Halo Infinite multiplayer próbakör

  • Írta: Shifty
  • 2021. november 25.
Ráfordult a huszadik évfordulójára az Xbox, a 343 Industries és a Microsoft pedig egy kellemes meglepetéssel ünnepelte a jubileumot. Idő előtt elérhetővé tették a Halo Infinite ingyenes multiplayer módját, amit természetesen mi is kipróbáltunk.

Amíg a Battlefield- és a Call of Duty-sorozat egy-két évente ontja magából az újabb és újabb felvonásokat, addig a 343 Industries meglehetősen kényelmes munkatempóban dolgozik a Halo-sorozaton. A legutóbbi felvonás óta hat év telt el, és ugyan a Halo: The Master Chief Collectionnek köszönhetően az elmúlt évek alatt vérfrissítést kaptak a korábbi epizódok, Master Chief legújabb világmegmentő küldetése csak nem akart megérkezni. A Microsoft eredetileg az Xbox Series X/S premierjére időzítette a Halo Infinite megjelenését, de a tavalyi E3-on bemutatott első játékmenet-kedvcsináló alaposan kiverte a biztosítékot a rajongóknál, ami érthető is: a 2018-ban bemutatott új Halo-játékot még úgy hirdették, mint a sorozat új hírnöke, ami alatt a házon belül fejlesztett új engine, a Slipspace Engine dübörög. És bizony az a bemutató egészen mást ígért.

Sebaj, a redmondiak legalább bevállalták, hogy inkább elhalasztják a játék megjelenését, igaz, azért idén sem lehetünk majd teljes mértékben elégedettek, mert a Halo Infinite decemberi premierjére lényegében kapunk egy csakis szólóban tolható kampányt, illetve az ingyenes multiplayer módot, ami azért ennyi év fejlesztés után eléggé karcsúnak tűnik. Igen, a napokban aranylemezre került új felvonás december 8-án nem fogja tartalmazni a Halo-játékok egyik húzóerejét, a kooperatív módot, illetve a Forge-ot, ami tulajdonképpen a sorozat pályaszerkesztőjének felel meg. Ezeket a tervek szerint csak a most meglepetésként elérhetővé vált ingyenes multiplayer mód első szezonja után kaphatjuk meg, ami legjobb esetben is 2022 májusát jelenti.

Fanyalogni viszont ráérünk később is, és inkább örüljünk, hogy idén ismét háromszereplőssé válik a verseny, és a közepesre sikeredett Call of Duty: Vanguard és a beszámolók szerint szintén alulteljesítő Battlefiled 2042 mellé kapunk egy harmadik kihívót. Ez a rivalizálás persze sosem lehet kiegyensúlyozott, hiszen mindhárom cím egészen máshogy közelíti meg a kompetitív kihívásokat. A Halo a sokkal taktikusabb, csapatközpontúbb élményt helyezi előtérbe, legyen szó a Big Team Battle méretes összecsapásairól vagy az egyéb multiplayer módok kihívásairól, miközben a Battlefield-sorozat a monumentális csatákra fókuszál, a Call of Duty-széria pedig a pörgős, adrenalindús játékmenetet részesíti előnyben.

Amiatt viszont már fanyaloghatunk, hogy a 343 Industries bátortalanul nyúlt az alapokhoz, és nem mert drasztikusabban belenyúlni a korábbi koncepcióba. Ez egyfelől érthető, mert a sorozat rajongói valószínűleg nem vágynak másra, csak izgalmas Slayer-meccsekre, de közben meg nem ártott volna azért, ha új ötletekkel dobják fel az ezeréves, arénaküzdelmekre kihegyezett játékmenetet. Ennek ellenére borzasztóan szórakoztató és szuper élmény a Halo Infinite multiplayer módjával játszani, mert pontosan azt kapod, amit ettől a sorozattól vársz, de azért ebben az érzésben vastagon benne van az is, hogy több éve éheztettek minket az alkotók.

Mindössze két új játékmódot kapunk, azokat is a Big Team Battle 12v12 összecsapásai során próbálhatjuk ki. Az egyik a Stockpile, amiben a méretes térképen szanaszét szórt energiakapszulákat kell összegyűjtenie a csapatnak, majd azokat visszajuttatni a központi bázisunkra. Ha sikerül összegyűjteni öt kapszulát, akkor kapunk egy pontot. Az a brigád nyer, aki az idő lejártáig (15 perces az időkorlát) összegyűjt három pontot. A másik új játékmód pedig a Total Control, amit szintén a Big Team Battle módon belül lehet elérni, és amiben az a cél, hogy kontrolláljuk a térképen elhelyezett három zónát. Ha sikerül mindhárom zónát egyszerre uralmunk alá hajtani, akkor pontot kap a csapat, majd rotálódik a zónák pozíciója. Az a csapat nyer, amelyik elsőként éri el az idő lejárta előtt a három pontot.

Közben a sima arénaküzdelmeknél még ennyire sem futotta, mert a klasszikus játékmódok köszönnek vissza. Megkapjuk a Slayert, illetve annak a különböző változatait, továbbá a Capture the Flag sem hiányozhat a repertoárból. Még mindig jópofa az Oddball, ahol egy koponyát kell megszerezni, az azt hordozót pedig megvédeni. Az egész koncepciója a Call of Duty: Modern Warfare-ből ismerős Team Defender játékmódra hajaz a legjobban, ráadásul ennek van másik verziója, a Free-for-All változat, amikor minden játékos magára utalva küzd a koponya megszerzéséért és megtartásáért. Nagy kár, hogy utóbbi egyelőre nem érhető el közvetlenül a játék saját playlistjéről. Végezetül pedig visszatért a Halo 5: Guardiansben bemutatott Strongholds, ahol három zónát kell elfoglalnia és megvédenie a csapatoknak. Ez ugye a Call of Duty-sorozatból ismerős Domination helyi megfelelője.

Ugyan az idő előtt elérhetővé tett ingyenes multiplayer módra még mindig bétaként hivatkozik a Microsoft és a 343 Industries, ez valójában inkább tűnik csak egy marketinghúzásnak, mert így könnyebb kifogni a kritikus hangok vitorlájából a szelet. Nem mintha, nagyon okunk lenne kritizálni az online porció jelenlegi verzióját, de a visszafogott tartalom sajnos a térképek számán is tükröződik. A rangsorolt mérkőzések mindössze négy helyszínen játszhatóak, a Big Team Battle küzdelmei pedig összesen három lokáción zajlanak. Ha betévedsz a Quick Play opcióba, akkor jobb esetben hét különböző térkép közül válogat majd a rendszer, de ezek sem újak, hanem a rangsorolt küzdelmek helyszínei variálódnak és bővülnek ki. Összesen tíz térképet kaptunk a rajtra.

A szűkös pályafelhozatal a decemberi megjelenésig természetesen még bővülhet, de azért a sokat kritizált Call of Duty: Vanguard közel húsz pályájához képest ez még akkor is szegényes, ha tényleg elhisszük, hogy az ingyenes multiplayer mód mostani változata még bétafázisban van.

Sajnos nem történt változás a felszedhető felszerelések területén sem. Lényegében nem történt más, csak most már egy kalap alá hozták a Halo 3-ból ismerős eszközöket, a Halo: Reach eszközrendszerét és a klasszikus power upokat. A kiegészítéseket a pályákon elhelyezett állomásokról lehet bizonyos időközönként felszedni. Segítségükkel mindenféle képességgel tudjuk felruházni spartan páncélzatunkat, legyen szó a plusz védelmet nyújtó pajzsról vagy az újdonságként bevezetett csáklyavetőről. Ráadásul ha meghalunk, akkor ezeket a felszereléseket eldobjuk, vagyis szabadon felszedhetővé válnak. A használatuk viszont limitált, vagyis érdemes ügyesen, a megfelelő szituációkhoz igazítva használni őket, így például a csáklyavető jól jöhet, ha szorult helyzetbe kerülünk, míg a dashelést támogató eszközt érdemes lehet akkor bevetni, ha le akarunk ütni valakit vagy éppen a ránk dobált gránátok okozta sebzést akarjuk elkerülni.

Ha már szóba kerültek a különböző gránátok, akkor érdemes megemlíteni, hogy ezekből most is többfélét szedhetünk fel, és továbbra is váltogathatunk a nálunk lévő különböző típusok között. Ahogy a kiegészítők bejövetele, úgy ez a megoldás is nagyon sokat ad hozzá a taktikus játékmenethez, mert a Halóban sokszor az dönthet el egy az egy elleni küzdelmeket, hogy mennyire leleményesen használod ki a nálad lévő cuccok nyújtotta stratégiai előnyt. Nem véletlen, hogy a szemtől szembeni tűzpárbajok jelentős része úgy néz ki, hogy mindenki gránátokat hajigál a másikra, közben meg igyekszik pontosan célozni, ugyanis a páncélzat legyengítése még mindig nem könnyű feladat, még egy ügyesebben célzó játékos számára sem.

Akadnak azonban kisebb-nagyobb, tényleges újdonságok is a játékban. Egyrészt végre jelölhetünk a térképen bizonyos dolgokat, legyen szó ellenfelek elhelyezkedéséről vagy a pálya adott elemeiről. Mondanom sem kell, hogy az alapvetően csapatorientált küzdelmek során ez mekkora segítség abban az esetben, ha a játékos Fireteamje nem a haverokkal van feltöltve, hanem idegenekkel. Emellett végre el tudjuk dobni a fegyverünket, ráadásul úgy, hogy nem vesz fel újat a karakterünk. Ez akkor tud hasznos lenni, ha például az egyik csapattárssal akartok mordályt cserélni. Végezetül pedig az AI-szkennelés jóvoltából végre láthatjuk, hol vannak a különböző állomások, ahol a különböző karabélyokat tudjuk felszedni.

Nagyobb volumenű újdonságok tehát nincsenek, cserébe viszont a hiányosságok sora még tovább folytatódik. Az egyik, hogy borzasztóan elférne most már a sorozatban egy killcam, a másik pedig, hogy a 343 Industries azonnal rúgja ki a teljes UX-csapatot. Legalábbis azokat a tagokat, akik a játék menürendszerén dolgoztak. Borzalmas, szó szerint fizikai fájdalom navigálni a játék menüpontjai között. Utoljára az Anthemnél éreztem hasonlót. 

Ami viszont ennél is fájdalmasabb, hogy jelenleg nem lehet szűrni a játéklista elemei között. Összesen négy opció áll rendelkezésünkre (Bot Bootcamp, Quick Play, Big Team Battle és Ranked Arena), és egyelőre nincs lehetőségünk, hogy a saját igényeink szerint szűrjük meg, milyen játékmódokkal szeretnénk játszani. Vagyis ha szeretnél a klasszikus Slayer módban darálni, akkor választhatod a Quick Play és a Ranked Arena kettősét, és imádkozhatsz, hogy néha bedobjon egy-egy Slayer-kört, mert személyes tapasztalatom szerint főleg a CTF, az Oddball és a Stronghold hármasát pörgeti a játék. 

A Halo Infinite legnagyobb problémája mégis a fejlődési rendszere. A sorozat is csatlakozott a battle pass-rendszert kínáló játékok népes táborához, a gond csak az, hogy a fejlesztők más megközelítést választottak a kozmetikai kiegészítők és egyéb cuccok megkaparintásához. Amíg a legtöbb játékban a játékbeli teljesítményünk után kapott tapasztalati pontokkal tudjuk feloldani a különböző szinteket, addig a 343 Industriesnál valaki jó ötletnek tartotta, hogy a battle pass elemeinek kioldásához napi és heti kihívásokat kelljen teljesítenünk. Ezzel az egyik probléma, hogy a kihívások többsége akár többórányi játék után sem szerezhető meg, másfelől arra kényszeríti a játékost, hogy teljesen kontraproduktív módon viselkedjen, és ne a fő feladattal, a csapat érdekét szolgálva küzdjön a csatatéren.

A 343 Industries is belátta, hogy ez így nem fog működni, de egyelőre csak apró sebtapaszt kínáltak a probléma feloldására, ami igazából továbbra sem működik megfelelően. A stúdió a végleges megoldást későbbre ígéri, de nem vagyok benne biztos, hogy elszakadnak majd az eredetileg kitalált koncepciótól, pedig nagyon jó lenne elengedni ezt a kivitelezést, mert az egész nem csak azért frusztráló, mert órák alatt sem haladsz előre a battle pass ajándékainak kioldásával, hanem azért is, mert lényegében a játékbeli teljesítményednek az ég egy adta világon semmi jelentősége, ami azért eléggé lelombozó tud lenni egy jobban sikerült kör után. 

A Halo Infinite multiplayer bétája egyszerre okozott csalódást és örömöt. Utóbbit azért, mert ennyi év kihagyás után jó érzés volt a battle royale-ok, meg a gigantikus méretű térképek és a néha már követhetetlen darálások után visszatérni az arénákba és a taktikusabb vonalon mozogva egymást gyepálni. Viszont kicsit csalódás eddig a béta, mert újdonságokat nemigen kaptunk és közben tervezési bakik is vannak a játékban. Ezek javíthatóak, ahogy a térképfelhozatal is biztosan bővülni fog, csak hát a második szezonig még félév hátravan, és nem biztos, hogy féltávnál érkeznek majd új tartalmak.

A Halo Infinite december 8-án jelenik meg PC-re, Xbox One-re és Xbox Series X/S-re. A multiplayer béta mindenki számára ingyenesen beszerezhető. Mi PC-n próbáltuk ki.

Kapcsolódó cikk

3.
mephi
Kipróbáltam én is, de végig az volt az érzésem, hogy én ezzel a játékkal már játszottam. Próbáltam több órányi esélyt adni neki, de még csak a pulzusom sem emelkedett meg a látottaktól. Biztos van, aki ezt szeretni fogja, de szerintem ennyire kevés tartalommal ráért volna egy év múlva kiadni, kb akkor vissza is fogok rá nézni.
2.
shooter1234
Én kipróbáltam a multit, elég jó. Az alapjai ugyan azok, mint anno régen voltak, kicsit arena shooter életérzésem lett tőle, ami már hiányzott, hisz a legutóbbi UT -t is elkaszálták a fenébe, szóval valamennyire hiánypótló is lett számomra. CTF, klassszikus Halo -s járművek, fegyverek, mind úgy működnek, mint régen, így könnyű ismét belejönni. Bár én csak az első 2 résszel nyomtam anno PC -n, viszont ott multiztam is.
1.
Őrnagy
Remélem, hamarosan kialakul itt valami jó kis vita. Én multizni nem fogok, de a vélemények érdekelnek. Visszatért a régi, nagybetűs HALO?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...