Age of Wonders III bétateszt

  • Írta: Arell
  • 2014. március 3.
  • age of wonders III, bétateszt, pc
Tizenkét év után tér vissza az Age of Wonders. Az Overlord fejlesztői az Epic Games-szel közösen hozzák el a körökre osztott stratégia új fejezetét, a játék március 31-én érkezik, de mi már most kipróbáltuk.

A tünde királyi udvart évszázadokkal korábban merénylet érte. Az emberi faj egy forrongó csoportja megölte Inioch királyt. Az emberek elfoglalták a tündék otthonául szolgáló Csodák Völgyét, és magukénak kiáltották ki azt. A meggyilkolt uralkodó halottnak hitt fia, Meandor a megtorlás ígéretével feltüzelte a sötét tündéket, mely csoportosulásnak egyetlen célja, hogy kiirtsa az emberi fajt. Inioch lánya, Julia viszont az erdei tündéket a harc helyett a béke és az újjáépítés útjára terelte, nincsenek bosszúvágyó szándékai. 


A szétszakadt királyság két ellenálló csoportja és szövetségeseik végül évszázados elmélyülő konfliktusuk elkerülhetetlen folyományaképp egymásnak estek a Csodák Völgyében, a lerombolt királyi udvar szomszédságában. Julia győzedelmeskedik, majd segítségével az emberek kezdeményezésére megalakul a bármely fajt befogadó Nemzetközösség, mely összes kontinensre ki akarja terjeszteni birodalmát, és bőségesen megjutalmazza azokat, akik alárendelik magukat és segítenek nekik, hogy minden ellenállást felszámoljanak ami ezen törekvésük ellen irányul. 

A Nemzetközösséget két generáción keresztül Julia elvei vezették az egység és a béke reményében, de mikor a halandó társai és annak gyermekei is meghaltak, az egyenlőség ideáljának helyét egyre inkább az arany és a hatalom bűvölete vette át. A sötét és erdei tündék végül úgy döntenek, kiválnak a csoportosulásból, és Julia királyné és Saridas király házassága, valamint a Forradásnak nevezett rituálé újra egyesíti a Nemestündéket önálló, független birodalmukban. Az Age of Wonders III központi konfliktusát így a két feszült ellentétben álló nagyhatalom, a feltörekvő, terjeszkedő és innovatív emberi irányítású Nemzetközösség, és a hagyományőrző, misztikus és ősi gyökerekre tekintő Tünde Királyság szembenállása képviseli.

A játékos egy fantasy világban élő politikai-katonai vezér szerepét veszi fel. A cím jellemzően körökre osztott stratégia szerepjáték, az egységeknek ennek köszönhetően korlátozott mennyiségű lépése van egy adott cikluson belül. Két opció között dönthetünk a szimuláció menetét illetően: választható klasszikus vagy párhuzamos körökre osztott játékstílus. Előbbinél arra is figyelnünk kell, hogy mikor mivel lépünk, mint a sakkban, a hasonló játékokban gyakoribb szinkron módban azonban egy körben mozgathatjuk az összes egységünket azok lépéslimitjén belül. A játékmenetet javarészt a felfedezés, a kincsek és nyersanyagok összegyűjtése és felhalmozása, harc, város- és csapatmenedzselés és diplomácia jellemzi. A karaktered és országod kutatás és fejlesztés során képesebbé és erősebbé tehető. Segítségével szert tehetsz különböző ráolvasásokra, birodalmadat doppingoló tulajdonságokra, védelmi és támadó képességekre és specializációkra. Ezek pedig mind azt a célt szolgálják, hogy hatékonyabb és kíméletlenebb cséplőgép vagy éppen csodálatos aranyszívű Terézanya válhasson belőled. 


A vezérkaraktered mellett a városok adják a birodalmad alappillérjeit. Ezek biztosítják a katonai erődet, kisugározzák a hatáskörödet melyen belül manát, tudást, termelést, populációt és az aranyat (a játék fő nyersanyagait) állíthatod elő. A határaidon belül található kincsek hosszútávon kiaknázható erőforrásokat biztosítanak számodra, így igen fontos, hogy településeidet olyan területen helyezd el, vagy olyan ellenséges terepről foglald el az idegen országoktól, melyen a lehető legtöbb van ezekből, erősítve ezzel magadat és alaposan visszavetve ellenfeledet. (Feltéve, hogy keménykedni szándékozol és nem a békés diplomata típus vagy.) Fennálló falvaidat természetesen fejlesztheted is. Az így szerzett újítások és kiegészítők pedig lehetővé teszik majd, hogy jobb és hatékonyabb egységeket gyárts a birodalmad védelmére. 

A fent említett nyersanyagok közül az arany a legfontosabb, ez teszi ugyanis lehetővé az új egységek előállításának finanszírozását, a hősök felbérlését, és a fejlesztések kivitelezését a városaidban, emellett pedig a birodalmad ebből fizeti a haderőd zsoldját, így ennek hiányában komoly problémát jelenthetnek a megszaporodó dezertőrök. A mana a mágia ráolvasásait teszi elérhetővé, de sokkal nagyobb erőfeszítést jelent a pótlása mint az arany esetében, így célszerű takarékosan és bölcsen gazdálkodni vele. A termelés határozza meg, hogy egy adott árú egység hány kör alatt készülhet el a gyártás során, így ha ez az érték alacsony, egy viszonylag olcsó csapat összeállítása is sokáig eltarthat. Végül pedig a felhalmozott tudást kutatásokra lehet költeni, mely elérhetővé teszi számodra a fejlettebb és erősebb egységeket, fejlesztéseket és varázsigéket. 

Hat játszható faj lesz: ember, drakón, nemestünde, törp, ork, és goblin. Az AoW III-ban először bemutatkozó szerepjátékos vonásként pedig kiválaszthatod a karaktered osztályát is, mely lehet varázsló, pusztító, teokrata, zsivány, druida vagy hadúr. A leglátványosabb eltérés ezen jellemzők között az általad birtokolt egységek képességeiben és tulajdonságaiban mutatkozik majd meg, melyek minden rassznál és osztálynál különböznek. A birodalmad működését, és a harcokban elérhető lehetőségeket alapvetően határozza majd meg, hogy ezek közül melyik mellett voksolsz. Karaktered még tovább alakítható a különböző specializációk (levegő, víz, tűz, föld, építő, romboló, felfedező, gyarmatosító) segítségével. Ezek elmélyítik a hősöd és néped képességeit egy adott irányba, némelyik pedig a moralitásán is változtat. Példa lehet erre az építő vagy romboló specializáció, melyek értelem szerűen jó vagy gonosz irányba tolják el a vezéred és birodalmadat. Kevesebb rassz áll ugyan rendelkezésre mint a korábbi Age of Wonders címekben, de utaltak rá, hogy néhány egyelőre nem játszható faj felbukkanhat majd kiegészítők tartalmaként is.

Ahogyan az első epizódban is, ismét lesz egyjátékos mód, melyben a játékos az emberközpontú Nemzetközösség, vagy a Nemestünde királyság udvarának oldaláról is végigtolhatja a történetet, a moralitásodtól függően két-két lehetséges végkimenetelt kínálva kampányonként. Találkozunk ezen kívül online többjátékos/hot seat, szituációs feladat, és véletlenszerű térképgenerátor játékmódokkal melyben igen részletesen beállíthatjuk a terep által kínált lehetőségeket az erőforrások mennyiségétől, a városok jellegén át a geográfiai tulajdonságokig. 

A korábbiakkal ellentétben a játékos moralitása nem a faján, hanem tettein alapul, és azon, hogy milyen kultúrákat épít/kebelez be a saját birodalmába. A jóságod és gonoszságod főleg azt befolyásolja, hogy a terepen talált független egységek és idegen birodalmak miképpen reagálnak a jelenlétedre. Lesznek olyanok, akik jobban vonzódnak majd hozzád, ha diplomatikus és erkölcsös döntéseket hozol, míg másokat éppen ez fog agresszióra, vagy elhúzódásra késztetni. Az AoW II-höz hasonlóan a játékosnak lesz befolyási területe, melyen belül immáron nem csak a mágiánkat tudjuk használni, de a diplomáciára és a bevételeinkre is hatással lesznek. 


A harc sokkal letisztultabb, és választható automatikus vagy manuális mód. Az egységek különálló formációkban álló katonákként lesznek megjelenítve, és egymástól függetlenül mozgathatóak, hogy növeljék a csaták stratégiai lehetőségeit, és dinamizmusát. A csatatér rendezési szabadságának köszönhetően lehetségessé válik az oldalba- vagy hátbatámadás is. A harc maga a térképen mozgáshoz hasonlóan körökre osztott, és a csata végeztével visszajátszható. Az egyes csapatok fennmaradó életerő pontjait reprezentálja, hogy hányan maradtak állva egy-egy különálló sorban, ami érdekes helyzeteket tud teremteni. Megmosolyogtató volt például látni, mikor az erősebb ellenfél egy nyíl kilövésével két egymás mellett álló emberemet terítette le a csatamezőn. 

Elégedett voltam ugyan a játék grafikai megvalósításával, optimalizálható teljesítmény-igényével és kellemes, de mégsem 100%-ig magával ragadó hangulatával, melyen sajnos némileg rontott például a közepesre sikeredett zenei háttér. A GUI szép és letisztult, de eltart egy darabig mire az ember rájön, hogy mit hol keressen, és hogy észben tartson olyan gameplay funkciókat, amelyek jelenlétéről esetleg egy ideig nem is tudott. Nagyon hiányoltam egy tutorialt, ez sokban segíthetett volna azoknak akik nem mozognak annyira otthonosan a játék mechanizmusainak mélyebb rejtekeiben, illetve a stratégiák világában, amelyben amúgy is bőven van mit észben tartani és figyelni ahhoz, hogy nem árt ha fel tudsz készülni az éles bevetésre. Található ugyan kódex és egy felbukkanó tipposztó rendszer a játékban, de ezek nem adják meg azt a szükséges gyakorlati rálátást, amely ahhoz kell, hogy a felhasználó zökkenőmentes élményben részesüljön a részletgazdag játékban. Alapvetően egy inkább szerethető, mint középszerű címet kaptam a kezeim közé, és javaslom a próbát, de a helyetekben megvárnék egy leárazást, mielőtt megveszem.

5.
elfdefender
Már vártam egy cikket itt erről a bétáról, pláne, hogy én nem vagyok benne:). A steamen szinte csak pozitív review-kat írnak róla, nem úgy mint mondjuk a Wastelandről. Tényleg jól néz ki, és egyelőre ígéretes is, de engem eléggé elriasztott az, hogy pl az első részben a csatában a sárkányok repültek (ha már van szárnyuk, miért is gyalogosan essenek neki az ellennek, ugye), így nem lehetett őt közelharci fegyverrel megsebezni, csak mágiával, táv. fegyverrel vagy pikával, dehát az is túlzás szerintem. Itt meg bejött a Heroes-ból, a Disciplesből meg a kitudjaméghonnanvett hülyeség, hogy a szárnyas lények szépen lábaikon közelítik meg az ellenséget. Baromság!
4.
JBoy
Várjuk, jó írás lett!
3.
EBR2000
Ú, már nagyon várom a jatékot... Az AoW II-t annyit nyúztam (mondjuk jóval a megjelenés után).
Amúgy már majdnem elfelejtettem a játékot, azt hittem hogy a tavalyi stratégiákat fogom nyúzni.
A cikk jó lett!
2.
Arell
#1: Köszönöm, köszönöm! :D
1.
Daks
Remek játék lesz, és a cikk is szuper. :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...