Star Wars: Empire at War

  • Írta: Drago
  • 2006. február 26.
Link másolása
Csillagok Háborúja. A méltán híres sci-fi filmsorozat, mely mellett nem lehet elmenni. Vannak fanatikusai és ellenzői is, de senki sem marad pártatlan, miután megtekintette a már 6 részt megért filmsorozatot. Be kell, hogy valljam, nekem is nagy kedvenceim egyike közé tartozik, így majdnem minden játékadaptációjával volt dolgom. Voltak köztük jobban sikerültek is (pl. Jedi Knight sorozat, X-Wing sorozat) és kevésbé sikeresek is (pl. Force Commander, Galactic Battleground). Meglepő, de valamiért mindig a stratégiák sikerültek rosszabbul, az akció és a szimulátor témakörében készült részek pedig világsikerek lettek. Amikor bejelentették a játékot többekkel együtt én is reménykedtem, hogy a Westwoodból kivált fejlesztőknek sikerül megtörni az eddigi szomorú tendenciát. Lássuk milyen lett a címben szereplő mű!
Természetesen a birodalom és a lázadók közti ellentét a fő vezérfonala a játéknak. Időben pedig nem sokkal a harmadik rész előtt járunk, a lázadók szövetsége épp most kezdi el bontogatni szárnyait, míg a birodalom trónján már az Uralkodó áll, jobbján pedig a hírhedt Darth Vader. Tehát többek közt a korábbról már megismert személyekkel (Han Solo, Palpatine, Boba Fett, Darth Vader, R2-D2 és C-3PO, Kyle Katarn, stb.), járművekkel (AT-AT, AT-ST, X-Wing, Tie Fighter, stb.) és bolygókkal (Tatooine, Endor, Dagobaah, Kashyyyk, Naboo, stb.) fogunk találkozni.


TAKTIKAI TÉRKÉP, ÉPÍTKEZÉS

3 fajta módon vehetjük fel a harcot az ellenféllel: a bolygók közti taktikai térképen, űrcsatákban és földi csatákban. A 2D-s taktikai térkép tartalmazza az egész messzi-messzi galaxist, több mint 40 különböző bolygót. Itt van lehetőségünk megtekinteni a bolygó speciális tulajdonságait, építkezhetünk, csapatokat képezhetünk ki, megtervezhetjük a következő hadmozdulatunkat és mozgathatjuk egységeinket. (Hasonlóra kell gondolnia a tisztelt olvasónak, mint a magyar fejlesztésű Imperium Galacticaban látott csillagtérkép.) A különböző bolygókon csak meghatározott számú épületet húzhatunk fel, ezért jól meg kell fontolnunk, hogy mit hova építünk, hogy maximálisan kihasználhassuk a bolygó adta előnyöket.  Ilyen előnyök lehetnek például valamelyik egység olcsóbb gyártása, átlagosnál erősebb egység kiképzése, de a nagyobb járművek, a Mon Calamari cirkáló vagy a Birodalmi Csillagromboló csak néhány, speciális bolygón gyártható. Építkezés során választhatunk űrbázisok, laktanyák, gyárak, bányák, tisztképző iskolák és védelmi épületek közül (például a Turbo-Laser torony vagy az Ion ágyú). A megfelelő haderő előállításául szolgáló kreditet naponta kapjuk, attól függően, hogy mennyi bolygó van birtokunkban. A pénzt sokféleképpen el tudjuk költeni, mely egyben meghatározza a stratégiánk alapját is, viszont vegyük figyelembe, hogy a már itt is különbségek vannak a két fél között. A Birodalom rendszerint sok pénzt tud kitermelni, így a kampány során a filmből is ismert nagy hadsereget is létre tudjuk hozni a megfelelő gazdasággal egyetemben. Ezzel ellentétben a Lázadóknak nem rendelkeznek ilyen luxussal ezért nekik különböző technikák állnak rendelkezésükre, hogy a mérleg nyelvét egy kicsit kibillentsék. Egyfelől lehetőségük van pénzt és technológiát lopni a Birodalomtól, másfelől kis fosztogató csapatokat hozhatnak létre, mellyel megkerülhetik a Birodalom űrben állomásozó csapatait. Jól megfontoltan és gyorsan kell cselekednünk, mert már ezen a taktikai térképen is valós időben folynak az események.



ŰRCSATA

Mihelyst két ellenséges egység találkozik egy bolygónál, akkor válthatunk a már 3D-s motor által létrehozott űrcsaták helyszínére. Szokás szerint a védekező előnyben részesül, mely a korábban megépített űrállomás támogatását jelenti. Minél fejlettebb az űrállomásunk, annál több lézer-, torpedó-, és ionágyú van rajta, mely megkeserítheti a támadókat. Nemcsak a rajongóknak lesz élményben részük, a laikusok is elismerően bólintanak, amikor beindul egy űrcsata. A Csillagrombolók és a lázadó hatalmas és lomha hajói körül ott cikáznak az X-Wing-ek és Tie Fighter-ek, cikáznak a lövések, becsapódnak a torpedók, robbannak az űrhajók. Nagyon hangulatosra sikeredett ez a része a játéknak. A nagyobb egységeknél és űrállomásoknál a támadás során a fontosabb rendszerekre is összpontosíthatjuk erőinket, mely újabb taktikai része a játéknak. Lövethetjük a hangárt (így kevesebb vadászgép fog érkezni), a különböző ágyúkat, a hajtóművet vagy akár a védőpajzs-generátorait is. A legtöbb egységnek különböző speciális tulajdonságai vannak, mely jellemzőek az adott félre is. Példának okáért a lázadók Corellian Corvette (Leia hercegnő diplomata hajója is ilyen) a fegyverzet rovására megnövelheti a hajtóművek erősségét, így gyorsabban tud elmenekülni a területről, a Birodalomi cirkálónál ezzel ellentétben a fegyverzet erejét lehet megnövelni.



FÖLDI HARCOK

Ha az űrcsata a mi győzelmünkkel zárult, megkezdhetjük a földi csapatok irányítását is. A földön csak az általunk „hozott" egységekből gazdálkodhatunk, melyeket az utánpótlási pontokon lehet kérni. A csapatlétszám limites, ezen utánpótlási pontokhoz van kötve, tehát minél több felett vettük át az irányítást, annál több egységet kérhetünk. Harcoló egységeinket segíti, vagy épp korlátozza a magasság, a látótávolságuk (line-of-sight) és a környezet időjárási jelenségei (hó, eső, homokvihar). A fontosabb pontokon lehetőségünk van kisebb építményeket felhúzni, ezek általában gyalogos gyógyító, járműjavító vagy kisebb védelmi tornyok. Ezenfelül ha a légtérben tartózkodik űrhajóink, akkor bombázást is kérhetünk tőlünk különböző időközökkel. A manapság igen népszerűvé vált hős karakterek itt is megtalálhatók, így segítségünkre lehet például Darth Vader vagy épp Han Solo különleges képességei is. Sajnos mindezek ellenére a földi csata nem lett olyan hangulatos és kellemes, mint az űrbéli megfelelője. Teljesen mindegy milyen terepen harcolunk éppen, legyen az havas tundra, városi terület vagy mocsaras táj, semmilyen különbséget nem fogunk érezni a grafikán túl. Ehhez hozzácsapódik még a számomra érthetetlen mesterséges intelligencia megvalósítása. Semmilyen taktikai lépést nem követ el, hullámokban küldi kisebb csapatait, melyekkel egy jobban felszerelt csapat könnyedén elbánik. Ezzel teljesen kontrasztban áll az űrbéli harcoknál a gép intelligenciaszintje, ahol elrejti vadászait egy-egy aszteroidamezőben vagy ködfelhőben, majd miután elhaladtunk mellette bekerít minket és hátulról is megtámad. Volt olyan eset, hogy megpróbált egy kisebb csapattal maga után csalogatni a vadászaimat, így sokkal könnyebben lelőheti őket, mert nem védte őket a nagyobb cirkálóim. A földön viszont nincs meg ez a fajta „okossága", sajnos.



TECHNIKA ÉS NEGATÍVUMOK

A végére hagytam az általánosabb dolgokat. A képekből valószínűleg már mindenki levonhatta a következtetéseket. A grafika tényleg nagyon jól néz ki, minden a helyén van, és egy erősebb konfigurációval lélegzetelállító látványban lehet részünk. Az időjárási effektek, a robbanások és az árnyékok élethűek, változatosak, hihetőek. A játékba még egy mozi-nézetet is beépítettek, amely sokkal filmszerűbbé teszi a játékunkat. Ezt akkor kapcsoljuk csak be, amikor már biztos a győzelmünk, mert ilyenkor már csak a nézetek közt váltogathatunk és nincs beleszólásunk egységeink mozgásába. Ehhez hozzájárulnak még a hangok, mely minden Star Wars játékban kiemelkedők szoktak lenni. Itt sincsen másképp, a vadászok jellegzetes suhanásai, az AT-AT monstrumok lépdeléseinek dörejei, a lövések hangjai, az egységek válaszai itt is mind-mind a jól megszokott színvonalat hozzák. A zenére sem lehet panaszuk, nagyszerű muzsikák szólnak a háttérben, megteremtve azt a jellegzetes hangulatot. Ha valaki végigjátszotta a kampánymódot, akkor nekikezdhet az egész galaxis újbóli meghódításának a Galactic Conquest módban. Nagyon hasonlít a kettő egymáshoz, csak utóbbiban variálhatjuk a bolygók számát, beállíthatjuk a kezdő pénzmagot, a kezdő technológiai szintet, stb. Megtalálható a játékban a szokásos skirmish mód is, ahol egy csatát játszhatunk le a gép ellen, ami kedvünk szerint lehet űr- vagy épp földi harc. A multiplayeres opciónál Interneten vagy LAN-on akár nyolcan is küzdhetünk egymás ellen.



Végül következik az erő sötét oldal, a negatívumok. Látható, hogy nagyon sok ötletük volt a fejlesztőknek. Sokat nagyon jól kidolgoztak és építettek be a játékban, viszont van, amivel szerény véleményem szerint nem tudtak egészséges egyezséget kötni. Csak belecsipegetve: itt van a már említett mesterséges intelligencia vagy éppen az erőviszonyok. Egy-két egység érthetetlenül erősre, mások nagyon gyengére sikerültek. Számomra egyik ilyen fájópont az AT-ST lépegetők, melyek nagyon háttérbe szorultak a gyengeségük miatt. Aztán a földi csatáknál a védőknek miért kell utánpótlásként kérni az egységet, és miért nem lehet az épületből? Az eltávolított nézet is jó megoldás lenne, de ott miért nem lehet az egységek különleges képességeit is valamilyen módon használni? Miért nincsenek formációk, és miért támadhat minden egység mindent? Egyre kevesebb játékban látom, hogy bármilyen formációt is lehetne használni, valamint az is elég idétlen, amikor egy főhős vagy épp egy gyengébb katona bőszen lövi az egyik épületet várva, hogy leomoljanak falai. Satöbbi, satöbbi, satöbbi, sajnos elég hosszúra is nyúlhatna a lista, ha nagyon szőrszál-hasogatóak akarunk lenni. Még itt is érzem, hogy nem mernek nagyon sok új dolgot belerakni egy Star Wars játékba, pedig néha igazán el kellene a vérfrissítés.



KONKLÚZIÓ


Kijelenthetjük, hogy minden téren fejlődik a LucasArts, valahol ez hamarabb következett be, valahol később. A stratégiáknál úgy látszik utóbbi lett igaz, de a tendencia jó. A korábbi gyenge próbálkozások után nagyon jó játékot kaptunk készhez. Minden pozitív és negatív élményem ellenére a vérbeli Csillagok Háborúja rajongóknak kötelező darab, az RTS rajongók pedig adjanak neki egy esélyt. Átlagosnál mindenképp jobb játékot kaptunk, a kérdés, melyet mindenkinek már magának kell eldönteni, hogy mennyivel jobb. Az Erő legyen veled!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...