Heavy Duty Challenge teszt

Link másolása
A játék papíron igazi bűnös élvezetnek tűnt, de a valóság ennél sokkal lelombozóbb lett, és bár a játék egy paraszthajszállal elkerüli, hogy élvezhetetlen legyen, azért még lesz min finomítania a fejlesztőknek.

A Heavy Duty Challenge (röviden HDC) szimulátorként azt a célt tűzte te ki maga elé, hogy az off-road kamionsportot behozza nekünk a nagyszobába. Rögtön az elején jár neki a plusz pont, mivel a teljes játék magyar nyelvű menüt kapott, így az alapokat ismertető tutorial és autósiskola magyarázatai is egyből érthetőek. Ettől még nem árt, ha volt már szerencsénk kamionos játékhoz, mivel például a differenciál zár szerepéről egy szó sem esik az oktatásban.

A soulslike játékok kötelező eleme a játék elején található első igazi boss, amit sokan csak noobfilternek hívnak. Több mint 40 perc szenvedés után rá kellett jönnöm, hogy a HDC is rendelkezik egy ilyennel, csak azt az első pályának nevezi: haladj át öt kapun úgy, hogy semmilyen útjelzés, támpont vagy térkép nem áll a rendelkezésedre, találd meg magad, hogy merre kell menni és merről kell áthaladni a kapukon. Egy óra memorizálás után végre megtaláltam az utolsó kaput és magam mögött hagyhattam végre ezt a pályát. Ezután vált a játék élvezetessé.

A cél minden pályán ugyan az lesz: menj végig az adott hosszúságú szakaszon, és haladj át a kapukon pontokért. Útközben vigyázz a járművedre, hogy lehetőleg ne sérüljön meg. Ha túl sokáig állsz, tolatsz, hozzáérsz a kapuoszlophoz, vagy akár ki is töröd azokat, pontlevonás jár érte. Ahogy haladsz előre, úgy lesznek az egyes bajnokságok egyre hosszabbak, a pályák egyre rázósabbak és a haladásod egyre megfontoltabb. A pályák teljesítésért pénzt és tapasztalati pontokat is kapunk, előbbiből járműveket, fejlesztéseket és javításokat vehetünk, míg utóbbiból spéci extrákat oldhatunk fel, mint amilyen az egyedi felfüggesztés vagy a járműkönnyítés.

Minden kamion egy árban van, és gyakorlatilag az összeset megvehetjük azonnal. Ennél nagyobb baj, hogy az egyes géposztályokon belül semmilyen egyedisége nincs az egyes kamionoknak, maximum a formájuk meg a színük az, amiben kitűnnek a többiek közül. Az Ural és a Man is ugyan úgy fordul, ugyan úgy működik, ugyan úgy küzd a lejtőkkel és ugyan úgy sérül. Amivel érdemes számolni, hogy a fejlesztések adott kamionhoz kapcsolódnak, minél több versenyt teljesítünk eggyel, úgy nő a hozzá kapcsolódó XP-nk (vagy „élményünk”, ahogy a játék magyarítása fogalmaz), és így válnak elérhetővé például a fejlesztett lengéscsillapítók vagy a jobb kormánymű. Érdemes még a játék elején kiválasztani egy nekünk tetsző járgányt és kitartani mellette végig, mert ha az utolsó bajnokság során választunk egy újat, akkor az valóban egy fapados gép lesz.

Az rendkívül tetszett, hogy bár szimulátorként hivatkozik magára a játék, kapunk egy lineáris előrehaladást, egyik bajnokság a másik után kerül feloldásra. Az már kevésbé jött be, hogy – valószínűleg a szimulátorság oltárán áldozva – nincs semmilyen háttérzene a pályákon. A menüben ugyan az az egy szám ismétlődik, terepen pedig semmi mást nem hallunk, csak a motor erőlködését.

A látvány szintén egy vitatható eleme a Heavy Duty Challenge-nek. A járműveink szépen kidolgozottak, külön figyelmet fordítottak a szponzorok neveire, a kerekekre és magának a kamionnak a szutykolódására is. Viszont a környezetről már nem lehet ilyen szépeket mondani. Az első pályát leszámítva mindegy, hogy hol vagyunk a töltőképernyő szerint, valójában a sziklák mintázatát és színét leszámítva akárhol is lehetnénk, a pályák egyedisége semmilyen szinten nem érzékelhető.

Ezzel még együtt lehet élni, de a nyitott első pályán abszolút kiütközik, hogy egy pejoratív értelemben vett indie fejlesztésről van szó. A tereptárgyak csúnyák, a textúrák gyengék, de nekem akkor is a kedvencem a hullámzó, ormótlan fák voltak, amik úgy néztek ki, mintha óriás, félig alvadt vérrel teli érhálózatok lennének, amik még egy kicsit kocsonyásan lötyögnek is. Ha pedig valaki a MudRunner vagy SnowRunner játékokon szocializálódott, annak a HDC statikus talaja szívbemarkoló látvány lesz.

Persze, ezen túl tettem magam, és inkább magára a pályák leküzdésére figyeltem egy idő után, mivel az viszont élvezetes. Végig külső nézetből vezettem a kamiont, mert számomra úgy volt jól átlátható a helyzet. A valódi sofőröknek, akik egy több tíz tonnás, négytengelyes szörnyet képesek épségben levinni egy 45°-os lejtőn úgy, hogy kizárólag a fülkéből látottakra támaszkodnak, valószínűleg titánium ötvözetből lehetnek a golyóik.

A látvány mellett még problémásnak éltem meg az irányítást is. Az esetek többségében egyesben lehet csak haladni, zárt difivel. A legtöbb kamion már minimális emelkedőnél is egyszerűen megáll kettesben, a differenciálzár feloldásának pedig egyszerűen nincs értelme, mivel nincs olyan pályaszakasz, ahol hátránynak éltem volna meg a meglétét, még ha ügyetlenebbül is fordul tőle a kamion és kicsit korrigálni kell. Nagyobb sebességnél a legtöbb jármű irányíthatatlanná válik, így marad az uras tempó és a kettesben négyezret forgó motor lágynak nem nevezhető bömbölése. „Szerencsére” ezt az irányítási problémát megoldja az, hogy néha annyi sík terep sincs egy pályán, amennyin a kamionunk elférne, így semmi sem indokolja a felfelé váltást.

Ami viszont külön zavaró volt, az a játék technikai állapota. Az, hogy a pályák elején az addig kb. 60 fps-ről simán be tud zuhanni 20 alá több másodpercre is a képkockra frissítés, önmagában is zavaró, de az, hogy alig pár óra játékidő alatt háromszor omlott össze a játék PlayStation-ön, az már tényleg nincs rendben. Persze, magyarázható ez azzal, hogy még megjelenés előtt játszottam vele, de azért nem valami biztató, hogy már az indie címeknél is normálissá válik a day-1 patch, már ha kap, persze. Remélhetőleg valóban javítják majd a fejlesztők ezeket a hibákat - még ha nem is megjelenésre.

Lássuk csak: nem túl szép játéktér, gyenge környezeti fizika és a motorzúgáson túl minden hanghatás hiánya jellemzi a Heavy Duty Challenge-et. A technikai gyengeségek, a beeső fps és az összeomlás lehetősége súlyosbító tényező. Ha szabad felfedezést jelentő, mégis kötelezően teljesítendő első pályán átverekszi magát valakit, és talál egy számára tetsző kamionosztályt és benne egy pofás járművet, akkor az ügyességi pályák élvezetesek tudnak ugyan lenni, ám ez az élvezet sajnos még a kamionunk keréknyománál is sekélyebb lesz.

A Heavy Duty Challenge szeptember 14-én jelenik meg PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series X/S-re, mi PlayStation 5-ön próbáltuk ki.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...