The Last of Us: Part I (PC) teszt

  • Írta: sirdani
  • 2023. március 29.
Link másolása
Talán sokan még most sem hiszik el, de Joel és Ellie története tényleg ellátogatott a PC-k világába, az örömünk viszont nem lehet felhőtlen, mivel a világ talán legfontosabb PC portját sikerült rábízni egy vérbeli kókler csapatra.

Ha egy évtizede valaki azt mondja, hogy 2023-ban mindenféle emulátor nélkül, hivatalos verzióban, feltuningolt grafikával és bónusz tartalmakkal játszhatok majd PC-n a The Last of Usszal, akkor az illetőt vagy finoman szólva elmeháborodottnak, vagy egy cinikus Xbox-fanboynak tartottam volna. Pedig aztán tényleg így lett. 10 évnyi hosszú-hosszú várakozás után elrajtolt a The Last of Us PC-n, ráadásul rögtön a Part I című felújított verzió, mely többek közt hihetetlenül pazar látványvilágával tavaly nyár óta a legszebb játékok trónusán ücsörög.

Ha egy ilyen közönségkedvenc játékot portoltat a Sony PC-re, ami rengeteg szempontból páratlanul összetett, és nem csak a vizuális megvalósítása, hanem a továbbfejlesztett AI miatt is már-már technológiai csodaszámba megy, akkor biztosan az egyik legmegbízhatóbb és legjobb renoméval rendelkező csapatukra bízzák az átirat elkészítését, mondjuk például a nem is olyan nagyon régen felvásárolt Nixxes Software-re. Vagy legalábbis a józan ész ezt diktálná. Illetve azt, hogy semmiképp se azokat a fejlesztőket vegyék elő, akik a Batman: Arkham Knight PC-s verziója mögött álltak. Csak hát igen… Valamiért mégis azokat vették elő.

Az Iron Galaxy csapata pedig jött, és tarolt. Nem hagytak felületet, beállítási opciót vagy funkciót ami problémamentesen működne, sőt, még olyan dolgokat is tönkre tudtak vágni, melyek konkrétan minden más esetben működnek. Az inkompetencia ráadásul már rögtön a főmenübe érkezve arcon csap minket, a shaderek felépítése – ami rendszerint a jóval nagyobb méretű játékoknál is maximum 1-2 percet vesz igénybe – több mint másfél óráig tart, és közben 100%-osan megakasztja a számítógépet, pár másodpercenként minden befagy míg végig nem hagyjuk menni a folyamatot, vagy ki nem lépünk a játékból.

De persze ezzel még együtt lehet élni, egyszer kell csak hagyni végigfutni a feldolgozást, és utána már mehet is a játék. Az összes újonnan PC-re is ellátogató PlayStation-exkluzív játék nagyon részletes irányítási és grafikai beállításokat kapott eddig, amik rendre hibátlanul működtek. A The Last of Us: Part I-ben is megkapjuk a szokásos felhozatalt, ám az irányítás testreszabása már kapásból bugos. Néhány gombokat lehet, néhányat pedig lehetetlen átállítani. Hiába döntünk mondjuk úgy, hogy a nyilakkal fogunk menni a játékban, nem lehet őket kikötni az inventory irányításából, így ha például lenyomjuk az előre nyilat, akkor karakterünk elindul előre, és átvált az elsősegély csomagra, illetve az inventory is elkezd villogni képernyőn. Hasonló módon a numerikus billentyűzet és az alap számok közti váltás is bugosan megy. Akárhogy is, a jelenség elviselhető, ám eddig szokatlan volt a PC-s Sony címektől.

A menü és a beállítások átszenvedése után jön csak szembe viszont az igazi katasztrófa: a teljesítmény. Akik már az előzetesen közzétett gépigény láttán is ördögűzőt akartak hívni, azok sajnos nem tévedtek: a játék borzalmasan fut. A grafikai beállítások szerencsére eléggé részletesek, és jócskán vissza lehet fogni a látványt, ám az, hogy egy RTX 2060-nal és egy i7 9700k-val a minimum beállításokkal sem folyékony az élmény, miközben a látvány még a PS3-as verziótól is fényévekre van lemaradva… az frusztráló.

De semmi baj, eljött a DLSS tündöklésének az ideje, mellyel majd alaposan megtolhatjuk a teljesítményt, mindenféle kompromisszumok nélkül! Ez amúgy így is lenne, ha nem az Iron Galaxy-ről beszélnénk, akik valamilyen érthetetlen módon még a DLSS-t is problémásan implementálták. A szériára jellemző erőteljes film grain effekt miatt már alapból sem fest jól a felbontás variálása, és a teljesítményen is a szokásosnál kevesebbet dob a dolog. Viszont emellett még olyan vizuális hibákat is produkál, amelyeket eddig még soha nem láthattunk.

Egyrészt a minőséget preferáló beállításon is olyan, mintha nem végezne semmilyen elsimítási eljárást, és a DLSS natív, FullHD alatti felbontását megidéző recésséget lehet felfedezni a vékonyabb textúráknál. A nagyobb probléma, hogy mozgás közben bizonyos textúrák mintha nem mozdulnának teljes szinkronban a körvonalaikkal, és így az apró részletek nem csak simán elmosódottak, hanem néha a felismerhetetlenség határáig szét is esnek. Amikor például hirtelen egy fényesebb pályarészre sétálunk ki, vagy egy sötétebb helyen a tükörben bámuljuk magunkat, akkor karakterünk körvonala több tized másodperc lemaradással követ csak minket.

Mondhatnánk, hogy csak a megfelelő vas kell a játék alá, és akkor minden okés. A helyzet viszont az, hogy a játék jelenlegi állapotához megfelelő vas még nem létezik. Vagy maximum a NASA-nál és folyékony nitrogénnel hűtik. Az RTX 4090-nel 4K-ban ultra beállításokon nem tartható a 60fps, RTX 2060-nal pedig amikor mindent maxra nyomtam fél percig 10fps-t értem el, majd minden textúra lilára váltott, és összeomlott a játék. És akkor még nem is beszéltünk a teljesítménytől független állandó jellegű stutteringről, mely az egerünk mozgatásakor jelentkezik, akárcsak a szintén Iron Galaxy fémjelezte Uncharted PC-s portjánál.

És itt nem az alapanyaggal, vagy annak mérhetetlen gépigényes látványvilágával van a probléma, hanem a port készítőivel. Az Iron Galaxy eddigi összes portolása csapnivalóan sikerült, és rendszerint meglepően hamar magára is hagyták a projektjeiket. Az Uncharted még mind a mai napig könnyen orvosolható problémákkal küzd, és mostanra szinte biztos, hogy már hozzá se nyúlnak az új feladatok miatt. A PC-s The Last of Us esetében pedig egyértelmű, hogy még némi törődéssel bőven javítható lenne a helyzet. Az legalábbis, hogy az fps néha a legváratlanabb belső helyeken is leesik, illetve hogy mennyivel szebben futott a játék még az előző generációs konzolokon is, mindenképpen azt sugallja, hogy optimalizációs problémákkal küszködünk, melyeken lehetne javítani.

És reméljük fognak is javítani. Az biztos, hogy jelenlegi állapotában nem javasoljuk senkinek sem a játék megvásárlását. A port borzalmas minőségű, a magas gépigény mellett a sosem látott grafikai hibák, a bugos irányítás és az órákig tartó shader előtöltés mind olyan hiba, amit nem kell, és egyben nem is szabad lenyelnie a PC-s társadalomnak. Bizonyos szempontból felfoghatjuk a fejlesztői költségek áthárításaként is, hogy a normális optimalizáció helyett lényegében a millió közeli RTX 4090-ekre vagyunk kényszerítve, miközben a Steam legnépszerűbb videokártyái még a GTX sorozatba tartoznak.

A dolog pedig ott válik igazán vérlázítóvá, hogy a Sony tisztában volt mindezzel, ugyanis egyetlen kritikus, youtuber, vagy online magazin sem kapott a megjelenés előtti hozzáférést a játékhoz, így sehol sem jelentek meg az előrendelőket vagy az első vásárlókat figyelmeztető cikkek a játék állapotáról. Mindez pedig nem csak a játékosokkal, hanem Joel és Ellie történetével szemben sem fair: a játék megjelenése bizonyos szempontból a gamer világ egyik platformokat áthidaló ünnepnapjának kellett volna lennie. Ehelyett viszont csak egy újabb, jó drága emlékeztetővel gazdagodtunk, ami a Cyberpunk 2077 és a Battlefield 2042 mellet örökre az eszünkbe vési: sose rendelj előre videójátékot!

A The Last of Us: Part I a korábban tesztelt PlayStation 5-ös verzió mellett immár PC-n is elérhető.

Kapcsolódó cikk

35.
35.
Doomsayer
#34: Nézd, csak azt látom, hogy lejtőn van a minőség. Ott volt a Days Gone, ami jó példa arra, hogy nem csak egy Sony, vagy bármilyen konzol port, hanem úgy általában bármilyen játéknál hogy lenne jó a PC verziót megcsinálni. Aztán ott volt a pókember. Az is ugyan ilyen jó volt. De én még a God of War PC verziójáról sem hallottam rosszat. Aztán ott van, amiről a hírekben is említést tettek: a Sony megvette a Nixxes csapatát is és külön befektetéseket tett, hogy jól jöjjenek ki ezek a portok. De a Sackboy és az Uncharted is erősen kérdéses minőségben jött ki, most meg ez a TLOU egyenesen olyan, mint a CP2077 PS4-re meg Xbox One-ra. Ami érthetetlen, mert ahhoz, hogy ezt észrevegyék nem kell semmilyen tesztelő csapat, csak egy számítógép, amire feltelepítik, fogják az egeret és megpróbálnak vele játszani egyet. Ugyan az a szitu. Talán azt kellene most mondanom, hogy mindenki haladjon megvenni? Mert nekem úgy tűnik, hogy egy ilyen kiadást nagyjából szándékosan lehet csak bevállalni. Mármint nem szándékos rosszindulatból, hogy ezzel a saját hírnevüket és üzletüket elrontsák. Hanem valami főbb ember ott szándékosan döntött úgy már sorjában harmadszorra, hogy nem baj, jelenjen meg így, aztán majd lesz valami - vagy nem. Erre nem tudom azt mondani, hogy haladjon mindenki megvenni, hanem csak azt, hogy ezt nem érdemes megvenni. Mindenkinek az érdeke lenne, aki játszik és aki fizet a játékokért (hát de még annak is, aki nem fizet érte, csak az most nem ide tartozik), hogy az adott játék ne ilyen minőségben jöjjön ki. Most mindegy, hogy Sony minőségnek, vagy fóbiának, vagy véletlennek, vagy balszerencsének hívod.

És azt sem próbálom titkolni, hogy én vagyok Neotechtr. Pont kórházban voltam 21 októberben amikor valami extrém woke hírre jövő felháborodott kommenteket elkezdtek erőteljesen cenzúrázni és bár én nem voltam benne, én magam írtam a főszerkesztőnek, hogy töröljenek le, mert az elfogadásnak az egyoldalú verzióját nem tudom tolerálni. Csak másik e-mail címről, mint amivel regisztrálva voltam, így kétszer is kellett kérnem.
De most nem azért tértem vissza, hogy a Sony-n vitatkozzak, különben is jön minden játékuk PC-re, a hírnevüket meg építik maguk is. Azért jöttem, hogy hirdessem nektek a világvégét. Azért az a név, hogy Doomsayer. Szóval majd hirdetem a világvégét, de még nem, mert most játszok.
34.
34.
norbi27
#33: "Sony minőséget kerülni kell és hogy pont annyira érdemes ezt is, meg a többi woke Sony-s cuccot megvenni"

Lol. Hiába próbálod titkolni, mindenki tudja a fogalmazási stílusodból és szóhasználatodból, hogy Neotechtr vagy. Cryteket leszámítva tolerálható volt a kommentszekció egy ideje, jó lenne, ha így is maradna, szóval a Sony fóbiádat légy oly kedves tartsd meg magadnak. Előre is köszi.
33.
33.
Doomsayer
#30: De ha valaki azt mondta 2 éve, a Cyberpunk 2077-nél, hogy a PS4-re teljes áron vásárló gamer ember hibája, hogy nem megy a régi gépén a játék, akkor mindenki meg volt szeppenve.

Nézd, engem nem érdekel ez a cucc, mert olyan rossz minőségű gagyi, hogy egy ncore letöltést sem ér meg ráfordított időben. Legendás PC-s megejelnés, ami 10-15 év múlva is fel lesz emlegetve. Itt egyszerűen nem egymásnak menni kell, hanem ennyi játék kiadása után belátni, hogy a Sony minőséget kerülni kell és hogy pont annyira érdemes ezt is, meg a többi woke Sony-s cuccot megvenni, mint a PS4-re a CP2077-et meg a Star Citizen-t.

Totál felesleges azt gondolni, hogy azok a PC-sek, akik előbb a pályán voltak, mint hogy megejelent volna a PS1, most majd hirtelen elfelejtik, hogy kell játszani, vagy beállítani egy játékot. A probléma azzal van - de ha bekötteted az internetet te is meglátod - hogy 3 perc után a Windows-ban van a játék. Ha te eladsz egy autót, ami nem működik, hiába magyrázol, téged megbüntetnek. Csak úgy mondom...
32.
32.
sasncore
#30: kimoderált üzenet
31.
31.
xanatos0911
#30: Azert ez nem igy mukodik. Aki csak egy picit is konyit a temahoz az latja es tudja, hogy ez egy hanyag, optimalizalatlan verzio. Azzal egyetertek, hogy sok idiota van akiknel userhiba is fellep, de mindezektol fuggetlenul is van boven problema a porttal. Indokolatlan VRAM, RAM es CPU leterheltseg, extremen hosszadalmas toltesi idok, grafikai bugok, osszeomlas, gyenge minosegu/alacsony felbontasu texturak mindamellett, hogy geptol es patchtol fuggoen meg igy is 15-60 perc kozott mozog a shader building folyamat mindamelett, hogy a teljesitmeny is lehetne valamivel jobb osszessegeben, foleg ugy, hogy nincs ray tracing sem a jatekban. A beallitasok is borzalmasak, ultra es high kozott szinte semmi kulonbseg csak a teljesitmenyt felezi, high es medium kozott pedig iszonyat szakadek van, foleg az indokolatlanul elmosodott PS1-2 szintu texturak miatt. En nativ 1440p-n jatszom ultra beallitasokkal es nem sirok, 1.0.1.6 ota mindossze par stutter (uj zona betoltese) es egy osszeomlas volt csak, illetve egy alkalom amikor a jatek elfelejtette, hogy tovabb kene haladni es Ellie nem volt hajlando raugrani a raklapra ugyh ujra kellett jatszanom a legutobbi mentestol. Grafikai bugok meg most is akadnak itt-ott, illetve van egy-ket hibas/gyenge textura illetve effekt, pl tre arnyekok amik rontanak az elmenyen. Nem nagyobb a panaszaradat fustje, mint a langja ez irgalmatlanul nagy butasag. Digital Foundry videojat ajanlom megnezesre.

Edit: Gondoltam viszem tovabb a jatekot, erre 4 percig tartott mire betoltott a mentesem -.- Tegnap ez 35-40 masodperc volt ami gen4 nvme m.2 SSD-n meg szinten lassunak szamit (PS5 kb 4-5x gyorsabban tolt be)
30.
30.
Dens99
Én meg felmegyek a kiadó oldalára reklamálni, hogy miért nem indul commodore64-en egy floppyról. Különben patchek előtt is elég sokan megjegyezték hogy a reklamációknak nagyobb a füstje mint a lángja. Egyik fele ki se próbálta, csak beállt a többi közé, másik fele ész nélkül állítja be, vagy gyenge géppel akar csodát. Elég akár egy pont rossz beállítása is ahhoz, hogy az egészet gallyra vágja. Amikor megvettem a RDR2-t, nem rohantam 10 perc után a steamre anyázni meg mínuszolni, szórakoztam vele vagy 3 órát, a végére csak jó lett, mire rájöttem melyik funkció tette okádékká a teljesítményt és a látványt is.
29.
29.
GAMEROD
#24: Ha tetszik, ha nem, jön az a világ hogy 48GB az alap. DDR5-nél nem is nagyon fogsz látni ennél kevesebbet. Egy városépítős vagy egyéb stratégiai játékban azért megnézném mekkora falu vagy tömörülés jönne ki kevesebb memóriával, úgy hogy 40 épület után ne fossa magát össze a gép, ha mellé még normális látványt is akar valaki.
28.
28.
gucho
Nemrég jatszottam mind a 2 résszel...nekem egyáltalán nem jött be, túl van hype-olva ez a játék.
27.
27.
DragonBleacPiece
The Last of Us Part I requires more than 16GB of RAM when using GPUs that have 8GB of VRAM. If you only have 16GB of RAM, you’re hitting a RAM wall (and not a VRAM wall).
26.
26.
Sakee
#24: A következő memóriával foglalkozó meg az lesz,hogy telón is tele van mindig a memó, igen mert OLYAN a rendszer és jogos amit írsz,mert úgy kell azt,nem azt nézni mi mennyire van leterhelve. De itt olyan sok okos ember van amúgy.... :D
25.
25.
crytek
4K alatt nem semmi a dolog..

https://www.techpowerup.com/review/the-last-of-us-benchmark-test-performance-analysis/
24.
24.
Kamukaze
#18: Engem baromira nem az érdekel mit ír a feladatkezelő, hanem hogy én mit tapasztalok játék közben.Ha a játékok azt a teljesítményt nyújtják nekem, hogy zökkenőmentesen futnak 1440-ben(ennyit tud a monitorom 75 hz-el) és ultra, ill. high beállításokkal és meg van a 60-75 fps, addig nekem senki ne magyarázzon a kevés memóriáról.
23.
23.
xanatos0911
#19: Te erted egyaltalan azt amirol probalsz beszelni?
22.
22.
hedzsooo
#19: Ez magyarul mit akar jelenteni? :)))
21.
21.
hedzsooo
#15: ...Igen, ha nem akkor probaltad ki a jatekot amikor a GK PC-n (hanem pl. ma, mielott irtal ide), akkor eselyes hogy neked mar rajta van a hotfix a jatek PC-s verziojan ami elvileg javitotta a kritikusabb hibak javat
19.
19.
JinjeR
Hála istennek! Legyen is szar az összes pc-s port! Legalább befejezik végre a pc-sek felszopkodását,és abbahagyják az exkluzívok portolgatását.Nem éri meg,azt a pénzt és energiát inkább fektessék az új játékokba.
A pcseknek úgyse jó semmi,nem valók ezek a gyöngyszemek nekik.
Foglalkozzanak azzal amivel kell,a saját táborukkal...
18.
18.
GAMEROD
#16: Ugyan miért lenne ökörség? Nyilván azért mert nincs több a gépedben. Néha rá kéne nézni a feladatkezelőre, látnád hogy 90 százalékon felül lehet nálad a memóriahasználat játék közben. A Windows memória managere, arányosan osztja el a memóriába az adatokat, például a chrome böngésző is 16GB ram mellett 200 MB-ot kap, de 48GB mellett már 700MB-ot. És rohadtul nem mindegy, hogy mennyi adatot tölthet a gép közvetlen a memóriából. Egy átlagos játék magas beállításokon simán lefoglal átlag 27GB-ot, de ha neked csak 16GB van, akkor kap belőle olyan 9-et.
17.
17.
KopyAti
Elvállalták ócsóért, okosba!
16.
16.
Kamukaze
#10: :) Ekkora ökörséget már régen olvastam.
15.
15.
GAMEROD
Semmi bajom vele. Nem a játszhatatlanul elcseszett átirat kategória, mint amilyen a Saints Row vagy a GTA4 volt anno, be lehet úgy lőni hogy jó legyen legalább egy átlag mai Resident Evil szint látványra. Aki többet akar, kínlódjon tovább, vagy ne is játsszon vele. Az időnként menet közben előjövő "kis türelmet" feliratú töltőkarika ami zavar, de ez lehet hogy elmúlik miután befejeződött a shader telepítés.
14.
14.
sasncore
#3: Nem mindenki fogyatékos, keress rá a szóra optimlizáció..
13.
13.
Dens99
Belenéztem, nekem nem tűnik akkora tragédiának. Millió beállítási lehetőség van, egyértelmű hogy nem ajánlott mindent fullra tolni, de pár perc alatt található olyan ami teljesítményben és látványban is jó, próbáltam olyan beállításokat használni amik más játékoknál is beváltak. A shader töltés mellett is indítható, így nekem az se okozott gondot, nem lassult be tőle a rendszer, sőt onnan folytatja, ahol abbahagyta, a közben kilép az ember.
12.
12.
sanada
#6: Akkor az MSFS-ben fosul van megoldva, amikkel játszottam eddig, mindegyiknél ha bekapcsolod az egyiket, akkor kikapcsolja a másikat. De itt nem arról van szó, hogy Józsika felvett mindent ultrára és kevés az fps-e, ezért hisztizik, hanem arról, hogy több óráig építi a shader-eket és borzasztóan stutter-el az fps, még teljesen érthetetlen részeknél is, emellett még SSD-ről is sokat tölt.
10.
10.
GAMEROD
#4: 16GB RAM lejárt lemez, 10 éve is kevés volt.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...