Slaps and Beans bétateszt

  • Írta: zoenn
  • 2018. január 10.
Link másolása
Bud Spencer és Terence Hill munkásságából készített videojátékot az olasz Trinity Team. A Slaps and Beans kisujjból hozza a filmek hangulatát, igazi múltidéző alkotás lett. A pixel art grafika és a klasszikus játékmenet már csak hab a tortán.

Ugye senkinek sem kell bemutatni Carlo Pedersoli és Mario Girotti filmjeit? Ha a harmincas éveidet taposod, elmondhatod, hogy a duó eltúlzott, de rendkívül vicces filmjein nőttél fel, amiket mind a mai napig a műsorra tűznek a kereskedelmi tévék. A Trinity Team lecsapta a labdát és a színészóriások filmjeit idéző videojátékot készített közösségi finanszírozásból; a kért összeg majdnem dupláját, 212 ezer eurót kalapoztak össze a Slaps and Beansre 2016 decemberében. A srácok meghálálták a rajongók bizalmat és egy évvel később leszállították Steamre a korai hozzáférésű verziót. Már az indítás után úgy csapott arcon a nosztalgiabomba, mintha csak Bud öklével találkoztam volna.

Nem csak a témaválasztás idézi a nyolcvanas éveket. A Slaps and Beans retro stílusú pixel art grafikával operál, a játékmenet pedig nagy kanállal merít a korszak játéktermi klasszikusaiból. Az oldalnézetes beat’em up stílus nagyon jól áll a játéknak, nem is tudnám máshogyan elképzelni Spencer és Hill kalandjait. Mintha a Double Dragon fejlesztőit arra kényszerítették volna, hogy tartsanak filmmaratont hőseink munkáiból, majd irány a tervezőasztal! A bunyók mellett néhány platformelem és minijáték is belefért a kalapba, de ami a legfontosabb, hogy egyedi sztorit kapott a játék, nem csupán pár emlékezetes jelenetet élhetjük át újra. Mintha csak előkerült volt Spencerék elveszettnek hitt filmje.

A történet elején a két jóbarát éppen egy spagettiwesternt forgat, a munka után azonban hiába várják a jól megérdemelt gázsijukat: a helyi rosszfiúk a pénzzel együtt a titkárnőt is elrabolják. Hőseink felkerekednek és a mozikból ismerős helyszínekre ellátogatva futnak a pénzük után, miközben leszámolnak a gengszterekkel. A cselekmény ugyan elcsépelt, de mi mégis remekül szórakozunk rajta. Főleg a párbeszédeken, amelyek között van néhány erőltetett poén, a rengeteg utalás miatt azonban többnyire azért mosolyra húzódik a szánk. Nem beszélve a vicces animációkról, és a felültetett ellenfelek reakcióiról: "Bocsáss meg főnök, nem akartam!" 

Az aktuális verzió 12 pályát foglal magában. A változatosságukra nem lehet panasz, arra már inkább, hogy kiegyensúlyozatlanok. Néhány szint pár perc alatt teljesíthető, de vannak olyanok is, ahol sokáig szívni fogunk, mert durva nehézségbe futunk bele. Mivel a checkpoint-rendszer nem kedvez a játékosnak, így sokszor előfordul, hogy a pálya elején találjuk magunkat, így az értékes játékidőnk megy a kukába újra és újra. Az egyik fejezetben egy sárga tetejű, piros homokfutóval versenyzünk felülnézetből. Nos, az irányítás ez esetben annyira furcsa, hogy a kihívás szinte a Mafia 1 idevágó jelenetét idézi, a mechanika filmhangolásért kiált, reméljük, hogy a végleges verzióban sikerül mindezt kiküszöbölni!

Az esetek többségében azonban a pályákon elénk toppanó kurafikat kell lepofoznunk, ehhez egy gyengébb és egy erősebb támadás áll a rendelkezésünkre. Bud lassabban és komótosabban üt, igaz, sokkal hatásosabbak a pofonjai, míg Terence inkább a gyorsaságra és a trükkökre gyúr rá. A filmekből ismerős mozdulatok itt is visszaköszönnek: aranyos melákunk méreteset zúz a rosszfiúk feje búbjára, vagy egyszerűen elkapja a felé irányuló kezet és azzal csapja arcon újra és újra ellenfelét. Terence viszont szép parasztlengőkkel operál, olykor oldalról, mindkét kezével fülén vágja a delikvenst. Máskor átlendül a jajgatók felett és gyakorta billenti fenékbe is őket – mindehhez a jól ismert hangeffektek társulnak.

A repertoár kibővül, ha éppen valami a kezükbe akad. Bárszékeket, dákókat, söröskorsókat és serpenyőket vetünk be a cél érdekében – utóbbi kettő ráadásul az életerőnket is visszaállítja, ha a csata hevében a szánkhoz emeljük. Nehezebb szinten kevesebb az ilyen jutalom, és a gengszterek is szívósabbá válnak. A tömegbunyóknál már ember legyen a talpán, aki ki tud igazodni. Marad a támadástípusok sűrű váltása és könnyű kombók erőltetése. A harc tehát jópofa, igaz, hamar kiismerhető a rendszer.  

Hogy ne váljanak unalmassá az összecsapások (pedig azzá fognak, főleg a játék utolsó harmadában), a készítők néhány jobb-rosszabb minijátékkal dobták fel a receptet. Lesz itt autós, motoros és lovasüldözés, iszonyú gyors reflexeket megkövetelő pisztolypárbaj, de még kajadobálás is. A fejtörők is vannak, de nem sok agymunkával járnak, lévén csak egyszerű tárgycipelésről van szó: ezt Bud némi rábeszélés után meg is teszi, a nehezen elérhető helyekre pedig Terence készséggel felpattan.

Sajnos pár frusztráló jelenet is becsúszott, az instant kudarccal fenyegető lopakodás és a már említett járművezetés jelen formájában nemigen vállalható. Párszor a szimpla gombpüfölés is szinte lehetetlenné válik: két billentyűt kell eszeveszetten nyomkodni, hogy feltöltődjön egy állapotcsík – muszáj volt beüzemelnem hozzá egy kontrollert.

A játékot egyedül, vagy kétfős kooperatív módban is végigtolhatjuk. Utóbbi lényegesen könnyebb, mivel a barátunk is elég sok pontszámot összegyűjt a csaták alatt, nem úgy, mint a mesterséges intelligencia. Mivel ez még egy Early Access-verzió, így korántsem tökéletes a program. Párszor a script is beragadt, úgy, hogy csak az újratöltés segített. Hiába rövid a játék – alig 2-3 óra –, a végére elfogyott a fejlesztők ötlete, az újrahasznosított elemek egyre feltűnőbbé váltak. Már az első két pályán elsütik az összes puskaport.

Reméljük, hogy a végleges változatot már több tartalommal és kreativitással tömik tele a srácok, mert a Slaps and Beans jelen formájában csak a szemellenzős rajongóknak érhet meg 20 eurót. Mindezek ellenére bizakodva tekintek a jövőre: adva van egy tisztességes beat ’em up, ami fürdik a kedvenc filmjeink hangulatában. Már most sikítva röhögünk néhány poénon – főleg, hogy remek magyar feliratot kapott az anyag -, a látvány tényleg elsőrangú és a mozgóképek hivatalos betétzenéi kimaxolják a nosztalgiafaktort. Azt csiripelik a madarak, hogy ősszel konzolra is ellátogathat a cím – csak legyen belőle valami!

A Slaps and Beans jelenleg korai hozzáférésű változatban érhető el a Steamen.

56.
56.
visuo
#2: sok fogalmatlan senki nem ismeri a "retro-grafika" fogalmát. grat.

ill. ez nem 8-bit retro, hanem 16-bit... (Amiga...)
55.
55.
visuo
#35: sok fogalmatlan senki nem ismeri a "retro-grafika" fogalmát. grat.

ill. ez nem 8-bit retro, hanem 16-bit... (Amiga...)
54.
54.
visuo
sok fogalmatlan senki nem ismeri a "retro-grafika" fogalmát. grat.

ill. ez nem 8-bit retro, hanem 16-bit... (Amiga...)
53.
53.
delphijos
#47: "ilyet a 8 bites korszakban INGYEN fejlesztettek az emberek"

Igen, el is felejtettem hogy akkor ingyen dolgoztak az emberek. Ja, nem. Csak nálunk volt az akkor hogy senki sem fizetett a játékokért, hanem ment a másolgatás. De bármilyen meglepő lesz, akkor is PÉNZBE kerültek a játékok. Senki sem fejlesztett ingyen.
47.
47.
user101
Ha már ilyen kurva okosak vagytok, akkor vegyétek már a fáradtságot, hogy utánanéztek valaminek és nem csak a hülyeséget terjesztitek orrba-szájba. Baszki, ott van fenn a Kickstarter oldalon: 25 ( huszonöt ) százalék ment jogdíjjakra, 25 fejlesztésre és 25 grafikára, 10 pedig a zenére. A többi sok kis apróságra.

Amúgy nagyon örülök a játéknak, mert imádom a filmeiket, de nekem is az a véleményem, hogy ilyet a 8 bites korszakban INGYEN fejlesztettek az emberek és iszonyatosan nincs arányban a végremék a felnyalt pénzösszeggel... :((((

kieg.: a grafika nagy része meg olyan, mintha simán bedigitalizálták volna a filmeket ( le van skálázva a vhs :))) és csak töredéke lenne ténylegesen pixelezve ( rajzolva ) .
44.
44.
PrimYaz00
#12: Kapsz 65 nyalókát :)
43.
43.
delphijos
#42: Ahogy Fakjee is írta, szerintem is a fele simán elment jogdíjakra. Nem csak Spencer családjának , és Hillnek kellett fizetniük, hanem a filmek és a zenék jogtulajdonosainak.
42.
42.
Anti4730
En nem ertek a feljeszteshez de komolyan ezt a szart 200 ezer eurobol lehet csak megcsinalni? Eleg hihetetetlennek tunik nekem ez.
41.
41.
delphijos
Ja, és milyen az “eredeti szintű 8 bites” játék? :D
40.
40.
delphijos
#34: “én már fejlesztettem eredeti 8 bites gépre, tudod, ahol a grafikát összesen 16 színből tudod előállítani”

Azt áruld el nekem Te fejlesztők gyöngye , hogy annak hogy mi köze az az adat / memória busz méretének a szinpalettához? A c64-ben is külön chip felelt a videókjel kezeléséért ( vic II ) a 16 színes paletta ennek a chip-nek a feature-ja volt. De ennek semmi köze ahhoz hogy a CPU 8 bites volt.
35.
35.
Sealka
#30: Végül is a lényeg sikerült megragadnod, hogy ki hogyan kommunikál. Ennek van jelentősége, nem a mondandónak.

Jelenleg engine-t is fejlesztek és régen se SEUCK-al, meg ehhez hasonlókkal dolgoztunk. De ezek mellett, mint már írtam dolgoztam bankoknak, hadseregnek stb.

De most már marhára be lehetne fejezni az én elemzésemet, mert nem ez a lényeg, hanem, hogy egy c64-et színlelő fost kiadtak milliókért, ami amúgy nem is eredeti szintű 8 bites game, mivel sem grafikailag, sem zeneileg nem hiteles. Ahhoz már szakértelem is kéne eredeti pixelgrafikát készíteni (tudni, hogy mi után milyen szín jöhet stb.) és SID-et komponálni. Aki még nem is élt abban az időben az légyszi ne osztogasson már bele a vakvilágba olyanhoz, amihez nem ért.
30.
30.
delphijos
#23: Ha programozó vagy 30 éves múlttal , akkor miért úgy kommunikálsz mint egy 10 éves? Beregisztrálst valahova, és “kisbabázol”.... Érdekes hogy mindig regisztrál ide valami szakértő , kioktat mindenkit , és eltűnik.

Még C64-en is voltak játék készítő programok, és én is csinálhattam anno ezt azt , de ezt azért nem nevezném játékfejlesztesnek....
28.
28.
GAMEROD
#21: Ha így haladunk, 5 év múlva egy sima Pong!-ot is 20 kilóért fognak vesztegetni. Ilyesmivel azért nem számoltam a 3Dfx kártyák hőskorában hogy majd 20 év múlva oda jutunk hogy egy akkor is veteránnak számító stílus fejlesztése többe kerül mint az akkori kiadók értéke takarítóstul. Ilyesmit már akkor is ingyen osztogattak cd mellékleteken, 20 euróért már a tavalyi Mass Effectet adják, az sem a szívem csücske, de azért hasonlítsuk már össze ezzel.
27.
27.
Extol
Az biztos, hogy a retro grafika az nem jön be mindenkinek. De csak átgondolták az olaszok, hogy mit akarnak
26.
26.
Extol
Bírom mikor elkezdődik a személyeskedés meg a billentyűharc!
22.
22.
Sealka
#19: Arról nem is beszélve, hogy a 80-as években ennek a felbontásnak és színpalettának a harmadát se tudta egy gép és nyilván mp3 zene sem volt, abszolút nem hiteles. Eredeti grafikát és zenét sokkal nehezebb lett volna létrehozni, ahhoz már érteni is kéne, nem csak leskálázni PS-el egy képet.
21.
21.
Extol
Nem semmi pénzek jöttek össze, 65 és fél millió forint! Hát egy-két órányi anyagot még hozzanak azért az összegért!
19.
19.
GAMEROD
Még azt hozzáteszem hogy amikor nem volt kickstarter, akkor is jelentek meg ilyen játékok, egy fillér adományt nem kértek a fejlesztők, maga a játék is ingyenes volt dugig volt az internet ingyenes játékokkal amik mindezek ellenére jók is. Valahol nagyon elszállt sok ember értékrendje, minden szarra azt hiszik lassan hogy milliókat, százmilliókat ér, közben meg egyesek röhögnek a markukba.
14.
14.
Őrnagy
Egyszer én is szeretnék úgy dolgozni, hogy megkapom előre a pénzt. Utólag meg azt mondom: bocs, ennyire futotta.
13.
13.
GAMEROD
#11: Nem szeretnék óvodás szintű vitákba bocsátkozni, mint itt oly sokszor belekényszerítenek, az viszont tény hogy a Kickstarteren 1000-2000 dollár mellett vannak sokkal nagyobb eresztések mint ez.
12.
12.
Sealka
#11: Jó, 65 milliót kérek a számlámra és csináltatok én is egy ilyen kockás marhaságot.
11.
11.
PrimYaz00
#9: Akkor kíváncsian várjuk az alkotásod, szeretnénk mi is röhögni egy jót :)
10.
10.
GAMEROD
#8: Egy Tetrist azért megcsináltam! Igaz Unity-vel. Grafikához egy darab kockát kell rajzolni, aztán abból megalkotni a keretet meg az elemeket xD
9.
9.
Sealka
#8: GameMaker-hez aztán nagy zseninek kell lenni. Kb egy általános iskolás gyerek megoldja a játékot nem 65 millióért, hanem 65 nyalókáért.
8.
8.
delphijos
#6: Már majd elfeljtettem hogy Te vagy az ügyeletes programozó / játékfejlesztő zseni aki "percek" alatt összedob egy ilyet. :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...