorállomások, a távoli horizonton feltűnő atomerőmű kitörölhetetlen képe. Ez a S.T.A.L.K.E.R., és jobb, mint újkorában.

A deres halántékú játékosok még emlékeznek rá, hogy amikor az ukrán GSC GameWorld 2001-ben bejelentette a S.T.A.L.K.E.R.-t (akkor még Oblivion Lost alcímmel), a srácok teljesen más atmoszférával és lehetőségekkel rendelkező játékot képzeltek el. Sajnos a sors végül közbeszólt: a fejlesztés nyögvenyelősen haladt, 2005-ben újra is indult, hiszen az azóta megboldogult THQ eredményt akart. Mire 2007-ben a S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl a boltokba került, az eredeti elképzelést csak nyomokban tartalmazta, rengeteg ígéretes pályát kivágtak belőle, kisebb és egyszerűbb lett. De milyen is lett volna a posztapokaliptikus shooter, ha kedvező csillagzat alatt születik? Pont olyan, mint amilyennek a tehetséges modderekből álló Dezowave végül hat év alatt önerőből összerakta. Nekünk, magyaroknak különösen kedves a Lost Alpha, elvégre a projektet Munkácsi „daz” Zoltán vezette. Ez lenne hát a S.T.A.L.K.E.R. Black Mesája, a mutánsokat és ezernyi titkot rejtő Zóna most teljesedett ki igazán.


Kezdjük a tényekkel: a Lost Alpha a S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl teljes konverziója, amelyhez nem szükséges az alapjáték, önállóan futtatható, miután leszedtük a ModDB oldaláról, teljesen ingyen. A régi design, a zene és a komor hangulat már az első percekben székbe szegezi a játékost, egy rövid séta után kiderül, hogy az első pályát, a Cordont a felismerhetetlenségig átvariálták a fejlesztők, hasonlóan a többi szinthez, egészen a végéig. A történet fő íve ezúttal sem változott: Strelokot keressük benne, és meg sem állunk egészen az atomerőműig. A játékba új helyszínek és küldetések kerültek, a Desowave egyenesen az GSC-től gyűjtötte be a korai médiaanyagokban szereplő pályákat, szörnyeket és egyéb elemeket, így fordulhatunk meg a Darkscape-en, a Dead Cityben, a Rostok Factoryban és találkozhatunk elfeledett lényekkel. Persze a félkész nyersanyagot a Lost Alpha készítői tökélyre fejlesztették, számos egyedi ötlettel vértezték fel. Nem beszélve arról, hogy az X-Ray Engine-t is alaposan felturbózták, a DirectX 10.1-es effekteknek hála még soha nem volt ennyire látványos a játék.


Hálátlan szakma a sztalkereké. Ezernyi veszéllyel dacolva lépnek be a Zóna területére a gyors meggazdagodás reményében, értékes artifaktokat gyűjtve, a radioaktív időjárás, kiszámíthatatlan anomáliák tizedelik a szerencsevadászokat. A terep kietlen, rengeteg jól észrevehető posztszovjet jellegzetességgel. Lost Alphában valóban összetett a vadon élő állatok viselkedéséért felelős rendszer, járműveket is vezethetünk (részt vehetünk egy Lada Nivás autós üldözésben is) figyelve azok üzemanyag-fogyasztására, mindennap ételt kell magunkhoz vennünk, nem szabad kiszáradnunk, folyamatos félelemben élünk, amely szinte a csontunkig hatol. A játék még most sem tökéletes, a nemrégiben készült interjúnkban a Dezowave elhintette, hogy azért tették elérhetővé a produktumot, mert az év elején kiszivárgott egy korai bétaverzió. Habár az első patch számos hibát orvosolt, bátornak kell lenned és elnézőnek – ha ez megvan, életed legösszetettebb S.T.A.L.K.E.R.-élménye vár rád.


Ismét a már ismert kereskedő, Sid bunkerében térünk magunkhoz, de amit felmegyünk a napfényre, onnan egy lehangoló, mégis hívogató világba csöppenünk. A növényzet sokkal burjánzóbb, a levelek lengedeznek a szélben, a napfény éles sugarakkal tör elő a felhők közül, az épületek egytől-egyig lepukkantak, néhány álmos tekintetű sztalker éli az életét, ücsörögnek, gitároznak. Tükörsima árnyékok és porszemcsék mindenhol, a távolban különféle rémségek üvöltése üti meg a fülünket, minden apró részlet a helyén van. A Dezowave remek munkát végzett azért, hogy a grafikát naprakész köntösben tálalja, maximális beállításokon már elkél egy combosabb konfig, ám ha levesszük a nap és a növények árnyékait, az fps szinte megtáltosodik. Amint letérünk a járható útról az anomáliadetektorunk vadul jelezni kezd, nem teszünk meg pár métert, máris veszélybe kerülünk. Úgy érezzük majd, hogy teljesen új közegbe kerültünk, szinte mindent átformáltak a fejlesztők. Például az első csetepaté helyszíne, a járműjavító telephely is máshogy fest, egészen más a banditák összetétele, a mutánsok sem ott tűnnek fel, amire korábban emlékeztünk.


A Lost Alpha kemény játék. Érezhetően nagyobb kihívás végigjátszani, mint az alapjátékot, habár az ellenség intelligenciája továbbra sem üti meg egy elkényelmesedett, pocakos baka szintjét sem, azért képes egy-két jól irányzott lövéssel leteríteni. Tanácsos nekünk észrevenni hamarabb az ellenfelet, a megfontolt előrehaladás és a fedezékek használata meghálálja magát. A bekapott golyók nyomán vérezni fogunk, s mindaddig, míg be nem kötözzük a sebünket, életerőnk lassan, de biztosan fogyni kezd. Pluszban lehetőségünk lesz futni is, ám attól függően, hogy milyen súlyos a hátizsákunk, előbb-utóbb kifulladunk, és szinte moccanni sem tudunk. Ez leginkább akkor kellemetlen, amikor egy szörnyekből álló horda a vacsorájának néz minket, és földbegyökerezett lábbal hamar padlót fogunk. A gyűjtögetés és az élelem felhalmozása az egyik legfontosabb dolog, mindig legyen nálunk némi folyadék és konzerv, ha nem akarunk e kietlen vidéken értelmetlenül elhalálozni, dacára annak, hogy a folyamat nem egyik pillanatról a másikra megy végbe. Nem az a legfontosabb, hogy felhalmozzuk a lőszert és a mordályokat, a túlélés sokkal prózaibb dolgokon múlhat. A csavar szintén fontos „fegyver”. Ha anomáliát jelez a detektorunk, dobáljuk magunk elé, ha a fémecske felrobban, keressünk másik irányt.


A világ kellően nyitott ahhoz, hogy hosszú órákra belefeledkezzünk. A fő küldetések mellett jó pár maszek meló vár ránk, ha extra felszerelésre, vagy némi pénzre vágyunk. Csak a terepet kell felfedezni, segíteni a bajba jutottakon, bár gyakran előfordul, hogy oda merészkedünk, ahová nem lenne szabad, mert egyszerűen túl gyengék vagyunk hozzá. Ám később, masszívabb felszereléssel nyugodtan visszatérhetünk, csak jegyezzük meg a térképen a helyet. Azért is érdemes a felfedezésre gyúrni, mivel a fő sztoriszál egyszerűen nem érint pár érdekes helyszínt. Talán a belső tereken nagyobb a hangsúly, mint kellene: egyik labor követi a másikat, ahol kulcsok és kódok után kutatunk, bár a fény-árnyékeffektek látványosak és a szívünk is sokszor a torkunkban fog dobogni, az engine a felszínen mutatja meg az igazi arcát. Habár a Zóna alapvetően a magányos farkasok színhelye, számos csoport vetette meg a lábát rajta. Tőlünk függ, hogy a sztalkerek különböző frakcióihoz (Duty, Monolith) hogyan viszonyulunk. Ha túl sokat abajgatjuk az egyik csoportot, annak hamar híre megy, így a területükön garantáltan nem leszünk biztonságban. A pökhendi hadsereggel a legnehezebb szót érteni, ráadásul helikopterrel ellenőrzik a vidéket. A kereskedés szintén járható út, a megszerzett javakat jó pénzért elpasszolhatjuk.


Fontos tudni, hogy az aktuális Lost Alpha egy early access verzió, amely a fent említett okból látta meg a napvilágot, így aztán ne lepődjünk meg azon, hogy program sokszor összeomlik, a küldetések beragadnak, nem nyílik ki a továbbjutást jelentő ajtó, az M.I. is rengetegszer furcsán reagál ránk. Nem titok: még rengeteg hibajavítás vár a Dezowave-re, ám ha a sértő éleket a srácok egyszer elsimítják, igazi kultjátékot üdvözölhetünk a Lost Alpha személyében. Bízzunk benne, hogy a S.T.A.L.K.E.R. rajongói nem felejtették el a sorozatot és ennyi év távlatából is bármikor visszatérnének az elzárt csernobili területre, hogy újra belekóstoljanak  az ismerős, ám kétségkívül merően újszerű élményekbe. Soha nem tudod, hogy mi vár rád a következő roskatag kunyhóban, lehet, hogy egy törpe búvóhelyére tévedtünk. Az elménk sokszor megtréfálhat, folyamatosan nyomasztó élményt produkál a S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha, a túlélésért vívott harc nem csupán szemfényvesztés, az alkotás bőven felveszi a kesztyűt korunk nagyágyúival is. Csak tegyük össze a kezünket és reménykedjünk abban, hogy ne a kritikus pillanatban crasheljen, ha pedig mégis, akkor a betöltés megoldja a problémát. Ettől eltekintve a fejlesztők elhivatottsága figyelemreméltó és megérdemlik az elismerésünket. Tipp: a Dead City egyik épületébe betérve megnézhetjük a Dezowave tagjainak arcképét a falon. 

 

Kapcsolódó cikk

33.
33.
Brenor
#32: Közbe megoldottam! Ha nektek is xray engine hibával dobálna ki mentés betöltése közbe, indítsatok új játékot és azután töltsétek be. Hálistennek működnek a mentéseim. Remélem nem lesznek ennél durvább bugok!
32.
32.
Brenor
Használhatatlan borzalom ez a játék. Feltelepítettem feltettem rá a legújabb 1.003 patch-t és nem tudom betölteni a mentéseket! Tököm tele van ezzel a bughalmazzal ami a játékba benne van. Ha nem működik rendesen akkor mi a tökömért adják ki így? Leszarom, hogy ingyenes, ha nem lehet vele játszani rendesen szart se ér!
31.
31.
Foxdes
Sziasztok, nekem nem indul el, mert kidob xray el, mi lehet az oka? Valaki segítsen pls...
30.
30.
xxxgamer4ever
#29: Mindig lehet tanulni valamit, erre a 2 órás dologra majd én is odafigyelek! :) Kössz a tippet!
Habár volt már hogy óránként crashelt valamiért, de eddig azért szerencsére nem fordult elő sűrűn. főleg úgy hogy én is rájöttem: ha graffot lejjebb veszed, akkor minimalizálni lehet az összeomlásokat.
29.
29.
kelanow01
Nagyon jó újra játszani a Stalker-t.Tényleg sokkal átgondoltabb, hangulatosabb lett mint régen (pedig már akkor is jó volt).
Annyira elkapott a hangulata, hogy a Call of Pripyat-ot is végig toltam.
A Lost Alpha-t hagytam másodjára. Igazi unicum. Ha nem csukogatom a task-ot és visszaveszek a proc húzásból, megszűnik a fagyogatás. Nincs maxra nyomva a grafika, de egy openworld játéknak így is nagyon szép szerintem. 2 óra játék után érdemes újraindítani, mert belassul. Legkésőbb 2 óra játék után nem árt amúgy is felállni a géptől és nyújtózni egy nagyot, inni stb...
28.
28.
The Lone Drow
#24: Egyrészt, a csúszás nem másfél év volt. Másrészt, már a korai demók idejében is a THQ volt a kiadó. Az Eidos-t semelyik wiki cikk nem említi. Szóval hol szedted ezt össze?
27.
27.
#24: Igen tudom vegul a thq adta k.i de talan nem veletlen, hogy lapsszolta az eidos.
26.
26.
#22: Akkor nem csak nekem volt a singularity-vel stalker erzesem.
Csak az nem volt ugy elbaszva.
25.
25.
Tudnek meselni amikor odakerult nehany kozuluk egy olyan "nemet" ceghez, akiknek itt is van studiojuk, meg arrafele is, hogy milyen ahozzaallas. Hallottunk anno ezt azt. Meg lattuk is a nagy arcoskodas vegeredmenyet is (pfff vagy inkabb broaf).
24.
24.
#19: Nagy lofaszt !!!!
Kijottek egy demoval aztan szepen megvette az eidos az egeszet.
A keszitok szartak az egeszre majd amikor mar tele lett a toke az eidosnak az egesszel mert kb masfel-ket evet csusztak osszecsaptak vaklami betas fost kiadtak egy hulladekot.
Alapvetoen az elgondolas nem lett volna rossz (a fold alatti reszek kifejezetten fosatosak lettek), de ugy tele volt gameplay bugokkal, atgondolatlan marhasagokkal, marha nagy be nem valtott igeretekkel, hogy ettol tunik ugy garazs fejlesztesnek.
Anno volt egy nemet ujsagiro csoka aki elmondta voltak nalluk es par ember lezengett ossze-vissza.
Konkretan ugy voltak vele lehuzzak a kiadot ahogy csak lehet fizessen marha nyugati ok el lezengenek.
23.
23.
Collialter
Kipróbáltam és nagyon tetszene, de az "early access" volta miatt inkább később térek rá vissza. Ha kicsit optimalizálják a motort, valóban kultjáték válhat belőle. Lenovo Y510p-n próbáltam és nagyon szíven ütött, hogy a dinamikus fénybeállításokkal mennyire akad a játék. Rá vagyok kényszerítve a fullHD-ra a natív felbontás miatt, de statikus beállításokkal bűn ronda mindnen.

Enyhe spoiler: kicsit kalandoztam azért, ami tetszett: ilyen félelmetes zombis (/fertőzöttes) jelenettel régen találkoztam. (esetleg a RE6 metróalagútja. az betalált) Mendegéltem valami sötét alagútban. Találtam egy barikádot holttestekkel. Átmásztam rajta, de vissza már nem tudtam. Ahogy haladtam előre belebotlottam féltucat zombiszerű szerzetbe és elmondhatom, hogy a régi resi részeket idézték fel bennem. Nagyon szívósak, csoszognak és sarokba szorítanak. Ugye hogy meg lehet ezt oldani fps nézetben.
22.
22.
PAtr0n
#21: Egyet értek veled, meg pár STALKER fannal itt, ez a játék művészi, még anno az alap gamet vittem ki, mindenféle mod nélkül, tán pár patch volt csak fölhajítva, voltak benne bugok azt el kell ismerni, de ami rögtön lehengerelt, az a nyitott, posztszovjet hatást gyönyörűen átadó világ, mindez olyan grafikai megvalósításban ami nagyon illett az egészhez. Az MI-n is lestem nagyokat, képes volt az ellen megszopatni nem is egyszer, mert sokszor tök random kivárt a fedezék mögött, én meg nem vettem észre a nagy lövöldözésben hogy maradt még 1. Sosem csinálták ugyanazt a NPC-k, magas nehézségi fokon mindig újra és újra kellett tervezni minden egyes lépést, a golyóval spórolni és a kötszerrel spórolni, egyszóval, egy igazi túlélő játék is volt egyben.
Elsőre nem vittem ki, mert az erőmű belsejében megakadtam, és csak rá másfél évre vettem újra elő, akkor már ki is pörgettem, de minden percét élveztem.
Ez a Lost Alpha moddal még várok pár hónapot, hogy jobban kiforrjon, és akkor újra belemélyülök ebbe a fantasztikus világba. Hasonló érzéseket azóta csak a Metro 2033 és a Singularity keltett bennem, mind2 játék szintén zseniális, de utóbbi már csak azért is, mert sikerült az amcsiknak egy olyan orosz témájú játékot készíteni, ami szintén nagyon jól áthozza a korabeli szovjet hangulatot.
18.
18.
xxxgamer4ever
#17: Nagyon beszédes videot linkeltél! :)

A Metro szintén a szívem csücske, de azért jóval kevesebb a lehetőség és a bejárható terület benne mint a S.T.A.L.K.E.R. játékokban.
17.
17.
DON GONDOCS
#7: Killzone meg a lebilincselő látvány, na egyél még egykis meszet. A 4 rész az igen, az első 3 mind sötét homályos helyen játszódik.
Tényleg gondolkodó MI. MUHAHA http://www.youtube.com/watch?v=n8mjka-SNCE
Az iszonyat jó multival egyet értek. A Stalker lett volna post apokaliptikus fps-rpg-k ékköve. De jött a Metro és bumm így született meg az egyik legjobb játék ebben a témában.
16.
16.
xxxgamer4ever
#15: Jahh és majd el felejtettem, korrekt tesztet kaptunk, korrekt pontozással! Köszönjük!
15.
15.
xxxgamer4ever
#2: #9 #12
Ti hárman szinte mindent elmondtatok amit érdemes volt elmondani, teljesen egyetértek veletek!Annyit tennék még hozzá hogy speciel engem nem érdekel senki fikázása, nekem nagyon tetszik még így is és ezerrel tolni fogom, akkor is ha óránként kifagy valahol, úgyis megszoktam már hogy sűrűn kell menteni! :) Ha pedig kijön a patch és a magyarítás akkor biztosan kipörgetem még többször is ahogyan az előző S.T.A.L.K.E.R. játékokkal is így tettem! I love it! :) :)
14.
14.
D-day
Ha ilyen jelegű játékal kéne játszanom akor inkább a Metro Last Light al tolnám xD
13.
13.
MinimumGame
Játékmenet: https://www.youtube.com/watch?v=xU44_HVdI2M
12.
12.
Ecneb
#2: Hány órát beleöltem stalkerbe, zseniálisan végiggondolt játék lett, megvalósítás persze nem csillagos ötös, de azzal dolgoztak amijük volt. Egy cod-ot még csak nem is érdemes egy mondatba venni vele, hiszen az csak egy kicsik által túl hypeolt FPS lövölde, szinte nulla kreativitással. Amit a legjobban megfogalmaztál, bizony elég szomorú, hogy a stalker irányt nem másolják a játékfejlesztők. Pedig sokra vihetnék vele!
10.
10.
Tomie7
Ezt a játékot a Fallout továbbra is körbehugyozza! :D
9.
9.
kredencferenc
Nem értem miért ilyen negatív mindenki. Már többször kifejtették, hogy Early Access sőt... tulajdonképpen még Béta. Csak azért adták ki, mert valami idióta félkészen kiszivárogtatta mert zabszem volt a seggében. De ehhez képest is piszok jó lett. Legalábbis sokkal jobb mint a State Of Decay ami szintén jó játék, de iszonyat pocsék volt a korai hozzáférés, főleg a egeres nézelődés. Másrészt attól, hogy belső nézetesnek készült még nem hasonlítanám más fps játékokhoz. Inkább az Elder Scrolls szériához. Inkább szerepjáték mint lövölde. A játékos életem egyik legmeghatározóbb élménye a TES és az XCOM mellett. Az autós részek meg igen is jól feldobják a játékmenetet. Egész jól lett megoldva a lehetőségekhez képest. lehet hogy a grafikus motor szar. De nézzük már meg, hogy nem egy többmilliós 'murica-i fejlesztőcégről van szó. A GSC egy ukrán garázscsapatként kezdte ezt a modot meg becsületes dolgozó emberek rakták össze szabadidejükben. Ez szar lenne? Nem kérem. Ami szar lett az a CryZone.
8.
8.
shooter1234
#5: Hát úgy-ahogy egyetértek, de pl a Borderlands 2 -ben jól jött az az 1-2 féle jármű, na nem a vezetési élmény, vagy a nagy tűzerő miatt, hanem azért, mert nélkülük elég sokat kellett volna csámpázni. A BF szériában (meg pár hasonló multiban) jó volt ez a járművesdi, de ugye az multi. A legutóbbi ilyen fps, ahol még elment ez a járművezés, talán a Far Cry 3 volt, de ott is ott voltak a gyors utazás pontok.
7.
7.
uzsgori
#2: Akkor már inkább Killzone és akkor kapsz egy lebilincselő látványt, iszonyatjó multival,nagyon okos (tényleg gondolkodó) MI-vel :) A last of usban volt nagyon jól megoldva az rpg-beütés, hogy fejlődhetsz meg tuningolhatsz fegyvert. Azért a konzolosok nem gond hogy ezt kihagyják :)
6.
6.
uzsgori
Grafika nem egy Last of us vagy Uncharted.. Jó lett a teszt, de konzoltulajként kimaradok belőle, látom ez szerencse :)
5.
5.
Slarioux
Nem értem, hogy miért van mindenki ráizgulva arra egy FPS-ben, hogy legyenek vezethető járművek. Én pl. nem találkoztam még olyan first person shooterrel, ahol ez normálisan és jól ki lett volna dolgozva, úgy, hogy az élvezetes is legyen. A legtöbb shooterben ez inkább zavaró és felesleges nyűg. A régi FPS-ek voltak a legjobbak, Mohaa sorozat, és társai...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...