Fekete Párduc filmkritika

  • Írta: Shifty
  • 2018. február 14.
A külvilág számára harmadik világbeli országnak tűnő Wakanda egy merénylet után uralkodó nélkül marad. A trónörökös, T'Challa apja halálát követően hazatér, hogy elfoglalja az őt megillető helyet, de egy régi titok mindent felülír.

A Fekete Párduc egy igazán fontos állomása a Marvel moziverzumának, hiszen az elmúlt tíz év során született filmek több alkalommal is említést tesznek Wakandáról vagy éppen a vibrániumról. A külvilág számára egy harmadik világbeli, szegény, elmaradott ország képét festő Wakanda és annak védangyala, a Fekete Párduc a Polgárháborútól kezdve mélyebben is betagozódott az univerzumba, így a mostani önálló filmnek az lett volna a feladata, hogy részletesebben bemutassa mindazt, amit eddig csak félinformációkból ismertünk, legyen szó a vibránium eredetéről és erejéről, vagy épp a hagyománytisztelő, afrikai törzsi rendet és modern társadalmi sajátosságokat is ötvöző, elszigetelt országról. Tulajdonképpen ezt a küldetését teljesíti is a film, sőt merészen tovább is megy, és aktuális problémákat feszegetve meséli el a saját történetét. A probléma az, hogy mindezt teljesen kiszámíthatóan, felszínesen teszi.

A történet az Amerika Kapitány: Polgárháborúban történt robbantás után veszi fel a fonalat. Ez az a merénylet, amiben életét veszíti Wakanda akkori uralkodója, T’Chaka, így a trónt fia, T’Challa veszi át, miután hazatér szülőföldjére. T'Challa (Chadwick Boseman) azonban királyként és Fekete Párducként is próbára tétetik, egy rég elfeledett titok ugyanis alaposan megbolygatja a látszólagos nyugalmat. Feltűnik a színen egy elfeledett trónörökös, aki nemcsak párbajra hívja a Fekete Párducot, de Wakanda trónját is megszerzi, hogy az ország elképesztő technológiai erejét a saját céljaira használja fel.

Ami a filmnek abszolút erénye, hogy bátran merít az afrikai törzsi lét sajátosságaiból, legyen szó a trónért folytatott harcokról, a spiritualitásról vagy a hagyománytisztelő szokásokról. A Fekete Párduc meglepően könnyedén mossa el a határt az innen nézve fejletlennek tűnő törzsi berendezkedés, az elképesztő, monumentális világvárosokat meghazudtoló metropolisz-hangulat és a Tony Stark kütyüit oda-vissza verő technológiai fejlettség között, miközben bátran nyúl az olyan aktuális témákhoz, mint a bevándorlás, az elszigeteltség, a rasszok közötti alá-fölérendeltség viszonya vagy az afroamerikaiak elnyomása. Bátor lépés ez a Marveltől, hiszen az aktuálpolitikai témákat eddig messzire elkerülte a stúdió, de ha már belevágtak, igazán vállalhatták volna merészebben is, akár tényleges állásfoglalással, hogy nemcsak klisékre építkezve, felszínesen kapargatják meg ezeket a kérdésfelvetéseket.

A Fekete Párducnak pont az az egyik legnagyobb gyengesége, hogy közhelyes, sablonos és kiszámítható. Tollba mondja az ismert paneleket, a jól kijárt útról pedig bátortalan kiscicaként, nem pedig magabiztos párducként tér le, akkor is csak egy-egy pillanatra. Ezt valamelyest megmenthette volna a főgonosz, Erik Killmonger, aki egészen jól kidolgozott karaktert, határozottságot és konkrét elképzeléseket kapott, de a dühéből eredő motivációja nagyon gyenge, ismert frázisokra felhúzott lábakon áll. Ráadásul a döcögősen beinduló cselekmény feszültségét gettópoénokkal igyekeznek oldani, amelyek ugyan néha jókor, jó helyen hangzanak el, de többnyire a lazázás visszaüt és pont elveszi a már emlegetett komolyabb témák és a dráma élét.

Azért hatalmas csalódás ez a film, mert a felszínen merésznek és bátornak tűnik, ráadásul egy olyan világba vezeti be a nézőjét, amit filmvásznon nemigen láttunk eddig. Ehhez képest a végeredmény nagyon bátortalanra sikerült. Nem "a sokat markol, keveset fog" hibájába esik, hanem egyszerűen a felszínessége okozza a vesztét, ahol a mondandó és a dráma papírvékony, unalomig ismert, közben pedig a Marvel univerzumához sem tesz hozzá különösen sokat. Kapunk ugyan egy részletesebb túravezetést Wakandában és a vibrániumban rejlő lehetőségek is felsejlenek, de nincsenek meg azok a kimenetelek, amelyek később érdemi kapcsolódási pontok lehetnének. Magaslabda volt, de nem sikerült lecsapni. Kár érte!

 Gamekapocs értékelés: 6.0

Fekete Párduc
Eredeti cím: Black Panther
Rendezte: Ryan Coogler
Írta: Joe Robert Cole, Ryan Coogler
Szereplők: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Letitia Wright, Winston Duke, Angela Bassett, Forest Whitaker, Andy Serkis
Játékidő: 134 perc
Magyarországi premier: 2018. február 15.

130.
CitromH
#124: Szomorú vagy sem, nem véletlenül volt ez a mondat a filmben. Ez a mondat volt maga a lényeg.

Lehet beszélgetni sok mindenről, de amíg a fekete gettós anyuci meg apuci ezt tanítja a gyerekeiknek (a gyűlölet, a rasszizmus(!), és az áldozati szerep mellett) nem lesz semmilyen változás, technológiai upgrade, bugattis spaceship ide vagy oda. Ezt kell megváltoztatni.

Itthon is van ilyen, csak cigánynak hívják. Egyébként ez nem feltétlen rasszizmus, mert én a cigányt nem bőrszín, hanem életvitelre értem inkább, és sajnos sok fehér is simán beleesik ebbe a kategóriába.
129.
NemecsekErno
#122: Rasszista! Homofób!
Meg még talán pederaszta is!

Még hogy az ég kék...
A Rottentomatos mit szól ehhez???!
128.
ksmu
Azért fura, hogy míg az összes amerikai filmben oda kell figyelni a "színegyensúlyra" az egyenlőség nevében (pl. sötét bőrű és ázsiai amazonok a wonder womenben), addig itt csak feketék vannak. Dettó a gettóban is megfért volna pár fehér vagy ázsiai származású legény.
Hasonlóan érdekes, amikor Kaliforniába mennek jótékonykodni a film végén. Mintha Amerikában nem lenne elég pénz többek között integrációra is... Bezzeg a szegény afrikai államoknak nem kell segítség.
127.
Jaqq
#81: Rohadtul nincs ertelme beszelni, hogyha elmosd a hatarokat az egyes kifejezesek kozott. Csak epp a nyelv lengyege veszik el. De gondolom neked mindegy, hogy a fogalmak mit jelentenek.
126.
kopic
#116: "Man, the man is killing us, man"
125.
Ramirezx
#122: A Django Unchained-ben Calvin Candie elmagyarázza a biológiai okot, amikor a koponyát elemzi.
124.
Ramirezx
#123: A szomorú helyzet az, hogy hazánk egyes területein is ez lenne az első gondolat, mondat. Sőt, még szuperrepcsi sem kellene a reakcióhoz. Elég ha meglátnak egy egybenlévő kocsit.
123.
frankdelgado
Nekem ez egy nègeres sci-fi volt, ugyan volt benne nèmi propaganda , meg elnyomott csóró afroamerikaiak rinyàlàs, de ez a film nem közölt tul sok mindent.
Akàrhogy is, de a vègèn helyre tettèk a dolgokat. SPOILER!
Amikor a gettoban leszàl a vakandai szuperrepcsi, az ott labdàzó sràcok első mondata: "ha szètszedjük, eladhatnànk". :).
122.
atedolgod
#96: "De akik faji alapú ítélettel jönnek, e mögé áltudományos magyarázatokkal érvelnek azokat minek nevezzem?"

Az előtted szólók semmilyen faji, sem áltudományos magyarázatokat nem írtak, pusztán megemlítették azt a tényt, hogy afrikai néger társadalom nem vitte soha, semmire. Nem csak akkor nem amikor gyarmat volt, (mert szokás erre fogni) hanem akkor sem, amikor nem volt.
Ezek nem "áltudományos magyarázatok", hanem "ténymegállapítások". Ez történt a valóságban, a föld nevű bolygón. Aztán az okokon már lehet vitatkozni, de hogy az ég az kék, az egészen biztos.
121.
atedolgod
#15: Afrika elég sokáig volt gyarmat, azonban a fehér ember nélkül pl ez a film sem készült volna el, és semmilyen bizonyíték nincs arra vonatkozóan, hogy törzsi körülmények közt szomjazó, egymást gyilkoló népek sokaságánál többé válhatott volna 2018 -ra.
120.
atedolgod
#13: Igazából inkább a hangvételben van a különbség. Az élménybeszámoló a személyes érzéseket jelenti, azt az élményt, amit az író számára jelentett a mű. A kritika pedig megpróbálja ugyanezt valamilyen magasabb értékrendhez csatolni, kontextusba helyezni más művekkel, más művészek hasonló gondolataival stb.
Illetve kritika leginkább az, amit annak fogadunk el.
Ami viszont az elfogultságot illeti. Mindig, minden író elfogult. Akkor is az, ha objektív próbál maradni, hiszen az objektivitás is egyfajta tanult szűrőt jelent, ami előre meghatározott szabályszerűségek összessége... Mivel azonban a művészet nem úgy működik mint a matematika, ezért két kritika egymáshoz viszonyított értékét nem tudjuk pontosan meghatározni, így általában a kritikus adott társaságon belüli státusza határozza meg azt.
Ezért van az, hogy pl számodra szinte bizonyosan nem az az értékes film, amit különböző filmes csoportosulások szakmai elismerésként osztogatott szobrocskáinak mennyisége tükrözne, mert másképpen ítélsz, mint ők.
119.
Fakjee
#114: Fajkeveredés, vele járó népbutulás. Lásd amerika.
No go zónák és gettók, rettegő polgárok, lásd franciaország már most.
118.
A Pulyka
#115: Es ezt meg jocskan fokozhattad volna :D +1
117.
Tuco
#116: Direkt próbáltam olyanokat felhozni amiket az átlagember is látott és nagyvonalakban tükrözik a valóságot.
116.
Ooorky
#115: Ha TÉNYLEG az igazi fekete Afrika érdekel, akkor nem amerikai szemetet kell nézni, hanem olyan gyöngyszemeket, mint Who Killed Captain Alex (első ugandai akciófilm, nekem megvan dedikált DVD-n).

https://www.youtube.com/watch?v=BymeLkZ7GqM
https://www.youtube.com/watch?v=KEoGrbKAyKE
115.
Tuco
#87: Solomon te egy inteligens embernek tűnsz! Pont ezért nem értem,hogy,hogy vakithat el ennyire a liberalizmus. Azt még elfogadom,hogy a hülyéket könnyű befolyásolni de inteligens ember létére,hogyhogy elhisz ennyi baromságot! Csak meg kéne nézni egykét hiradást ami pártatlan! Nem is kell még afrikába sem menni érte meg lehet nézni franciaországot vagy épp németországot mire mentek a nagy liberalizmusukkal...
Persze a legegyszerűbb mindjárt nácizni.
De ugye az meg sem fordul a fejekben,hogy mi megy az igazi fekete afrikában pedig még csak hiradót se kell nézni hozzá elég ha megnézel pár filmet ami a valóságon alapul és nem ilyen liberalista szemét mint ez. Ott van pl.a sólyom végveszélyben vagy a véres gyémánt stb.
Amúgy meg a zsidókról csak annyit,hogy a tórában le is van írva,hogy a gójokkal(nem zsidókkal) szemben bármit megtehetsz. A zsidóknál antszemitább nép talán nincs is a világon és ezt a vallásuk neveli beléjük...
De beszélhetnénk az afrikai népirtásokról is amikor komplett népcsoportokat öltek halomra. Most akkor kik is a nácik???
114.
atedolgod
#113: De csak akkor sütnek rád a bélyeget ha dolgozó, adófizető, heteró, adott ország lakosságának többségét adó népcsoporthoz tartozol. Ha ettől bármilyen mértékben eltérsz, az azonnal becsülendő. Ha halmozottan eltérsz tőle, akkor már meg is koronáznak érte.. Tehát ha a helyi lakosság ellen rendszeresen lázító, esetleg valamilyen bevándorló, és/vagy valamely szexuális devianciával rendelkező személy vagy, akkor számíthatsz a sikerre...
Ezt az őrültséget az ázsiai népek megúszták, de az usa, és az európai országok jelentős része nem... Aztán hogy a polkorrekt terrornak milyen következményei lesznek később, azt valószínűleg senki nem tudja jelenleg megjósolni.
113.
delphijos
Én kizárólag a saját szemszögemből nézem ezeket a dolgokat. Elfogadom és tudomásul veszem ha egy népcsoportot hátrányos megkülönböztetés , üldözés , stb. ér vagy ért a múltban. És el is ítélem. Ami zavar, es személy szerint felháborít, amikor ezeket valami általános közös felelősségnek állítják be, ahol azt kell éreznem hogy én személy szerint is felelős vagyok, És most az a tendencia hogy rettenetesen vigyázni kell minden szóra, mert rögtön rásütik a bélyeget. Én nem szeretem ha előre “védekeznem” kell olyan bűnért amit nem követtem el.
112.
Solomon
#106: "Pláne egy olyan világban most amikor is lerasszistázzák az Aladdin készítőit mert az amúgyfélig feka főszereplő lány nem elég feka, kikezdik a star wars-t mondván fekaellenes galaxis és kevés a feka és még sorolhatnánk.
Ez meg a szokásos mocskos libsi kettős mérce. :)"

A 102-es hsz-em utolsó bekezdésében pont erre térek ki én is.
Ezt én se támogatom, eléggé buta dolognak tartom.
111.
Ghost26Dave
#110: Ebben igazad van ;) de még ez kikivánkozott..
110.
Fakjee
#109: Nem is én írtam újfent neked... :)
109.
Ghost26Dave
#108: Tudtommal már te is többször :D
108.
Fakjee
#107: Igaz. És semmivel. Reakció volt amibe beleálltál egy ordas baromsággal. De nem elköszöntél?
107.
Ghost26Dave
#105: A Blikk is tud lenni valamihez írásos bizonyíték csak sok esetben igencsak megkérdőjelezhető valóságtartalma ezért nem venném az ilyen írásos dolgokat kész ténynek és ha mégis állításod igaz lenne az téged mivel vinne előrébb?
106.
Fakjee
#103: Egy ilyen elragadtatásért fekák ezrei vonulnának utcára és szokásukhoz hűen pusztítanának. Egy kritikusi "ilyen lenne európa ha fekete nem teszi be a lábát". Rögtön jönne a nácizás.
Pláne egy olyan világban most amikor is lerasszistázzák az Aladdin készítőit mert az amúgyfélig feka főszereplő lány nem elég feka, kikezdik a star wars-t mondván fekaellenes galaxis és kevés a feka és még sorolhatnánk.
Ez meg a szokásos mocskos libsi kettős mérce. :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...