White Night teszt

  • Írta: zoenn
  • 2015. április 14.
  • pc, teszt, white night
Link másolása
A sötétséget vágni lehet, csak a fényszórók törik meg a feketeséget a kietlen útszakaszon. Váratlanul egy áttetsző női alak ugrik hősünk autója elé, aki elrántja a kormányt, és balesetet szenved. A közelben egy kúriára talál.

Az OSome Studio bemutatkozó alkotása leginkább a kultikus Alone in the Darkkal áll rokonságban, ami nem véletlen. A fix kameranézet, a végletekig komor hangulat és limitált számú erőforrások kiválóan mutatnak a monokróm látványvilággal operáló túlélőhorror ajánlólevelén. Ráadásul a csapat fejese, Ronan Coiffec már dolgozott az Atari klasszikusának 2007-es rebootján, és legutóbb a Dontnod színeiben rakta össze a Remember Me-t és a Life is Strange koncepcióját. Bár ez még nem garancia a sikerre. Ha valaki egy oldschool horrort készít, hatalmas kockázatot vállal, de a White Nightot szerencsére nem kellett féltenem. A némaságot megtörő lassú zongoraszólamok és a noir stílusjegyek hamar utat találtak a szívemhez, és az sem mellékes, hogy egyébként a játékmenet is működőképes.


Az 1930-as évek Bostonjában járunk. Hősünk éppen hazafelé siet autójával egy átdorbézolt este után, amikor az út monoton melankóliáját hirtelen egy fehér nőalak töri meg. Fekete kalapos fickónk elrántja a kormányt, és felcsavarodik az útszéli fára. Ilyen késői órán nem jár erre senki, így felettébb furcsa az egész, ugyanis nem találja nyomát a leányzónak. Arra még van ereje, hogy elbotorkáljon az 1800-as évek stílusában épült magányos kúriához, abban a reményben, hogy telefonon segítséget kérjen. Ám ott túlságosan is nagy a csend, látszólag senki sincs otthon. Szereplőnket ez nem tántorítja el céljától, de nem is sejti, hogy ami ezután jön, azt nem felejti el könnyen. Feltéve, ha ép bőrrel megússza, a birtok ugyanis megannyi titkot rejt, lassan felszínre kerül az itt élt család balsorsú múltja. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy néhány lakó még holtában sem lel nyugalomra.


A White Nightot szoknom kellett, elvégre egyfajta időutazásnak is felfogható. A játékmenet a nagy elődök előtt tiszteleg, ugyanakkor egyedi ötletekben sem szenved hiányt. Itt van mindjárt a látvány. A láthatatlan és látható dolgokat szimbolizáló fekete-fehér képi világ abszolút telitalálat, ami nem csupán a végletekig depresszív hangulatnak tesz jót, hanem a mechanika fontos részét képezi. Mivel sérült hősünknek nincs fegyvere, legfontosabb eszköze a gyufa lesz, amivel fényt csinálhat a kastély koromfekete sötétjében. A világosság életmentő, elvégre, ha huzamosabb ideig az árnyékban maradunk, gyorsan végeznek velünk a homályban lapuló entitások. Ugyanakkor az itt-ott elszórva található gyufaszálból keveset találunk, így nem időzhetünk túl sokáig egy helyen, futni viszont azért nem tanácsos, mert akkor gyorsabban elég a kezünkben tartott gyér fényforrás. A rendszer tehát folyamatosan sakkban tartja a játékost, elképesztő feszültséget teremtve. Ha fogytán van a gyufa, szinte pánikszerűen kutatunk egy újabb doboz után, bár ilyenkor legtöbbször már az életünknek is búcsút mondhatunk.


A fix kameranézet manapság már nem a legkényelmesebb, ám itt a játékmenet szerves részét képezi, a fejlesztők tudatosan választották ezt, egyfajta klausztrofóbiát eredményezve. Olykor totál félreeső sarkokból ugrik a nyakunknak egy ordítozó kísértet, mi pedig elfutunk előlük, hacsak nincs a kezünkben elektromos fényforrás, amivel elpusztíthatjuk őket. A legfontosabb az, hogy ahol lehet, kapcsoljuk fel a villanyt, amihez többször egy-egy fejtörő is társul. Néha mindkét kezünkre szükség lesz egy interakcióhoz, ami gyufával a kézben nem lehetséges, sötétben pedig az orrunkig sem látunk. A megtalált tárgyakat előbb-utóbb használnunk kell, ahogyan az eszünket is, bizony, a White Nightban a leleményességünket vetjük be a továbbhaladáshoz, semmint a nem létező fegyverarzenálunkat. A tempó lassú, a láng pedig serceg, egy perc nyugtunk sem lesz.


Hősünk irányítása nem a legjobb, kezdve azzal, hogy a nyomva tartott iránygomb a kameranézet váltása után teljesen máshova visz, mint korábban. Továbbá a fickó irtó lomhán mozog, egy sima megfordulás is nyögvenyelős mozdulat számára. Természetesen ez csak a játék elején lesz szokatlan, vagy akkor okoz galibát, amikor egy kísértet elől menekülünk. A White Night 95 százalékában a felfedezés és a fényhez kapcsolódó fejtörők megoldása dominál. A történet a megtalált feljegyzések, újságcikkek és képalbumunk böngészésével teljesedik ki. Nagy meglepetések nem érnek, tipikusan szomorú kísértetházas sztori ez, az igazi ízt a noir jegyek adják.


És persze a mélabús hangulat, amihez minőségi zenék is nagyban hozzájárulnak. A White Night nem egy hosszú kaland, kényelmes tempóban 3-4 óra alatt letudható. Nem az volt a cél, hogy megreformálja a műfajt, viszont látszik rajta, hogy értő kezek alatt formálódott kerek egésszé, és ennek tudatában lehetetlen nem szeretni. Hibák persze akadnak, de maga a rideg monokróm misztikum bőven feledteti velünk az idejétmúlt megoldásokat.


3.
3.
danimo77
Olyan gépigényes, hogy régebbi konzolgenerációkra nem is jön?
2.
2.
Spectrum
"hirtelen egy fehér nőalak töri meg. Fekete kalapos fickónk elrántja a kormányt, és felcsavarodik az útszéli fára"

Fehér nőalak és fekete kalap nem szokatlan megoldás egy fekete-fehér játéktól.
2015-ben ilyet már csak flash-játékként vagy Androidon indítanék el, de pénzt kiadni érte: semmiképpen.
1.
1.
Gorrister
Amikor először hallottam róla akkor nagyon vártam, többek között azért mert szinte mindenhol az Alone in the Dark-hoz hasonlították. Hatalmasat kellett csalódnom. Ez a játék dögunalmas. A fejlesztők kitalálták ezt a játszunk a fénnyel dolgot és ennyi. Ez jó ötletnek is tűnt de azt gondoltam, hogy emellett azért bőven lesznek benne klasszikus túlélő horroros fejtörők, tárgyhasználat, minimális pusztakezes vagy fegyveres akció stb. De ebben a játékban a gyufagyújtogatáson meg a villanykapcsolgatáson kívül gyakorlatilag nincs szinte semmi és emiatt fél óra után unalmassá válik.
Nem mondom hogy borzasztóan rossz lenne mert a grafika és a hangok megteremtik a hangulatot, a történet meg az elmegy kategóriába tartozik.
Akit nem zavar az újítónak szánt de unalmas játékmechanika az tegyen vele egy próbát.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...