Gears of War: Reloaded teszt

  • Írta: zoenn
  • 2025. szeptember 4.
Link másolása
Értékelés 7.5
Vannak játékok, melyek nem öregedtek túl jól, de szerencsére a Gears of War nem ilyen. Olyan korszakból való, amikor még hírből sem ismerték a polkorrektséget, minden tesztoszteronban fürdött, és ha vannak is hibái a Reloaded-kiadásnak, azok csak felújítás minőségéből fakadnak.

2005 augusztusát írtuk. Én már fél éve a GK szerkesztőségét koptattam, és éppen a pofonként felérő hetedik konzolgeneráció-váltást éltük meg a kollégákkal. “Azta, hogy néz ez ki már, biztos el se fut rendesen PC-n, ezért megéri Xbox 360-at venni.” - csupán néhány idézet, ami abban az időben elhagyta a szánkat. A Gears of War abból az időből, való, amikor az Epic Games legfontosabb játéka nem a Fortnite volt, Cliff “Cliffy B” Bleszinski designerként sikert sikerre halmozott, és egy új konzol még érezhető és látható látványbeli ugrást jelentett a játékok minőségére nézve.  

A halálos egysorosokkal operáló Marcus Fenix első Locus-irtása pedig valódi system seller lett, amivel nem lehetett mellélőni. Nem egy új Mario Kart alibi-újdonságokkal tálalva, hanem az akkoriban menő Unreal Engine 3 teljes letámadása az újdonságszámba menő HD kijelzőkön. Emellett egy durván jó hangulatú akciójáték, a szárnyait bontogató fedezékharcos műfaj sarokköve, amely számos követőt termelt ki kétezres évek második felére. 

Két évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy a PlayStation-tulajdonosok is megtapasztalják ezt az elkésett élményt, hála a Microsoft jelenkori üzletpolitikájának. De vajon meg tudja-e állni a lábát két évtized múltán is, vagy megmarad kissé bugyuta nosztalgiabombának? Mondhatnánk, egyszerű csőjáték ez, amivel még az Irakban harcoló amerikai katonák is játszottak a porlepte bázisokon, egy popkulturális ikon, amely az ötödik fő részre veszített varázsából, mikor az Epic helyett a Rod Fergusson vezette The Coalition lett a fő fejlesztő. Az új stúdió lassan, de biztosan felhígította a szériát, felesleges újításokat (nyitott pályákat) pakolt bele, és lecserélte a szereplőgárdát fiatalokra, akik csak árnyékai voltak Marcuséknak. Mennyi, de mennyi felesleges fejlesztői döntés! 

A Gears of War: Reloaded nem az első remaster, amely a renoválás hálátlan feladatát vette a nyakába. Az első 2015-ben jelent meg Xbox One-ra Gears of War: Ultimate Edition címmel, majd eltelt még tíz év, mire eljutottunk a jelenhez, ami már a PS5 játékosait vezeti be a klasszikus szériába. A kissé szűkmarkú vizuális frissítések mellett ebben a kiadásban teljes crossplay és keresztprogresszió is helyet kapott bármilyen platformon, és igen, az ár borsos érte, simán elfért volna a csomagban a teljes klasszikus trilógia is, ahogy arról a korábbi pletykák is szóltak, csak ugye ott van a fránya profitmaximalizálás. 

Bizony, újra felberreg a Lancer láncfűrésze, a látványnak persze jól állnak a 4K-s assetek és textúrák, a HDR-támogatás, a fejlettebb fény- és árnyékeffektek is, ahogyan a konzolokon 60 fps-re lockolt kampány és 120 fps-sel futó multiplayer is. De tudjátok mit? Ezek számomra felesleges sallangok, mert én azért játszottam a Reloaded kiadással, hogy nosztalgiázzak egyet, és újra megerősítsem magamat abban, hogy régen még a játékoknak is volt lelke. A páncélok is böhöm nagyok voltak, és lubickoltunk a kiontott testnedvekben - széles vigyorral az arcunkon. Ez pedig a kampány meglepően jól vissza is adta, minden percét élveztem - ki tudja hányadjára (bár az utolsó végigjátszásom is tizensok éve volt)! 

Mert nem sok mai játék képes megragadni a letűnt idők érzését. A szinte már komikus buddy feelinget a COG-katonák között, Dom jószívű személyiségét, Cole túlzásait és Baird folyamatos szarkazmusát. Vegyük melléjük a játék veleszületett szentimentalizmusát, az iszonyat erős fegyvereket, láncfűrésszel való kettévágást, ahogy a fedezékben lapuló, síkhülye MI-vel felvértezett Locus mögé somfordálunk azzal a bizonyos háborús filmes sprinteléssel egybekötve. Mindezt hangos, csúcspontokkal teli, hihetetlenül véres megvalósításban, olyan szürkés-barnás filterrel átitatva, ami még manapság is remekül vizsgázik a gyakorlatban. 

Manapság már nincs meglepetés abban, amikor Marcus és csapata közötti beszélgetés során szóba kerül a család, az áldozathozatal és a háború borzalmai. Ezek manapság ártalmatlanul pattognak le rólunk, mint a nyári árvaszúnyogok a siófoki Petőfi-sétányon. Bár a későbbi címek érezhetően alaposabban rágyúrtak a narratívára, az első Gears of War megmarad kissé naivnak. Viszont az elejétől kezdve pörög végig, egészen a végkifejletig, számos túlzó jelenettel, köztük a Raam tábornokkal zajló bossharccal, a Brumak-csatával és minden mással. Jó néven vettem a töltőképernyők szinte teljes hiányát, a még 5K-ban is stabil 60 fps-t (bár ehhez kellett a DLSS Performance módban egy szerény RTX 3070 mellett). 2K-ban viszont már hasított az egész 160 fps-sel. 

A felújított látvány terén ne gondoljatok semmi drasztikusra! Az öregecske motor nem csinál nyarat, a portolást végző fejlesztők pedig végképp nem. Mert e tekintetben félmunkát végeztek: a fő látnivalókon szépen feszítenek az új textúrák, több helyen viszont minden maradt a régiben. Az egyik fedezékként szolgáló szikla olyan mosottas külcsínt kapott, hogy konkrétan azt hittem, pop-upolt a motor és a textúra nem töltődött be rendesen. Nem, ez ilyen hanyag megoldás, és az 7-8 órás kampány során több helyen is megütötték a szememet a spórolás nyomai. 

A játékmenethez szerencsére nem nyúltak semmit sem, nincsenek kényelmes életminőséget javító funkciók (még jó!), ellenben a kicsit gatyába rázhatták volna a mesterséges intelligenciát, mert szinte már fáj, ahogy a harctéren viselkednek az ellenfelek és a társaink. Simán hagyják magukat lelőni, nem használják okosan a fedezéket, rohangálnak minden logikát nélkülözve, máskor simán elakadnak a legalacsonyabb tereptárgyakban.

Elkövettem azt a hibát, hogy a első indításnál fejhallgatót használtam, aztán rémültem rázódtam össze, amikor felcsendült a zene olyan hangerővel, hogy a dobhártyám a sértődöttségtől nem akart szóba állni velem fél napig. Nem tudom, hogyan, de a hangmérnökök alaposan elnézték az alapbeállításokat - erre készüljön mindenki! A neten összeomlásokról is sűrűn hallani, szerencsére a megjelenéssel egy időben már élesedett az első patch, ami mérsékli az instabilitást. 

A kampány végigtolható co-opban, de az osztott képernyős mód - a korábbi ígéretektől eltérően - teljesen kimaradt, ami felér egy övön aluli ütéssel. A multiplayer is olyan, mintha visszarepültünk volna 20 évet az időben. Már látom előre, ahogy a sok hero shooteren nevelkedett újonc arcáról gyorsan lefagy a mosoly, amikor szembesülnek az itteni viszonyokkal: mindenki pattog fedezékről-fedezékre megállíthatatlanul, miközben a Gnasher sörétes puskával pumpálják a többi játékost.

Ha azt reméled, hogy majd távolról, mesterlövész puskával érsz el találatokat, hát nehéz dolgod lesz, mert itt egydimenziósan zajlik minden, ki leszel szolgáltatva a veteránok kegyetlenségeinek, akik gyorsan becserkészik és levadásszák a friss húsokat. Ha viszont alkalmazkodsz a kampánytól homlokegyenest eltérő stílushoz, igazi vágóhíd lesz a jutalmad a szervereken (itt lehetne beszúrni egy félelmetes muhahát, ha ez a cikk videó lenne). 

A többnyire élesebb látvány mellett nem árt tisztában lenni az idejétmúlt problémák is visszatérnek a Gears of War: Reloadedben, amihez manapság kellő türelem kell, mire megszokjuk a heppjeit. A durva éleket nem simították le a fejlesztők, csak felhúzták a látványt, még ha nem is mindenhol. Ennek ellenére ez jelenleg a legjobb kiadás, amivel nem lesz teljesítménygondunk, és lehet, hogy a játék néhány húzása felér egy arcon-csapással a mai fiatalok számára, de tény, hogy nem születik egy Gears of War-kaliberű játék minden évben, manapság meg még annyi sem! Ezért érdemes visszatérni kamaszkorunk klasszikusaihoz, félretéve a mai igényeket, tobzódva a letűnt kor bűnös élvezetében. 

A Gears of War: Reloaded PC-re, Xbox Series X/S-re és a sorozatban elsőként, PlayStation 5-re is megjelent. Mi számítógépen teszteltük - még több screenshotot a galériánkban találsz. 

11.
11.
zoenn
#10: Ohh, igen, a hőskor! Jár a pacsi, és jó, hogy még itt vagy ;)
10.
10.
felegyi
#9: Igen, még lehetett ufo avataros szinteket is lépni bizonyos hsz-szám megugrásával, Newbie stb... hatalmas jó közösség voltunk, Guppi, Glek, tjames, Myko Alto, biolencse, utys, Dcrysis02... még tele a levelezőmappám 2008-as csevegésekkel... kár hogy a fórum már nem működik abban a módban pedig lehet lenne rá igény.
9.
9.
Gt17
#2:2006 körül kezdtem el olvasni a GK-t, még fórum is volt emlékszem, jókat lehetett beszélgetni :), ha jól emlékszem fojesz és tjames is írtak híreket és teszteket, nagyon szerettem olvasni.Akkoriban jelent meg az első GoW,jó volt a teszt és a játék is, a Reloaded el tegnap végeztem , nosztalgiànak tökéletes.
8.
8.
Darksiders84
Ez a rongybaba semmi súlyú hullák csak nekem volt zavaró már régen is amit sikerült megtartaniuk?
7.
7.
xanatos0911
#5: Téged mi lelt? Minden oké? :D
6.
6.
zimonyini
Nagyon jó cikk lett, élmény volt olvasni, köszi.
5.
5.
Kolompár Tarzan
"Vannak játékok, melyek nem öregedtek túl jól."

Sajnos a cikkíró sem örergedett túl jól. Ez a woke baromság már rég lejárt lemez. Ha egy amerikai libernyák cikkíró sorait fordítottad magyarra, akkor szégyeld magad, ha te találtad ke ezt a mondatot, akkor meg azonnal szedd a cuccod és tünés.
"Go woke, go broke."
4.
4.
sirdani
#3: A Gamekapocs 2000 óta működik! :)
3.
3.
Animejetix
#2: Jesszus volt már akkor is gamekapocs? Sose hallottam róla. Jószerivel csak 576, sg.hu, index, fix tv, Gamestar volt.... Xbox365 is tán 2006 körül indult, ugye az a mai gamer365.
Jómagam egy darabig a fix tv gameover portálján voltam szerkesztő és később főszerkesztő.
2.
2.
zoenn
#1: Egészen pontosan 2005 áprilisában kerültem a GK-hoz. Itt egy cikk abból az időből:

https://www.gamekapocs.hu/cikk/318/swat_4
1.
1.
Animejetix
Már bocsánat de 2005-ben milyen szerkesztőségnél voltál?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...