Game of Thrones teszt

  • Írta: zoenn
  • 2012. június 27.
  • game of thrones, pc, teszt
Link másolása
A Trónok harca egy elborult, végletekig túlbonyolított társasjáték, melyben egy ember ismeri a szabályokat: George R.R. Martin. Mi pedig csak karcolgatjuk a felszínt, és isszuk a szavait, a Cyanide csapata pedig mintha becsukott szemmel, egy retró rádiójáték alapján kezdett volna bele a játékadaptációba.

A több szálon futó regényciklusban repkednek a levágott fejek, a tél folyton közeleg, az asszonyokat meghágják és lemészárolják. A kétes kimenetelű hatalomjátékba talán már maga az író is belefáradt – tény, hogy nem kapkodja el a lezárást. Aki pedig az HBO-n futó sorozattal kezdte az ismerkedést, csupán nagyvonalakban lehet tisztában a Trónok harca milyenségével. Tény, hogy a megrögzött rajongók a vaskos kötetekkel hálnak, naprakészek a Starkok és Lannisterek bibliográfiájával kapcsolatban, de a szerepjáték rajongók sem feltétlen azt szeretik, hogy az orruknál fogva vezessék őket. A Cyanide talán nem az a legpatinásabb stúdió, aki az elvárások kereszttűzében képes lenne megállni a helyét. Egy középszerű, de a politikai szegmenst jó érzékkel szem előtt tartó RTS-sel a hátuk mögött most egy tősgyökeres RPG-t hoztak el nekünk. Habár a fejlesztés még jóval a TV-sorozat által gerjesztett hisztéria előtt indult, még legalább egy év plusz munka ráfért volna az alkotásra.


A Vastrónért folyó harcot átélni interaktív formában talán a legnagyobb szentséggyalázás, ami valaha is kipattant a pénzéhes producerek fejéből. Az egész túl szövevényes ahhoz, hogy minden fant le tudjon hengerelni – a Cyanide sem kínál túl sokat: két játszható karaktert, s egy eddig nem ismert történetet Westeroson. Martin apó pedig rábólintott: ha nem ütközik a saját kisded írásaival, akkor nem lehet baj. S amikor már ott figyelt a gépünkön a steames verzió, mi sem hivatkozhattunk szentségtörésre, máris a dallamos menüben találtuk magunkat. Akik a Király segítőjének, Eddard Stark életére kíváncsiak, miközben Robert Baratheon királlyal harcoltak vállvetve - útba ejtve a békés falvakat törvénytelen gyermekek nemzésének ürügyén - akkor csalódni fogunk. A történet a két új karakterre terelődik, mely új színt visz az addig ismert normákba. Nem mondanák azt, hogy örülünk - már így is elég zűrzavaros az egész, hogy mindennel képben tudjunk lenni. 


Az egyik főszereplőnk Mors Westford, aki a Night’s Watch színeiben a Fal őrzője. Eme söpredék tolvajokból, árulókból és fattyakból áll, kiknek bűnei megbocsájtást nyernek, ha a testvériség soraiba tartozhatnak. A történet oda-vissza ugrál különböző idősíkok között, mégis jól követhető és kellően élvezetes ahhoz, hogy lekösse a figyelmünket. Dacára annak, hogy maga a megvalósítás – enyhén szólva is – hagy némi kívánnivalót maga után. Mors remek vadász, sőt, mi több, az egyik legjobb fejvadászok egyike. Csak a halál az egyetlen út arra, ha valaki el akarja hagyni a Night’s Watch-t, s mégis vannak olyan hitvány alakok, akik szökni próbálnak. Mors pedig az árulók felkutatására szakosodott. Persze, akik felhúzzák a nyúlcipőt nem feltétlenül romlott alakok, ám hősünk erős, hideg jellem és szemrebbenés nélkül kardélre hányja egykori barátait. Morst az északi tundrák edzették keménnyé, nem hiányzik neki a család és vagyon – a bajtársiasság a legfőbb valuta a szervezetben. A történet folyamán lassan elmosódik a határ a halál és az élet között, de vajon meg tudjuk-e őrizni emberségünket?


Másik hősünk Alester Sarwyck, a vörös pap. Azok közül kerül ki, akik nem imádják a hét istent, ahogy a Westeroson élők többsége, helyettük R’hollorhoz, a vörös láng istenéhez fohászkodik. Miután 15 év távollét után visszatér az elszegényedett szülővárosába, hogy apja nyomdokaiba lépjen, aki számára a föld, a kastély és a velejáró uralkodási kényszer mindennél előbbre való. Míg Mors inkább a rideg acél nyelvén ért a harcok során, addig Alester ennek szöges ellentéte. Szerinte a család mindennél előbbre való, számos morális dilemmával néz szembe, a fő cél a politikai ranglistán való előrelépés, s lehetőleg az, hogy a sorsát és gazdagságát saját kezűleg tudja alakítani. Mint az látható, két különböző játékmeneti stílust kínál a Game of Thrones.


A környezet változatosságába bele lehet kötni, elvégre hiába a kidolgozott háttér, csupán egy maroknyi területen fordulunk meg a kalandjaink során. S ami a legfőbb baj, hogy sokszor ugyanazt a terepet járjuk be újra és újra – mozgásterünk korlátozott, igazán nagy és nyílt vidékek nincsenek is. A nem várt kényelmünket tovább erősíti a gyorsutazás lehetősége; az események egy-egy fő helyszínre korlátozódnak, ami alaposan alátesz a szabadságérzetnek. Talán az idő hiánya miatt, de be kell érnünk az újrafelhasznált elemekkel, mindenesetre nem tesz jól az újrajátszhatóságnak. Nem vagyunk mi kérődző tehenek. Hiába az apró pályák, a tetejébe még igen sűrűn kell bámulnunk a betöltőképernyőt. Jól hangzik a 20-30 órás játékidő, amikor a fele unalmas malmozással telik.


Ellenfeleink mindkét szálon lesznek – ott tesznek keresztbe nekünk, ahol csak tudnak. A narratíva számos döntési helyzetbe kényszerít, rengeteg párbeszéddel. A bizalmatlanság érthető, nem mindig világos, hogy az utunkat keresztező szereplőknek mi a valódi célja. Az öncélú erőszak mit sem ér: pl. hiába beleznénk ki szemrebbenés nélkül egy undok és romlott figurát – név szerint Valarrt –, amikor ezt nem tehetjük meg, mert az etikátlan. Ez is egyfajta kihívás a játék során – megtartjuk-e erkölcsi szilárdságunkat az elejétől a végéig? A beszélgetések során számos lehetőségünk van döntéseket hozni, melyek mindig befolyásolják az adott pillanatot és a végkimenetelt. Sajnos nincsen moralitásunkat kifejező számláló, mégis szembesülünk majd a választásaink végeredményével. A Cyanide mégis kicsapongó a mesélő szerepében: előfordul, hogy az egyik játékossal már eléggé felfejlődünk, majd a váltunk a másik szereplőre és kezdhetjük előröl az egész fejlődési procedúrát. Olyan ez, mintha két lépést tennénk előre és egyet hátra.


Bár egy halom képességet használhatunk a harcok során, a harc a legtöbb esetben ismétlődő. A szintlépés sem a leggyorsabb, s vannak használhatatlan skillek is, jó, ha két-három fajtát használunk. Később az egész mizéria gyorsabbá válik, de lehet, hogy addigra már ráununk az egészre. A harcrendszer körökre osztott, legalábbis ezt akarja elhitetni velünk. Egy vagy két karaktert irányíthatunk a csetepaték során, attól függően, hogy csatlósok is vannak-e a partiban. A harc nem áll meg, mialatt kiosztjuk a támadásokat: az idő egyszerűen lelassul. Alapvető dolog az, hogy megfigyeljük, milyen típusú ellenséggel hozott össze a sors, annak páncélját és fegyvereit tekintve. Ha az illető masszív láncinget visel, hatékonyabban sebezhetünk, ha szúróalkalmatosságokat (tőr, lándzsa) vetünk be, semmint kardot. A vagdalkozás a bőrpáncélba bújtatott haramiák ellen jön jól. Mindennek megvan a maga ellenszere, s ha figyelembe vesszük a részleteket, korrekt taktikákat állíthatunk fel, melyek jól jönnek a játék későbbi szakaszában.


A vérontás közben különböző hatásokra is figyelnünk kell, úgymint a kábulás, kiütés, vérzés, vagy égés. Ezek nem csupán az ellenfelet sújthatják, hanem a karakterünket is. Eme hatásokat más készségekkel kombinálva még nagyobb sebesüléseket okozhatunk és a csapattársaink harcmodorjával kiegészítve már elég szép taktikai véna került a játékba. Ha megtartjuk a fontossági sorrendet, és előbb a veszélyesebb ellenfeleket terítjük le, komolyabb gondunk nem lehet. A Game of Thrones tehát megköveteli a gondolkodást harc közben, ám a történetben előrehaladva és az újabb skilleket megszerezve már túl erőssé válunk, s minden kiszámítható lesz. Egyszer elfogynak a „változatos” ellenfelek, egyszerűen ráállunk a ritmusra. Az eltérő taktikák ellenére a csetepaték túlzottan ismétlődővé vállnak, s már csak a sztori alakulása miatt, összeszorított fogakkal rágjuk át magunkat rajtuk.


A körítés csapnivaló. Technikai oldalról nézve a Game of Thrones egy összecsapott fércmű – s itt vérzik el a játék végérvényesen. A környezet puritán és a főbb szereplők ragyogó páncéljain kívül ronda az egész. Az ellenfelek ismétlődőek, a textúrák elnagyoltak és még az animáció is darabos. Számos bug nehezíti meg westerosi pályafutásunkat, minden vontatott és nyoma sincs a kimunkáltságnak. A külcsín olyan kemény, mint a világ, amiben játszódik. Az átvezetők során unottan és faarccal beszélgetnek a szereplők, s néha még a sorozatból kölcsönvett színészek másai sem emlékeztetnek a hús-vér megfelelőikre. A zenék is akadoznak olykor, a tucat-dallamok nem maradnak meg az emlékeinkben. Káoszba fordul az egész design, szemünkben sokasodnak a vérerek, kapkodva vesszük a levegőt, csikorog a fogunk a leeső framerate-et látva.


Ha minden vágyunk az, hogy a Trónok harca világában kalandozzunk a karakterünkkel, megismerve egy olyan történetet, amelynek nincs oka szégyenkeznie Martin mester kreálmánya mellett, akkor ajánlhatjuk a tesztalanyt. Ha szeretünk kísérletezni, és némi taktikától sem riadunk vissza a harcok során, nem fogjuk a sarokba dobni a játékot. A narratíva kissé szokatlan, de ha eljutunk a befejezéséig, kerek egészet alkot. Minden más tekintetben szokásos Cyanide-minőséget képvisel a program: a kimunkáltság hiánya alaposan rányomja a bélyegét, s csak a vérbeli fanatikusoknak és a türelmeseknek ajánljuk a produktumot. Nem feltétlen volt rossz ötlet a Game of Thrones RPG elkészítése, csak a szakavatott kezek hiánya túlságosan is nyilvánvaló.

30.
30.
goblinfing
#29: Csalódás úgy hogy megnéztél 2 gameplayt? Ha akkora rajongó vagy leszarnád a gameplayt és azért is kipróbálnád..pff
29.
29.
atto222
Én, mint a könyvek és a sorozat hatalmas rajongója , megnéztem egy gameplay videót, amiben a harcot mutatták meg. Annyira borzalmas volt látni, ahogy az emberünk csapkodja az ellenfelet, hogy arra sem méltatom az a játékot, hogy letöltsem. Izgalommal vártam a megjelenését, mert imádom a tartalmát, de iszonyú csalódás volt számomra. De hát mit várhattam volna... az ilyen film adaptáció játékok mind borzalmasak.Nem értem, hogy a fejlesztők miért készítik ilyen gyengére, hiszen ha elválalták, akkor valamennyire szerethetik a tartalmát. Nem szúr nekik szemet, hogy milyen gagyi? Bárcsak egy kompetitív csapat ált volna neki, talán nagyot üthetett volna...
28.
28.
Vamosz
#24: A könyv sokkal jobb volt.Jó tudom,hogy nem lehet akkora költségvetése egy sorozatnak amibe mindaz belefér,de ha csak az 1.évadot nézzük is gagyibb.Semmi bajom vele ha átírják kicsit a történetet vagy kihagynak részeket attól még lehet jó.Ebben az esetben nem lett az,lagymatag történetvezetés,indokolatlan jelenetek,debil karakterek.Ja és nem látom azt a hatalmas büdzsét amit beígértek a rendezők.
27.
27.
Dontrip
#21: A Bethesda játékai egyáltalán nem a történetükről híresek. Pont azért mert egy sandbox játékhoz nem egyszerű bonyolultabb sztorit illeszteni. Tisztelet a kivételnek. (Pl. Rockstar) De ez elhanyagolható lenne ha nem Game of Thrones-ról lenne szó. Szerintem lineárisan is meg lehetett volna csinálni.
26.
26.
randall13
Nekem nem volt csalódás, bár az tény, hogy nem igazán haladt előre a történet. De aki olvasta a könyvet, az számíthatott erre. De majd a 3. évad... :) Úristen, belegondolni is félelmetes :D
25.
25.
Dark_Temptation
#23: csalódás? miért lett volna az?
24.
24.
MrBenjamintoto
#23: Miért volt csalódás a második évad?
23.
23.
Vamosz
Csalódás,mint a második évad az hbo-n.
21.
21.
Hanoi
#15: Én is erre gondoltam egyből, a bethesda keze alatt nem lett volna ilyen silány minőségű játék.

Azért azthittem hogy nagyobb játékteret kapunk, de lineáris, és bosszantóak a "láthatatlan falak", + egy kicsit szerintem hajaz a Witcher-re.
Egyáltalán nem hosszú, szerintem rövid, jobban ki lehetett volna húzni, bár így se sok kedvem volt hozzá, hogy végigjátszam.
20.
20.
2pacal
Ps2-n jó kis gém lett volna ha a technikai részét nézzük...
19.
19.
Bone 02
#17: Egyik fejlesztői videóban volt.
18.
18.
goblinfing
7.5 simán érdemelt volna..azért nem is rövid a mai játékokhoz képest és elég epic is.
16.
16.
balint23h
Sajna a bevezető szöveg eleje igaz a könyvekre is. Nekem a 4. 5. könyv hatalmas csalódás volt.
15.
15.
bema695
Kár, hogy nem a Bethesda figyelt fel anno a GoT-ra. Elképzelni is nagyon jó egy Skyrim játékmenetű és grafikájú játékot a GoT világban.
14.
14.
vuliem
Csalódás címszó alatt nálam jelenleg ez a játék szerepel a kislexikonban. :(
13.
13.
mephi
#12: Ezen jót mosolyogtam én is, bár nem várható el, hogy a cikkíró minden téren mindenből képben legyen.
Remélem a Cyanide studio utolsó rémalkotásához van/volt szerencsénk. Bár tudom ez csak vágyálom. Nagyon szeretem a könyvet, a kártyajátékot versenyszerűen játszom, de ehhez a programhoz nem fogok hozzányúlni. Akármilyen jó a története nem vagyok hajlandó egy olyan játékkal játszani, ami ennyire fércmunka. Kár érte, talán egyszer megéljük, hogy egy jobb csaapt kapja meg eme világ használatának jogait.
12.
12.
thernielle
Eddward Stark????? KÖNYÖRGÖM!
11.
11.
drat576
hát amikor Mort letérdel és elkezd üvölteni, hogy "NOOOOOOOOOO", hát ott szakadtam a röhögéstől..pont olyan nevetséges volt mint amikor Vader megtudja, hogy Padmé meghalt..
- a játék alapja nem olyan borzalmas, de a kivitelezés szörnyű lett SZVSZ
10.
10.
Skyer
Nekem tetszett, nem tudom mi ez a sok hate :D Türelmesebb embereknek pont megfelel, és a történet miatt érdemes végigtolni.
8.
8.
DON GONDOCS
Ez a játék akár ütős is lehetet volna! Ha kicsit több időt öltek volna belé.
6.
6.
Hardy
Ez szörnyű játék...
5.
5.
randall13
#1: Megnéztem ezt a Crusader Kings 2-t, hát... nekem egy ócska térkép szimulátornak tűnik, ráadásul a borítója hasonlít Joffrey-ra.
4.
4.
alexcargooo
#3: ja egy nyitott világú RPG jó lenne.olyan TES feelingű
3.
3.
Dontrip
Mennyire vártam ezt a tesztet... De már az első trailerekből látszott, hogy ebből nem lesz semmi. Jó lenne már egy normális GoT játék. Ugyanez a helyzet a LotR-ral is. Azért majd ha csökken az ára megveszem, csak a hangulatért. :)
2.
2.
adriano28
nekem a harc rendszere nem győzött meg amúgy aránylag jó játék.. ha meg nem akarod kivárni azt a 280napot míg nem jön a 3évad addig vidd ezt végig párszor ;D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...