Elite: Dangerous bétateszt

  • Írta: Arell
  • 2014. augusztus 18.
  • bétateszt, elite: dangerous, pc
Link másolása
Az űrszimulátorok új generációja érkezik az elkövetkezendő években, melyek neves tagjai között az Elite-szériára építő Dangerous százmilliárd felfedezésre váró csillagrendszerével garantáltan dobogós helyet érdemel majd.

Mindig is igényes játékosnak tartottam magam, főleg amikor űrszimulátorokkal kezdtem foglalkozni. Kalandozásaim során a vákuumban legalább háromszáz órát beleöltem a Freelancerbe, kereskedtem és harcoltam az X-széria több részében, kísérleteztem a Föld körüli pályára állással az Orbiter Simben, felfedeztem a Shores of Hazeron galaxisának több száz rendszerét, elvittem a kerbálokat a naprendszerük majdnem minden égitestjére, így mindezen címek ismeretében az Elite: Dangerous teszteléséhez határozott elvárásokkal és reményekkel kezdtem neki.

Az első dolog ami eszembe jutott miután az olajozottan zajló indítás után kiválasztottam a szóló játékot és körülnéztem az alapgépként irányításom alá helyezett Sidewinder Mk. I többcélú űrhajóm pilótafülkéjében az volt, hogy a beltér nagyon igényesen kidolgozott, könnyen áttekinthető, a felszerelések megjelenése pedig egyszerre modern és sci-fi érzésű, mindeközben pedig nélkülözi a feleslegesen túlzó elemeket. A jópofa bobblehead a holografikus radar mellett – melyre a mozgása miatt néha biztosan odatéved az ember tekintete – egyszersmind nyújt otthonos hangulatot a meleg színekkel megvilágított utastérben és ügyesen átadja az elmozdulás erőhatásaink érzését is menet közben.

A pilótafülke strukturális tulajdonságainak szemrevételezése után gyorsan át is tértem a funkcionális képességek vizsgálatára. Kellemes meglepetés volt, hogy a gép egyaránt irányítható egérrel, billentyűzettel és játékvezérlővel is, de az egyes rendszerek – mint például a navigáció, a kommunikáció és a fedélzeti berendezések – a pilóta nézőpontjának állításával külön vezérelhetőek a fülke jobb és bal oldalán felbukkanó holografikus kijelzők segítségével. Ahhoz pedig, hogy ezeket aktív állapotba hozzuk elég a HUD elemek irányába nézni, és a választópanelek máris felbukkannak előttünk.

A baloldali elemen elérhetjük a galaxistérképet ami elengedhetetlen lesz az intersztelláris utazások szervezéséhez. Közvetlenül ez alatt a célpontok listáján megtekinthetjük a környezetünkben található égitesteket, űrállomásokat és szomszédos csillagrendszereket. Úti céljainkat itt kiválasztva csak be kell indítanunk a supercruise (bolygóközi) vagy a térugró (csillagközi) meghajtót és percek alatt a fénysebesség többszörösével hasíthatjuk át a teret. Mindezen felül, ha már a helyszín közelébe érkeztünk ugyanezen a kijelzőn kérhetünk dokkolási engedélyt a hét és fél kilométernél közelebb lévő űrállomásoktól is. A rizikófaktor növelése érdekében a nagy sebességű interplanetáris utaink során rosszakaróink - de esetenként a helyi rendfenntartó szervek is - megzavarhatják a térváltó meghajtás működését amitől normál sebességre lassulunk. A helyzet végül többnyire harcba torkollik, de előfordul, hogy megússzuk egy egyszerű letapogatással.

Ha visszatértünk a pilótafülke áttekintéséhez és látómezőnket a jobb kéz felőli panelra irányítjuk, megtalálhatjuk a személyes megítélésünkkel, hajónkkal és annak rakományával kapcsolatos részletes információkat, valamint innen (is) működtethetjük a futóműveket, a rakománybegyűjtő berendezést, ki és bekapcsolhatjuk a csendes meghajtást, de a segélykérő vészjelzőt is itt kezelhetjük. A kommunikációra szolgáló modult a bal felső sarokban míg a fegyverzet adatközlő felületét az ellenkező oldalon, ugyanebben a magasságban lehet megtalálni, előbbi folyamatosan aktív állapotban van, és minden beérkező üzenetet azonnal megjelenít, még akkor is, ha éppen nem arra nézünk, míg a fegyveradatok csak akkor látszódnak, ha a kapcsolódó eszközeink harcra kész állapotba kerülnek a hajótesten.

Miután először megtaláltam minden HUD elemet a fülkében, úgy ítéltem meg, hogy indulásra készen állok. Feltekertem hát a hangerőt a házimozin, és beállítottam a tolóerőt. Ez volt az a pillanat, amikor az első váratlanul kellemes csalódás ért, az Elite: Dangerous ugyanis olyan tökélyre fejlesztett igényességgel közölte a fülemmel, hogy egy űrhajó kabinjában ülök, hogy szinte könny szökött a szemembe a gyönyörűségtől. A morajló basszussal ízlésesen fűszerezett motorhang és a párosuló enyhén rezonáló vizuális feedback hatására a hideg futkosott a hátamon. Meg kell, hogy jegyezzem: eddig a pontig magabiztosan állítom, hogy a hanganyagban tapasztalható maximalizmus mellett a fejlesztők odaadása a cím minden területén érezhető, pedig még csak a béta fázist tapossuk.

A vizuális élmény ugyancsak bámulatra méltó, bár a hamar monotonná váló szubtér animáció, a néhol erősen CGI-érzésű bolygók és csapott sarkú kockára emlékeztető űrállomások külső megvalósításának látványát nehéz volt megemészteni az amúgy rendkívül igényes környezetben. Ez a néhány gyengeség megérdemelné a kicsiszolást a máskülönben nagyszerű hangulatú szimulátorban. Ami mindezek ellenére igazán lenyűgözött az az űrállomások beltere, a gyűrűrendszerrel rendelkező gázóriások aszteroidamezejének részletessége, valamint a tény, hogy a játékban minden égitest és ezek távolsága valós méretű.

A lehetőségeink már most széles skálán mozognak. Hajónkat bármelyik űrállomáson személyre szabhatjuk. A szimulátort futtathatjuk egyedül, barátaink vagy idegen pilóták társaságában is. Játékstílusokból is akad bőven: igényeinktől függően felvehetjük a mások halálából meggazdagodó fejvadász szerepét, csempészhetünk illegális árucikkeket, lehetünk fizetett felfedezők, akik feltérképezik az ismeretlent, játszhatunk törvényen kívüli sunyin bujkáló kalózt, vagy teljesíthetünk küldetéseket a több mint százhúsz már elérhető csillagrendszer bármelyikében is, így segítve a helyi rendfenntartókat. Tetteink során teljesítményünkhöz mérten még rangunk is változni fog.

Ha jobban szeretjük a békés kereskedelmet, akkor sincs ok pánikra, hiszen az Elite: Dangerous ugyan tartalmaz harci elemeket, de a gameplay korántsem követeli meg tőlünk az agressziót. Az alaposan kiépített, rengeteg árucikkel megpakolt gazdaság (egyelőre) statikus keresleti és kínálati adatokkal dolgozva teszi lehetővé, hogy vastagra tömjük a pénztárcánkat. A kreditet pedig költhetjük szintenként egyre brutálisabbá váló fix-állású vagy célkövető fegyverekre, különféle fedélzeti kiegészítőkre, nyolc már rendelkezésre álló változatos méretű hajótípusra, üzemanyagra és lőszerre is, de később, ahogy a teljes galaxis megnyílik előttünk a több mint százmilliárd (nem elírás) felfedezhető csillagrendszerben minden bizonyosság szerint akadnak majd egyedi beruházási lehetőségek is bőségesen.

Bár a cím még korántsem tekinthető befejezettnek, a tartalmat illetően már most is csak kevés ok lehet panaszra. Várható, hogy egy befejezetlen játékban az ember időnként összefut olyan problémákkal is, melyek némileg próbára teszik a rózsaszín felhőbe burkolt illúzióinkat. A bugok viszont ezúttal nem jelentenek akkora problémát, hogy lerombolják a játékélményt, és csak nagyon ritkán bukkantak fel a tesztelésem során. Ha ki kellene emelnem valamit, azok közül, ami engem a leginkább zavart, akkor azt tenném szóvá, hogy még a kisebb méretű hajók manőverezése is nehézkesre sikerült, a fordulás harc közben pedig néha indokolatlanul embert próbáló feladatnak bizonyul. Ellenfeleink mintha gond nélkül mögénk vágnának és már ostromolják is a hajótestet, mire végre sikerül arra a pontra igazítani a célzókeresztet ahol vetélytársunk fél perce tartózkodott. A harcon kívüli irányítás amúgy nem jelent problémát, sőt külön jó pont volt repülés közben, hogy az automatikus sodródáskompenzáció kikapcsolható, így ha szeretnénk igazi kihívással szembenézni, hajónk élethűen úszhat a vákuumban, ameddig valami meg nem állítja, a haladási vektorunkat pedig manuálisan kell korrigálnunk.

Az Elite: Dangerous egyik legszimpatikusabb tulajdonsága, hogy a kézi vezérlés jelentős részét képezi a játéknak, hajóinkon tudniillik nincs robotpilóta így a legkisebb manőverek elvégzésétől a csillagközi ugrások levezényléséig minden lépést pontról pontra nekünk kell végrehajtani. Nincs idő elkényelmesedni a billentyűzetünk mögött, a fedélzeti számítógépünk ugyanis nem hasonlítja össze nekünk a különféle űrállomásokon kapható javak árait, leszálláskor pedig nem kapunk alanyi jogon dokkolási engedélyt és ha nem kérünk hozzájárulást, az állomás védelmi rendszere pillanatok leforgása alatt porrá zúz minket birtokháborításért.

Ezek után mit hozhat még a jövő? Nos ez a kérdés az ami igazán érdekes, hiszen a játék már most is működhetne pusztán annyival amennyit a fejlesztői idáig beletöltöttek kreativitásukból. Amit biztosan tudunk az az, hogy a bolygókra egy ponton a béta után kiadott verziók egyikétől kezdve le lehet majd szállni. Lesz lehetőség bányászatra és a légkör gázainak begyűjtésére is. A hajónk elhagyására és bejárására is esélyünk nyílik majd, de gyalogolhatunk a szilárd felszínű égitesteken is. Miután a járművünket magára hagyhatjuk érdemes lesz azzal is számolni, hogy a kevésbé jószándékú játékostársaink bizony képesek lesznek elkötni a bárkánkat.


A galaxis tartalma idővel dinamikussá válik és a különböző frakciók hatalmi harcainak, valamint a játékos(ok) tevékenységének eredményeképpen változni fog. A frissen feltérképezett rendszerekben például új űrállomások épülhetnek, melynek fázisait valóban végigkövethetjük majd egészen a kezdetektől. Ezek az építkezések küldetéseket teremtenek majd a környező régiókban különféle anyagok beszállítására és a civil illetőleg politikai szerepet betöltő személyzet bevitelére, vagy kíséretére.

Előfordulhatnak olyan helyzetek is, mikor egy ilyen új rendszerben egy rendkívüli esemény folytán például éhínség üti fel a fejét, melynek kezelési módját – részben – nekünk kell majd kezünkbe venni. Hogy hasznot húzunk-e a hatalmas élelmiszer-keresleten, vagy jótékonykodni kezdünk a táplálékkal az mind a rajtunk múlik majd, de érdemes észben tartani, hogy a környező régiókban található kolóniáknak megvan a saját elképzelése arról, hogy mit kellene tenni a bajba jutott szomszédjukkal, ami időnként bizony érdekellentétekhez vezethet a játszma résztvevői között. Egy-egy ilyen konfliktus rendezésében pedig bárki szabad akarata szerint választhatja meg melyik oldalt szeretné erősíteni.

Bár mindenről nem tudtam írni, amivel találkoztam, a béta pedig már most is túlságosan hatalmas és részletgazdag ahhoz, hogy ésszerű időkereteken belül bejárható legyen. Remélem azért sikerült felkelteni az érdeklődést a játékkal kapcsolatban, az enyémet ugyanis egészen biztosan elnyerte. Ha úgy döntenétek, hogy nekivágtok a galaxisnak, és megnézitek milyen meglepetéseket rejt a galaxis, az Elite: Dangerous már 60 dollártól megvásárolható és letöltés után azonnal játszható is. Ehhez a kliens jelenlegi állapotában Windows 7-re vagy 8-ra, legalább egy négymagos procira, 2 GB RAM-ra, és DirectX 10 kompatibilis GPU-ra lesz szükségetek. Végül pedig íme egy saját videó, melyben bemutatom nektek a dokkolást és a térugrást durván 23 percnyi játékmenet során:

Vessetek egy pillantást a harcra is:

Kapcsolódó cikk

32.
32.
araen
Sziasztok, hamarosan beteszik az outpostokat, leginkább az út menti krimók hangulatát megidézve:

http://elitedangerous.com/extra/newsletter_2014_08_22/outpost_landing_pad.jpg
http://elitedangerous.com/extra/newsletter_2014_08_22/outpost_cafe.jpg

Egérrel elég nehéz a harc, addig nem is erőltetem, amíg nem szerzek be egy joystickot. A hangulata az egésznek tényleg elképesztő, a hangok is nagyon el vannak találva. Pl. a Hauler kifejezetten hátborzongató, olyan mintha elátkozott lelkek sikoltoznák túl a hajtómű búgását... :)

30.
30.
KopyAti
Sziasztok!
Mi a freelancernek a teljes címe? Előre is köszi!
29.
29.
Arell
#27: A hajód üzemanyag-kapacitásától függően növekszik a maximális ugrási távolság. Az átvezető animáció pedig mindig ugyanolyan hosszú (nekem legalábbis teszteléskor így volt).
28.
28.
simon 555
#27: Tehát teszem azt egy 10 fényévre lévő csillaghoz tovább tart az út mint egy 5 fényévre lévőhöz?
27.
27.
simon 555
A hyperhajtómű egyébként, hogy működik?
Mekkora távolságot tudsz megtenni vele 1 ugrással? Vagy vannak erősebb és gyengébbek?
A hyperhajtóművel való ugrásnál mindig ugyan annyi az utazási idő, vagy azzal is változik a távolság függvényében?
25.
25.
Marauder19
egy kis help indulásnál...I BOOTI fish és AULINrol agro medicine...ezeket szállitd a bojgok között.... indulásnál rendes lovét hoz...pár fordulo és meg van a dokkolo computer ...AULIN 4600CR utána már a leszállásnál semmi gond nem lesz. Magátol lerakja és még a futomüvet is kiengedi 6500méterröl.Csak dokolást kell kérni a leszállás során.A hajtomüvek legyenek 0án akkor indul a computer automatikusan...még gombot sem kell nyomni neki.
24.
24.
Arell
Sziasztok!

Feltettem egy videót a harcról is! Itt érhetitek el.
23.
23.
Sechu
Nekem nagyon bejön a látottak alapján. Remélem méltó lesz az etalonhoz, azaz a Frontierhez! ;-)
22.
22.
randall13
21.
21.
rexsimus
#20: A mai könnyű játékok láttán már lehet, hogy igen. :/
20.
20.
Dio papa
#19: Azért azt nagyon remélem, hogy ez mint elvárás nem merül fel senki részéről.
19.
19.
rexsimus
#18: Szerintem úgy értette, hogy nem villog egy hatalmas piros nyíl az űrbázis felett, hogy itt add el a kaját, mert hasznod lesz belőle.
18.
18.
Dio papa
" Lehet kereskedni, de annak ezen a ponton semmi jele nincs a játékban, hogy hova érdemes vinni a megvásárolt árút a profit érdekében. Ezt ki kell tapasztani és bizony nem árt bevetni a füzetet a jegyzeteléshez, de a jó öreg logika sem jön rosszul. Egy mezőgazdasággal foglalkozó rendszerben élelemből valószínüleg nincs hiány, de a kitermelésükhöz szükséges felszerelésre lehet igény. Hasonlóan egy bányász kolónia esetében feltételezhető, hogy kell kaja, de nem kell vasérc. Ezt az elvet követve lehet azért összegereblyézni néhány kreditet."

Az írás eleje és vége között ellentmondás van és le is írtad, hogy mi. :) Szóval igen is lehet következtetni abból, hogy mivel érdemes kereskeni abból, hogy egy rendszer mivel foglalkozik, mennyire gazdag stb.)
12.
12.
Dio papa
#10: Az eredetiben is így volt, meg a legtöbb űrlövöldében valami hasonló van. "Porszemek", hogy érzékeltessék a sebességet.
11.
11.
colbeny
#9: igen, "c" a fény sebessége, kb 300.000 km/s
10.
10.
Benjago
#8: Hangok alapján úgyis egyértelmű,vagy akkor maximum tegyenek ki egy nyilat a HUD-ba vagy nem tudom :) Engem ez zavar.
9.
9.
simon 555
A sebességnél amikor bolygóközi hajtóművel haladsz mit jelent a "c"? Fénysebességet? Tehát ha 20c-vel mész, az a fénysebesség 20x-osa?

Várom már ezt is a No Man's Sky mellett. Elvileg ez is jön majd PS4-re is a PC megjelenés után. Mondjuk addig még javíthatnának a bolygóközi sebességből való kilépésen, mert ez nem mondható folyamatosnak.
8.
8.
Dio papa
#6: Valahogy érzékeltetni kell a mozgás sebességét és irányát. Hát valahogy így.
7.
7.
randall13
ez a játék oculusban lenne az igazi, az igazán átadja a méreteket
6.
6.
Benjago
Nekem ez a játék kell!!!!!!
Eszméletlenül jól néz ki, királyok a hangeffektek, de mi a franc az a sok fehér esőszerű cucc ami az űrhajó mellett, felett röpköd?!?
Először azt hittem csillagok, de ez baromság. ráadásul amikor csak 30 km/h-val repült akkor is ugyanúgy elszálltak mellette. Talán asszteroidok? De ennyi? És ilyen közel de egy sem találja el?
Másra nem tudok gondolni, nem hiszem, hogy bug. Mindenesetre nagyon zavaró...
Valaki világosítson fel lécci!!!! :)
5.
5.
ArrowCross
Egy bizonyos újságban olvastam, hogy elég nehéz game lesz, és kalóznak lenni nem lesz jó dolog. De én akkor is az leszek! :D
4.
4.
ArrowCross
#1: Hmm, már nem is az a profilképem...
3.
3.
RayErizo
Így képek alapján teljesen Wing Commander feeling... :)
2.
2.
Necreon
Az arcomba kell húzzam a monitort ha ezt játszom. Én balra akarom fordítani a fejem amikor balra fordul a pilóta feje :D.

Rettenetesen várom, főleg az X: Rebirth csalódása után.
1.
1.
ArrowCross
Kommentárt a Gamekapocs videótesztekbe! Amúgy nagyon ütős a játék, meg is veszem majd a "végleges" verzióját.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...