Rain villámteszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. október 16.
  • ps3, rain, teszt
Link másolása
Zuhog az eső. Pattog, utat keres a macskakövek között. Megnyugtató érzés olyanok számára, akik az otthon melegéből, az ablakon át nem látják szabad szemmel az elkóborolt lelkeket. Egy szellemfiú rohan egy lány után - ez a Rain.

A lágy zongoraszólam akár feledteti velünk, hogy az asztráltestet öltött lelkek világa mennyire is reménytelen. A Rain tökéletes példa arra, hogy egy játék valódi érzelmeket válthat ki belőlünk. Félelmet, kíváncsiságot, melankóliát – egy megelevenedett festményt alkotott a SCE Japan Studio. A médium képes arra, hogy valódi művészi értéket közvetítsen, mindezt úgy, hogy meg sem próbálja felülírni a műfaj szabályait. Esőáztatta világ ez – talán egy háború sújtotta városban, ahol élőknek már nincs is hely, a gyermekek kezét nem fogják gondoskodó szülők, a remény csupán a lánnyal való találkozásban csúcsosodhat ki.  Évente talán kétszer-háromszor találkozunk hasonló címmel, amely merően szokatlan, ám kétségkívül marasztaló élményt nyújt. A PS3 mindig is remek táplajt biztosított a trendektől elrugaszkodott daraboknak.


A bevezető képsorokon az álmából riadt fel a kisfiú, kinéz az ablakon, s látja, hogy egy hasonló korú lányt ijesztő és erőszakos lények üldözik az utcán. Felülkerekedik, követni kezdi a társaságot, majd azzal szembesül, hogy ő maga is láthatatlan – pontosabban csak félig, elvégre, ha szellemtestét eső éri, alakja láthatóvá válik a szörnyetegek előtt. A Rain műfaját tekintve puzzle-platformer, néhány, nem túl nehéz fejtörőt kell abszolválnunk a kaland során, akadályokat küzdhetünk le és próbálunk észrevétlen maradni az ellenség előtt. Utcákon és sikátorokon keresztül visz az utunk, kisebb terek, templomok, gyárak váltják egymást, mialatt mi a kis hölgy után loholunk és kerülgetjük a szörnyeket. A környezet egy régi, világháborús hangulatú európai városra hasonlít. A falakon árulkodó propagandaplakátokat, ellenállásra buzdító feliratokat találunk, olykor felborult teherautók, mindenféle törmelékből összetákolt barikádok állják az utunkat.


És közben az eső szüntelenül zuhog, ám esetünkben a nedves időjárás számunkra még inkább barátságtalan. Az esőcseppen láthatóvá teszik sziluettünket, ám a pályák hemzsegnek fedett kapualjakban, boltíves beállókban és teraszokban, ahol már szinte láthatatlanok leszünk. Egyedül hősünk kis lábnyomát látjuk. Ugyanez érvényes a rémségekre, bár azok nem zavartatják magukat: kisebb-nagyobb behemótok járják az utcákat, s ha elkapnak, vagy utolérnek, az azonnali halált jelent. Belső tereken lábaink csupán porfelhőt vernek fel, olykor tényleg nehéz kitalálni, hogy hősünk pontosan hol található. Ha pocsolyába ugrunk, annak hangja rögtön odacsalja a szörnyeket – a zajkeltést figyelemelterelésre is használhatjuk. Míg a lény felkeresi a hang forrását, addig mi a fedett szakaszok között rohanva kereket oldhatunk. Az ötlet meglepően jól működik, folyton arra sarkall, hogy kihasználjuk az adott pályaszakasz előnyeit. Általában csak egyetlen megoldás létezik, lineáris játékról lévén szó, ezzel a jelenséggel muszáj lesz megbarátkoznunk.


A későbbiekben folyamatosan bonyolódik a szituáció. Például ha sáros pocsolyába lépünk, akkor lábunk láthatóvá válik a ráragadt sártól, s mindaddig rajta marad, míg tiszta vízzel le nem mossuk. Ilyenkor teljesen kiszolgáltatottá válunk, s csak a menekülés az egyetlen járható út. Amire sokszor kerül sor, elvégre találkozunk a mezei társainál sokkal nagyobb rémekkel is, akik minden összezúznak, ami az útjukba kerül. Ha nem a legrövidebb úton rohanunk, ha nem úgy fordulunk a kanyarban, ahogy kell, akkor egy szempillantás alatt nyakon csíp a bestia, tévesztésre nincs lehetőség. Bár a Rain nem egy hosszú játék, körülbelül egy óra alatt kiismerhetővé válik, a fentebb vázoltakon kívül új ötletekkel nemigen találkozunk, csupán a meglévők váltják egymást, kulcsokat keresünk, de körülbelül ennyi.


A Rain fix kameraállásokat használ, főként oldalról látjuk az eseményeket, de a belső terekben egy az egyben visszatér a régi Resident Evilekre jellemző nézőpontot. Kicsit olyan az egész mintha visszaugrottunk volna az időben. A statikus kamera egyáltalán nem zavaró, sőt, némi sejtelmességet is kölcsönöz a játéknak. A játékban egyetlen kimondott szó sem hangzik el, a történet a falakra írt szövegekben gördül előre, olykor kis segítséget nyújtva a továbbjutáshoz. A zene viszont annál inkább beszédesebb: iszonyatosan szívbe markoló vonósdarabok és zongorajátékok ringnak végig a produktum alatt, amely a legrendíthetetlenebb jellemeket is megállásra, gondolkodásra késztet. A látvány kissé felemás: a rémek túlzottan elnagyoltak, néhány objektum kissé puritán, viszont szinte végig zuhog az égi áldás, a színek szürkék – szinte már felüdülésnek hat, ha egy piros virágú bokrot, azaz némi életet pillantunk meg. 


Attól eltekintve, hogy az erőteljes hangulat és narratíva miatt a Rain nem tud egy kihívással teli alkotássá válni, mindenképpen ajánlható a művészetre fogékony játékosok számára. A láthatatlanság egy kiváló ötlet, de a játék túl rövid ahhoz, hogy ki tudja forrni magát, de azért még több fícsőrt és feladványt el tudunk volna viselni. Merészkedj ki az esőre, fogadd be az illatokat, hagyd, hogy a monoton zúgás megbabonázzon, s gondolj eltávozott szeretteidre, akik még biztosan nagy utat járnak be. Hogy ezt felfogd, nem kell nyitott szemmel járnod.

Nagy József és Vágó "Laz'lo" László emlékére

15.
15.
crytek
PS Plusban végigvittem. Elég gyengeelméjű lehetek....Valaki nem fejtené ki miről is szólt a játék?
14.
14.
Stiw
Imádom az ilyen kis kincseket. Kár, hogy csak ps3, szívesen kipróbáltam volna PC-n.
13.
13.
Yanez
Szerintem a 'rövid' szócskát nyugodtan ki lehet húzni a negatívumból, mivel nem egy tizenvalahány ezres címrôl van szó. Ez pont olyan hosszú, amilyen az ára. Persze ha lenénnek még valami bónusz játémódok, az zsír volna.
11.
11.
markoci555
nem tom mit rinyáltok a rövidségével, Limbo egy nagyon jó játék lett, az 1 órás, ez is kb annyi lehet nem?, szerintem egy szinten vannak, persze ezzel még nem játszottam
10.
10.
Gamerdavid
Kár hogy ilyen rövid lett. Kicsit többet vártam tőle.
9.
9.
RangerFox
#3: Nem rinyáltam, csupán kérdeztem. A killzone mercenary a ps vita egyik húzócíme, eléggé nagy az érdeklődési köre. A beyond a ps3 egyik húzócíme, így szintúgy, az f1-re meg mindenki kíváncsi szerintem hogy mit hozott össze ez évben a classic móddal. És köszi zoenn hogy válaszoltál! :)
8.
8.
Daks
#7: Villámteszteket általában olyan (casual, DLC, arcade vagy egyszerűbb) játékokról írunk, ami nem kíván mélyebb elemzéseket, nem kell vele napokat, heteket tölteni, hogy kiismerd, és véleményt tudj róla alkotni. Ennek megfelelően maga a cikk is rövidebb az átlagnál - amiatt a két jellemző miatt hívjuk őket villámnak.
7.
7.
#4: Mi az, hogy villámteszt? Hogy gyorsan végigszaladsz a játékon?

Ha lesz rendes teszt, akkor mi a célja a villámteszteknek? Tényleg érdekel, hogy mi ez, és mit takar.
6.
6.
Pasallusz
#5: igen, 00 , hiszen PS3 exkluzív cím :D
Estére én is letesztelem :)
5.
5.
Bogoj
kicsit emlékeztet a brothersre. az nagyon tetszett, csak sajnos az is nagyon rövid volt.
0-nál több esély van rá, hogy esetleg ez megjelenik pc-re?
4.
4.
zoenn
#2: Lesz, lesz és lesz.
3.
3.
#2: Most olyan fontos lenne mégegy killzone teszt? A beyond meg előbb utóbb jön. Ha rinyàlsz, attól nem gondolják meg magukat a tesztelők...
2.
2.
RangerFox
Esetleg Killzone mercenary, Beyound two souls, f1 2013 tesztet fogunk látni az oldalon? Amúgy jó teszt lett.
1.
1.
DON GONDOCS
Nem lenne rossz ha kicsit hosszabb lenne.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...