S.C.A.R. - Squadra Corse Alfa Romeo

  • Írta: zoenn
  • 2005. június 27.
Dicsérendő, ha valaki egészen új megközelítésekre alapozva dobja piacra játékát, ezzel elrugaszkodva az évek során betonbiztosnak hitt alapelvektől. A Milestone tényleg sokat tett azért, hogy új programja egyediségével rajongók ezreit csábítsa el...

Autószimulátor és szerepjáték egyben? Különlegesnek hangzik, hogy ezúttal nem a járgányainkat spécizhetjük fel, hanem magát a sofőrt fejleszthetjük. Ehhez az elgondoláshoz sikerült megnyerniük a híres olasz autógyár licence-szét, ennek köszönhetően 25 Alfa Romeo modellt nyüstölhetjük kedvünkre ebben az úgynevezett caRPG-ben.

 

Az utóbbi időben egyre nagyobb számban kerülnek a boltokba olyan szimulátorok, amelyek kifejezetten egy-egy autómárka járműparkjára koncentrálnak. Az eddig legnagyobb cím kétségkívül a NFS – Porsche Unleashed, de olyan könnyebben emészthető darabok is napvilágot láttak, mint a Ford Racing-ek és a Mercedes-ek kínálatával teletömött World Racing. A Fiat kézben lévő Alfa Romeo sem kerülhette el a sorsát, hogy legújabb fejlesztéseivel és Old Timer-eivel virtuális formában lepje meg a márka kedvelőit. Mindennel rendelkezik, ami kell egy jó autóversenyhez, ám mindezt nagyszerű elgondolással is megtoldották. Ezzel már a profil-létrehozás után szembesülünk, mivel egy pontot kell elosztani három vezetői képesség valamelyikére, nehogy már azt mondhassuk, hogy felkészületlenül nézünk a megmérettetések elébe. A játék érezhetően a karrier módjára, azaz a Dynasty Mode-ra helyezi a hangsúlyt. Ezen belül több lehetőség kínálkozik számunkra: Tours, Challenges és Time Assault. Elsőre kizárólag a Tours menüpont elérhető. Itt mindenek előtt tapasztalati pontokat kell gyűjtenünk, az XP Events-re kattintva. Sajnos a különböző nehézségi fokozatok is csak sorrendben nyílnak meg, tehát elsőre mindenképpen a Rookie agresszión kell teljesítenünk a futamokat. Ne ijedjetek meg, a belerázódási időszakban bőven elég lesz az amatőr szint, mivel időbe telik kitapasztalni az irányítást.

 

Az Arcade örültségeket tessék szépen elfelejteni, ha gyakorlás nélkül, tőgázzal próbálunk meg autókázni egyhamar a kavicságyban találhatjuk magunkat. Nagybetűs szimulátorról lévén szó, kezdetben minden elérhető jármű tulajdonságait, útfekvését le kell tesztelnünk, hasonlóan a pályák ideális vonalvezetéséhez. Jó pár kört kell megtennünk ahhoz, hogy fejből nyomjuk a kanyarok előtti féktávokat, addig pedig számtalan keresztbeállást fogunk elszenvedni. Amint elegendő tapasztalatot szereztünk és léptünk pár szintet, indulhatunk a Gears Events-en, majd később a különböző viadalokon és bajnokságokban. Nem feltétlenül csak a versenyeken elért előkelő helyezésekért kapunk XP-t, hanem a futamok közben is: ha pl. egy szép előzést mutattunk be, vagy főlényesen vezetünk, esetleg tarjuk a pályarekordot. A képernyő jobb oldalán két, számmal kifejezett értéket találunk: a zöld bukósisak alatti szám pilótánk kitartását mutatja – ha az érték csökkeni kezd, azt jelenti, hogy kezdjük elveszíteni uralmunkat az autó felett. A kék autó-ikon alatti szám négykerekűnk HP mutatója, viszonylag könnyen össze lehet szedni sérüléseket, nem ritka, hogy egy kevésbé veszélyesnek tűnő ütközés akár 30-40 százalékot is levesz, sőt a program realisztikusságánál fogva, a kavicságyban tett kirándulás is roncsolja a verdát, ha csekély mértékben is. Ennek tudatában alaposan oda kell figyelnünk a koccanásokra és járművünk épségére. Autószimulátorokban még soha nem került bevezetésre – a Prince of Persia-kban már annál inkább -, hogy egy gombnyomásra (TAB) visszatekerhetjük az időt, így korrigálva baklövéseinket. Ezt fícsört Tiger Effektnek nevezték el a fejlesztők, és a tetejébe még remekül használható. A bajnokságokon való indulás mellett részt vehetünk továbbá tapasztaltságunktól függő Challenge-ken (platina, arany, ezüst, bronz stb.) és a pályák gyakorlását elősegítő időfutamokon. A Dynasty Mode-on kívül nyomulhatunk az Instant Action keretén belül a már megnyílt pályákon az elérhető járgányokkal, valamint online vagy LAN segítségével kereshetünk magunknak játszótársat a megszokott játékmódokra.

A karrierünk során 9 vezetői képességet fejleszthetünk. A Heart kifejezi mennyire magas a vezetői kondíción, amely még kihat a kitartásra is. A Vision-nel értelemszerűen a látásunkat fejleszthetjük. Az Indimidation tápolásával megfélemlíthetjük ellenfeleinket, ezáltal a kiélezett szituációkban (pl. előzések) inkább behúzzák fülüket-farkukat és elengednek – ehhez persze nem árt előtte megpróbálni leszorítani a pályáról. A Handling skill nagyon hasznos, elvégre ennek növelésével jelentősen javul az autók kezelhetősége. A jobb gyorsulások, pontosabb váltások elősegítése végett érdemes az Acceleration-ra költenünk XP-t. A Focus-szal koncentrálási képességünknek adhatunk egy löketet. Könnyebb előzéseket szeretnénk elérni? Semmi gond, mindössze az Anticipation jártasságra kell gyúrnunk. Végül az Endurance előtérbe helyezésével sokkal szívósabbakká válhatunk, melynek következménye, hogy jóval nagyobb kitartás. A skillek tupírozása - akárcsak egy jobb RPG-ben – jól megmutatkozik a száguldások során. Magasabb nehézségi fokozatokon ezek nélkül esélyünk sem lenne eredményeket felmutatni. Érdekes, bár a játékmenet szempontjából nincs jelentősége annak, hogy sofőrünk számára vásárolhatunk sisakokat, ruhákat, kesztyűket és cipőket.

 

Autók terén olyan széria és kimondottan versenyekre gyártott típusokkal koptathatjuk a gumiabroncsokat, mint az Alfa 147, Alfa 156 – ezek GTA és Cup változatai, Alfa GTV, Alfa GT, vagy az unikumnak számító 8c Competizione, Nuvola, továbbá a klaszikus 155 V6 TI, Alfasup, esetleg a 33/2 „Daytona". Mindezeket csupán ízelítőnek szántam, a többi legyen meglepetés. Sajnos az eddig gyártott összes Alfa nem kapott helyett a programban, ám a „keménymagok" kivétel nélkül megtalálhatók. Egyébiránt 11, a valóságban is létező pályán mulathatjuk az időnket. Megfordulunk többek között Firenzében, Hockenheimben, Szicíliában, Milánóban, hogy csak egy párat említsek. Minden pályának létezik – egy kivétellel - egy rövidebb és egy hosszabb változata, így összesen 21-féle aszfaltcsíkon döngethetünk.

 

A Renderware engine ismét jól vizsgázott futás közben, gyorsan tölt, kósza megakadásokra sem kell számítanunk. A pályák lemodellezésével nincs gond, egyedül a tereptárgyakat kellett volna még több poligonnal megilletni és élesebb textúrákkal felöltöztetni. Az Alfák csillognak-villognak, ahogy kell, ha bele akarnék kötni azt mondanám, száguldás közben a táj tükröződése a karosszérián lehetett volna intenzívebb is. Ellenfeleink némi intelligenciáról ugyan tanúskodnak, de gyakran produkálnak furcsa dolgokat: néha kamikáze módjára belénk jönnek és képesek behozhatatlan előnyünket is pár körön belül lefaragni. A motorhangok ha nem is olyan jók, mint a GTR-ben, mégis kellemesen elduruzsolnak és nem ismétlődnek. A zenékről ugyanez már nem mondható el, csupán kettő-három van, azokat is csak a menüben hallgathatjuk és különben sem valami hú de jó számok. Hibakeresési mechanizmusom gőzerővel dolgozott a tesztelés alatt, a már említett negatívumokon túl csak annyit mondhatok, hogy a pályák száma kevés és szerintem nem kellett volna kihagyni az autók fejlesztésének lehetőségét sem.

 

Annyi extrával nem szolgál a játék, hogy a bajnokságoknak újra nekiessünk más-más nehézségi fokozatokon is, így pedig nem nyújt hosszú távú élvezetet. A pályák egy idő múltán unalmassá válnak, annak ellenére, hogy egyre újabb Alfákkal tépünk rajtuk, kb. még egyszer ennyi aszfaltcsíkot elégnek éreztem volna. Ha minden vezetői segítséget kikapcsolunk a beállításoknál, igazán korrekt szimulátort kapunk kézhez, amivel jó pár órát kellemesen el lehet tölteni néhány unalmas délutánon. Emlékezetes élményekkel nem szolgál, a szerepjátékos beütés viszont kimondott újdonság, aminek megismerésére zokszó nélkül buzdíthatok minden kormánytulajdonost.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...